Miért kell téli gumi?

Téli gumis kisokos

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2015.12.07. 10.50

A téli gumi hideg időben is megőrzi rugalmasságát, a futófelületen kialakított sok lamella miatt, havon és latyakban jobban kapaszkodik. Biztonságosabb vele a közlekedés.

Magyarországon továbbra is akkor rohanják meg az autósok a gumis műhelyeket, amikor leesik az első hó. Miért lenne szükség korábban a téli gumira? ? teszik fel a kérdést sokan, helytelenül.  A téli abroncsokat nem csak hóra fejlesztik, hanem a télen előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre, hidegre is.

A meleg autóból nézve egy száraz, napsütéses napon pont olyannak tűnnek a körülmények, akár nyáron, pedig a levegő, az aszfalt hideg lehet, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20 fok lenne.  Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57%). Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megduplázódhat az út hossza. Azaz 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.


Bár a pontos keveréket a gyártók hétpecsétes titokként őrzik, annyit azért lehet tudni, hogy a téli abroncsok olyan anyagokat alkalmaznak, amelyek segítségével hidegben is megőrizik a rugalmasságukat: szilika, szilán, különböző olajok és gyanták is kerülnek a vegyületbe. Pontosan emiatt ajánlják a szakemberek, hogy ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes lecserélni az abroncsokat.

Ha viszont ősszel nincs kedvünk a hőmérőt ellenőrizve kelni minden nap mielőtt munkába indulnánk, bízzuk szakemberre a téli gumicserét. Az Abroncs Kereskedőház Kft. (AKH) már 20 éve áll az autósok rendelkezésére gumiabroncs, keréktárcsa, kapcsolódó termékek és komplex autószerviz szolgáltatással. Budapesten 9 telephellyel rendelkeznek, beleértve a legfontosabb bevásárló központokat is. Így mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb eső szervizt. Nem kell mást tennünk, mint hogy időpontot egyeztetnünk az AKH ügyfélszolgálatán keresztül. Ott átvizsgálják mind a téli mind a nyári garnitúrát és szakvéleményt adnak a gumik állapotáról. A nyári gumi szettet egy kerékzsákban praktikusan elhelyezve el is szállíthatjuk vagy az autónk rendszámtáblája szerint eltárolják a következő csere időpontjáig.

A szakszerű kiszolgálásról a folyamatosan tréningezett szerelők gondoskodnak, akik nemcsak a kényelmünkre, de ami a legfontosabb, a biztonságunkra is odafigyelnek. Ha a szakemberek szerint az abroncsok állapota már nem engedi meg a további használatot, akkor vagy személyesen vagy a  gumi.hu oldalon tájékozódhatunk az AKH autó-és motorgumi kínálatáról. A szakszerű vélemény rendkívül fontos, hiszen pont ez az a téma, amelyhez mindenki hozzá tud szólni, de csak kevesen tudnak valóban komplex szakértő véleményt adni. Hadd segítsünk pár jó tanáccsal!

Hogyan ismerhető fel a téli gumi?

AKH: Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet! A kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereltessük, hogy a kocsi fara stabil maradjon kritikus helyzetben.
 
Mi az élettartama egy abroncsnak?

AKH: A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál. Ez alatt drasztikusan romlik a gumik tapadása és vízelvezetési tulajdonsága. Szintén kiemelten fontos az abroncs kora, amit az úgynevezett DOT-szám jelez, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így a 2312 számú abroncsot: 2012. 23. hetében gyártották. Szakemberek még akkor is javasolják a 6 éves gumik cseréjét, ha azok nem koptak el, a 4 évesnél idősebb abroncsot érdemes évente szakembernek megmutatni.

Hogyan és mikor ellenőrizzük az abroncs légnyomását?

AKH: Figyeljünk rá, hogy az abroncsban az előírt nyomás legyen, mert a légnyomás befolyásolja az autó irányíthatóságát, fékteljesítményét és élettartamát is. A hibák elkerülésének legjobb módja, ha havonta ellenőrizzük a guminyomást műszerrel, szemmel jónak tűnő abroncsban könnyedén lehet 0,3-0,4 bar eltérés. A mérést hideg abroncson tegyünk meg, azaz legalább 2-3 óra állás után, legfeljebb 2-3 kilométer autózást követően. Az autónkhoz megfelelő értéket az autó kezelési könyvében, a vezetőoldali ajtó közelében vagy az üzemanyagtöltő-fedélben is megtalálhatjuk. 2014. november 1. óta az Európai Unióban új személyautót csak keréknyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelve lehet forgalomba helyezni. Ez jelez, ha az előírthoz képest alacsonyabb a nyomás. Abroncscsere előtt kérdezzünk rá a gumisnál, hogy rendelkezik-e megfelelő eszközzel a rendszer programozásához.


Milyen márkájú abroncsot válasszunk?

AKH: Erre nincs egyértelmű válasz, hiszen attól függ, ki hol és mennyit autózik. Érdemes ezért elolvasni az autómagazinokban közölt összehasonlító teszteket. Figyeljünk rá, hogy lehetőleg az autónkra megfelelő méretű abroncsok tesztjét olvassuk, más-más méretben máshogy szerepelhetnek a névleg azonos típusok.

Mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

AKH: Bizonyos körülmények között jó alternatívát jelenthet az ún. négyévszakos gumi is. Azok, akik télen keveset autóznak, és éves szinten sem sokat, ha havas, jeges az útviszonyok esetén nem szükséges, autózniuk, elsősorban városban közlekednek, nem mennek hegyekbe télen és mindezek mellé óvatos, figyelmes sofőrök, azok bátran választhatják a négyévszakos gumit.

Ha további információra van szüksége látogasson el az Abroncs Kereskedőház kirendeltségeinek valamelyikébe vagy egyeztessen telefonon  időpontot egy gumicserére.

Kommentek

  • v_Tomi11

    És mit jelent, ha csak az M+S van a gumin, de hópihe nincs? Az négyévszakos? (Mintázatra télis, de a lamellák nem túl sűrűek.)

  • Onassis

    A 3 Peak Mountain Snow Flake (három hegycsúcs, hópihe) ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van szó. Ha csupán az M+S felirat (Mud + Snow) látható az abroncson, akkor az egy olyan téli gumi, amit hivatalosan nem teszteltek téli körülmények között. Négy évszakoson ugyanezek a jelek rajta lehetnek és még annyi,hogy all season . Ausztriában elég az M+S, de hólánc legyen a csomagtartóban .

  • menőmanó

    Aki csak egy kicsit is tájékozott és már próbálgatta is az autóját az egyértelműen kiröhögi ezeket a hülye dumákat: 7 fok alatt kell a téli gumi. :)
    Nem kell!
    Egy jó nyári gumi sokkal (méterekkel) előbb áll meg száraz aszfalton. Sokkal nagyobb kanyarsebességet lehet vele elérni még enyhe mínuszban is.
    Ezek tények. Nem kell a hülyítés, mint a cikkben is van! Még nedves úton is jobb ha nincs nagyon hideg.
    A téli gumi azért kell, mert télen, főleg nagyobb távokat autózva komolyan változhatnak az útviszony szárazról nedvesre (esetleg el kezd esni a hó) és mínuszban nedves felületen, hóban, jégen meg főleg a nyári gumi tapadása annyira lecsökken (szinte megszűnik), hogy egyértelműen balesetveszélyt hordoz magában. Ilyen esetben valóban több méterrel előbb megáll az autó téli gumival.
    Szóval nem kell mellébeszélni és vetíteni. Az igazat kéne leírni, bármilyen kellemetlen is az a gumi gyártóknak.

  • pamacs

    Köszönöm, hogy kitörölték a kommentet amit küldtem!

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.