Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:325.0 Ft
Dízel:345.0 Ft

Több lóerő chiptuninggal

Chiptuning füsttel és anélkül

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.06.18. 08:00
Mi az a chiptuning és miért jó?

Több lóerő chiptuninggal
Ez a motorvezérlő ECU

A chiptuning a motorvezérlő elektronika (Engine ECU - Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különbözőek lehetnek, az elektronikák viszont egységesek, ezért van az, hogy a teljes egészében autónkra szabott motorvezérlő elektronika több lóerőt, nagyobb nyomatékot, és egyenletesebb teljesítményleadást is jelent egyben.

Magyarországon ma boldog-boldogtalan vállal chiptuningot, de a gányolókkal könnyen pórul járhatunk, egy rossz vezérlőprogram könnyedén hazavághatja a turbót, megfőzheti a motort, és ezzel több százezres kárt okozhat. Chiptuninggal átlagosan 20-30 százalékos teljesítmény és forgatónyomaték-növekedést lehet elérni (turbós motornál), anélkül hogy megrövidítenénk annak élettartamát, a maximum 60 százalék is lehet. A szívómotoroknál 10 százaléknál nincs nagyobb tartalék.

Több lóerő chiptuninggal
Csak rá kell dugni és kész

Kevésbé köztudott, de a chiptuning gyakorlatilag az egyetlen hatásos fogyasztáscsökkentő módszer is egyben. A "megchippelt" autók a gyakorlatban 5-10 százalékkal is kevesebbet fogyasztanak, ha ugyanolyan intenzitással használjuk, mint korábban, de a nehezebb, és nagyobb járműveknél még ennél is többet lehet spórolni.

Babos Péter, aki közel 10 éve foglalkozik chiptuninggal, a személyautók mellet rendszeresen programozza kamionok elektronikáját is, ahol a nagy távolság miatt gyorsan visszajön a chiptuning ára. Egy kamionnál 150 ezer forint körül kell fizetni, személyautóknál ez 50-100 ezer forint között mozog.

Mit lehet és hogyan?

Több lóerő chiptuninggal
2 literrel kevesebbet eszik

Chippelni néhány kivétellel bármit lehet, és gyakorlatilag érdemes is. A 2000 után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón (On Board Diagnostic) keresztül lehet kiolvasni, amelyet jellemzően valahol a műszerfal alján helyeznek el az utastérben. Innen egy laptopra kötött dobozzal (interfész) letölthető a motorvezérlő-program, majd a módosítás után ugyan itt lehet visszatölteni.

Az ennél régebbi vasakban általában csak forrasztással lehet megoldani a chippelést, mivel azokban egyszer írható IC-van. Annak a helyére egy foglalatot szoktak illeszteni, és abban már bátran lehet cserélgetni a tuningolt adatállományú IC-t.

Óvakodjuk ez előregyártott programoktól, amelyek számos veszélyt rejtenek magukban. Ha nem indul az autó elsőre, akkor valószínűleg ilyennel próbálkozik a szerelő, amit jobb kerülni. Legalább ekkora probléma, hogy ez a megoldás "kiüti" a gyári immobilisert is az autóból, így azt gyakorlatilag bárki el tudja majd indítani. Nem mellékesen ez büntetendő is.

Lapozás után kiderül mire képes egy megcsippelt, öreg Saab 

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Lebuktatta magát a Mercedes - videó

A címvédő Mercedes AMG ma Silverstone-ban próbálta ki a 2015-ös autóját, a csapat egy pillanatra meg is villantja a W06 Hybridet. ...

Nem csal a szemed, ez tényleg egy Lada pickup

Egyre több ilyen átépítésbe botlunk, vajon miért vonzó ötlet a platóssá alakított Lada?

Autós tüntetés lesz pénteken az útdíj ellen

Az ország több helyszínén útdíjellenes demonstrációt szerveznek pénteken. Félpályás lezárások lesznek, Budapesten felvonulás

F1: Nehéz időszakra készülnek Alonsóék

Fernando Alonso és Jenson Button is tisztában van azzal, hogy az új McLaren-Honda partnerség nem hoz azonnal sikereket. Kemény ...

Durván rákezdett a havazás, mutatjuk hol kell vigyázni

Az intenzív havazásnak köszönhetően csúszós utakra és lassabb haladásra kell számítani.


F1: Nyár végére lehetnek pilótái az új csapatnak

A Forma-1-be 2016-ban beszálló Haas F1 tulajdonosa, Gene Haas szerint továbbra sem sürgős, hogy az istálló megtalálja pilótáit.


Drágább lett a casco

Az autósok 2014-ben átlagosan 71 100 forintért kötöttek teljes körű cascoszerződést, ami 9,3 százalékkal haladja meg az előző ...


F1: Megjött Alonsoék McLarenje

Vége a várakozásnak, a McLaren ma leleplezte új, Honda-motorral szerelt modelljét, az MP4-30-ast. Nyerhet vele Alonso?


1
Iszonyú takarékos az új dízel Corsa

Iszonyú takarékos az új dízel Corsa

Kilencvenöt lóerős dízelmotorja kilométerenként 82 gram CO2-t juttat a légkörbe. Ma nincs ennél tisztább üzemű Opel.