Röviden – Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDi 120 LE
Mi ez? Francia, crossoverből lett szabadidőautó
Mi tud? Feltűnő, látványos megjelenése és forradalmian berendezett, modern utastere van
Mibe kerül? A legolcsóbb 3008-as 6 399 000 forintba kerül, ami most akciósan 6 249 000 és hogy ne legyen egyszerű az élet, van még extra akciós ár is, használt autó beszámítás esetén ez 5 799 000 forint. A tesztautó alapára 7 959 000 forint. A sor legdrágábbja a GT változat, 180 lóerős kétliteres dízellel, 10 799 000 forintért.
Kinek jó? Azoknak, akik megcsömörlöttek a német, japán, akármilyen autók kínosan egyforma belsejétől és valami teljesen másra vágynak

pug3008BP

Kevés olyan típus van az autópiacon, amelyik  modellváltásnál akkorát változott volna, mint a Peugeot 3008-as. Ezúttal nemcsak arról van szó, hogy kívül-belül merészen újrafaragták az autót, hanem még egy kategóriaváltás is belefért, a korábbi crossoverből mára szabadidőautó lett. Hogy miért? Mert az emberek szabadidőautót akarnak majdnem mindenből, az okos autógyártók pedig meghallják a nép szavát és megadják neki, amit akar.  A Peugeot is, bár nem kapkodták el a dolgot.

Külső

Tehát a 3008-as kategóriát váltott, és jól megszabadidő-autósodott. Elődjénél hosszban – kb. 8 centit – és tengelytávban – 6 cm – is gyarapodott. A 4447 mm hosszú, és 2675 mm-es tengelytávú autó egész jól használható, egy milliméter híján 22 centis hasmagasságával tényleg jól viseli a hitvány minőségű utakat. Nem rosszak a terepszögei sem, bár a somogybabodi siratófalnak nem érdemes vele nekiszaladni, de attól sem kell félni, hogy a kert végi csalitosban váratlanul leszakad az orráról a lökhárító.

Bár a 3008-as szabadidő-autó, mégis csak elsőkerekes hajtáslánccal lehet megvásárolni. Ez nem véletlen, ha már ennyit kellett várni rá, hát kihagyják a felesleges köröket, hiszen az emberek nem nagyon vesznek összkerékhajtású SUV-ot. Így igazából nincs is sok értelme ezzel bonyolítani a gyártást.

A forma egész egyedi lett, tele apró, finom részlettel. Csinosak a vágott lámpák, a mókás nappalifény, a homorú hűtőmaszk és az ezüst betétek is az orron, oldalról pedig a sok műanyagbetét, a matt ezüst betétek és hátrafelé szűkülő és sötétedő ablakok határozzák meg a kocsi hangulatát. Leghátra is maradt egy látványos apróság, a három függőleges csíkból álló lámpatest.

Peugeot 3008 – az alakváltó 2

Vágott szemek, csipetnyi króm és hatalmas oroszlán az orron

Húzogassa jobbra-balra a középső csíkot és kiderül, mennyivel menőbb a réginél az új 3008-as:

Peugeot 3008 – az alakváltó 3
Peugeot 3008 – az alakváltó 4

Belső

A 3008-as igazi ütőkártyája a belseje, ott is leginkább a csöppnyi, alul felül lapított kormány, ami után már soha nem akar az ember igazi, óriás kormánykereket forgatni. De ne szaladjunk ennyire előre. Az ajtót kinyitva a világosszürke, matt ezüst árnyalatok, a mókás kárpitozású ülés ami feltűnő. Aztán ott a masszív, egy tömbből faragott, magasra húzott középrész, a másfél kilónyi alumínium tömbből faragott váltógombbal, és a kétfelé nyíló fedelű, feneketlen bendőjű könyöklővel.

A jó időben kétségkívül kellemes fogású váltógomb a januári fagyban borzalmas, komolyan fontolgattam, hogy kisírok rá egy horgolt váltóvédő kabátkát családom kézimunkában járatosabb tagjától. A váltó előtt indukciós telefontöltő és vezetékes csatlakozások aljzatai találhatók, mellette pedig a kissé hosszú nyomást igénylő indító- és a sport mód, valamint az elektromos rögzítőfék gombja található.

Akad még egy kis kényes, fekete zongoralakk-szerű felület is, aztán valamivel feljebb egy szintén remek formatervű kapcsolósor. Nem mondom, hogy nincs nála praktikusabb megoldás, de szebb aligha. A rögtön két sornyi kapcsoló alsó szintje nehezen észrevehető, de ez legfeljebb az első héten lehet zavaró. Ami sokkal kínosabb, az a menüben kotorászós hőmérséklet beállítás, ami igazán megérdemelne egy-egy saját tekerőgombot. Szerencsére ezzel ki is fújt a belső bosszantó hülyeségeinek listája. Ja, mégsem, van még egy: az előre hajtott hátsó üléstámlák visszarendezésekor tuti, hogy a biztonsági öv becsípődik a háttámla mögé. Már tényleg vége, jöjjenek a szórakoztató részletek.

Vigyázat, a kis kormány függőséget okozhat

Vigyázat, a kis kormány függőséget okozhat

Előredönthető az anyósülés támlája

Előredönthető az anyósülés támlája

  • Kormány: Ennél mókásabb, apró, fura formájú darab nem igen van a Földön. Legalábbis igazi autóban nem. A csöppnyi méret hamar megszokható, az alacsony pozíció is kényelmes, plusz tele van gombokkal, amikkel szinte bármit be lehet állítani. A műszerfalat pedig nem a küllőkön átkukucskálva, hanem felette elnézve lehet szemmel tartani.
  • Műszerfal: A teljesen virtuális, valódi mutatók nélküli műszerfal remek dolog. (Itt olvashat róla bővebben) Még várunk arra az időre, amikor mindenki olyat tölt le magának – saját szájíz szerinti adatokkal, elrendezéssel – amilyet csak megkíván, de addig az is jó, hogy a gyári kínálatból választjuk ki a legjobbat. Akár minimalista stílusban, akár sok műszerrel, akár térképpel a háttérben.
  • Kárpitozás: A 3008-as ülései is erős dizájnt kaptak, de sokkal menőbb az az ötlet, hogy a műanyag felületekre egyszerűen kellemes tapintású textilt húztak. Ha tapogatni támad kedvünk, érezni alatta a műanyagot, de ránézésre nagyon barátságos, otthonos ez így.
  • Hangulatvilágítás, üvegtető: A nagyméretű üvegtető a legtöbb autónak jól áll, fényt enged a belsőbe, szellősebbé teszi az utasteret. A 3008-asban is működik a varázslat, amit még hangulatvilágítással is megspékeltek. Mondjuk, ha nemcsak kék lenne, az biztos másnak is tetszene.
A váltó lehetne pontosabb is

A váltó lehetne pontosabb is

Kevésbé praktikus, de csodaszép ez a gombsor

Kevésbé praktikus, de csodaszép ez a gombsor

Első ülései kényelmesek, a hely óriási, klasszak az ülések is. Egy sorral hátrébb már csökken a komfort, de a nagyméretű tetőablak sokat javít az életminőségen. Belseje LED-es világítást kapott, ami lehet, hogy takarékos, meg van állítható erősségű hangulatvilágítás, de ha sötétben kell az autóban pakolni, vagy megkeresni valamit, akkor kevés az a fény, amit a diódák adnak fény.

A csomagtartó világítása is szerény, ellenben van benne 12 voltos csatlakozó, kisebb zsebek a szétguruló apróságoknak és ha akarjuk, a hátsó ülések támláját innen, egy fül meghúzásával is ledönthetjük. Csomagtartója a katalógus szerint 520 illetve lehajtott háttámlákkal 1482 literes és kétemeletes, felárért pedig pótkerék is került bele. A hosszú dolgok transzportjánál az előre is dönthető háttámlájú anyósülés igen jó szolgálatot tehet. Praktikus a láblendítéssel – az autó alatt kell lábfejjel elsöpörni, mintha a macskát akarnánk kikergetni alóla -nyitható és csukható csomagtérajtó is, aminek extra funkciója, hogy ha akarjuk, a láblendítés után az ajtókat is bezárja a rendszer.

Ránézésre kellemes helynek tűnik, de a magasaknak közel van a plafon

Ránézésre kellemes helynek tűnik, de a magasaknak közel van a plafon

Motor

Adatlap

Peugeot 3008

Motor Soros 4 hengeres turbódízel, 1560 ccm
Teljesítmény 120 LE @ 3500 ford/perc
Nyomaték 300 Nm @ 1750 ford/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 189 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4 liter
Listaár: 6 399 000 forint

A motorválasztékban kétféle teljesítménnyel is szerepel az 1,6-os dízelmotor, a tesztautóban az erősebb, 120 lóerős példány dolgozik. Érzésre jóval többnek tűnik az ereje, ami talán a kasztni méretei ellenére mégis szerény, 1300 kilogrammos saját tömegnek is köszönhető. A tömegcsökkentés egyetlen zavaró eleme a sztrádatempó és heves oldalszél mellett ijesztő mértékű motorháztető mozgás. A könnyű, vékony lemez ilyenkor úgy hullámzik, mint a Balaton vize. Ijesztő.

Motorjának alacsony fordulatszámon is elég nyomatéka van, csendes, és városban teljesen korrekt, autópályán nagyobb tempónál, előzéskor viszont már érezni a határait. Hatfokozatú, hosszúra áttételezett váltója nem a legprecízebb darab, kicsit lötyög, kicsit bizonytalan, talán ez az autó leggyengébb pontja a hátsó futóművel édes kettesben. Hátul ugyanis annyira kemény az autó, hogy egy vasúti átjárótól is rendesen összekoccannak a fogak, kanyarodás közben pedig az úthibák is szépen megdobják az autó fenekét. Szóval egy lágyabb futómű biztos jobb lenne alá, de nem kizárt, hogy a 18 colos felni lecserélésével is sokat javulna a menetkomfort.

Vezetés

Vezetőként nagyon szerethető a 3008-as, a kis kormány, a digitális műszerfal mind zseniális dolgok vezetés közben. Hogy még kevesebb dologra kelljen koncentrálni, holttérfigyelő, sávtartó is könnyíti a vezetést, parkolásnál pedig két kamerából is felülnézeti képet rak össze a rendszer. A kamerák holtterében lévő terület egy darabig csak kimaszkolva szerepel a kijelzőn, de mozgás közben, ahogy a kamerák elsuhannak az új terület felett, szépen kiegészül a kép.

Elméletileg a fogadott email-eket is képes felolvasni vezetés közben, csak egy gombot kell megnyomni. Alább a mi görény tesztünk, aránylag nehezen kiejthető nevekkel megspékelve. A kisasszony hamar bepipult, a Podmanicky utcát már inkább számokkal mondta:

Költségek

A tesztautó 1,6 literes dízelmotorral, gazdag felszereltséggel 7 959 000, 7 809 000, illetve 7 359 000 forintos áron is szerepel az árlistán, attól függően, hogy a lista-, vagy az akciós- , esetleg a használt autós beszámítós akciós árat nézzük. A tesztautó ezeken felül metálfényt – 140 ezer, fűthető első ülést – 80 ezer, riasztót – 110 ezer, Connect navigációt – 300 ezer, I-Cockpit Amplify csomagot – 65 ezer, vezeték nélküli telefontöltőt – 40 ezer,  Black Diamond fekete fényezésű tetőt – 120 ezer, első és hátsó parkolóradart első és hátsó kamerát 360 fokos felülnézettel + parkolóautomatát – 240 ezer, láblendítéssel nyitható csomagtartót – 280 ezer, LED-es fényszórót – 380 ezer, nyitható panoráma üvegtetőt, elektromos árnyékolóval, kék hangulatfénnyel – 380 ezer, Focal hifi – 240 ezer, szükségpótkerék – 40 ezer, Safety Plus csomagot (automatikus távfény kapcsolás, kamerás fáradtságfigyelő rendszer, sávelhagyást korrigáló rendszer, aktív holttér figyelő rendszer iránykorrekcióval, automatikus vészfékező és ütközésre figyelmeztető rendszer található benne) – 250 ezer forintért. Ez mind összeadva úgy 2,7 millió forintnyi extra. Durva.

Egymással szembe kalimpáló műszermutatók

Egymással szembe kalimpáló műszermutatók

A 3008-assal jóval több időt töltöttünk, mint egy átlagos tesztautóval, így a fogyasztásmérés is közelebb lehet a reálishoz, mint egy olyan autó esetében, amivel a szerző legfeljebb csak ingázik az otthona és a munkahelye között. Nagyjából 1720 kilométer után – aminek bő fele sztrádás 130-as, másik fele városban jövős-menős 50-70-es autózás volt – 6,4 literes átlagfogyasztást számoltunk. Szerintem egész korrekt eredmény.

A Peugeot 3008 és vetélytársai – Listaár, forint
Nissan Qashqai dCi 130 Tekna (130 LE) 8 469 000
VW Tiguan Trendline BMT 2.0 TDI SCR (115 LE) 7 777 860
Peugeot 3008 1,6 HDi Allure (120 LE) 7 959 000

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Csinos külső
  • Izgalmas külső
  • Erős motor
  • Okos, érdekes extrák
  • Bizonytalan váltó
  • Béna hátsó futómű
  • Szűk hátsó sor

Hány pontot adnál a Peugeot 3008-asnak?
795 szavazat - átlag: 7.62 (10-ből)
Hány pontot adnál a Peugeot 3008-asnak?

A tesztben szereplő fényképek mind kicsi, könnyű, de okos Fuji kamerával készültek.

Kapcsolódó címkék: Dízel Peugeot 3008 SUV szabadidőautó