Így verd át az autótolvajokat!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.02.05. 05.02

Szokatlan módszert választott az autók lopásgátlására egy hazai járművédelmi cég. Vezetője szerint kijátszhatók a tolvajok.

“Tartjuk a tolvajtempót” – ezzel a hangzatos szlogennel arra utal egy, a hazai piacon szokatlannak mondható járművédelmet gyártó cég, hogy hiába egyre okosabbak az autókat lopdosó bűnözők, ők akkor is előttük járnak. Hajós Gábor cégtulajdonos persze tudja, hogy nincs ellophatatlan autó, de azért ő mégis erre fejleszti a rendszerét.

Mit tud, amit más nem?

Hajós messziről indít. A járműgyártók szerinte egyre inkább a komfortos autóhasználat irányába fejlesztenek: nem kell kulcs, zsebedben egy lapocska, és már ülhetsz is be a kocsidba, ahol szintén kulcs nélkül indul a jármű, csak megnyomsz egy gombot, és már mehetsz. Eközben az autóvédelmi rendszereket gyártók pont az ellenkező irányba haladnak: másik távirányító az ajtók nyitásához, belül rejtett kapcsolók, ilyen zár, olyan zár, csupa plusz kütyü. Ő más irányt követ, az autó meglévő távvezérlője és/vagy a tulajdonos telefonja nála elégséges. Semmi más nem kell.

Oké, ez így nyilván kényelmesebb, de ettől még nem tűnik biztonságosabbnak a saját, Car-Őrnek keresztelt rendszere. Mitől gondolja annak?

Car-Őrt szerelnek egy W212-be

A legtöbb járművédelem egy elemből áll, egy helyen elrejtve az autóban, és ez véd valamit, mondjuk indítást gátol. Hajós szerint az ilyen filozófia alapján épült rendszereket egyszerűbb kiismerni, majd viszonylag gyorsan hatástalanítani. Itt kérdezek közbe: szerinte mennyi percnyi sikertelen próbálkozás után áll tovább a bűnöző, hogy keressen a megrendelőjének egy másik, ugyanolyan, de immár elvihető járművet? 3-4 percnyi ügyködés után már nem kockáztat, mondja, biztosan talál ugyanolyan kocsit védelem nélkül.

Éppen itt jönnek elő a saját rendszerük előnyei. Az emberei nem egyetlen, hanem több különböző rendszert szerelnek be már az alapcsomag részeként az autóknak a különféle pontjaiba. Utastérbe, csomagtartóba, műszerfal mögé, motortérbe? – szándékos a kérdőjel, ez ugyanis titok. Ami viszont nyilvános, hogy soha nem ugyanoda szerelik ezeket, nincs két egyforma beépítésük. Minden egyes autóba, mindig, mindent máshová szerelnek. “Ha bármikor szétbont a tolvajbanda egy car-őrös autót, és töviről hegyire lejegyeznek mindent, akkor sem mennek vele semmire. A többi autó másmilyen” – állítja Hajós.

Kevesebbet lopnak, kurtán emelkedik a nyomozáseredményesség

Jó híreket közölt minap a rendőrség: 2015-ben rekordkevés autót loptak Magyarországon,  összesen 3175 gépjárművet, ebből 2414 volt a személyautó (részletek itt). Ha a tendenciákat nézzük, erős hullámokat látunk a grafikonon. A 90-es évektől gyakorlatilag 2010-ig folyamatosan csökkent a lopások száma (5864 jármű volt a mélypont), akkor viszont meglepő fordulat következett be, két éven át újra egyre több és több kocsit loptak (2012-re 6920-ig ment fel a szám). Onnan aztán ismét évekig tartó csökkenés után értünk el a soha nem látottan alacsony tavalyi adatig.

Eddig a jó hír, ugyanis az ellopott autók meghatározó többsége soha nem kerül elő, a rendőrség körözései nagyrészt eredmény nélkül zárulnak. Az úgynevezett “nyomozáseredményességi mutató” 2015-re a korábbiaknál első blikkre sokkal magasabb számot mutat, 17,6 százalékot. 2011 és 2013 között stagnált ez az adat (7,5 százalék, majd 6,4, aztán 8 volt), ezután indult növekedésnek. Ha viszont darabra nézzük a hivatalos adat szerint megtalált járművek számát, azt látjuk, hogy a 7,5 százalék évében (2011) 466 darab autóról beszélünk, a 17,6 százalék évében 561-ről. Tovább árnyalja a számot, hogy ezekben benne vannak a lakossági bejelentések, és az autóvadászok által évről évre szerencsére egyre nagyobb számban megtalált kocsik is.

Nem tudjuk, hogy van-e bármilyen más bűncselekmény, amelynek felderítésénél, a bűnözők begyűjtésénél ennyire eredménytelen a rendőrség.

Az igazságügyi szakértő szerint órákon át próbálták beindítani ezt az X5-öst a tolvajok, még a sárvédőt is szétvágták, hogy hozzáférjenek a védelmi rendszer egyik eleméhez. Ezt a Pajzs védte meg

Ha megnézzük, hogy mit lopnak, a gépjárművek és a személyautók márka szerint rendezett toplistája szinte azonos: Volkswagen, Ford, Suzuki, Renault az első négy helyezett. Némi változás a korábbiakhoz képest, hogy szép lassan kúsznak előre a német prémiummárkák, főleg a BMW és az Audi. Az e kettőnél szélesebb modellkínálatot gyártó Mercedes (a kis- és nagytehertől a buszokig) nincs az első tízben egyik listán sem.

Sajnos nem áll reprezentatív lista az autósok rendelkezésére arról, hogy a márkákon belül mik a tolvajok kedvencei, pedig ez lenne az igazán fontos információ. Az ORFK ugyanis Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének ajánlása ellenére nem adja ki a modellek szerinti listát. Sőt, még csak magyarázatot sem hajlandó adni a saját viselkedésére.

Ennek ellenére az autóvadászokhoz bejelentett lopások és a forgalomban lévő járművek száma alapján kiszámoltuk, hogy melyik autók ma a leginkább veszélyeztetettek Magyarországon – érdemes megnézni, hogy az ön autója mennyire az – itt vannak a részletek.

Mi van, ha ellopják az egy szem kulcsot?

Kedves barátom édesapjának a házába tavaly betörtek a tolvajok, miközben ő nyaralt a családjával. A bűnözők nem nyúltak az LCD-tévéhez, nem túrták fel tabletért a lakást, nekik egyértelműen a kocsi kellett. Repülős út volt, az Audi a garázsban pihent, kulcsa, ha nem is az előszobában szem előtt, de kicsit beljebb, a kandallón pihent. Felmarkolták a gazemberek, és vitték az A4-es kombit.

Laikusként ez a helyzet védhetetlennek tűnik (már ha valaki annyira felelőtlen, hogy nem dugja el a kulcsot, forgalmit), Hajós szerint azonban erre is van megoldás. Sőt, azt állítja, az általa felszerelt kocsikat akkor sem tudja elindítani a tolvaj, ha a vízben pancsoló család orra elől, a strand homokjába rejtett cipőből nemcsak a kocsi távirányítóját, hanem a tulajdonos telefonját is elviszik. Normális esetben utóbbival lehetne utólag leállítani a kulccsal elcsent autót.

Hogy hogyan, arra csak annyit mond, egyszerű a trükkje, de nem árulja el, ahogyan a Budapest agglomerációjában lévő műhelyében készült fotók közül is többet cenzúráz. Minden azért ne látszódjon, mondja. Porsche, Mercedes, és egy különösen veszélyeztetett Prius áll előttünk megbontva, egyértelmű, hogy vagyonosabb járműtulajdonosok gurulnak be hozzá védelmet kérve.

Mi van, ha valakinek a kocsija csak pár százezret ér?

És nincs 50-100-150 ezer forintja ennyire összetett rendszerre. Vagy ha ki is tudná fizetni, aránytalan lenne az összeg a kocsi értékéhez képest.

Ha végigvesszük a különféle lopásgátlókat, legfölül látjuk, hogy a kínálat csúcsán a Pajzs, a Car-Őr, a Blue16, a Skyguard és társaik valóban a százezres ár felett kínálnak komplett szolgáltatást. Ám ha megfogadjuk az íratlan szabályt, miszerint a jármű értékének 10 százalékát illik a védelemre költeni, egy 8-10 éves átlagautónál is bele kell férjen valami jó nevű cuccnak mondjuk az alapcsomagja. Akiknek lopták már el kocsiját – százezernél több autósról beszélünk (!) -, azok nem legyintenek erre a mondatra.

Nincs nyilvános statisztika a Panamerák lopásáról. Ez mostantól védett

No de mit tegyen, akinek tényleg csak pár százezret ér a kocsija? – induljunk el lentről felfelé a módszerek átnézésekor. A legolcsóbb az üvegek gravírozása, ami de facto nem véd a lopástól, inkább üzenet a kocsik között rosszban sántikáló tolvajnak. Az én üvegeim jelöltek, ne engem vigyél el, hanem másik autót. Sokan csak legyintenek erre a megoldásra, mások viszont esküsznek a hasznosságára. Pár ezres befektetés csupán, mégis jó eséllyel odébbáll az a tolvaj, akinek az orgazdája nem alkatrésznek, hanem egyben kívánja majd továbbadni a lopott szajrét.

Valamivel feljebb a kormány- és váltózárak jönnek, amelyek közül az egyszerűbbek, pontosabban fogalmazva a gyatrábbak, már pár ezer forinttól elérhetők. Mi a hipermarketekben megvehető távol-keleti termékek helyett a valamivel drágábbakat és masszívabbakat ajánljuk, miközben tudjuk, ez még azért az a járművédelmi szint, amely valószínűleg csak a kezdő tolvajokat akadályozhatja meg. Ha egyáltalán.

Öntől loptak már autót?

Hatásosabbak az úgynevezett rejtett kapcsolók, amelyek közül az átgondoltak a legkevésbé sem az ülés mellé szerelt, fizikai valójában pluszban becsavarozott kapcsolók. “Vannak trükkök, én is aktiválási láncokat szoktam beszerelni. Mondok találomra egy példát: elsőként a jobb hátsó ablakemelő gombját húzod fel, aztán benyomod a kuplungpedált, majd megnyomod a rádión az 5-ös csatorna gombját” – mondja Homoki Zoltán, a Contact Euro Kft. tulajdonosa, hogy miként lehet kijátszani a tolvajokat. A hagyományos nyomógombok már idejét múltak, azokat megtalálhatja a bűnöző.

Ennél komolyabb szintet jelentenek, és persze árban is haladunk felfelé, a hangos és néma riasztók. Homoki itt is előáll a már nem is annyira új trenddel, ő olyan GPS-es nyomkövető rendszereket telepít, amelyek néma riasztásokat idézhetnek elő. Ezek lényege, hogy ajtónyitásra vagy indítási kísérletre (programozástól függ) a kocsiba szerelt GSM rendszer riasztja a jármű tulajdonosát (pl. SMS-t küld) vagy egy diszpécserközpontot, a teljesen néma kocsi elindításán fáradozó bűnöző eközben erről semmit nem tud. 

És így lopnak autót fényes nappal Budapesten


Ha összeadjuk a mechanikus és elektronikus védelmi módszereket, akkor lassan el is érünk a Pajzs és a Car-Őr szintjére, amelyek ezeket mind tudják egy csomagban: indítást gátolnak, jeleznek az autójától távoli tulajdonosnak, felverik az utca csendjét, és ha ne adj Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető. isten mindezek után képes lenne elindulni a kocsival a tolvaj, útközben telefonról leállíthatók, a GPS pedig a járásképtelen autó helyét is pontosan megmutatja.

Őszintén reméljük, hogy mindez persze nem csak elmélet, és egyre komolyabb akadályokat állítanak a bűnözők útjába. Másodszor írjuk le, ellophatatlan autó nincs, de sokak szerint a mechanikus és az elektronikus rendszerek kombinációja a legjobb megoldás.

Ezen a ponton szoktam megkérni a kiváló védelmi rendszereket fejlesztő cégvezetőket, hogy tegyék a szívükre a kezüket, és őszintén válaszoljanak a kérdésre: öntől loptak már el valaha saját autót? “Kocsit még nem, de régebben a motoromat elvitték. Sírtam is utána egy hétig” – válaszolja Hajós Gábor.

Kommentek

  • Jozscsi

    Csak tudnám, miért etetik az adófizetők pénzén a sok szar bűnözőt? Le kéne lőni mindet, a szerveiket meg odaadni azoknak a betegeknek, akik boldogan élnének tisztességes életet, ha volna rá esélyük!

  • Fahrer

    Mikor próbáltam sok ismerősöm meggyőzni, hogy tetessenek az autójukba védelmet, mindegyik csak hárított és olyanokkal védekezett, hogy “az utcában soha nem loptak még el autót!”, vagy “ezt a típust nem lopják!”, vagy “kinek kéne egy ilyen kocsi?!”, vagy “ha kinéznek egy autót, azt mindenképp elviszik!”, vagy “én nem adok ezért pénzt, felesleges!” stb. Jöttek a szokásos ostobaságokkal, engem meg paranoiásnak neveztek, hogy az autómba mind mechanikus, mind elektronikus védelmet tetettem. Aztán poráfa estek, mikor egyik reggel nem volt meg a kocsijuk. Volt, aki remegő hangon hívott, hogy este az utcában az én autóm mellé parkolt le (azonos típusú, évjáratú, felszereltségű és ezerre azonos km-óra állású autóval!), az én kocsim most is ott van, de az övé nincs. Aztán a következő autójukba már mind tetettek védelmet és láss csodát, egyiktől sem lopták el újra a kocsiját.

    Jozscsi hozzászólására reagálva:
    Nem kellene lelőni a bűnözőket. Sokkal inkább keményen dolgoztatni kellene őket legalább heti 6 nap és napi 10 órában, hogy az összes költséget és kárt, amit okoznak (büntetőeljárás, börtön, őrzés, ruha, étel, okozott kár stb.), megtérítsék a munkájukból. Aki meg nem dolgozna, szó szerint éhen halna. Emellett természetesen felejtős kellene legyen az összes luxus, amit most megkapnak. Máris nem lenne ennyi bűnöző.

  • geotrinus

    Ezek az istenített GPS rendszerek, amik persze GSM/GPRS pagerrel jeleznek, egy 5000 forintból összetákolható, vagy ebayen 20 ezerért rendelhető blokkolóval hatástalaníthatóak. Parasztvakítás. 100%-os védelem sajnos nincs, a cél hogy elbizonytalanítsuk a tolvajt.

  • Marcikutya

    Az enyémben egy 250e Ft-os rendszer van. Utálom, mint a sz**t, néhányszor már jól megszívatott, amíg rá nem jöttem a kezelésére, de még utána is. Az egész autó alig került ötször többe…

  • oszkopeter

    Akinek van kreatív, autóvillamosságban járatos ismerőse, az 20-30 ezer forintos befektetéssel tud olyan egyedi megoldást szerelni az autóba, ami hatékonyan megakadályozza az autó elkötését. Nem akarok ötleteket adni, de ehhez nem feltétlenül kell 150 ezer forintot elkölteni. Nyilván van az a kategória ahol a drága, komplex védelem is indokolt.

    Olcsóbb autóknál én nem vetném el a minőségi fizikai védelmet sem, kevés tolvaj vállalja a zárszerkezet leflexelését a kormányról vagy a váltóról, de itt is az egyedi, illetve minőségi megoldásokat kell keresni, nem a kínai tömegtermékeket.

  • CoIie

    Én szeretnék kapni ötleteket, minek költsek 150 ezret!

  • aopasc

    A váltózár flexszelésével nem foglalkoznak, egyszerűen a saját vonószemével elvontatják, kinyomott kuplunggal.

  • CoIie

    A kuplung fixált oldása alap a váltózár mellett – az adott esetre!

    Tudom, ott a tréler. De arra az esetre az összes felni leláncolva az úthoz nyilván késlelteti az ‘elemelést’… :)

  • alexeistukov

    A legjobb megoldás a casco!!! Nemhogy kártalanít, de én speciel még jól is jöttem ki belőle anno..

  • Marcikutya

    Az autókulcs lakásban tartása a leglúzerebb dolog.

  • japancar

    aopasc – 2016.02.05 // 20:43
    Nekem is váltózáram van. Azért macerás kilométereken át vontatni kinyomott kuplunggal egy kocsit. Tökéletes megoldás nincsen, de egy váltózár is elég hozzá, hogy a tolvajok keressenek egy könnyebben megfújható kocsit..

  • japancar

    CoIie – 2016.02.05 // 21:04
    Tréler! Uram, legfeljebb egy Mercedest lopnak el így, de egy átlagos kocsit nem. Ami azt illeti, nos láttam egy Mercit, az ablakában ez a felirat: “Ne lopd el, mert nem a rendőrség fog téged megkeresni.” Azt hiszem eléggé érthető..

Nyálcsorgató veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-el

A San Bernardino hágó egyike a csodás alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!

F1: A Renault hiába szeretné Sainzot

A Toro Rosso főnöke szerint semmi realitása annak, hogy Carlos Sainz 2017-ben a Renault-nál versenyezzen.

Papírból készült Aston Martin

Nem is gondolná az ember, hogy mire jó egy autó felhasználói kézikönyve azon kívül, hogy belelapozzunk, ha valamit nem tudunk.

Jön a következő F1-főnök?

A motorsportmarketing-guru, Zak Brown elhagyja saját cégét, sokak szerint hamarosan a Forma-1 vezetői között bukkanhat fel.

Izommotort kap a Kia városi crossovere

201 lóerős motorral támogatja meg a Soul kínálatát a Kia. A városi szabadidőjármű egyéb részletei is megújultak.

Félmilliárd forintnyi autós bírság a VIII. kerületben

Fél év alatt csaknem félmilliárd forintnyi közlekedési bírságot szabott ki a VIII. kerületi közterület-felügyelet.

Utolérte a karma az eszelős bosszúálló autóst

A felvétel vélhetően Ausztráliában készült, ahol a jobboldali közlekedés szerinti belső sávban emberkedett a BMW X5 sofőrje, de csapása végül saját vesztét okozta.

Porschét eszik reggelire

Az 1997-ben bemutatott C5-ös sorozattal a Corvette végre méltó kihívója lett a Porschének és a Ferrarinak. A 344 lóerős V8-asra nem lehet panasz.