Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Kamionnal ekkorát még nem ugrattak

Ötven méter meg egy fél - Ez az új rekord, de inkább nézd meg

A bringás erőemelő csúnyán elbánt a bunkó parkolóval

Ha minden bringás hasonló kvalitásokkal bírna, kétszer is megnéznék az autósok, hogy nem parkoltak-e rá a biciklisutra.

F1: Kvjat győzelméről álmodnak Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői a Red Bull-os Danyiil Kvjat hungaroringi második helyezése után már azt remélik, hogy Szocsiban győzhet ...

A Forma-1-ben 4., pedig jogsija sincs

A Magyar Nagydíjon nem sok hiányzott a dobogós helyezéshez Max Verstappennek, pedig a Toro Rosso holland ifjonca még nem is vezethet ...

2
Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál

Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál

Egyre több Suzuki Vitarát látni az utakon, de nem a korábban tesztelt csúcsváltozatban. Megnéztük, mit tud a földközeli modell.


Navi, asszisztens és dashcam egyben

A Mio új, Combo névre hallgató eszközei messze nem csak a navigációban segítenek, fedélzeti kamera, alkalmazkodó, tanuló szoftver ...


1
10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

Fülemben csengnek apám szavai: "Ne dobjuk ki, jó lesz az még valamire, anya!"


Kínai-amerikai közös autó készül

A GM a kínai SAIC állami céggel közösen gyárt új autót a jövőben. A feltörekvő piacokoat támadják.


F1: A nyári szünetben nem foglalkoznak Räikkönennel

A Ferrari csapatfőnöke azt mondja, a nyári szünetben biztosan nem születik döntés Kimi Räikkönen 2016-os szerződéshosszabbításáról. ...


Megérkezett Európába a Suzuki luxus-kisautója

Megkezdődtek az YRA kódjelű Suzuki kisautó prototípusának európai, közúti tesztjei. Az autót iK-2 néven ismerhettük meg.


2
A Volkswagen a legnagyobb autógyártó a világon!

A Volkswagen a legnagyobb autógyártó a világon!

A féléves eladási statisztikák szerint a Volkswagen-csoport megelőzte ősellenségét, a Toyotát. Egyikük sem örülhet azonban felhőtlenül. ...


1
Zseniális autófeliratot lőttünk Pesten

Zseniális autófeliratot lőttünk Pesten

Mert nem csak a vér menthet életet.


Vizet pöfög a japán busz

Erről az oldaláról talán kevésbé ismerjük a világ második legnagyobb autógyártóját.


F1: A tűzzel játszik a Force India?

A Magyar nagydíjon történt balesetek utál felmerül a gyanú, hogy a Force India a frissített autójánál a teljesítmény kedvéért ...


Menőzés közben tört össze a legdrágább Porsche

A világ császárának érezte magát, pedig igazi baromarcú volt ennek a Porsche 918 Spydernek a sofőrje.


Egy üveg bor után sem ugrik a jogsi - elmondjuk, hol!

Avellino tartományban akár nyolc pohár bor után is volánhoz ülhetnek az autósok anélkül, hogy elveszítenék jogosítványukat. Mennyország ...