A légzsák a biztonsági öv után a második legfontosabb utasvisszatartó eszköz. feladata, hogy ütközéskor az utas fejét, felsőtestét megóvja attól, hogy az autó belső részeinek (műszerfal, szélvédő, kormánykerék, ajtóoszlop) csapódjon. A légzsákok összehajtogatott állapotban rejtik el egy könnyen nyitható burkolat alatt. 

A zsákot felfújó gázt általában pirotechnikai eljárással fejlesztik, egy robbanásszerűen lejátszódó reakció gázai töltik meg a speciális anyagú zsákot. Az első légzsák legalább olyan gyorsan ereszt le, mint ahogy feltöltődik: az ütközéstől számított 150 milliszekundum után már távozott belőle a gáz.
Az oldalsó légzsákoknál más a helyzet: mivel oldalütközéskor gyakori a másod- és harmadlagos ütközés, ezek tovább maradnak felfújva. A fej védelmére alkalmazott úgynevezett függönylégzsákok, amelyek az oldalablakok mentén fúvódnak föl, akár 2-3 másodpercig is így maradnak, nehogy a bennülő kiessen, vagy megsérüljön egy másodlagos ütközés során. 
A légzsákokat ma már elektronikus gyújtószerkezet indítja be. Ennek szükségességét lassulásérzékelők jelzik: a szenzorokat általában védett helyen, az utastér padlóján helyezik el. Az elektronika az ütközés iránya és a lassulás alapján dönt a légzsák működtetéséről.
Ma már egyre gyakoribbak az olyan légzsákrendszerek, amelyek az ütközés súlyosságának függvényében tudják változtatni a felfúvódás sebességét, vagy enyhébb esetben csak részben, kisebb térfogatúra fújják a légzsákot. 
A korszerű megoldások felismerik azt is, ha nem ül senki az utasülésen, és ilyenkor nem indítják be az ottani légzsákot, és már létezik olyan megoldás is, ami azt is figyelembe veszi, hogy az adott személy milyen messze helyezkedik el. 
A jobb első ülésre menetiránynak háttal csak abban az esetben szabad gyermekülést beszerelni, ha előtte a légzsákot kiiktatják, mert halálos sérülést okozhat!
A légzsákok nem csak az utasok felsőtestének védelmére alkalmasak. Egyes gyártók az ülőlapba, illetve a műszerfal alsó felébe is építenek légzsákot: előbbi azt hivatott megelőzni, hogy az utas ütközéskor kicsússzon a biztonsági öv alatt, míg az utóbbi (térdlégzsák) a lábsérüléseket mérsékli.
Ezeknél is újabb fejlesztés a biztonsági övbe beépített légzsák (Ford, Mercedes-Benz), amely az öv által a mellkasra kifejtett erőhatást hivatott enyhíteni.
A Volvo V40 a világon elsőként gyalogosvédelmi légzsákot alkalmaz: ez a szerkezet kívül fúvódik fel, és a gyalogos fejét óvja a szélvédőkeret kemény részeitől.