Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:394.0 Ft
Dízel:405.0 Ft

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?

Egy éjszaka a Cavour-on

Szerző: levél küldés
Fotók: vezess.hu,
Dátum: 2009.10.04. 08:00
A sajtótájékoztató hetvenfős közönsége a 244 méter hosszú anyahajó gyomrából a repülőgép-liften kiemelkedve (székestül, persze) pillanthatta meg először a Grande Punto második generációját, a Punto Evót. Ezek után a minimum, hogy a gépek-vasak iránt különösen intenzív kötődést érző autós újságírónépség ezt a kocsit tartja majd a legtutibb verdának a világon, nem? No de a Puntóról majd holnap mesélek. Most inkább a Cavour-ról.

Civilek a kifutópályán

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Egyelőre LaSpeziában vár indulásra

Az ITS Cavour (ITS NATÓ-ul ITalian Ship, azaz olasz hajó; akit érdekel, mi a HMS, USS és a többi, a Wikipédián remek szócikket talál ezekről a prefixekről) 2001 óta épül a Fincantieri nevű cégnél, az olasz Haditengerészeti Minisztérium megrendelésére. A hajótestet 2004-ben tették vízre, mostanság kerül majd hadrendbe.

Hogy addig se álljon kihasználatlanul, amíg nekiindul F-35-ösökkel a hátán védeni a békét, különböző médiaeseményekre adják bérbe a hatalmas hajót. Hát így kerültem én is a hátára, sőt, a gyomrába, hisz nem csak a látványos sajtótájékoztatót tartották itt, de éjszakai szállásunk is a hajón volt.

ITS Cavour - műszaki adatok (Bővebben ld. itt)
Teljes hossz
244 m
Hossz vízvonalon215,6 m
Kifutópálya méretei
232,6x34,5 m
Motorok4 GE/Fiat gázturbina
Tartósan kihasználható max. teljesítmény
4x22 MW (kb. 118 ezer LE)
Vízkiszorítás27 100 t
Maximális sebesség
29 csomó (54 km/h) felett
Hatótáv 17 csomós sebességgel
7000 mérföld (13 000 km)
Kiszolgáló legénység486 fő
Teljes befogadóképesség
1202 fő

Nagy, de szűk

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A hajó gyomrában

A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most lakik a hajón.

Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt - láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat.

Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
A kabinom, négyágyas, vagy 12 m2

A fürdő műanyagburkolatú, a mosdókagyló és a zuhanytálca alól úgy kétliterenként egy-egy szörcsintéssel szívja le a szennyvizet a hálózat - a vécé is ugyanolyan vákuumos, mint a repülőkön. A kis íróasztal felett adatkábel- és tévéantenna-aljzat, meg pár 220-as konnektor. Faburkolatú lemezszekrények, pár fiók. Hát egy ilyen kis Etap hotelszoba-szerű helyen él a hajó ötszáz fős személyzete.

A hídtól a hullakamráig

A legérdekesebb helyekre, a fegyverek közelébe és a motorok mellé (négy gázturbina) nem engedtek oda minket, de azért a második legérdekesebb helyeket megmutatták egy gyors idegenvezetés keretében. A parancsnoki hídon megfoghattam a fából készült, de természetesen teljesen elektronikus kormánykereket, megcsodáltam a navigációs monitorokat. Amiken Windows XP képernyővédője futott épp.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Rendes fakormány, ahogy kell

Amikor nem néztek oda, még a gázkarokat is meghúztam (álltak a motorok), és megtekergettem az egyetlen gombot, amit mertem: a dimmert, vagyis a kijelzők fényerejét állító potmétert. Egyébként meglepően kevés célfeladatra dedikált kar és gomb van a hajón, a legtöbb funkciót az asztalba épített szabványos billentyűzetekről és hanyattegerekről lehet elérni.

Sok helyen még a rendes, mezei pécé-házak is ott állnak az asztalok mellett (HP a legtöbb). Van egy olyan érzésem, hogy egy programozócsoport és egy kommandósosztag közül az előbbi nagyobb eséllyel próbálhatná eltéríteni a Cavourt.

Hiszen a parancsnoki hídtól vagy öt emelettel lejjebb van az igazi vezérlőterem, ahol az összes gázkarból-kormányból van még egy példány. Ebből az ablak nélküli szobából lehet ténylegesen irányítani a hajót, ezeknek mindig elsőbbségük van a torony cuccaihoz képest. És itt is XP-logó és START-menü díszeleg mindenütt.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Műtő. Szülés se gond, császárral se

A vezérlő után megnéztük az orvosi részleget is. Hát nem egy kazincbarcikai, rozsdás vízcsöves intézmény. Übermodern műtő, röntgen, sőt, CT, vagy negyvenfős lábadozó: a Vészhelyzet kutyafüle ehhez képest. És még dedikált hullakamra is van, hűtött, ahogy kell. A vitorlába varrós, vízbe dobásos hajótemetések ideje lejárt.

Mit csinál majd a Cavour?

Irdatlan tűzerejű rakétarendszere és elektronikus fegyverei mellé a hajó hamarosan megkapja hátára légiflottáját (nyolc Harrier vagy F35 vagy 12 helikopter, vagy ezek valamilyen arányban keverve), és mehet békefenntartani. Ami engem illet, fogalmam sincs, mire kellhet Olaszországnak egy ilyen, de a NATO biztos okosabb nálam. Különben nem vették volna rá az olaszokat, hogy valósítsák meg a legnagyobb hadászati beruházást a második világháború óta.

Daniel, a katona

A tárlatvezetés után fülön csíptük a hajó főmérnökét, Danielt, és kifaggattuk mindenről, amit még elmondhatott. Nos; ez a negyvenes, rendkívül sármos olasz tengerésztiszt, akire Szomáliában már lőttek is, 2004 óta szolgál az eddig hivatalosan rendszerbe sem állított hajón. 4/8 órás fordában dolgozik, vagyis négy óra vezérlőterem után nyolc óra pihi jön. 3000 euró körül keres havonta, és pár napja jött haza barátnőjétől, aki Moszkvában él. Igazi tengerészélet.

Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?
Bombabiztosan, ablaktalanul

Övé a legtutibb munkahely a hajón, mert a vezérlő a Cavour legbiztonságosabb pontja. De a fedélzeten se félne különösebben, hiszen a radarok, infraérzékelők, szonárok, meg ki tudja még mik segítségével 300 kilométeres körben mindig pontosan tudni lehet, mi történik a Cavour körül. És ha mégis jönne valami gonosz bácsi késsel, hát ott vannak a kísérőhajók, a vadászgépek, helikopterek - egy ekkora érték sose hajózik egyedül.

Ja, és nem mondhatta meg nekünk, hogy van-e már éles fegyver a hajón. Csak mosolygott, mikor ezt kérdeztük tőle.

Cikk nyomtatása

3 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment2 hozzászólás

Unbaised - 2009.10.04   22:01

Annyira azért nem rossz :D

Küllő - 2009.10.04   21:40

A Punto elejéről ne mutassatok légyszi fotót!!! Vagy szóljatok előre, hogy fel lehessen rá készülni. Köszönöm. De tényleg!

Szólj hozzá Te is!

Elhajtották a rendőrt a pofátlan motorosok

Reméljük erősítésért sietett az egyenruhás motoros, hiszen a banda megérdemelné, hogy valaki letörje a szarvukat.

Meglepő, melyik F1-es videót látták a legtöbben

Ha a Youtube keresőjébe beírod, hogy F1, ezt a videót dobja az első helyre. Furcsa, de megmagyarázzuk, miért.

A Mercedes-csapat elképesztő sikerei számokban

Történelmet írt a német gyártó, 2014-ben sikerült beiratkozniuk a legkiválóbb F1-es alakulatok klubjába.

F1: A szabályok miatt a legjobb motor is kutyaütő

Ron Dennis, a McLaren főnöke szerint a jelenlegi motorszabályok gyakorlatilag kizárják, hogy a különböző gyártók partnercsapatainak ...

Lábbal vezetett az anyósülésről!

Reméljük, hogy ez a kamionsofőr soha nem fogja átlépni az országunk határát. Nem szeretnénk találkozni vele.

Műanyagrugó a megújult A6-os Audiban

2

Az új A6-os pont ugyanolyan, mint a régi, csak kicsit megkavarták a motorlistát, bejött pár friss extra a katalógusba és MŰANYAGRUGÓT ...

F1: Főnök távozik a McLarentől

Az idei szezon végén elhagyja a McLarent a sportigazgató Sam Michael, aki körül az elmúlt hónapokban feltűnően nagy volt a csend. ...

F1: Grosjean leléphet a Lotustól, de hova?

A Lotus tulajdonos-főnöke elismeri, hogy Romain Grosjean szabadon távozhat a csapattól, de bízik benne, hogy a francia pilóta ...

Ezek az év legtisztább autói

Kihirdették az Év Zöld Autója díj döntőseit. A végső szavazás eredményét egy hónap múlva tudhatjuk meg.

Alig álcázzák már a Focus RS-t

A Ford közelgő sportos ferdehátújának újabb prototípusa bukkant fel Németországban. A Nürburgring közelében lefotózott autónak ...

F1: Perez is maradni akar a Force Indiánál

A Force India már bejelentette, hogy jövőre is megtartja Nico Hülkenberget, de Sergio Perezről még nem tudni. A mexikói azt mondja, ...


Íme a nap egyszerű hőse!

Ma már egy apró figyelmesség is hősiességnek számít. Főszereplőnk pedig szó szerint életeket mentett tettével.


2
Megszűnik a Honda Accord

Megszűnik a Honda Accord

Jövőre volna esedékes a modellváltás, a Honda azonban úgy döntött, Európában elbúcsúzik az Accordtól. Az észak-amerikai modell ...


F1: Massa csak a Ferrarit akarja verni

Felipe Massa azt mondja, az idény utolsó három versenyén már csak egy cél lebeg a szeme előtt: a Williamsszel meg kell verni ...


1
Motorkerékpár-márkát vesz a Mercedes

Motorkerékpár-márkát vesz a Mercedes

Úgy tudni, motorkerékpáros üzletágat szeretne kialakítani a Mercedes. Na nem a semmiből, inkább vennének egy jó nevű márkát...


2
Nagyon hasít az új magyar IC

Nagyon hasít az új magyar IC

Átadták a MÁV új, saját fejlesztésű intercity vagonjait, melyek félelmetes sebességre képesek.


Sauber: Nem fair a pilótákat megítélni

A Sauber főnöke szerint idén nem fair és nem is lehet a versenyzőik teljesítményét megítélni, túl rossz az autó. Azért nem biztos, ...


F1: Vettelből nem lesz új Schumacher

Többen is úgy vélik, hogy Sebastian Vettel számára túl nagy kihívás lesz a Ferrarinál való versenyzés, a német nem bírja majd ...


Beütött az ősz, erre figyelj ha esőben vezetsz!

Az őszi hónapokban a balesetek jellemző oka, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően közlekednek. ...


Dagad az autós hűtőgázbotrány az EU-ban

Hivatalos értesítést küldött kedden az Európai Bizottság annak a két cégnek, amelyek az egyetlen olyan hűtőgázt gyártják, amely ...


3

A nap képe - három sóderszállító ütközött az M0-son

Az M0 autóút diósdi kihajtójának közelében, az M6-os autópálya irányában három sóderszállító kamion ütközött össze kedd este.


F1: Rosberg felejtse el a bajnoki címet!

Az egykori Forma-1-es pilóta Heinz-Harald Frenzten szerint Nico Rosberg sokkal felszabadultabban versenyezhetne, ha nem a bajnoki ...