Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:307.0 Ft
Dízel:300.0 Ft

Dízeles rémtörténetek

Mi van a részecskeszűrővel?

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.04.14. 08:00
Taxisoktól borzalmas történeteket lehet hallani a részecskeszűrős modern dízelekről, de a helyzet nem ennyire borús. Jövőre kizárólag koromcsapdás dízel személyautókat lehet eladni hazánkban, így ideje foglalkozni a koromszűrő hibalehetőségeivel és a csere költségeivel.

A sárga visszajelzőt komolyan kell venni! Ha a vezető nem végzi el a regenerációt, a tovább telítődő szűrőt a márkaszerviz még esetleg megmentheti, de ha a szervizkomputerrel végzett kiégetés eredménytelen, csak a csere marad. Koromszűrős dízelekre sose rakjunk chiptuningot, mert a megugró kipufogógáz-hőmérséklet elolvaszthatja a katalizátoranyagot, eltömítve a szűrőt.

Mi baja lehet?

Régen szó sem volt koromszűrőkről

A koromcsapda egy rendkívül bonyolult rendszer - mondja Nyíry István, akinek a szakműhelyében többféle meghibásodással találkoznak. A kocsi hasa alatti szűrő károsodhat, ha odaverjük parkolásnál, a motorközeli szűrők ebben jobbak.

Elromolhatnak a szűrő telítettségét mérő, 800 fokot elviselő hőmérséklet- és nyomáskülönbség-jeladók. Időnként a jel feldolgozása a hibás, ezért a motorvezérlés szükségtelenül ad ki állandó regenerációs parancsot.

Ha elromlik, akkor a dízelek oxidációs katalizátora kiüthető (a benzineseké nem, mert a zöldkártyázáskor kiderül). A részecskeszűrővel más a helyzet, egy eredetileg DPF-es dízel nem fog működni koromcsapda nélkül, mert az onnan érkező adatok híján a motor vészüzemben marad.

Nem kell félni tőle, de figyelmet igényel

Az autósok az olcsóbb javítási kísérletekre rászánják a pénzt (pl. adalékanyag-tartály feltöltése), de a szűrőt nem cseréltetik, mert az drága. Előbb-utóbb persze muszáj lesz kicserélni, ha mástól nem alszik el a visszajelző.

Honnan tudom, ha rossz?

A részecskeszűrő annyira összetett rendszer, hogy hibáját nem lehet a visszajelzőlámpa kiiktatásával leplezni, a meghibásodás könnyen kiszúrható. Ha a részecskeszűrő visszajelzője világít, a márkaszervizekben vagy az említett dízel szakműhelyben is kideríthető, hogy mennyire telített a szűrő, tehát regenerálható-e.

Javítani nem lehet, csak cserélni Szakműhelyben 10 000 Ft-ból ellenőrizhető a szűrő

A szűrő végzetes eltömődésekor az autó erőtlenné válik, vészüzemmódba kapcsol. Ekkor a sima regeneráció már nem segít, esetleg a szervizszámítógéppel lefuttatott tisztítóprogrammal megúszhatjuk a cserét.

Mennyit bír ki?

Az autógyárak időnként az autó teljes élettartamát kiszolgáló koromcsapdákat ígérnek, de a pesszimisták is legalább 100 000 kilométeres élettartamot várhatnak a részecskeszűrőtől, ha a kiégetése rendben megtörténik. Mivel csekély mennyiségű hamu mindenképp visszamarad a regenerációs folyamatokból, a szűrő eltömődik és 5-6 évesen várhatóan cserére szorul.

Mennyibe kerül kicserélni?

300-400 000 Ft egy új részecskeszűrő

A menthetetlen szűrőket csak cserélni lehet és koromcsapdát kizárólag márkaszervizekben kapni. Aki bátor, az bontóban is vehet koromszűrőt, csak nehogy egy belül összeolvadt vacakot fogjon ki.

Példaként néhány ár a különböző típusú részecskeszűrőkre:

Audi 2,7 VD TDI (A4, A6): 225-309 000 Ft (motorközeli)
Skoda Superb 2,0 PD TDI: 203 000 Ft (kipufogórendszerbe épített, adalékanyagos)
VW Passat 2,0 PD TDI: 420 000 Ft (motorközeli, egybeépített koromcsapda-oxidációs katalizátor)

Áfás árak a fővárosi márkaszervizekben. A javítási költséghez hozzájön egy kipufogócsere munkadíja!

1 hozzászólás

További cikkek

Szólj hozzá Te is!

Így tanulnak vezetni a milliomosok

Ha 550 lóerős sportkocsival akarsz egy lefagyott mezőn szlalomozni, irányváltás után türelmesen várd meg, míg átterhelődik a ...

13
400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért takarékos autót, csak Suzuki ne legyen

400 ezerért szeretne takarékos, alacsony fenntartású autót olvasónk, de a francia típusokat és a Suzuki Swiftet kizárná.

1
4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

4,5 g-vel tolja a fejed a gyomrodba, 105 km/h a vége, mi az?

A világ legkreténebb járműve, ha egyáltalán járműnek lehet nevezni, a csakis épített pályán használható, kényelmetlen, értelmetlen ...

F1: Na, ilyen ruhában sem láttuk még Vettelt!

A négyszeres bajnok zöldre cserélte a vörös overállját. Olaszországban gokartozott.


4
Valóra váltotta álmát az ózdi polgármester, a nép ezt nem akarta

Valóra váltotta álmát az ózdi polgármester, a nép ezt nem akarta

"A sorozatos támadások láttán arra jutottam, hogy nem szeretném, hogy ez alapján ítéljék meg a munkámat, esetleg Ózdot."


7
Keményen beszólt a magyar BMW-s, de nagyon jól tette!

Keményen beszólt a magyar BMW-s, de nagyon jól tette!

Kissé indulatos volt, de így biztos átjött az üzenet a vétkes sofőrnek is.


Olyan nincs, hogy a Tesla nyereséget tudjon termelni

A Tesla Motors csütörtökön sorban a tizenegyedik negyedéves veszteségéről számolt be, ami ráadásul messze nagyobbnak bizonyult ...


Erre a Mercedesre biztosan nem mondanál nemet

Luxuskiadással bővíti a Mercedes V-osztályt. Az exkluzív megjelenésű kisbuszt márciusban mutatják be, Genfben.


Teljes a Top Gear stábja, új arcokkal bővült a csapat

Chris Evans autó őrültekből álló csapatot toboroz össze a világ legnagyobb autós szórakoztató műsor újraindításáért.


F1: Nem fog alibizni a Renault újonca

A GP2-bajnok Jolyon Palmer azt ígéri, hogy odateszi magát első renault-s szezonjában. Nem fogja vissza magát.


Ha jót akarsz, vegyél jót!

Felvette a kesztyűt a lámpahamisítókkal az Osram. Címke és online adatbázis segít kiszűrni a kamu izzókat.


4
Amerikát váratlanul érte a hó, ahogy ezt a BMW-st is

Amerikát váratlanul érte a hó, ahogy ezt a BMW-st is

Egyesek szerint minden idők legdurvább hóvihara csapott le néhány hete az Egyesült Államokra, és erre ez a BMW M5-tulajdonos ...


F1: Még mindig bizonytalan az Olasz Nagydíj jövője

Noha az olasz autóklub elnöke nemrég azt mondta, sikerült megállapodni Bernie Ecclestone-nal, aláírt szerződése továbbra sincs ...


Visszatér a Mazda Wankel-kupéja

Fél évvel a világpremier után ismét színre lép a Mazda szépséges kupétanulmánya. Lehet, hogy tényleg gyártani fogják?


Versenyteljesítmény utcára

Mostantól a Camaro kisebb, V6-os motorjaihoz is megvásárolható az 1LE csomag. Versenyteljesítményt kínál utcai vagy pályahasználatra. ...