Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:387.0 Ft
Dízel:379.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Megújult a Seat Alhambra

A VW Sharan nyomán annak ikertestvére, a Seat Alhambra is levedlette régi gúnyáját.

F1: A Red Bull nem engedi el Verstappent

A nemrég a Ferrarival is hírbe hozott Max Verstappen biztosan nem megy sehova, állítja a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko. ...

Új kamerákkal lesik a díjfizetést az utakon

Kilenc fix telepítésű és hat mobil berendezéssel bővíti az útdíj-ellenőrzési rendszert a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

F1: Button biztosan kap még egy évet

A McLaren vezére azt mondja, Jenson Buttonnak nem kell visszavonulnia az idei, siralmas év után, biztosan marad jövőre is. Ron ...

A múlt és a jelen különleges találkozása

Ezt a Ford F100-ast szokatlan módon támasztották fel, ennek ellenére gyönyörű lett. Még a rozsdafoltok sem zavaróak, hiszen olyan, ...


Elkaszálta az utcai drifter a nézőket

Az egy dolog, hogy a verseny nem teljesen legális keretek között zajlik, de legalább a nézőknek lenne több esze.


Rendőrbe futott a siető audis, kemény büntetés lett a vége

Megunta a tötyörgést az Audi sofőrje, és úgy döntött, gyorsan megkerüli a teherautót. Rosszkor, rossz helyen kezdett bele, szemből ...


2
A garázsban porosodnak a pesti klímás buszok

A garázsban porosodnak a pesti klímás buszok

Több tucat klímás busz áll a BKK alvállalkozójának a telephelyén a kánikulában, mert költségtakarékossági okokból visszarakták ...


3
Emberünk zúz a belső sávban, erre nem leszorították?

Emberünk zúz a belső sávban, erre nem leszorították?

Ez a tipikus dupla hibás baleset ékes példája. Gyorshajtó és kétbalkezes poroszkáló találkozása, aki nem ismeri a tükröt. Az ...


F1: A Red Bull már az Aston Martinnal dolgozik

A hétvégén röppent fel, hogy az Aston Martin a Red Bull-lal szövetségben térne vissza a Forma-1-be, most az is kiderült, hogy ...


Főleg BMW-k, de még inkább csábító csajok

Nem tehetünk róla, újabb kazal képre akadtunk a témában, és úgy gondoltuk, egy ilyen gyűjtemény enyhíti a hőség okozta károkat.


1
Így kell eljárni az autós kárrendezésnél

Így kell eljárni az autós kárrendezésnél

Egyre nagyobb a szigor a biztosítóknál a kárrendezések során. Ezekre kell figyelni, hogy ne legyen örökké tartó hercehurca egy ...


F1: A csőd szélén a Lotus?

A Lotusnak két hete van arra, hogy megegyezzen a hitelezőivel, mielőtt felszámolási eljárás indul a Forma-1-es csapatnál. Itt ...


Kubica 170-nel kapott defektet, de nyomta tovább

A lengyel pilóta hazai közönség előtt bizonyította újra, hogy szótárában nem szerepel a félelem.


Ez az autó több energiát termel, mint amennyit fogyaszt

Olyan intelligens autót épített egy holland egyetemi diákokból álló csapat Eindhovenben, amely átlagban több energiát termel, ...


Víz alá került Las Vegas, és ez nem sci-fi, hanem a valóság

Valahogy így kezdődnek a világvége-hangulatú filmek, hiszen ha már egy sivatagi város is ilyen durván víz alá tud kerülni, ott ...