Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

A Forma-1-es hétvége legjobb pillanatai

Íme a hétvégi Szingapúri Nagydíj legjobb pillanatai gif-ben. Éld újra a vasárnapot a katasztrófától a diadalig!

Rossz a fék félmillió Renault-ban

2

A fékrendszer meghibásodásának kockázata miatt közel félmillió Clio és Kangoo modellt hív vissza a Renault. Két különböző hibáról ...

Csökken mindkét üzemanyag ára

Szerdán újabb üzemanyagár-mérséklést lép a magyar olajtársaság.

20 luxusautót emésztettek el a lángok

Land Rover és Jaguar modellek váltak a lángok martalékává, a tűzoltók már nem tudtak mit tenni.

F1: Rosberg lehúzhatja az évet a vécén

A nemzetközi sajtó nem fukarkodott a nagy szavakkal a Szingapúri Nagydíj után, amelyen Lewis Hamilton az élre ugrott az összetett ...

50 milliárdból újulnak meg a főutak

Jövő őszig több mint 500 kilométernyi főút válhat biztonságosabbá. A második ütemmel folytatódik az útfelújítási program.

Ma sem maradunk napi hülye nélkül

4

Az M3-as BMW finom kis játékszer, de csak szakavatott kezekben. Ha csak a gáz padlóig nyomásához értesz, akkor inkább ne ülj ...

F1: A McLaren döntött a 2015-ös felállásról

Eric Boullier versenyigazgató szerint a McLaren "többé-kevésbé" eldöntötte, milyen felállással vág neki a 2015-ös idénynek.

Új Ladák 134 000 forinttól

2

Idén 114 éves a Magyar Autóklub. A MAK múltja az egész ország történelmének, válságainak és fejlődésének hű tükre.

F1: A McLaren támadja a Red Bull rádiózását

A Szingapúri Nagydíj előtt az FIA végül enyhített a rádiózási tilalmon, csak a konkrét vezetéstechnikai tanácsokat tiltották ...

F1: Fogynak a McLaren szponzorai?

A McLarennél cáfolják, hogy menekülnének tőlük a szponzorok, de a csapatnak még mindig nem sikerült névadó támogatót találnia.


F1: Vettelből nem lesz másodhegedűs

Bár matematikailag Daniel Ricciardo még mindig elkaphatja a Mercedes-versenyzőket a bajnokságban, a Red Bull nem csinál első ...


Buszbaleset Makón - 13 sérült

Oldalára borult egy busz az M43-as autópálya földeáki lehajtójánál. Tizenhárman sérültek meg, vannak súlyos sérültek is.


Magyar trolik uniós forrásból

Hivatalosan átadták Szeged új trolibuszflottáját, melyet az Ikarus gyártott. A járműveket uniós pénzből vásárolták.


Játékelőzetes ennyire még nem büntetett

Rég túlléptünk már a kötöttpályás autóversenyeken, és ezt a játékok is tudják.


Hihetetlen: Nissan Leaf pick-up!

A Nissan amerikai leányvállalatának megbízhatósági csoportja szabadidejében platós kisteherautót épített egy Leaf villanyautóból. ...


F1: Alonso "egyelőre marad" a Ferrarinál

Minden korábbi cáfolat ellenére úgy tűnik, Fernando Alonso ferraris jövője bizonytalan. A Honda mindent megadna a szerződtetéséért. ...


A világ leggyorsabb nője

A svéd Eva Haakansson közel 390 km/órával száguldott saját építésű elektromos motorkerékpárján. Uraim, tessék utána csinálni!


1
7 állati jó GIF autóink evolúciójáról

7 állati jó GIF autóink evolúciójáról

Ezekre a mozgóképekre minden benzinvérű gerjedni fog, elképesztő az átalakulás folyamata.


F1: Rosberg az utolsó pillanatig remélt

Nico Rosberg egészen a garázsa való beállásáig nem akarta feladni a Szingapúri Nagydíjat, legalább pár pontot menteni akart, ...


Vadóc kisterepessel újít a Toyota

Kiszivárogtak a Toyota párizsi világpremierjének képei. Az autó a Nissan Qashqai ellenfeleként léphetne piacra


Helikopter szállt az erőember vállára

Helikopter szállt le pár pillanatra egy osztrák erőember vállára, akinek a 747 kilogramm súly megtartásával sikerült új világrekordot ...