Tovább bővül a Dacia kínálata Magyarországon az új Logan és Sandero, valamint Lodgy után megérkezett a Dokker is a Duster mellé. A Renault Kangoo rokonának számító modellből személyautó és áruszállító változat is készül.  

Kiviteltől függően 600, illetve 750 kilónyi terhet vihet a Dokker áruszállító változata

Kiviteltől függően 600, illetve 750 kilónyi terhet vihet a Dokker áruszállító változata


A nevét a dockworker, azaz dokkmunkás kifejezésből kapó modell azoknak készül, akik vegyes használatra keresnek kocsit, olyat, amely családi autóként is bevethető, de akkor sem jön zavarba, ha méretes tárgyakat kell elszállítani. Elsősorban családok, egyéni vállalkozók, illetve kis- és középvállalkozások autója lehet.  

Praktikusságát nagyban fokozza a tolóajtó alkalmazása, amelyből alapesetben csak jobb oldalra jut, a gazdagabban felszerelt változatokon viszont bal oldalt is találunk ilyet. Kategóriája legnagyobb 703 mm-s ajtónyílását adja. A hátsó ajtók pedig akár 180 fokban nyithatóak.

Míg az első Logan esetében a formaterv is sugallta a spórolást, a Dokker látványra nem marad el a konkurensektől. Az orrész kifejezett vagány. Az utastér egyszerű, praktikus kialakítású, látványra és anyagminőségben is a nagyjából tíz évvel ezelőtti Renault modellek köszönnek vissza. Aki használati tárgyként tekint autójára, az ezt észre sem veszi majd. Sőt, a drágább modellek kétszínű, krómbetétekkel feldobott műszerfala, a 7 colos érintőképernyős multimédia-rendszerrel az anyagminőségi hiányosságokat könnyedén feledteti.   

A jól felszerelt változatok utastere látványra rendben van

A jól felszerelt változatok utastere látványra rendben van


Elöl-hátul kiemelkedően tágas hely fogadja az utasokat, az állítható magasságú üléssel és kormánnyal tág határok között változtathatunk a számunkra megfelelő üléspozíció kialakításán. A kesztyűtartó mellett, a jobb oldali utas előtt, a műszerfal tetején, illetve a napellenzők fölötti polcra is kerülhetnek a kisebb nagyobb tárgyak. Az ajtózsebek 1,5 literes palackoknak is megfelelőek. A tolóajtó hátránya, hogy a második sorban csak buktatható és nem lehúzható oldalablakokat találunk.

Bár 4363 milliméter hosszúságával Dokker személyszállító változata nem a legnagyobb, ám 800 literes csomagtartója így is a legtágasabb a konkurensekkel összevetve. Lehajtott hátsó ülésekkel 3 köbméternyi hely marad szabadon.

Az élmezőnyben van az áruszállító kivitel is, amely alapesetben 3,3 köbméteres raktérrel készül, de ha a jobb oldali ülés helyét (opció) is csomagok töltik ki, 3,9 köbméternyi árut vihet. Utóbbi esetben akár 3,1 méteres tárgyak is szállíthatók vele. Terhelhetősége kiviteltől függően 600 vagy 750 kiló lehet.

A Dokker és a konkurensek méretei

Négyféle motor kerül a Dokkerbe, kettő benzines és kettő dízel választható a személyautóhoz, három a Dokker Van-hez. Az alapmotor egy régi 1,6-os szívó, 82 LE teljesítménnyel, a másik benzines viszont egy ultramodern 1,2-es 115 lóerővel.

Elöl-hátul igen tágas a Dokker, a tolóajtó miatt könnyű beszállni hátra

Elöl-hátul igen tágas a Dokker, a tolóajtó miatt könnyű beszállni hátra


A csak a személyautóhoz választható kis turbómotor meggyőzően teljesített a bemutatón, könnyedén vitte a Dokkert. Alul sem elveszett, de 2500-tól mutatkozik meg sportosabb énje, könnyedén forog 4000-es fordulatszám fölé is.

Dízelből az 1,5 literes Renault motor 75 és 90 lóerős változata szerepel a kínálatban. Előbbit próbáltuk bő 700 kilogrammos terhelés mellett áruszállító kivitelben. Üresen bizonyosan fürge lehet vele a Dokker, mert az említett súllyal sem jelentett gondot a gyorsulás, meglepően könnyen mozgott. A fékek is bírták a terhelés, igazán kanyarban kell észnél lenni a plusz tömeg miatt, de ilyenkor jóindulatúan az orrát tolta az autó.

A rövid próbán a pillanatnyi fogyasztás 90 km/órás tempó mellett 5,5 liter körül mozgott. Személyautóként 4,5 literes átlagot ígér a dízelekhez a Dacia, az erősebb jobban gyorsul és a végsebessége is nagyobb. A Műszaki adatok itt böngészhetők.

A Dacia megfogalmazásában: a versenytársakat megszégyenítő árak

A fő kérdés persze, hogy mindezt mennyiért. Ahogy korábbi modelljeinél, ezúttal jelentősen alá ígér a design-ra, anyagokra többet költő konkurenseknek a Dacia. Az áruszállító nettó 1,79 millió forinttól, a személyszállító bruttó 2,59 millió forinttól vehető meg.

Az autó formája megállja a helyét a konkurensek között

Az autó formája megállja a helyét a konkurensek között


Utóbbi összegért az az 1,6-s benzinmotorral, Acces felszereltséggel kapható a Dokker. Az említhető extrái a szervokormány, az ABS és a négy légzsák. A 150 000 forinttal többe kerülő Ambience felszereltségben már elektromos ablakemelő, központizár és osztott hátsó ülés szerepel. Ezzel a felszereltséggel már dízel (75 LE) is választható 3,14 millió forintért.

Az 1,2-es turbómotor és az erősebb dízel csak az Artic néven futó legmagasabb felszereltségi szint esetén rendelhető, amelyben már a klíma, a ködlámpa, az állítható magasságú kormány és vezetőülés, elektromos tükrök, tetősínek, valamint a baloldali tolóajtó is szerepelnek.

A fenti árak azt mutatják, hogy nemcsak az alapmodell olcsó, de jobban felszerelt Dokker is több százezer forinttal, sőt akár egymillióval is olcsóbb, mint a hasonló modellek.

A Dacia Dokker és konkurensek (alapmodellek listaárai)
Dacia Dokker 1,6 (82 LE)2 590 000 Ft
Škoda Roomster  1,2 (70 LE) 3 370 810 Ft
Fiat Doblo Panorama 1,4 (95 LE)4 100 000 Ft
Citroën Berlingo  1,6  (98 LE) 4 380 000 Ft
Volkswagen Caddy 1,2 TSI (86 LE)3 798 000 Ft
Az ára tekintetében konkurencia nélküli autóval a flotta piacból szeretne nagyobb szeletet megszerezni a Dacia. Ez persze nem meglepő, ha tudjuk, hogy jelenleg Magyarországon a magánvásárlók aránya 20-25 százalék. Elképzelésük szerint a maximum 200-500 autóval rendelkező cégeknél lehetnek elsősorban sikeresek.

A céges piacon 2012-ben elért 2,4 százalékos részesedését az év végéig 3,5 százalékra akarja növelni a Dokkerel a Dacia. Az említett árak tekintetében azonban használt-autó vásárlásban gondolkodó vevőket is a márkához csábíthat a Dokker.