Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:370.0 Ft
Dízel:373.0 Ft

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?

Egy éjszaka a Cavour-on

Szerző: levél küldés
Fotók: vezess.hu,
Dátum: 2009.10.04. 08:00
A sajtótájékoztató hetvenfős közönsége a 244 méter hosszú anyahajó gyomrából a repülőgép-liften kiemelkedve (székestül, persze) pillanthatta meg először a Grande Punto második generációját, a Punto Evót. Ezek után a minimum, hogy a gépek-vasak iránt különösen intenzív kötődést érző autós újságírónépség ezt a kocsit tartja majd a legtutibb verdának a világon, nem? No de a Puntóról majd holnap mesélek. Most inkább a Cavour-ról.

Civilek a kifutópályán

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Egyelőre LaSpeziában vár indulásra

Az ITS Cavour (ITS NATÓ-ul ITalian Ship, azaz olasz hajó; akit érdekel, mi a HMS, USS és a többi, a Wikipédián remek szócikket talál ezekről a prefixekről) 2001 óta épül a Fincantieri nevű cégnél, az olasz Haditengerészeti Minisztérium megrendelésére. A hajótestet 2004-ben tették vízre, mostanság kerül majd hadrendbe.

Hogy addig se álljon kihasználatlanul, amíg nekiindul F-35-ösökkel a hátán védeni a békét, különböző médiaeseményekre adják bérbe a hatalmas hajót. Hát így kerültem én is a hátára, sőt, a gyomrába, hisz nem csak a látványos sajtótájékoztatót tartották itt, de éjszakai szállásunk is a hajón volt.

ITS Cavour - műszaki adatok (Bővebben ld. itt)
Teljes hossz
244 m
Hossz vízvonalon215,6 m
Kifutópálya méretei
232,6x34,5 m
Motorok4 GE/Fiat gázturbina
Tartósan kihasználható max. teljesítmény
4x22 MW (kb. 118 ezer LE)
Vízkiszorítás27 100 t
Maximális sebesség
29 csomó (54 km/h) felett
Hatótáv 17 csomós sebességgel
7000 mérföld (13 000 km)
Kiszolgáló legénység486 fő
Teljes befogadóképesség
1202 fő

Nagy, de szűk

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A hajó gyomrában

A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most lakik a hajón.

Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt - láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat.

Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A kabinom, négyágyas, vagy 12 m2

A fürdő műanyagburkolatú, a mosdókagyló és a zuhanytálca alól úgy kétliterenként egy-egy szörcsintéssel szívja le a szennyvizet a hálózat - a vécé is ugyanolyan vákuumos, mint a repülőkön. A kis íróasztal felett adatkábel- és tévéantenna-aljzat, meg pár 220-as konnektor. Faburkolatú lemezszekrények, pár fiók. Hát egy ilyen kis Etap hotelszoba-szerű helyen él a hajó ötszáz fős személyzete.

A hídtól a hullakamráig

A legérdekesebb helyekre, a fegyverek közelébe és a motorok mellé (négy gázturbina) nem engedtek oda minket, de azért a második legérdekesebb helyeket megmutatták egy gyors idegenvezetés keretében. A parancsnoki hídon megfoghattam a fából készült, de természetesen teljesen elektronikus kormánykereket, megcsodáltam a navigációs monitorokat. Amiken Windows XP képernyővédője futott épp.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Rendes fakormány, ahogy kell

Amikor nem néztek oda, még a gázkarokat is meghúztam (álltak a motorok), és megtekergettem az egyetlen gombot, amit mertem: a dimmert, vagyis a kijelzők fényerejét állító potmétert. Egyébként meglepően kevés célfeladatra dedikált kar és gomb van a hajón, a legtöbb funkciót az asztalba épített szabványos billentyűzetekről és hanyattegerekről lehet elérni.

Sok helyen még a rendes, mezei pécé-házak is ott állnak az asztalok mellett (HP a legtöbb). Van egy olyan érzésem, hogy egy programozócsoport és egy kommandósosztag közül az előbbi nagyobb eséllyel próbálhatná eltéríteni a Cavourt.

Hiszen a parancsnoki hídtól vagy öt emelettel lejjebb van az igazi vezérlőterem, ahol az összes gázkarból-kormányból van még egy példány. Ebből az ablak nélküli szobából lehet ténylegesen irányítani a hajót, ezeknek mindig elsőbbségük van a torony cuccaihoz képest. És itt is XP-logó és START-menü díszeleg mindenütt.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Műtő. Szülés se gond, császárral se

A vezérlő után megnéztük az orvosi részleget is. Hát nem egy kazincbarcikai, rozsdás vízcsöves intézmény. Übermodern műtő, röntgen, sőt, CT, vagy negyvenfős lábadozó: a Vészhelyzet kutyafüle ehhez képest. És még dedikált hullakamra is van, hűtött, ahogy kell. A vitorlába varrós, vízbe dobásos hajótemetések ideje lejárt.

Mit csinál majd a Cavour?

Irdatlan tűzerejű rakétarendszere és elektronikus fegyverei mellé a hajó hamarosan megkapja hátára légiflottáját (nyolc Harrier vagy F35 vagy 12 helikopter, vagy ezek valamilyen arányban keverve), és mehet békefenntartani. Ami engem illet, fogalmam sincs, mire kellhet Olaszországnak egy ilyen, de a NATO biztos okosabb nálam. Különben nem vették volna rá az olaszokat, hogy valósítsák meg a legnagyobb hadászati beruházást a második világháború óta.

Daniel, a katona

A tárlatvezetés után fülön csíptük a hajó főmérnökét, Danielt, és kifaggattuk mindenről, amit még elmondhatott. Nos; ez a negyvenes, rendkívül sármos olasz tengerésztiszt, akire Szomáliában már lőttek is, 2004 óta szolgál az eddig hivatalosan rendszerbe sem állított hajón. 4/8 órás fordában dolgozik, vagyis négy óra vezérlőterem után nyolc óra pihi jön. 3000 euró körül keres havonta, és pár napja jött haza barátnőjétől, aki Moszkvában él. Igazi tengerészélet.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Bombabiztosan, ablaktalanul

Övé a legtutibb munkahely a hajón, mert a vezérlő a Cavour legbiztonságosabb pontja. De a fedélzeten se félne különösebben, hiszen a radarok, infraérzékelők, szonárok, meg ki tudja még mik segítségével 300 kilométeres körben mindig pontosan tudni lehet, mi történik a Cavour körül. És ha mégis jönne valami gonosz bácsi késsel, hát ott vannak a kísérőhajók, a vadászgépek, helikopterek - egy ekkora érték sose hajózik egyedül.

Ja, és nem mondhatta meg nekünk, hogy van-e már éles fegyver a hajón. Csak mosolygott, mikor ezt kérdeztük tőle.

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Unbaised - 2009.10.04   22:01

Annyira azért nem rossz :D

Küllő - 2009.10.04   21:40

A Punto elejéről ne mutassatok légyszi fotót!!! Vagy szóljatok előre, hogy fel lehessen rá készülni. Köszönöm. De tényleg!

Szólj hozzá Te is!

Maguktól hívnak mentőt az autók 2018-tól

Olyan elektronikus segélyhívó kerülhet az új személygépkocsikba és kisteherautókba 2018-tól, amely baleset esetén automatikusan ...

Brutális hármasbaleset autópályán, az ártatlan kamionos szívta meg

Ismered a "Ki a nagyobb bunkó?" nevű játékot? Na ez a két autós most kimarad néhány körből, a kamionos pedig legalább négyszer ...

Egyenlő motorokra van szükség az F1-ben

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint csak úgy érdemes változtatni a 2017-es szabályokon, ha azok egyenlőséget garantálnak ...

Még nyár előtt megérkezhet a sport-Dacia!

A tegnapi beharangozó videó után ma kémfotók bukkantak fel a Dacia / Renault közelgő sportmodelljéről. Látványos darab lesz!

F1: A sírig dolgozik a Williams-főnök

Lánya szerint a Williams alapító-főnöke, Sir Frank sosem vonul nyugdíjba, utolsó leheletéig dolgozni fog.


F1: Monacótól várhat pontokat a McLaren

Jenson Button és Fernando Alonso is úgy véli, hogy a McLaren-Honda a Monacói Nagydíjon várhat jobb eredményt, persze Spanyolországtól ...


Piszok nagy dugó az M0-son, képünk is van róla

Ma délután háromig a három haladó sávból kettőre kiterjedő korlátozás van érvényben. Ez lett az eredménye!


Soha nem ment még ilyen jól a Suzukinak

A március végével lezárt pénzügyi évben közel 6%-kal növelte eladásait a Suzuki. Nem Európa húzza a márkát.


F1: Újabb bírósági balhé a Saubernél?

A jövő heti Spanyol Nagydíjon újra nagy bajba kerülhet a Sauber, ha nem rendezik gyorsan a tavaly a 2015-re szóló szerződése ...


F1: Később kellene rendezni a futamokat?

A Williams főnöknője szerint érdemes lenne megfontolni az európai Forma-1-es futamok későbbre helyezését, és akár az egy órára ...


2
Láttál már csontrészeg útépítőt? Majd most fogsz

Láttál már csontrészeg útépítőt? Majd most fogsz

Oroszország, arra kérünk, hogy ne változz meg soha!


1
Az olaszok parkolnak a legbénábban Európában

Az olaszok parkolnak a legbénábban Európában

A Nissan által közzétett új kutatás szerint Európában háromból egy ember volt részese valamilyen balesetnek az elmúlt öt évben.


Lewis Hamilton a Gumballon indul

Lewis Hamilton a Monacói Nagydíj után átruccan az USA-ba, hogy a Gumball 3000 záró szakaszán repesszen egyet.


Direkt ütött el egy bringást a válogatott focikapus

Bűnösnek vallotta magát egy sydneyi bíróságon Mark Bosnich, az ausztrál labdarúgó-válogatott és a Manchester United korábbi kapusa. ...


F1: Hármat alszunk, és itt lesz Räikkönen

A legnagyobb hazai és nemzetközi sztárversenyzők a pénteki Nagy Futamon Budapesten. Kimi Räikkönen, Sebastian Loeb, David Coulthard ...


Megbírságolták, amíg az autómentőre várt

Egy londoni gépkocsivezető balesetet szenvedett, és amíg a sárga angyalt várta, félrehúzódott az út szélére. Nem kellett volna.