Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:359.0 Ft
Dízel:373.0 Ft

Több lóerő chiptuninggal

Chiptuning füsttel és anélkül

Szerző: levél küldés
Dátum: 2008.06.18. 08:00
Mi az a chiptuning és miért jó?

Több lóerő chiptuninggal
Ez a motorvezérlő ECU

A chiptuning a motorvezérlő elektronika (Engine ECU - Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különbözőek lehetnek, az elektronikák viszont egységesek, ezért van az, hogy a teljes egészében autónkra szabott motorvezérlő elektronika több lóerőt, nagyobb nyomatékot, és egyenletesebb teljesítményleadást is jelent egyben.

Magyarországon ma boldog-boldogtalan vállal chiptuningot, de a gányolókkal könnyen pórul járhatunk, egy rossz vezérlőprogram könnyedén hazavághatja a turbót, megfőzheti a motort, és ezzel több százezres kárt okozhat. Chiptuninggal átlagosan 20-30 százalékos teljesítmény és forgatónyomaték-növekedést lehet elérni (turbós motornál), anélkül hogy megrövidítenénk annak élettartamát, a maximum 60 százalék is lehet. A szívómotoroknál 10 százaléknál nincs nagyobb tartalék.

Több lóerő chiptuninggal
Csak rá kell dugni és kész

Kevésbé köztudott, de a chiptuning gyakorlatilag az egyetlen hatásos fogyasztáscsökkentő módszer is egyben. A "megchippelt" autók a gyakorlatban 5-10 százalékkal is kevesebbet fogyasztanak, ha ugyanolyan intenzitással használjuk, mint korábban, de a nehezebb, és nagyobb járműveknél még ennél is többet lehet spórolni.

Babos Péter, aki közel 10 éve foglalkozik chiptuninggal, a személyautók mellet rendszeresen programozza kamionok elektronikáját is, ahol a nagy távolság miatt gyorsan visszajön a chiptuning ára. Egy kamionnál 150 ezer forint körül kell fizetni, személyautóknál ez 50-100 ezer forint között mozog.

Mit lehet és hogyan?

Több lóerő chiptuninggal
2 literrel kevesebbet eszik

Chippelni néhány kivétellel bármit lehet, és gyakorlatilag érdemes is. A 2000 után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón (On Board Diagnostic) keresztül lehet kiolvasni, amelyet jellemzően valahol a műszerfal alján helyeznek el az utastérben. Innen egy laptopra kötött dobozzal (interfész) letölthető a motorvezérlő-program, majd a módosítás után ugyan itt lehet visszatölteni.

Az ennél régebbi vasakban általában csak forrasztással lehet megoldani a chippelést, mivel azokban egyszer írható IC-van. Annak a helyére egy foglalatot szoktak illeszteni, és abban már bátran lehet cserélgetni a tuningolt adatállományú IC-t.

Óvakodjuk ez előregyártott programoktól, amelyek számos veszélyt rejtenek magukban. Ha nem indul az autó elsőre, akkor valószínűleg ilyennel próbálkozik a szerelő, amit jobb kerülni. Legalább ekkora probléma, hogy ez a megoldás "kiüti" a gyári immobilisert is az autóból, így azt gyakorlatilag bárki el tudja majd indítani. Nem mellékesen ez büntetendő is.

Lapozás után kiderül mire képes egy megcsippelt, öreg Saab 

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Íme az ember, akit élve evett meg egy hószán

Ha azt hiszed, hogy idióta az állatidomár, aki az oroszlán szájába dugja a fejét, még nem láttad ezt a vakmerő embert.

2
Erősebb motor az összkerekes Daciában

Erősebb motor az összkerekes Daciában

Eddig csak elsőkerék-hajtással kínálták, mostantól 4x4 kivitelben is elérhető a legerősebb benzinmotor.

Nem a három autó a megoldás az F1 gondjaira!

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene szerint hosszú távon nem jelentene megoldást a Forma-1 gondjaira, ha a csapatok egyenként ...

1
Törököt fogott a BKV

Törököt fogott a BKV

Török midibuszokat vásárol a BKV. Az új buszok várhatóan a turisták által kedvelt útvonalakon állnak forgalomba.

Új csapatokat hívnak a Forma-1-be

A Nemzetközi Automobil Szövetség szeretné, ha új csapatokkal bővülne a Forma-1-es mezőny, hamarosan kiírhatják az újabb tendert. ...


Indiai egyterű, amiből még lehet valami

Hatszemélyes buszlimuzinját hozta el Európába az indiai autóipari óriás. Átgondolt konstrukciónak tűnik.


Apró hülyeségek a Genfi Autószalonon

Jártunkban-keltünkben néha meghökkentő kis jópofaságokat is találtunk Genfben a sok agyonpolírozott autócsoda között. Ezeket, ...


F1: Szó sincs bojkottról!

Az Ausztrál Nagydíj szervezője kategorikusan cáfolta, hogy egyes csapatok a versenyhétvége bojkottjával fenyegetnének.


Többet járnak a magyar autósok márkaszervizbe

A márkakereskedői statisztikák alapján 10-15 százalékkal javult egyes márkaszervizek forgalma - derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök ...