Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:394.0 Ft
Dízel:405.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Elképesztő a fából készült Bugatti Veyron

A méretarányok tökéletesen megegyeznek az eredetivel, annyi a különbség, hogy ez nem gyorsul olyan jól.

F1: Búcsúznak a Lotus agyarai

A Lotus-csapat a jövő hétvégi Amerikai Nagydíjon új, 2015-re szánt alacsony orrot próbál ki a mostani rozmáragyarak helyett.

Az űrbe vágyik az orosz motor-matuzsálem

Egy harminc évvel ezelőtti űrprogramról nevezte el legújabb különkiadását az Ural orosz motorkerékpárgyár észak-amerikai importőre. ...

Ünnepi áru a tömegeknek

Nem lehet eléggé ünnepelni Marco Wittmann DTM bajnoki címét: miután bemutatták a versenyautó utcai kópiáját, most egy szélesebb ...

Itt a legújabb Forma-1-es botrány? Kobajasi életével játszott a csapata?

Egy kiszivárgott Facebook-bejegyzés szerint Kobajasi Kamui Szocsiban barkácsolt Forma-1-es autóval volt kénytelen versenyezni. ...

Bevetésre kész a VW szuperkombija

Decemberben hivatalosan is bemutatkozik a VW Golf R Variant, nem csoda, hogy immár érdemi álca nélkül tesztelik a prototípusokat. ...

Spanyol buckalakó

A sportos Leon Cupra, a kombi ST és a háromajtós SC változat után itt a terepes SEAT Leon is, az X-Perience

F1: Nagyágyúkkal vizsgálják Bianchi balesetét

Az FIA nyilvánosságra hozta a Jules Bianchi szuzukai balesetét vizsgáló bizottság összetételét. Brawn, Domenicali, Fittipaldi ...

A nap képe - Életveszélyben a közönség

A lelátók nem véletlenül kerültek mára messze a pályától. Ez a kép jól bizonyítja az okokat.

F1: Lewis Hamilton párnát tett horkoló kedvencére

Hamilton és kutyája, Roscoe elválaszthatatlanok, még annak ellenére is, hogy a buldog hangosan horkol. De 2008 világbajnoka tudja ...

Pontosan megtervezte szomszédja halálát

Emberhalál lett a vége két ausztrál férfi vitájának, ami egyikük ugatós kutyája miatt robbant ki. A gázoló a jelek szerint nem ...


Partiállat lett az öreg Ikarusból

Eljött az idő a nyugdíjba vonulásra az Ikarus számára, de a roncstelep helyett egész más sors jutott a magyar busznak.


4
Többéves rekordra csökken az üzemanyagár

Többéves rekordra csökken az üzemanyagár

Tovább csökken, és a legújabb változtatással többéves mélypontra esik az üzemanyagok ára szerdán.


F1: Hamilton nem ígéri, hogy marad a Mercedesnél

Fernando Alonso nagyot húz vagy nagyot bukik - vajon lesz-e helye a Mercedesnél? Lewis Hamilton még nem ígéri, hogy 2015-ben ...


Besárgult a fényszóró? Megrepedt a lökhárító?

Három lusta műanyagos cég után a negyedik vállalta el öreg Mazdám platódobozának javítását. Ha már ott voltam, alaposan belemerültem ...


F1: Vettel a vereségben is úriember maradt

Daniel Ricciardo azt mondja, hogy a Red Bulltól csúnya veréssel távozó csapattársa, Sebastian Vettel egész évben kifogástalanul ...


Sofőr nélkül száguldott a versenypályán az Audi

Itt tart ma az autonóm közlekedés: az Audi vezető nélküli autója önállóan körbement a Hockenheimringen, nem lépéstempóban.


F1: Miért nem választhatnak gumikat a csapatok?

A Force India szerint meg kellene adni a lehetőséget a csapatoknak, hogy maguk döntsék el, melyik két keveréket akarják használni ...


Új pótkocsi-abroncs a Fuldától

A Fulda új pótkocsi-abroncsa nagyobb futásteljesítményt és kisebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.


Jön a világ legerősebb utcai motorja

Novemberben mutatja be újdonságát, a kompresszoros blokkal szerelt H2-t a Kawasaki. Technológiája a félelmetes H2R-ből ered.


F1: Eldőlt egy újabb dominó

A Force India hétfőn délelőtt bejelentette, hogy Nico Hülkenberg 2015-ben is a csapattal marad - ez azt jelenti, hogy a Ferrari ...


Ilyen gonosz versenyautót még nem láttál...

A világ legnagyobb tuningkiállítására készülve a Ford rettenetes versenyautót készül építeni közönségkedvenc modelljéből - és ...