Ilyen és ehhez hasonló cikkeket talál a havonta megjelenő Autó Magazinban. A legfrissebb számot keresse az újságárusnál!

A 911 GT3 1999 óta alakít ki függőséget a sportautók rajongói közt. De 14 145 autó után a szerelem lanyhulhat, mert az ötödik generáció kizárólag hétfokozatú, duplakuplungos automata váltóval lesz elérhető. Ez igazi mélyütésnek tűnik: mit fog szólni ehhez a puritán sportautót istenítő törzsközönség? Miért nem a visszafogottabb modellek, a 911 Targa vagy a Carrera 4 veszítik el elsőként a kézi váltót?

“Mert a GT3-at csak úgy tudtuk ennyire rövid idő alatt kifejleszteni, ha egyetlen váltónál maradunk” – mondja Andreas Preuninger, aki a Porschénál a GT modellek fejlesztési vezetője. “A GT3-nak egyszerre kell a kategória legpuritánabb és leggyorsabb sportautójának lennie. Az elektronika korában ez másképp nem megy” – teszi hozzá. De érdemes vezetés helyett lamentálással tölteni az időt? Naná, hogy nem!

Egy prototípust próbálhatunk, az utolsó verziót a gyártás július végi kezdete előtt. A spanyol Pireneusokban vagyunk, kétórányi autóútra Barcelonától, ahol szerpentinekkel tűzdelt, kanyargós hegyi utak várnak ránk, alagutakkal és szurdokokkal. Mintha az Úr Katalóniát is megáldotta volna egy Col de Turinivel.

Felárért a GT3 elöl 410 mm, hátul 390 mm átmérőjű, szénszálerősítésű kerámia féktárcsákkal lassul. Szériában 380-as acéltárcsa jár elöl-hátul

Fekszik neki a közértbe járás

Sportosan szorosan tart a szénszálas héjú sportülés, és – akárcsak a 991-es széria más autóié – a GT3 belső tere is valamivel szellősebbnek hat az elődénél. Elfordítom ballal a gyújtáskulcsot, és eljön a pillanat, ami parázs vitákra ad okot: kuplungolás helyett az automata fokozatválasztó karját húzom D-be. A gázpedált megbillentve a GT3 kedélyesen gurulni kezd. Szinte észre se lehet venni, ahogy a PDK kis fordulaton felfelé kapcsolgat. Amikor a digitális kijelzőn 47 km/órát látunk, az automatikus váltó már az ötödiket kapcsolja. Eközben a hathengeres boxermotor tompán susog, és a GT3 polgári rugózási kényelemmel suhan. Döccenés nélkül gurulhatunk a pékségig vagy munkába – a nagy szárnyas Porsche még sosem volt ennyire jól használható a dolgos hétköznapokban. Ezt olvasva a törzsközönség hátán jeges rémület futkos.

Váltsunk is tempót a PDK sportgombjának megnyomásával, aztán vegyük sportosabbra a lengéscsillapítást és a kipufogóhangot! Padlógáznál ilyenkor a GT3 még korábban tépi fel a kipufogórendszer szelepeit, mint normál üzemben. A hágóutat keretező sziklafalak erősítőként visszhangozzák a boxer harci zaját. Miközben a maroknyi spanyol hegylakó a versenyautós hangorkánt élvezi, a fémesen üvöltő hathengeres farmotor belenyal a 9000-es fordulatszámba.

Kihúzatás közben a GT3 szívómotorja még gyorsabban reagál a gázadásra, és elődjénél lazábban indul meg a legalsó fordulatszám-tartományból. Nem csak a határolás van magasabban 500 fordulattal, mint a 435 lóerős elődben, a szénné forgatható motor erősebb is lett 40 lóerővel. Az új fejlesztésű gép a GT3-as Porschék közül először kapott közvetlen benzinbefecskendezést. A 3,8 literes benzines a Carrera S motorján alapul, de kevés alkatrészük egyezik meg. A magas fordulatszám tartós elviselésére a Porsche kovácsolt alumíniumdugattyúkat és titán hajtókarokat vet be, továbbá a szelepvezérlést is görgős szelephimbákra bízta.

A kézi váltó odalett: a GT3 csak hétfokozatú, duplakuplungos automatával készül

Először hátsókerék-kormányzással

Az erősebb motor hatására 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra a kocsi. Végsebessége pedig 315 km/óra. De nem ez, ami a legjobbat mutatja az autóból. A GT3 versenytempóban repül át a kanyarkombinációkon, ahol új motorja mellett a most először alkalmazott hátsókerék-kormányzás is megcsillantja klasszisát. Hátul a szokványos kormányösszekötőket két elektromechanikus működtető szerkezet (aktuátor) helyettesíti, amelyekkel a hátsó kerekek – sebességtől függően – az elsőkkel ellentétes és párhuzamos irányba is elfordíthatóak, maximum 1,5 fokkal. A csúcsmodell hosszabb (+85 mm), szélesebb (+44 mm) és nehezebb (+35 kg) elődjénél, ráadásul még tengelytávja is nőtt 102 millimétert. Ám kis sebességnél mindezek dacára élénkebb az eddiginél. Kormányzása is precízebb lett, a kanyarok királyából mostanra a kanyarok császárává vált.

Gyorsan vezetve az első és a hátsó kerekek összjátéka javítja a GT3 stabilitását. Az elődmodell tisztán mechanikus megoldását elektronikusan vezérelt differenciálzár váltotta fel, amivel a motor ereje egészen kiváló hatásfokkal vihető át az aszfaltra. Magyarán az új generációval könnyebb tempót menni, de az élmény jottányit sem csorbult. Úgy fest, hogy a rajongóknak nincs mitől tartaniuk, lángolhat a szerelem a GT3 iránt, ám az automatikus váltóról még nem esett szó.

A legfontosabb, hogy a hardcore 911-es PDK-val sem lett nyálas pozőr. Ez az automatikus váltó erősen eltér a többi Porsche modellből ismert duplakuplungos megoldástól. Kisebb a váltófülek kapcsolási útja, más a fokozatválasztó kar kulisszája, gyorsabbak a váltások és rövidebb az áttételezés is. Aki nem kíván saját maga kapcsolni, a PDK Sport üzemmódjában ráhagyhatja a váltásokat az adaptív váltóvezérlésre. Kanyar előtt az autót sportosan megfékezve a PDK pontosan abban a pillanatban vált vissza magától, amikor a sportautókhoz szokott vezető meghúzná a kormány mögötti kapcsolót. Se túl korán, se túl későn.

9000-ig forgatható a GT3, elődjénél 8500 volt a határ. Új műszer a teljesítménykijelző

“Számomra már a boszorkányság határa, ahogy automatikus üzemmódban a váltó szoftvere a kerékfordulatszám, a motorfordulat, a keresztgyorsulás és a hosszirányú gyorsulás alapján kiválasztja a megfelelő pillanatot a váltásra” – mondja Andreas Preuninger. A fejlesztési vezető nem túloz, mert automatizált sebességváltóval ezt eddig egyetlen sportautó sem csinálta ennyire jól. A legpengébb 911 a spanyol szerpentinektől távol is letette már névjegyét a 7:25 perces Nordschleife-idővel. De a GT3 rajongói és gyártója közötti kötelék akkor lehetne életre szóló, ha a Porsche megfontolná opcióként a manuális váltót. Az autó aligha volna vele annyira gyors, mint a sportosabbra vett PDK-val, de hangulati okokból hiányzik a nehéz kuplung és a csontos kézi váltó karja. Elképzelni sem tudnunk szebb ajándékot a GT3 jövő évi 15. születésnapjára.

Összefoglalás

Hátsókerék-kormányzásával és különféle kapcsolási módokkal vezérelt automatájával az új GT3-at még egyszerűbb gyorsan vezetni, mint elődjét. Mindezen felül kényelmével messze kimagaslik a hasonló kaliberű sportautók közül. Az ára azonban hozzájuk mérhető: 44 931 000 Ft

7:25 perc a Nordschleifén: Timo Kluck, a Porsche fejlesztő- és tesztpilótája ment ilyen időt a Nürburgring 20,6 kilométeres szakaszán

Neked bejön a Porsche 911 GT3? Hány pontod adnál a gépnek?

933 szavazat - átlag: 9 (10-ből)

Neked bejön a Porsche 911 GT3? Hány pontod adnál a gépnek?