Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:394.0 Ft
Dízel:405.0 Ft

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?

Egy éjszaka a Cavour-on

Szerző: levél küldés
Fotók: vezess.hu,
Dátum: 2009.10.04. 08:00
A sajtótájékoztató hetvenfős közönsége a 244 méter hosszú anyahajó gyomrából a repülőgép-liften kiemelkedve (székestül, persze) pillanthatta meg először a Grande Punto második generációját, a Punto Evót. Ezek után a minimum, hogy a gépek-vasak iránt különösen intenzív kötődést érző autós újságírónépség ezt a kocsit tartja majd a legtutibb verdának a világon, nem? No de a Puntóról majd holnap mesélek. Most inkább a Cavour-ról.

Civilek a kifutópályán

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Egyelőre LaSpeziában vár indulásra

Az ITS Cavour (ITS NATÓ-ul ITalian Ship, azaz olasz hajó; akit érdekel, mi a HMS, USS és a többi, a Wikipédián remek szócikket talál ezekről a prefixekről) 2001 óta épül a Fincantieri nevű cégnél, az olasz Haditengerészeti Minisztérium megrendelésére. A hajótestet 2004-ben tették vízre, mostanság kerül majd hadrendbe.

Hogy addig se álljon kihasználatlanul, amíg nekiindul F-35-ösökkel a hátán védeni a békét, különböző médiaeseményekre adják bérbe a hatalmas hajót. Hát így kerültem én is a hátára, sőt, a gyomrába, hisz nem csak a látványos sajtótájékoztatót tartották itt, de éjszakai szállásunk is a hajón volt.

ITS Cavour - műszaki adatok (Bővebben ld. itt)
Teljes hossz
244 m
Hossz vízvonalon215,6 m
Kifutópálya méretei
232,6x34,5 m
Motorok4 GE/Fiat gázturbina
Tartósan kihasználható max. teljesítmény
4x22 MW (kb. 118 ezer LE)
Vízkiszorítás27 100 t
Maximális sebesség
29 csomó (54 km/h) felett
Hatótáv 17 csomós sebességgel
7000 mérföld (13 000 km)
Kiszolgáló legénység486 fő
Teljes befogadóképesség
1202 fő

Nagy, de szűk

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A hajó gyomrában

A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most lakik a hajón.

Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt - láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat.

Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A kabinom, négyágyas, vagy 12 m2

A fürdő műanyagburkolatú, a mosdókagyló és a zuhanytálca alól úgy kétliterenként egy-egy szörcsintéssel szívja le a szennyvizet a hálózat - a vécé is ugyanolyan vákuumos, mint a repülőkön. A kis íróasztal felett adatkábel- és tévéantenna-aljzat, meg pár 220-as konnektor. Faburkolatú lemezszekrények, pár fiók. Hát egy ilyen kis Etap hotelszoba-szerű helyen él a hajó ötszáz fős személyzete.

A hídtól a hullakamráig

A legérdekesebb helyekre, a fegyverek közelébe és a motorok mellé (négy gázturbina) nem engedtek oda minket, de azért a második legérdekesebb helyeket megmutatták egy gyors idegenvezetés keretében. A parancsnoki hídon megfoghattam a fából készült, de természetesen teljesen elektronikus kormánykereket, megcsodáltam a navigációs monitorokat. Amiken Windows XP képernyővédője futott épp.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Rendes fakormány, ahogy kell

Amikor nem néztek oda, még a gázkarokat is meghúztam (álltak a motorok), és megtekergettem az egyetlen gombot, amit mertem: a dimmert, vagyis a kijelzők fényerejét állító potmétert. Egyébként meglepően kevés célfeladatra dedikált kar és gomb van a hajón, a legtöbb funkciót az asztalba épített szabványos billentyűzetekről és hanyattegerekről lehet elérni.

Sok helyen még a rendes, mezei pécé-házak is ott állnak az asztalok mellett (HP a legtöbb). Van egy olyan érzésem, hogy egy programozócsoport és egy kommandósosztag közül az előbbi nagyobb eséllyel próbálhatná eltéríteni a Cavourt.

Hiszen a parancsnoki hídtól vagy öt emelettel lejjebb van az igazi vezérlőterem, ahol az összes gázkarból-kormányból van még egy példány. Ebből az ablak nélküli szobából lehet ténylegesen irányítani a hajót, ezeknek mindig elsőbbségük van a torony cuccaihoz képest. És itt is XP-logó és START-menü díszeleg mindenütt.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Műtő. Szülés se gond, császárral se

A vezérlő után megnéztük az orvosi részleget is. Hát nem egy kazincbarcikai, rozsdás vízcsöves intézmény. Übermodern műtő, röntgen, sőt, CT, vagy negyvenfős lábadozó: a Vészhelyzet kutyafüle ehhez képest. És még dedikált hullakamra is van, hűtött, ahogy kell. A vitorlába varrós, vízbe dobásos hajótemetések ideje lejárt.

Mit csinál majd a Cavour?

Irdatlan tűzerejű rakétarendszere és elektronikus fegyverei mellé a hajó hamarosan megkapja hátára légiflottáját (nyolc Harrier vagy F35 vagy 12 helikopter, vagy ezek valamilyen arányban keverve), és mehet békefenntartani. Ami engem illet, fogalmam sincs, mire kellhet Olaszországnak egy ilyen, de a NATO biztos okosabb nálam. Különben nem vették volna rá az olaszokat, hogy valósítsák meg a legnagyobb hadászati beruházást a második világháború óta.

Daniel, a katona

A tárlatvezetés után fülön csíptük a hajó főmérnökét, Danielt, és kifaggattuk mindenről, amit még elmondhatott. Nos; ez a negyvenes, rendkívül sármos olasz tengerésztiszt, akire Szomáliában már lőttek is, 2004 óta szolgál az eddig hivatalosan rendszerbe sem állított hajón. 4/8 órás fordában dolgozik, vagyis négy óra vezérlőterem után nyolc óra pihi jön. 3000 euró körül keres havonta, és pár napja jött haza barátnőjétől, aki Moszkvában él. Igazi tengerészélet.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Bombabiztosan, ablaktalanul

Övé a legtutibb munkahely a hajón, mert a vezérlő a Cavour legbiztonságosabb pontja. De a fedélzeten se félne különösebben, hiszen a radarok, infraérzékelők, szonárok, meg ki tudja még mik segítségével 300 kilométeres körben mindig pontosan tudni lehet, mi történik a Cavour körül. És ha mégis jönne valami gonosz bácsi késsel, hát ott vannak a kísérőhajók, a vadászgépek, helikopterek - egy ekkora érték sose hajózik egyedül.

Ja, és nem mondhatta meg nekünk, hogy van-e már éles fegyver a hajón. Csak mosolygott, mikor ezt kérdeztük tőle.

Cikk nyomtatása

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Unbaised - 2009.10.04   22:01

Annyira azért nem rossz :D

Küllő - 2009.10.04   21:40

A Punto elejéről ne mutassatok légyszi fotót!!! Vagy szóljatok előre, hogy fel lehessen rá készülni. Köszönöm. De tényleg!

Szólj hozzá Te is!

42 millió autó a wolfsburgi VW-gyárból

A wolfsburgi Volkswagen-gyárban elkészült a 42 milliomodik autó, egy panoráma tolótetős, Orix-fehér Volkswagen Golf GTE 204 lóerős ...

F1: Ecclestone tojik a csapatok véleményére

A Forma-1 ura azt mondja, ha ő úgy látja jónak, hogy 20 futam fölé bővítse a versenynaptárt, akkor mondhatnak bármit a csapatok. ...

Ezer halott európai vonatbalesetekben

Tavaly több mint ezren haltak meg vasúti balesetekben Európában - derült ki a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) által közzétett jelentésből. ...

F1: Barrichello nem bírt magával, kirúgták

A TV Globo brazil tévécsatorna felbontotta Rubens Barrichello szerződését, az egykori F1-es pilóta már az Amerikai Nagydíjon ...

Mossák az Árpád hidat, dugók lehetnek

Takarítják az Árpád hidat a hétvégén, emiatt szombaton és vasárnap is részleges sávlezárásra kell számítani.

Betonkeverőt nyelt el a föld

Nyugodt őszi délután, a forgalom átlagos, de egyszer csak megnyílik a föld előtted, a betonkeverő pedig eltűnik a lyukban.

Ettől Van Damme is lemegy hídba

Olyan dolgokra képes a Volvo csuklós dömpere, amelyektől még Van Damme-nak is leesik az álla.

F1: Négy autó hiányozhat az Amerikai Nagydíjról

A Caterham haláltusája közben a Marussia is az összeomlás szélén egyensúlyoz, azonnali tőkeinjekció nélkül már nem mennek Austinba. ...

Nyers külső, finom erő

Ellentmondásos optikai kiegészítőkkel és tisztességes teljesítménynöveléssel gazdagította a Mercedes városi szabadidőjárművét ...

F1: Nagy név tér vissza a McLarenhez?

Újabb lendületet kapott a pletyka, miszerint Gerhard Berger hamarosan a McLarenhez igazol. Az eddigi állását otthagyta az osztrák. ...

Egy SUV mind felett?

Nyújtott tengelytávjával és sportautóból átemelt motorjával a Range Rover újdonsága egyszerre tipor a luxuslimuzinok és a sportterepjárók ...


Falra parkolt az audis, ezt senki nem csinálja utána!

Ahhoz, hogy ezt a mutatványt meg tudjuk csinálni, nem kis külső segítségre van szükség. Helytakarékos megoldás, az egyszer biztos. ...


Kigyulladt egy busz az M7-esen

Kigyulladt egy autóbusz az M7-es autópályán péntek reggel Siófok és Zamárdi között a Nagykanizsa felé vezető oldalon, az utasok ...


Alibi csak rajta a rendszám

Újabb oda nem illő teremtménnyel gyarapodott a közútra vihető járművek sora. Az olasz manufaktúra terméke nem bevásárlásra termett. ...


3
Felnőtt az új Corsa

Felnőtt az új Corsa

Új motorokkal, komoly vezetői asszisztensekkel, jobb minőségben érkezik az ötödik generációs Corsa. Kipróbáltuk.


Tömeges karambolt okozott egy taxis

Összetört jó pár parkoló autót, és egy épületbe fúródva állt meg az a busz, amelynek vezetője egy szabálytalan taxis miatt rántotta ...


Forma-1-es tesztet kapott a Forma-3-bajnok

A Forma-3-as Európa-bajnokság idei győztese csütörtökön sikeresen tesztelt a Forma-1-es Lotusnál.


F1: Lezárták a gyárat, kidobták a csapatfőnököt

Kész káosz a Caterhamnél: az egyik céget felszámolják, a régi és az új tulajdonos vitában, az autók nem mennek sehova. Az utolsókat ...


7
Öt autó, amit megvehetsz 150 ezer forintért

Öt autó, amit megvehetsz 150 ezer forintért

Hirtelen ránk tört a hideg, ez a helyzet pedig autóvásárlásra csábít, hiszen jobb egy 150 ezres autóban melegedni, mint robogón ...


2
Mazda: 20 világcsúcs 24 óra alatt

Mazda: 20 világcsúcs 24 óra alatt

Három darab dízelmotoros Mazda6-os számtalan új világcsúcsot állított fel. 24 óra alatt 5300 kilométert tettek meg.


Ikarus a forradalom évéből

Bár az első példány a forradalom évében készült el, a főváros közlekedését mégsem forradalmasította az Ikarus 31-es.


Schumi orvosa nyilatkozott, a bajnok állapota javul

"Az agysérülések után lépcsőzetes a javulás, reménykedünk, de türelmesnek kell lennünk."