Miért kell téli gumi?

Téli gumis kisokos

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2015.12.07. 10.50

A téli gumi hideg időben is megőrzi rugalmasságát, a futófelületen kialakított sok lamella miatt, havon és latyakban jobban kapaszkodik. Biztonságosabb vele a közlekedés.

Magyarországon továbbra is akkor rohanják meg az autósok a gumis műhelyeket, amikor leesik az első hó. Miért lenne szükség korábban a téli gumira? ? teszik fel a kérdést sokan, helytelenül.  A téli abroncsokat nem csak hóra fejlesztik, hanem a télen előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre, hidegre is.

A meleg autóból nézve egy száraz, napsütéses napon pont olyannak tűnnek a körülmények, akár nyáron, pedig a levegő, az aszfalt hideg lehet, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20 fok lenne.  Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57%). Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megduplázódhat az út hossza. Azaz 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.


Bár a pontos keveréket a gyártók hétpecsétes titokként őrzik, annyit azért lehet tudni, hogy a téli abroncsok olyan anyagokat alkalmaznak, amelyek segítségével hidegben is megőrizik a rugalmasságukat: szilika, szilán, különböző olajok és gyanták is kerülnek a vegyületbe. Pontosan emiatt ajánlják a szakemberek, hogy ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes lecserélni az abroncsokat.

Ha viszont ősszel nincs kedvünk a hőmérőt ellenőrizve kelni minden nap mielőtt munkába indulnánk, bízzuk szakemberre a téli gumicserét. Az Abroncs Kereskedőház Kft. (AKH) már 20 éve áll az autósok rendelkezésére gumiabroncs, keréktárcsa, kapcsolódó termékek és komplex autószerviz szolgáltatással. Budapesten 9 telephellyel rendelkeznek, beleértve a legfontosabb bevásárló központokat is. Így mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb eső szervizt. Nem kell mást tennünk, mint hogy időpontot egyeztetnünk az AKH ügyfélszolgálatán keresztül. Ott átvizsgálják mind a téli mind a nyári garnitúrát és szakvéleményt adnak a gumik állapotáról. A nyári gumi szettet egy kerékzsákban praktikusan elhelyezve el is szállíthatjuk vagy az autónk rendszámtáblája szerint eltárolják a következő csere időpontjáig.

A szakszerű kiszolgálásról a folyamatosan tréningezett szerelők gondoskodnak, akik nemcsak a kényelmünkre, de ami a legfontosabb, a biztonságunkra is odafigyelnek. Ha a szakemberek szerint az abroncsok állapota már nem engedi meg a további használatot, akkor vagy személyesen vagy a  gumi.hu oldalon tájékozódhatunk az AKH autó-és motorgumi kínálatáról. A szakszerű vélemény rendkívül fontos, hiszen pont ez az a téma, amelyhez mindenki hozzá tud szólni, de csak kevesen tudnak valóban komplex szakértő véleményt adni. Hadd segítsünk pár jó tanáccsal!

Hogyan ismerhető fel a téli gumi?

AKH: Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet! A kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereltessük, hogy a kocsi fara stabil maradjon kritikus helyzetben.
 
Mi az élettartama egy abroncsnak?

AKH: A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál. Ez alatt drasztikusan romlik a gumik tapadása és vízelvezetési tulajdonsága. Szintén kiemelten fontos az abroncs kora, amit az úgynevezett DOT-szám jelez, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így a 2312 számú abroncsot: 2012. 23. hetében gyártották. Szakemberek még akkor is javasolják a 6 éves gumik cseréjét, ha azok nem koptak el, a 4 évesnél idősebb abroncsot érdemes évente szakembernek megmutatni.

Hogyan és mikor ellenőrizzük az abroncs légnyomását?

AKH: Figyeljünk rá, hogy az abroncsban az előírt nyomás legyen, mert a légnyomás befolyásolja az autó irányíthatóságát, fékteljesítményét és élettartamát is. A hibák elkerülésének legjobb módja, ha havonta ellenőrizzük a guminyomást műszerrel, szemmel jónak tűnő abroncsban könnyedén lehet 0,3-0,4 bar eltérés. A mérést hideg abroncson tegyünk meg, azaz legalább 2-3 óra állás után, legfeljebb 2-3 kilométer autózást követően. Az autónkhoz megfelelő értéket az autó kezelési könyvében, a vezetőoldali ajtó közelében vagy az üzemanyagtöltő-fedélben is megtalálhatjuk. 2014. november 1. óta az Európai Unióban új személyautót csak keréknyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelve lehet forgalomba helyezni. Ez jelez, ha az előírthoz képest alacsonyabb a nyomás. Abroncscsere előtt kérdezzünk rá a gumisnál, hogy rendelkezik-e megfelelő eszközzel a rendszer programozásához.


Milyen márkájú abroncsot válasszunk?

AKH: Erre nincs egyértelmű válasz, hiszen attól függ, ki hol és mennyit autózik. Érdemes ezért elolvasni az autómagazinokban közölt összehasonlító teszteket. Figyeljünk rá, hogy lehetőleg az autónkra megfelelő méretű abroncsok tesztjét olvassuk, más-más méretben máshogy szerepelhetnek a névleg azonos típusok.

Mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

AKH: Bizonyos körülmények között jó alternatívát jelenthet az ún. négyévszakos gumi is. Azok, akik télen keveset autóznak, és éves szinten sem sokat, ha havas, jeges az útviszonyok esetén nem szükséges, autózniuk, elsősorban városban közlekednek, nem mennek hegyekbe télen és mindezek mellé óvatos, figyelmes sofőrök, azok bátran választhatják a négyévszakos gumit.

Ha további információra van szüksége látogasson el az Abroncs Kereskedőház kirendeltségeinek valamelyikébe vagy egyeztessen telefonon  időpontot egy gumicserére.

Kommentek

  • v_Tomi11

    És mit jelent, ha csak az M+S van a gumin, de hópihe nincs? Az négyévszakos? (Mintázatra télis, de a lamellák nem túl sűrűek.)

  • Onassis

    A 3 Peak Mountain Snow Flake (három hegycsúcs, hópihe) ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van szó. Ha csupán az M+S felirat (Mud + Snow) látható az abroncson, akkor az egy olyan téli gumi, amit hivatalosan nem teszteltek téli körülmények között. Négy évszakoson ugyanezek a jelek rajta lehetnek és még annyi,hogy all season . Ausztriában elég az M+S, de hólánc legyen a csomagtartóban .

  • menőmanó

    Aki csak egy kicsit is tájékozott és már próbálgatta is az autóját az egyértelműen kiröhögi ezeket a hülye dumákat: 7 fok alatt kell a téli gumi. :)
    Nem kell!
    Egy jó nyári gumi sokkal (méterekkel) előbb áll meg száraz aszfalton. Sokkal nagyobb kanyarsebességet lehet vele elérni még enyhe mínuszban is.
    Ezek tények. Nem kell a hülyítés, mint a cikkben is van! Még nedves úton is jobb ha nincs nagyon hideg.
    A téli gumi azért kell, mert télen, főleg nagyobb távokat autózva komolyan változhatnak az útviszony szárazról nedvesre (esetleg el kezd esni a hó) és mínuszban nedves felületen, hóban, jégen meg főleg a nyári gumi tapadása annyira lecsökken (szinte megszűnik), hogy egyértelműen balesetveszélyt hordoz magában. Ilyen esetben valóban több méterrel előbb megáll az autó téli gumival.
    Szóval nem kell mellébeszélni és vetíteni. Az igazat kéne leírni, bármilyen kellemetlen is az a gumi gyártóknak.

  • pamacs

    Köszönöm, hogy kitörölték a kommentet amit küldtem!

F1: Nem mondják el az igazat Scumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

Elsírta magát a szerelő, amikor ezt meglátta

Vajon mire gondolt emberünk, amikor fa fékbetéteket drótozott a féktárcsához? A többiről nem is beszélve.

F1: A Mercedes fizette Massa visszatérését

A Mercedes főnöke elismerte, hogy komolyabb összeggel kompenzálták a Williams-csapatot Valtteri Bottas átigazolásáért.

A pillanat, amikor a “Szikla” is könnyezett

Dwayne “The Rock” Johnson olyan ajándékot adott egy háborús hősnek, amire nem számított.

80 verda alatt a Föld körül

Mindig is érdekelt, hogy milyen autókat gyártanak a világ túlsó felén, de nem volt hol utánanézned? Az internet korában ez nem kifogás, de mi most segítünk.

Mindenki részeg volt ebben a balesetben

Szépen fogy a szesz a bulinegyedben, de attól a KRESZ-t még be kéne tartani. Autósnak, gyalogosnak egyaránt.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.