Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:350.0 Ft
Dízel:371.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A Le Mans-ban folytatja az F1-es árva

Míg volt csapata a Forma-1-es visszatérésre készül, Max Chilton a tartóssági világbajnokságra nyergelt át, a Nissan pilótája ...

Vizet köpő kétfejű sárkány

Két fülkéje van mégis egy irányban megy. A kínaiak az alagúttüzekhez ilyen, speciális kialakítású tűzoltóautókat használnak.

Ilyen Ken Block, amikor Terminátort játszik

Így zajlott az első teszt a Gymkhana 7-ben látható fenevaddal.

F1: A Red Bull levetette az álcaruhát

A Red Bullnál elmaradt a nagy durranás, a téli teszteket fekete-fehér álcafestéssel végigcsináló RB11-es végső festése nem sokban ...

1
Tíz autóból csak kettőt vett magánszemély itthon

Tíz autóból csak kettőt vett magánszemély itthon

Februárban 5914 új személyautó kelt el a hazai piacon, 18 százalékkal több, mint egy évvel korábban.


F1: A McLaren még vár az Alonso-hírekre

Pár napon belül derül ki,hogy Fernando Alonso vezethet-e a szezonnyitón. A spanyol pilóta balesete még mindig rejtélyes.


F1: Miért nem kell Hamiltonnak a bajnoki szám?

A tavaly második bajnoki sikerét arató Lewis Hamilton idén nem veszi fel a címvédőnek járó 1-est, marad a 44-es rajtszámnál. ...


3
Gázpedál-gázok a Kiánál

Gázpedál-gázok a Kiánál

Még szinte be sem mutatták, máris ezrével kellett visszahívni az új generációs Kia Sorentót. Egy rossz forrasztás okozhat galibát. ...


1
Törpeautóval újít a Lexus

Törpeautóval újít a Lexus

Néhány kiszivárgott fotó: ennyit lehet csupán tudni a japánok legújabb tanulmányáról. Tényleg városi minit gyártana a Lexus?