Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:382.0 Ft
Dízel:364.0 Ft

Több lóerő chiptuninggal

Chiptuning füsttel és anélkül

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.06.18. 08:00
Jó dolog a chiptuning, kár hogy kevesen értenek hozzá Magyarországon. Mire kell figyelni, miről ismerni fel a kuruzslókat, és hogyan működik a gyakorlatban? Minden kiderül.
Mi az a chiptuning és miért jó?

Több lóerő chiptuninggal
Ez a motorvezérl? ECU

A chiptuning a motorvezérl? elektronika (Engine ECU - Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különböz?ek lehetnek, az elektronikák viszont egységesek, ezért van az, hogy a teljes egészében autónkra szabott motorvezérl? elektronika több lóer?t, nagyobb nyomatékot, és egyenletesebb teljesítményleadást is jelent egyben.

Magyarországon ma boldog-boldogtalan vállal chiptuningot, de a gányolókkal könnyen pórul járhatunk, egy rossz vezérl?program könnyedén hazavághatja a turbót, megf?zheti a motort, és ezzel több százezres kárt okozhat. Chiptuninggal átlagosan 20-30 százalékos teljesítmény és forgatónyomaték-növekedést lehet elérni (turbós motornál), anélkül hogy megrövidítenénk annak élettartamát, a maximum 60 százalék is lehet. A szívómotoroknál 10 százaléknál nincs nagyobb tartalék.

Több lóerő chiptuninggal
Csak rá kell dugni és kész

Kevésbé köztudott, de a chiptuning gyakorlatilag az egyetlen hatásos fogyasztáscsökkent? módszer is egyben. A "megchippelt" autók a gyakorlatban 5-10 százalékkal is kevesebbet fogyasztanak, ha ugyanolyan intenzitással használjuk, mint korábban, de a nehezebb, és nagyobb járm?veknél még ennél is többet lehet spórolni.

Babos Péter, aki közel 10 éve foglalkozik chiptuninggal, a személyautók mellet rendszeresen programozza kamionok elektronikáját is, ahol a nagy távolság miatt gyorsan visszajön a chiptuning ára. Egy kamionnál 150 ezer forint körül kell fizetni, személyautóknál ez 50-100 ezer forint között mozog.

Mit lehet és hogyan?

Több lóerő chiptuninggal
2 literrel kevesebbet eszik

Chippelni néhány kivétellel bármit lehet, és gyakorlatilag érdemes is. A 2000 után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón (On Board Diagnostic) keresztül lehet kiolvasni, amelyet jellemz?en valahol a m?szerfal alján helyeznek el az utastérben. Innen egy laptopra kötött dobozzal (interfész) letölthet? a motorvezérl?-program, majd a módosítás után ugyan itt lehet visszatölteni.

Az ennél régebbi vasakban általában csak forrasztással lehet megoldani a chippelést, mivel azokban egyszer írható IC-van. Annak a helyére egy foglalatot szoktak illeszteni, és abban már bátran lehet cserélgetni a tuningolt adatállományú IC-t.

Óvakodjuk ez el?regyártott programoktól, amelyek számos veszélyt rejtenek magukban. Ha nem indul az autó els?re, akkor valószín?leg ilyennel próbálkozik a szerel?, amit jobb kerülni. Legalább ekkora probléma, hogy ez a megoldás "kiüti" a gyári immobilisert is az autóból, így azt gyakorlatilag bárki el tudja majd indítani. Nem mellékesen ez büntetend? is.

Lapozás után kiderül mire képes egy megcsippelt, öreg Saab 

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

F1: Kvjat győzelméről álmodnak Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői a Red Bull-os Danyiil Kvjat hungaroringi második helyezése után már azt remélik, hogy Szocsiban győzhet ...

A Forma-1-ben 4., pedig jogsija sincs

A Magyar Nagydíjon nem sok hiányzott a dobogós helyezéshez Max Verstappennek, pedig a Toro Rosso holland ifjonca még nem is vezethet ...

Navi, asszisztens és dashcam egyben

A Mio új, Combo névre hallgató eszközei messze nem csak a navigációban segítenek, fedélzeti kamera, alkalmazkodó, tanuló szoftver ...

10 újrahasznosított autóalkatrész, amitől hátast dobsz

Fülemben csengnek apám szavai: "Ne dobjuk ki, jó lesz az még valamire, anya!"

Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál

Egyre több Suzuki Vitarát látni az utakon, de nem a korábban tesztelt csúcsváltozatban. Megnéztük, mit tud a földközeli modell.


Kínai-amerikai közös autó készül

A GM a kínai SAIC állami céggel közösen gyárt új autót a jövőben. A feltörekvő piacokoat támadják.


F1: A nyári szünetben nem foglalkoznak Räikkönennel

A Ferrari csapatfőnöke azt mondja, a nyári szünetben biztosan nem születik döntés Kimi Räikkönen 2016-os szerződéshosszabbításáról. ...


Megérkezett Európába a Suzuki luxus-kisautója

Megkezdődtek az YRA kódjelű Suzuki kisautó prototípusának európai, közúti tesztjei. Az autót iK-2 néven ismerhettük meg.


A Volkswagen a legnagyobb autógyártó a világon!

A féléves eladási statisztikák szerint a Volkswagen-csoport megelőzte ősellenségét, a Toyotát. Egyikük sem örülhet azonban felhőtlenül. ...


Zseniális autófeliratot lőttünk Pesten

Mert nem csak a vér menthet életet.


Vizet pöfög a japán busz

Erről az oldaláról talán kevésbé ismerjük a világ második legnagyobb autógyártóját.


F1: A tűzzel játszik a Force India?

A Magyar nagydíjon történt balesetek utál felmerül a gyanú, hogy a Force India a frissített autójánál a teljesítmény kedvéért ...


Menőzés közben tört össze a legdrágább Porsche

A világ császárának érezte magát, pedig igazi baromarcú volt ennek a Porsche 918 Spydernek a sofőrje.


Egy üveg bor után sem ugrik a jogsi - elmondjuk, hol!

Avellino tartományban akár nyolc pohár bor után is volánhoz ülhetnek az autósok anélkül, hogy elveszítenék jogosítványukat. Mennyország ...


1
Így nézhet ki az Audi kompakt buszlimuzinja

Így nézhet ki az Audi kompakt buszlimuzinja

Még semmi sem biztos, de a piac vélhetően tárt karral fogadná, ha az Audi megépítené az A3 padlólemezére épülő egyterűt.


F1: Hamilton palacsintákkal vigasztalódott

Lewis Hamilton igyekezett gyorsan maga mögött hagyni a pocsékul sikerült Magyar Nagydíjat, már a nyári szünetre koncentrál.