Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:394.0 Ft
Dízel:405.0 Ft

A legszebb kombit vezetni is jó

Teszt: Alfa Romeo 159 2.0JTD TI Sportwagon

Szerző: levél küldés
Dátum: 2011.04.21. 07:00
Az Alfa Romeo 159 ugyancsak érett modellnek - ha úgy tetszik, vénnek - számít az autópiacon. 2005-ben mutatták be, mindjárt harmadik is lett az Év Autója választáson. Azóta pár új motor belekerült, néhány régi motor kikerült belőle, más nem történt vele. Nem is baj.

A 159-esen ugyanis nem látszik meg a kor. Szép, mélyvörös tesztautónk is lehetne hatodik éves akár - apropója csupán egy olyan motor, amilyennel eddig még nem járt nálunk.

1910 és 1956

Alfa Romeo Alfa 159 SW 2.0 JTDm 16V Distinctiv A legszebb kombit vezetni is jó
A kétliteres dízel nem kavarta föl a modern dízelvilág állóvizét, de pont illik a sportos családi Alfához

Az 1.9 JTDM jelzésű, 1910 köbcentis Fiat-dízelmotort 2009-ben egy 2.0 JTDM nevű, 1956 köbcentis másikra cserélte a 159-esben az Alfa. (Ezt a motort 2008-ban, a Lancia Deltában mutatták be.)

Magyarországra kicsit lassabban érnek el a dolgok, az 1,9 literes dízel csak most került le az árlistákról. A régi blokkból 120 és 150 lóerős változat készült, az újból 136 és 170 lovas verzió létezik, előbbi 350, utóbbi 360 Nm nyomatékkal. Mi az erősebbet kaptuk, és szerettük.

Főleg a kombi szép. Vagy mégis inkább a szedán?

A mai napig nagyon hatásos a légellenállásra fittyet hányó, burkolatlan fényszórósor, a széles, lapos orr, a hátra felfelé húzott oldal-sziluett és a 145-ös után mára klasszikusnak nevezhető alfás stílusjegy, a felsliccelt hátsó fénycsík-pár. Vallomást teszek: nekem a mai napig jobban tetszik a kombi. Sőt, tovább megyek: szerintem a 159 Sportwagon a legszebb, ma kapható kombi.



Szavazás

Számos ellentmondással terhes a kötelező biztosítás mai rendszere. Jól van ez így?

Alfa Romeo Alfa 159 SW 2.0 JTDm 16V Distinctiv A legszebb kombit vezetni is jó Számos ellentmondással terhes a kötelező biztosítás mai rendszere. Jól van ez így?


A Sportwagon kicsit fiatalabb a négyajtósnál, 2006-ban mutatták be a Genfi Autószalonon. Minden irányban ugyanakkora, mint a szedán, tehát az arányok nem estek áldozatául a családiasításnak. Csak valahogy izmosabb lett a kombi hátsó része; a lemezek formája, a tömegarány alapján már-már hátsókerék-hajtásúnak is gondolhatná a 159-est, aki nem tudja, hogy csak fronthajtással vagy 4x4 hajtásképlettel készül.

A fantasztikus forma mellé jár még egy sajátos extra is a kocsihoz (igaz, ezt a legolcsóbb Mitóhoz is alapáron adja az importőr). Az Alfának villog és int szemből a többi alfás. Szeretetre méltó, összetartó társaság, az úton ötpercenként emlékeztetnek rá: most egy nagy család része vagyok. Egész kellemes érzés.

Nem áradozunk sokat a formáról, mert már számtalanszor megtettük

Eddig tízszer vezettük a kocsit és milliószor írtunk róla. 159-es rajongók: itt a sok-sok betű és kép a Vezessen a kocsiról.

159-esben ülni jó. Elöl.

Az ülések elsőre keménynek, túlformázottnak tűnnek, de minden itt eltöltött kilométerrel erősödik a fájós derekú emberben a meggyőződés: mégis a többiek csinálnak valamit rosszul. Az Alfa tart, támaszt és gyógyít, legalább olyan kevéssé fárasztó benne az utazás, mint a legendás Volvo-fotelekben. És, bár azok kényelmesebbek, a nyomott Alfa-logós olasz székek szebbek.
Az újkori Alfákban híresen kevés tárolóhely, pohártartó jut az utasoknak; oly sokat gúnyolódtunk már ezen, hogy el se kezdem újra. Viszont a vezető felé fordított műszerek a középkonzolon, a klasszikus formájú háromküllős sportkormány, a három kígyós emblémás fémpedál, a három órára rímelő három sportos légrostély remek hangulatot csinál.

Az Alfában annyira nagy élmény ülni, még a mozdulatlan kocsiban is, hogy fel se tűnnek a fájdalmasan olcsó plasztikból készült, logikátlan, túlbonyolított bajuszkapcsolók, a szánalmas műkarbon-dekoráció, hogy tízmillióért még nem járt szép színes kijelző a kocsihoz, vagy hogy egy félliteres kólásflakont esélyünk nincs eltenni valahova, legfeljebb a könyökünk és a váltókar között kialakított egyszem pohártartóban, hogy minden váltásnál beleütközzünk.

Alfa Romeo Alfa 159 SW 2.0 JTDm 16V Distinctiv A legszebb kombit vezetni is jó
Hátul szűkös, de meghitt az utastér

Hátul és leghátul

A 159-est sokat ostoroztuk már a szűk hátsó traktus miatt. Valóban, a középkategóriában nem üti meg a mércét a hátsó lábtér, átlagos sofőr mögött az átlagos utas már feszeng és zsibbad. A csomagtér viszont nagyobb és praktikusabb, mint az utastér alapján gondoltuk volna.

Az ötödik ajtó mögött mélyen leengedték a raktér padlóját, és még így is elfért alatta egy szükség-pótkerék. A hely jóval nagyobbnak tűnik, mint a hivatalos számok mutatják. A csomagtér méretéről igen nagy szórással találtunk adatokat, de a Genfi Autókatalógusnak hiszünk leginkább: 405 és 1235 liter között variálható a puttony az ülések döntögetésével. Összehasonlításul az Opel Insignia számai: 500-1530.

Kutyásoknak külön öröm a felcsévélhető hálóval ellátott térelválasztó roló. Azt viszont nem értjük, hogy a két kis fedeles rekeszt, melybe különböző apróságok rejthetők elveszés-mentesen, miért ide építették, nem pedig az utastérbe, ahol esetleg tényleg szeretne az ember eldugni egy telefontöltőt vagy egy napszemüveget.
A motor az újdonság, de nem az a lényeg

Adatlap

ALFA ROMEO 2.0 JTDm 16V Distinctive

Alfa Romeo Alfa 159 SW 2.0 JTDm 16V Distinctiv A legszebb kombit vezetni is jó ALFA ROMEO 2.0 JTDm 16V Distinctive

Motor Ismeretlen
Teljesítmény 125 kW (170 LE)
Gyorsulás (0-100 km/h) 9.0 mp
Végsebesség 216 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5.5 l/100km
Listaár: 9 096 000 Ft
Tovább az autó teljes adatlapjához
Adatok forrása: Eurotax
Az 1.9JTDM jelzésű, 1910 köbcentis, Opelekben, Saabokban is használt, jól bevált régi Fiat-dízelmotort utóda alig nagyobb, számottevően nem is erősebb. Szerencsére nem is rosszabb.

Nem mintha olyan kiemelkedően erős, takarékos, csendes lenne, vagy egyáltalán, bármiben többet tudna, mint vetélytársai. Sőt, mindenben középszerű: alapjárat-közelben gyenge, fordulaton felhangosodik, tempósan vegyes üzemben nyolc liter alatt fogyaszt, és kímélve se sok esély van vele lemenni a BMW kétliteres dízelével gond nélkül abszolválható hat alá. Mégis, illik az autóhoz, a hatfokozatú kézi váltóval együtt. Az erő pont elég a precíz kormányzás, a remekül provokálható futómű élvezetes kiautózásához, de nem túl sok a hétköznapi autósnak, hogy veszélybe sodorja magát.

Istenem, az a futómű! Ebben az alulkormányzott, orrtolós mai világban mennyei érzés, ahogy tempós körforgalmakban gázelvételre megriszálja farát a veres bestia. Annyira élvezetesen fordul, csúszik az autó, ha akarom, hogy még azt is megbocsátottam neki cserébe, hogy a fordulókör embertelenül nagy. Egy megfordulás, ha magas az útszegély, még három sávon keresztül is csak ipszilonban lehetséges.
Városban kicsit ormótlan, sztrádán kicsit zajos, de kanyargós utakon, szerpentinen a középkategóriában az Alfának párja nincs - megkockáztatom, hogy a keményített sportmodelleken kívül még a hátsókerekes prémium mezőnyben sem. Szinte sajnálja az ember, amikor megérkezik valahová, annyira jó tud lenni az út.

Megéri a prémiumárat?

A tesztautó a TI nevű dizájncsomaggal együtt 10 260 000 forintba kerül, listaáron. Egy hasonló felszereltségű és teljesítményű 3-as BMW, C Merci ennél legalább 10%-kal, de inkább többe fájna - viszont az A4-es Avant, 163 lovas dízellel, ha szerényebben is kistafírozva, de kijön az Alfa árából.

Az Alfa legközelebbi presztízs-vetélytársai is körülölelik az Alfát. A szintén kvázi másod-prémiumosztályban futó Volvo V60 (163 lóerős dízel, közepes felszereltség) új modellként kicsit drágább, a Saab 9-3 kombi (180 lovas dízel) viszont enyhén olcsóbb nála.

Ha viszont azt mondjuk, az olasz embléma voltaképp csak egy nagy Fiat orrát díszíti (és műszakilag bizony ez a helyzet), már igen drága autó válik a 159-ből. Egy 160 lovas dízel Insignia kombi tízmillióért már megszólal, de tényleg, mert ennyiért a bőrkárpit és az üvegtető mellé a navigáció is bőven belefér.

Csak hát az nem néz ki ilyen állat jól. És nem villog neki üdvözlőleg a többi alfás az utakon. Tessék mérlegelni!

Cikk nyomtatása

87 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment86 hozzászólás

bubibeka1.6 - 2011.04.25   23:47

ez a 159 pl eléggé bejön:

http://www.hasznaltauto.hu/auto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_2.0_jtdm_16v_distinctive-4341278

amúgy a pécsi alfa szalonban volt egy gyönörű 170 lovas jtd alfa, brembó fék, nagy felni, gyöngyház fehér stbstb, 7 misi körül adták, sajna már nem találom használtautón, de kb így nézett ki:

http://www.hasznaltauto.hu/auto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_sw_2.0_jtdm_16v_distinctiv_sport_csomag-3715316

csak nem volt kombi.

bubibeka1.6 - 2011.04.25   23:42

a 3 as bmw re pedig azt tudom mondani, mint volt söfőrje, hogy elég sportos.
a DTC hagyja kicsit megcsusszanni a farát, de éppen nem veszélyesen. A váltó nekem nagyon bejött, elsőre fura a formája, de később pont kézbe illő. a fogyasztása elképesztő, normális használattal nem lehet vele 6 liternél többet megetetni. (értsd padlógázzal előzöd a sort, mert ha beleülsz, kicsit meghülyülsz, majd ha végeztél a 3 kamion 4 autó kombóval, szépen visszaállsz 6. ban a kényelmes 110-120 as tempóra, amit nagyon szeret)
Jah és 3 literes diesellel az igazi, mert diesel mércével a 3 as 2000 alatt igen csak gyenge.

Amúgy pár kivétettel, én azt látom, h aki 3 as ba ül, az kicsit átmegy súmáher üzemmódba :D az is aki azelőtt békés sofőr volt :D

bubibeka1.6 - 2011.04.25   23:38

csakaszolasz ! :) Megtisztelve érzem magam :)

Kár, hogy egy ADAC statisztika nem jelent sok mindent.
Nekem többet jelentett az ismerősöm okádása, akinek többször összeomlott az elektronikája a drága Kreatív Tehnolidzsijében.

Ez persze, nem azt jelenti , hogy nincs jó Picasso, csak a közvetlen környezetemben nagyon negatívak a tapasztalatok a francia autókkal.
pl: Peugeot 206, tesconál lerakták, bevásároltak, visszamentek, még kinyílt, a kulcs meg beragadt 2 állas között és letiltott mindent az elektronika. 200. ezer hupsz.

Az a közvélemény pedig sztem nem véletlenül alakult ki az olasz és francia autókról, hogy megbízhatatlanok.
Lehet, hogy az újak már vannak olyan jók mint a japó és német konkurencia, de kezeket fel, ki az aki csak azért vállal milliós értékvesztést egy autóvásárlásnál, mert ad egy esélyt a többieknek, hátha van olyan jó mint a német...

Amikor Stilo, és Bravo tulajokkal beszélgettem, azok mindig magyarázták, hogy miért pont olaszt vettek.
mert az sportos, mert vagány, jó a színe....
férfias, jobban megy mint a többi... a kedvencem az "érzés"
egy 3 milliós stilonál..... érted.... életérzést közvetít...

Míg a mellette ülő 10 évvel idősebb úriember, csak annyit mondott az 1.9 pdtdi passatjára. Fiúk, ez nekem minden amit egy autótól elvárok. Nem kell magyaráznom, hogy miért ezt vettem.

Az sem véletlen, hogy kapásból milliós kedvezmény van mind a 159 re, mind a Lagunára. A Renaultnál viszont felismerték azt, hogy az embereket először az árral kell megnyerni, adnak is egy a korábbihoz képest remek kocsi 7,5 ért diesellel 180 lóval, kb full extrában. Nem száltak el maguktól, hogy végre úgy néz ki van egy normálisa autójuk.
Ellentétben a Peugeottal, akiknek van pofájuk passat árban adni az évek óta végre első normálisnak kinéző, vállalható 508 at

zoldfulu2000 - 2011.04.23   23:45

subtotal: nézőpont kérdése. Végigpróbáltam a 159 összes hátsókerekes konkurensét, min 1 óra max egy bő napos időttartam alatt. spec a 3as jópár motorral megvolt, volt hogy kvázi driftelni vittük. Mondjuk a 3ast nagyon jól eltaltálták de pl az ISt és a C klassét úgy adtam vissza hogy nincs értelme miről tárgyalni. A 159 élvezetesebb autó. A hátsókerekesek közül 3asnál jelent egyedül előnyt a hátsókerék, mert az egész élmény a sportosságra hajlik, de a lexus tompa kormánya mellett egy erős motor is csak egy balta kifinomultságát hozza.

Danny750 - 2011.04.23   22:31

Sajnos régen volt már igazán sportos BMW...........Pedig szeretem a bajorokat!

További 81 hozzászólás »

Szólj hozzá Te is!

Besárgult a fényszóró? Megrepedt a lökhárító?

Három lusta műanyagos cég után a negyedik vállalta el öreg Mazdám platódobozának javítását. Ha már ott voltam, alaposan belemerültem ...

Luxusautóval Azerbajdzsánba

3

Idén is részt vettünk a Porsche Performance Drive versenyén, és akárcsak tavaly, idén is sikerült elhozni az első helyet a magyar ...

Segítünk autót találni egy 50 éves hölgynek

4

Az ötven éves hölgyek napja jött el ma. Nekik segítünk autót vásárolni, illetve adunk vezetéstechnikai tanácsot.

Túléltük Albániát

1

Európa talán legutolsó olyan országában jártunk, ahol közúton is indokolt a terepjáró használata

Így vernek át egy gyanútlan autóst!

9

Ön lehet a következő áldozat, ha nem figyel. A most következő történet nem mese, és még javában íródik.

Volvo XC90 - Kultúrdzsip, újratöltve

Lámpája az ősi germán viharistent, utastere a skandináv otthonokat, biztonsági felszereltsége a jövőt idézi. Sokat kellett rá ...

F1: Hamilton győzött, bajnok a Mercedes

Sima körmeneten győzött Lewis Hamilton az első Orosz Nagydíjat, Nico Rosberg alaposan kitolt magával, de a 2. lett. Valtteri ...

SEAT Leon Cupra a BMW M3 ellen

6

Az egyik leggyorsabb elsőkerék-hajtású autó, és az egyik legismertebb hátul kaparós. Az új SEAT Leon Cupra 280 DSG a leköszönő ...

Családanya gázolt kerékpáros kisfiút

10

Az autós látta a bringás srácot, mégis elgázolta, ugyanis a gyerek hirtelen irányt váltott. Ki a hibás, hogy ítélt a bíróság?

Kővel dobálta a BMW-t, csúnyán elverték

Hatalmast verést kapott a dobálózó férfi, tuti soha többet nem vesz követ a kezébe.


F1: Nagyágyúkkal vizsgálják Bianchi balesetét

Az FIA nyilvánosságra hozta a Jules Bianchi szuzukai balesetét vizsgáló bizottság összetételét. Brawn, Domenicali, Fittipaldi ...


A nap képe - Életveszélyben a közönség

A lelátók nem véletlenül kerültek mára messze a pályától. Ez a kép jól bizonyítja az okokat.


F1: Lewis Hamilton párnát tett horkoló kedvencére

Hamilton és kutyája, Roscoe elválaszthatatlanok, még annak ellenére is, hogy a buldog hangosan horkol. De 2008 világbajnoka tudja ...


Partiállat lett az öreg Ikarusból

Eljött az idő a nyugdíjba vonulásra az Ikarus számára, de a roncstelep helyett egész más sors jutott a magyar busznak.


4
Többéves rekordra csökken az üzemanyagár

Többéves rekordra csökken az üzemanyagár

Tovább csökken, és a legújabb változtatással többéves mélypontra esik az üzemanyagok ára szerdán.


F1: Hamilton nem ígéri, hogy marad a Mercedesnél

Fernando Alonso nagyot húz vagy nagyot bukik - vajon lesz-e helye a Mercedesnél? Lewis Hamilton még nem ígéri, hogy 2015-ben ...


F1: Vettel a vereségben is úriember maradt

Daniel Ricciardo azt mondja, hogy a Red Bulltól csúnya veréssel távozó csapattársa, Sebastian Vettel egész évben kifogástalanul ...


Sofőr nélkül száguldott a versenypályán az Audi

Itt tart ma az autonóm közlekedés: az Audi vezető nélküli autója önállóan körbement a Hockenheimringen, nem lépéstempóban.


F1: Miért nem választhatnak gumikat a csapatok?

A Force India szerint meg kellene adni a lehetőséget a csapatoknak, hogy maguk döntsék el, melyik két keveréket akarják használni ...


Új pótkocsi-abroncs a Fuldától

A Fulda új pótkocsi-abroncsa nagyobb futásteljesítményt és kisebb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé.


Jön a világ legerősebb utcai motorja

Novemberben mutatja be újdonságát, a kompresszoros blokkal szerelt H2-t a Kawasaki. Technológiája a félelmetes H2R-ből ered.