Magyarországon továbbra is akkor rohanják meg az autósok a gumis műhelyeket, amikor leesik az első hó. Miért lenne szükség korábban a téli gumira? ? teszik fel a kérdést sokan, helytelenül.  A téli abroncsokat nem csak hóra fejlesztik, hanem a télen előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre, hidegre is.

A meleg autóból nézve egy száraz, napsütéses napon pont olyannak tűnnek a körülmények, akár nyáron, pedig a levegő, az aszfalt hideg lehet, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20 fok lenne.  Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57%). Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megduplázódhat az út hossza. Azaz 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.


Bár a pontos keveréket a gyártók hétpecsétes titokként őrzik, annyit azért lehet tudni, hogy a téli abroncsok olyan anyagokat alkalmaznak, amelyek segítségével hidegben is megőrizik a rugalmasságukat: szilika, szilán, különböző olajok és gyanták is kerülnek a vegyületbe. Pontosan emiatt ajánlják a szakemberek, hogy ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes lecserélni az abroncsokat.

Ha viszont ősszel nincs kedvünk a hőmérőt ellenőrizve kelni minden nap mielőtt munkába indulnánk, bízzuk szakemberre a téli gumicserét. Az Abroncs Kereskedőház Kft. (AKH) már 20 éve áll az autósok rendelkezésére gumiabroncs, keréktárcsa, kapcsolódó termékek és komplex autószerviz szolgáltatással. Budapesten 9 telephellyel rendelkeznek, beleértve a legfontosabb bevásárló központokat is. Így mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb eső szervizt. Nem kell mást tennünk, mint hogy időpontot egyeztetnünk az AKH ügyfélszolgálatán keresztül. Ott átvizsgálják mind a téli mind a nyári garnitúrát és szakvéleményt adnak a gumik állapotáról. A nyári gumi szettet egy kerékzsákban praktikusan elhelyezve el is szállíthatjuk vagy az autónk rendszámtáblája szerint eltárolják a következő csere időpontjáig.

A szakszerű kiszolgálásról a folyamatosan tréningezett szerelők gondoskodnak, akik nemcsak a kényelmünkre, de ami a legfontosabb, a biztonságunkra is odafigyelnek. Ha a szakemberek szerint az abroncsok állapota már nem engedi meg a további használatot, akkor vagy személyesen vagy a  gumi.hu oldalon tájékozódhatunk az AKH autó-és motorgumi kínálatáról. A szakszerű vélemény rendkívül fontos, hiszen pont ez az a téma, amelyhez mindenki hozzá tud szólni, de csak kevesen tudnak valóban komplex szakértő véleményt adni. Hadd segítsünk pár jó tanáccsal!

Hogyan ismerhető fel a téli gumi?

AKH: Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet! A kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereltessük, hogy a kocsi fara stabil maradjon kritikus helyzetben.
 
Mi az élettartama egy abroncsnak?

AKH: A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál. Ez alatt drasztikusan romlik a gumik tapadása és vízelvezetési tulajdonsága. Szintén kiemelten fontos az abroncs kora, amit az úgynevezett DOT-szám jelez, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így a 2312 számú abroncsot: 2012. 23. hetében gyártották. Szakemberek még akkor is javasolják a 6 éves gumik cseréjét, ha azok nem koptak el, a 4 évesnél idősebb abroncsot érdemes évente szakembernek megmutatni.

Hogyan és mikor ellenőrizzük az abroncs légnyomását?

AKH: Figyeljünk rá, hogy az abroncsban az előírt nyomás legyen, mert a légnyomás befolyásolja az autó irányíthatóságát, fékteljesítményét és élettartamát is. A hibák elkerülésének legjobb módja, ha havonta ellenőrizzük a guminyomást műszerrel, szemmel jónak tűnő abroncsban könnyedén lehet 0,3-0,4 bar eltérés. A mérést hideg abroncson tegyünk meg, azaz legalább 2-3 óra állás után, legfeljebb 2-3 kilométer autózást követően. Az autónkhoz megfelelő értéket az autó kezelési könyvében, a vezetőoldali ajtó közelében vagy az üzemanyagtöltő-fedélben is megtalálhatjuk. 2014. november 1. óta az Európai Unióban új személyautót csak keréknyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelve lehet forgalomba helyezni. Ez jelez, ha az előírthoz képest alacsonyabb a nyomás. Abroncscsere előtt kérdezzünk rá a gumisnál, hogy rendelkezik-e megfelelő eszközzel a rendszer programozásához.


Milyen márkájú abroncsot válasszunk?

AKH: Erre nincs egyértelmű válasz, hiszen attól függ, ki hol és mennyit autózik. Érdemes ezért elolvasni az autómagazinokban közölt összehasonlító teszteket. Figyeljünk rá, hogy lehetőleg az autónkra megfelelő méretű abroncsok tesztjét olvassuk, más-más méretben máshogy szerepelhetnek a névleg azonos típusok.

Mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

AKH: Bizonyos körülmények között jó alternatívát jelenthet az ún. négyévszakos gumi is. Azok, akik télen keveset autóznak, és éves szinten sem sokat, ha havas, jeges az útviszonyok esetén nem szükséges, autózniuk, elsősorban városban közlekednek, nem mennek hegyekbe télen és mindezek mellé óvatos, figyelmes sofőrök, azok bátran választhatják a négyévszakos gumit.

Ha további információra van szüksége látogasson el az Abroncs Kereskedőház kirendeltségeinek valamelyikébe vagy egyeztessen telefonon  időpontot egy gumicserére.