Elektromos hajtású szabadidő-autó. Ez lehet a közeljövő fejőstehene az autógyártók szerint. Nem számít az akkumulátor tömege, mert egy SUV az lehet nehéz, a divatos formáért lehet sokat elkérni, a modern hajtásláncért még többet.

A Citroën új modellje hozza a szabadiő-autós vonalat és az elektromos hajtás technikáját, de úgy, hogy klasszikus formára alapoz és a hagyományos hajtásláncok is megmaradtak benne. Még az ára is versenyképes. Bemutatkozott Magyarországon a Citroën C4 X.

Svájci bicska a Citroën új autója 1

Külső

„Formai bravúr, ezért is vagyunk a MOME-n” – mondta Hajdú Nóra, a Citroën marketingigazgatója a C4 X-ről, az autó a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tartott bemutatóján. És valóban, ha csak a sziluettet nézzük, a Citroën C4 X egy hosszú csapotthátú szedán. Ugyanakkor az emelt karosszéria, magasan futó, asztallapszerű motorháztető, a fényezetlen műanyag elemek, a masszív sárvédőívek és lökhárítók ügyesen hozzák a terepes vonalat.

Mostanáig nem nagyon ismertük a tereplimuzint, idén azonban már kettő is érkezett, hiszen a C4 X mellett ott van a konszerntárs autója, a Peugeot 408 is. Ugyan az ötajtós, mégis hasonlóan különc forma, a kettőnek azonban kevés a köze egymáshoz, eltérő padlólemezt is használnak. A C4 X a CMP platformra épül, így a C4-gyel áll közös rokonságban, nagyjából a második oldalajtókkal bezárólag szinte azonosak is.

Svájci bicska a Citroën új autója 53Míg a C4 4360 mm, a C4 X 4600 milliméter hosszú, miközben tengelytávjuk azonosan 2670 mm. Ebből már látszik is, hogy a fastback formát követő új modell hátsó túlnyúlása jelentősen nőtt. Ennek köszönhetően a csomagtartója is nagy, 510 literes, de belelógnak a fedél zsanérjai. Sokat javítana, ha teleszkópok nyitnák.

Az autó orra hozza a Citroëntől megszokott arcot, amelyet főként az határoz meg egy ideje, hogy a nappali menetfény lámpája van felül, míg a főfényszóró alatta. Hátul szokványosabb lámpákat alkalmaznak, persze LED-es technikával.

Lehetett volna sokkal praktikusabb a C4 X, egy, az üveget is magában foglaló ötödik ajtóval, de ez a modell egy olyan vevőkörnek készül, amely háromdobozos (különálló motortér, utastér, csomagtér) megoldást vár.

Svájci bicska a Citroën új autója 54Belső

Az utastér kissé szomorkás hangulatú a sok sötét elemmel, ezt valamelyest csökkenti a tető és az oszlopok belső részének világos színű kárpitozása. Alapvetően kemény anyagokból épül fel a műszerfal és az ajtók borítása, de a mintázattal, apró díszekkel a tervezők oldották ezt az érzést. Az ülések kárpitja, a kormány bőrözése pedig jó.

Amiben jó az autó, az a térkínálat, nem csak tágasnak érződik, az is a C4 X. Elöl könnyű nagy helyet adni, de itt hátul is felnőttekre szabták a méreteket. Ülései hozzák a Citroën-hagyományt, puha, de masszív tömésűek, akár a nagymama fotelje. Az első ülések fűthetők, ráadásul masszázsfunkció is elérhető hozzájuk. A téli komfortot az opciós fűthető szélvédő és fűthető kormánykerék javíthatja.

Nem számoltam össze, de a Citroën állítása szerint összesen 16 különféle rekeszbe lehet elszórni a dolgainkat, ezek összesen 39 liternyi tárhellyel szolgálnak. A legérdekesebbek az utas elé kerültek, egy fiók, illetve egy tablettartó.

Svájci bicska a Citroën új autója 55 Nyilván a műszerfal is követi az ötajtós C4-esét, így itt is egy apró 7 colos képernyő mutatja a vezető számára az alapvető információkat. De igazából ez nem számít, ha megrendelik a színes head-up displayt, mert onnantól úgyis az lesz az elsődleges információforrás.  

A fedélzeti rendszer központja egy 10”-os HD-képernyő, amelynek működését a mobil eszközök jellemzői alapján alakították ki a tervezők. Hangvezérléssel is működik, 20 nyelven ért. A fedélzeti rendszer vezeték nélkül képes kapcsolódni az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekhez, és itt jelenik meg a tolatókamera képe is.

A középkonzolon találunk vezeték nélküli töltőfelületet okostelefonok számára, emellé akár négy USB-csatlakozó is társulhat, mégpedig úgy, hogy A- és C-típusú aljzat is van közöttük.

Navigációs rendszere a TomTom Traffic szolgáltatáson keresztül valós idejű forgalmi információkat nyújt, de a töltőállomások és parkolók elhelyezkedéséről, illetve árairól is tudósít. A My Citroën mobiltelefonos alkalmazással kapcsolatot lehet tartani az autóval, ami az elektromos változatnál különösen hasznos. Ellenőrizhető az akkumulátor töltésszintje és a rendelkezésre álló hatótáv, de beprogramozható a jármű töltése és elindítható az utastér fűtése/hűtése.

Svájci bicska a Citroën új autója 56Technika

2023-ban már meglepőnek is mondhatjuk, hogy egy autógyártó benzines, dízel- és elektromos variánst is kínál ugyanabból a modellből. A C4 X viszont ilyen. Benzinmotorja 1,2 literes háromhengeres turbófeltöltővel, kétféle teljesítményszinten. A 100 lóerős (205 Nm) változathoz hatfokozatú, manuális váltó tartozik, a 131 lovashoz (230 Nm) 8 fokozatú automata. 131 lóerős az 1,5-ös dízelmotor is, ennek azonban 300 Nm a maximális nyomatéka. Ez a kivitel is csak 8 fokozatú, automatikus váltóval választható.

A kínálat legerősebb darabja az ë-C4 X, ebben a villanymotor 136 lóerős (260 Nm). Ezzel a legjobban gyorsuló C4 X, hiszen Sport módban 9,7 másodperc alatt tudja le a 0-100 km/órás sprintet. Végsebessége azonban 150 km/órában korlátozott, a belsőégésűek – az említés sorrendjében – 184, 200, 206 km/órára képesek.

Svájci bicska a Citroën új autója 57Fontosabb adat, hogy az elektromos variáns a WLTP szabvány szerint 360 km-es hatótávolságra képes, ami a valóságos felhasználásban valahol 220-280 körül lehet nyáron. Az energiát 50 kWh-s nagyfeszültségű (400 V) lítiumion-akkumulátor adja. Nem mondható nagyvonalúnak a töltési rendszere, hiszen alapesetben 7,4 kW-ra képes, a 11 kW-os fedélzeti töltő is opciós. Ugyanakkor egyenáramú villámtöltőn keresztül 100 kW-tal is táplálható a kocsi.

Követve az ötajtós C4-est, a C4 X futóműve is elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros megoldású. Ez a legegyszerűbb megoldás ma az autóiparban, a tudás másban van itt: a mechanikus helyett két hidraulikus ütközőt használnak a két végállásnál, így a felfüggesztés az igénybevételtől függően két ütemben működik.

Kismértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító szabályozza a függőleges mozgásokat. Ugyanakkor nagymértékű rugózásoknál a hidraulikus ütközőelemek is beszállnak, fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Ezzel a megoldással igyekeztek a mérnökök megszüntetni az úthibák hatásait.

Svájci bicska a Citroën új autója 5820 vezetéstámogató rendszerrel is felvértezhető a Citroen C4 X, így aktív vészfékező rendszer, ütközésveszély-jelző, adaptív sebességtartó, sávtartóasszisztens, éberségfigyelő, holttérfigyelő rendszer, távolságifényszóró-vezérlés, táblafelismerő és sebességhatár-ajánló kerülhet a modellbe.

Vezetés

A hazai bemutatón csak egy kis kóstolót kaptunk az autókból, amelyeket a nemzetközi menetpróbán hosszabban sikerült vezetni:

Az erősebb benzinest és az elektromos hajtásút sikerült egy-egy rövidke körre elvinni. Ami kiderült, hogy az elektromos hajtással igazán jó a C4 X a hétköznapokon. Vélhetően az akkumulátor plusztömege segítette ahhoz, hogy azt a kényelmet nyújtsa a futómű, amit a Citroën ígér: valóban kisimítja az úthibákat. A benzinesben megjöttek az ütések, de ez is komfortosabb más modellekhez képest.

Nem mondható hangosnak a belső égésű motorral sem a C4 X, de az egyikből átülve a másikban nagyon feltűnő, mennyire pihentető a villanyautó csendes üzeme. Ezzel a teljesítménnyel csak annyiban más a villanyautó vezetése, hogy sokkal hirtelenebben indul meg gázadásra. Sokkal nagyobb az eltérés a fékezés kapcsán, hiszen a rekuperáció miatt hajlamosak vagyunk kifuttatni az elektromos autót, de még az erősebb B fokozatban sem kerülhető el a fék használata, ettől viszont kissé darabos lesz a megállás.

A kormányzása illik az autóhoz, alapvetően komfortos, könnyen tekerhető, nem túl direkt, visszajelzésekkel sem terheli túl a sofőrt.

Svájci bicska a Citroën új autója 60Költségek

Méretéhez képest igazán versenyképes áron indul a Citroën C4 X forgalmazása Magyarországon. A 100 lóerős benzinmotorral szerelt alapmodell listaára 9.750.000 forint. A 130 lóerős benzines 11.320.000 forinttól, a legolcsóbb dízel 11.810.000 forinttól vásárolható meg, de ezek már magasabb felszereltséggel választhatóak. Elektromos hajtással 15.840.000 forint a modell alapára.

Azonban ennél olcsóbban is meg lehet szerezni a Citroën C4 X-et jelenleg. A magánügyfelek 600.000 forintos kedvezményt kapnak az említett árakból, illetve létezik egy másik 300.000 forintos kedvezmény a készleten lévő autókra. Így pedig 8.850.000 forinttól meg lehet venni az alapmodellt.

Az alapfelszereltségű Feel kivitelekben (csak a 100 lovas benzinesből és az elektromosból létezik) szereplő említhető felszereltségi tételek: a 6 légzsák, a hátsó parkolószenzorok, az automata légkondicionáló, az elektromos rögzítőfék, a 10″ digitális érintőképernyő.

Elsősorban olyan vevőkörnek szánja modelljét a Citroën, akiknek fontos a hátsó lábtér, így a családok és a személyszállítással foglalkozó üzleti vásárlók, így a taxisok, sofőrszolgálatok és autóbérléssel foglalkozó cégek is szóba jöhetnek.

Citroën C4 X és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Arkana 140 EDC (140 LE) 7AT 11 799 000
Peugeot 408 1,2 PureTech (130  LE) 8AT
14 610 000
Ford Focus 1,0 EcoBoost (125 LE) M6 10 650 000
Toyota Corolla 1,5 (125 LE)  CVT 11 245 000
Citroën C4 X 1,2 Pure Tech (130 LE) 8AT 11 320 000

Svájci bicska a Citroën új autója 61Értékelés

Klasszikus és modern formával, klasszikus és modern hajtásláncokkal széles spektrumon indul a vevőkért a Citroën C4 X, amely tágasságával és kényelmével emelkedik ki a tömegből. Elektromosként igazán pihentető, de aki sokat megy, annak még mindig a dízel lesz az igazi.

Mellette – Ellene
 
  • Elérhető hozzá dízelmotor is
  • Elérhető hozzá elektromos hajtás
  • Kényelmes futómű
  • Nagy csomagtartó
  • Tágas utastér
 
  • Utastér hangulata
  • Az elektromos változat hatótávja korlátozott

Szavazás

Hány pontot adnál a Citroen szedán-SUV modelljének?
átlag
6.74
szavazat
469
Hány pontot adnál a Citroen szedán-SUV modelljének?