Jelentős változásokkal lépett életbe az új parkolási rendszer szeptembertől Budapesten. A korábban követhetetlenül sok zónát négyre csökkentve egyszerűsítették az autósok dolgát (például vége az egy utca két oldala két eltérő zóna világnak), ugyanakkor megemelkedtek a díjak és számos területen sokkal hosszabb ideig kell fizetni.
Díjfizetési zóna szeptembertől |
Parkolási díj/óra szeptembertől (forint) |
Díjköteles időszak szeptembertől |
A zóna | 600 | 08-22 |
B zóna | 450 | 08-20 |
C zóna | 300 | 08-18 |
D zóna | 200 | 08-18 |
Megkérdeztük az első hónapok tapasztalatairól a Fővárosi Önkormányzatot és öt különféle adottságú kerületet, valamint belenéztünk a parkolási cégeik kasszájába, hogy kiderüljön, jelen állás szerint ki járt jobban: a parkolóhelyet kereső autósok, a helyi lakosok vagy a bevételt zsebre tevő önkormányzatok?
Picit több a szabad parkolóhely
“Tapasztalatunk szerint könnyebb lett a változások hatására várakozóhelyet találni a kerület minden területén, a nap bármely szakában” – válaszolta a Vezess kérdésére Terézváros vezetése. A VI. kerület sok szempontból jó lakmusz, mert ugyan Budapest zsúfolt belső területe (ezért parkolás szempontjából régóta problémás), mégis egyfajta átmenet a kevésbé telített kertvárosi részek irányába, miközben két rendkívül nagy forgalmú út között fekszik (kívülről a Dózsa Gy. út, belülről a Bajcsy-Zsilinszky út határolja), és átmegy a közepén az Andrássy út.
Tapasztalataink szerint a kerület legnagyobb részén ma sem egyszerű parkolni napközben, azonban az önkormányzat állítja, a munkaidő után már egyértelműbb a javulás. “A lakóktól pozitív visszajelzéseket kaptunk, elsősorban arról, hogy a korábban telített területeken a munkából hazatérve könnyebben találtak parkolóhelyet.”
A Terézvárostól sokkal nagyobb, jóval kijjebb és a Duna túloldalán fekvő III. kerület hasonló tapasztalatról számolt be az eltérő adottságai ellenére. “A parkolóhelyek foglaltsága kismértékben csökkent” – írták megkeresésünkre. Szintén a Duna nyugati oldalán, de annak déli részén fekvő, és nem belvárosias kerületnek számító Újbudán a helyi autósok örülnek a változásoknak. “A visszajelzések alapján a helyben élő lakosok pozitívan fogadták a változásokat” – közölte a XI. kerület illetékese. A Budavári Önkormányzat (I. kerület) szerint “az első tapasztalat az, hogy az esti órákban már nem olyan intenzitású a parkolás szolgáltatásnak igénybevétele, mint napközben”.
Velük ellentétben a pesti oldal legbelső területe, az V. kerület szerint túlságosan kevés idő telt el a változások óta ahhoz, hogy érdemben nyilatkozzanak a tapasztalatokról.

Sokan pórul jártak korábban a Király utcában, amelynek két fele két különböző parkolási zónába tartozott évtizedeken át (mert különböző kerületek közigazgatási részei). Ennek a hírhedt csapdának ma már vége
Jelentősen megemelkedett az önkormányzatok bevétele
Mivel a díjak emelkedtek és a díjfizetési időszak kitolódott, nyilvánvalóan emelkedtek az önkormányzatok tulajdonában álló cégek bevételei is. Itt a kérdés inkább az volt, hogy milyen mértékben.
Számos forgalmas budapesti út tartozik a Fővárosi Önkormányzathoz, amelyeken ugyan a különféle kerületek cégei üzemeltetik a parkolást, szedik be az autósok által fizetett díjakat, ám abból mindannyian megállapodás szerinti összeget fizetnek Budapest központi kasszájába. Csak egy példa: az Andrássy út ugyan a VI. kerület közepén húzódik, ám jogilag a Fővárosi Önkormányzathoz tartozik, ott a helyi lakosok sem parkolhatnak, csak a normál díj befizetésével, mint mindenki más.
A Fővárosi Önkormányzat 82,79 millió forintos 2021. szeptember-október havi bevételével szemben idén már 171,14 milliót kapott ugyanebben a két hónapban, az összes kerületnél ezt a két hónapot hasonlítottuk össze 2021-ből és 2022-ből.
Az I. kerület cége a tavalyi 129,25 millió forinttal szemben idén 185,91 millió szedett be parkolási díjakból, a III. kerületnél a tavalyi 114,95 millió áll szemben az idei 122,78 millióval. Az V. kerület mindkét évből szeptember 5-től közölt bevétele is jelentős emelkedést mutat: 290,99 millió forint vs. 354,25 millió, a VI. kerület cége is sokkal vastagabb összeget szedett be a megemelt parkolási díjakból a két teljes hónapban, a tavalyi 191,41 millió forinttal szemben idén 257,22 milliót, míg a XI. kerületben 90,05 millió forint után immár 147,88 millió forint a bevétel 2022 őszén.
Miközben többet fizetnek az autósok, állításuk szerint az önkormányzatok türelmesebbek velük, több megkérdezett szerint csökkent náluk a kiosztott büntetések száma. “Nagyobb számú visszajelzés amiatt érkezett, hogy a díjzónák változásával a mobilparkolási zónakódok is megváltoztak – jellemzően ott, ahol egy adott utca egy másik díjövezetbe került át. Emiatt két hét türelmi időt alkalmaztunk azoknál, akik azért kaptak pótdíjat, mert a megszokott zónakódra indították a parkolásukat” – közölte Újbuda önkormányzata.

Egyre többen parkolnak telefonnal, és nem az oszlopokkal bajlódnak
Több a panasz és több a bliccelő
A változás sok autóst megkavart, több megkérdezett önkormányzat szerint valamelyest növekedett a panaszkodó autósok száma. Természetesen a magasabb fizetendő összeget és az este nyolcig és tíz óráig kitolt fizetési időszakot sérelmezték például Terézvárosban.
A panaszt benyújtó járművezetők mellett bizonyos helyeken az ügyeskedők száma is emelkedett. “Nőtt a bliccelők és a szabálytalan parkolások száma, ez utóbbi esetben gyakran épp a pótdíjazás elkerülése érdekében várakoznak szabálytalanul. Azt is tapasztaljuk, hogy a bliccelők közül egyre többen hivatkoznak kiskorú gyermekük vagy háziállatuk gépkocsiban hagyására a pótdíj törlési kérelmekben” – írt Óbuda önkormányzata az érdekes tapasztalatról.
Az I. kerület vezetése saját nehézségeiről számolt be, szerintük a megnövekedett díjfizetési időszak minden parkolási céget kihívások elé állított, főleg személyzeti fronton. “Munkaerő-elszívási hatása van, hiszen most minden cég további parkolási ellenőröket vesz fel, hogy le tudja fedni a teljes 12 órás időszakot.”

Egyre több színben osztják, és nem csak Mikuláskor
Nem tudják ellenőrizni az új időkorlátot
Sokakat bosszantó újításként vezették be szeptembertől, hogy mindössze háromórányi parkolást lehet egyszerre kifizetni, a jogalkotó szándéka szerint ezzel helyváltoztatásra (a parkolóhely felszabadítására) lehet kényszeríteni egyes autósokat.
Óbudán sem bevételben, sem a pótdíjakban nem hozott változást a limit, azonban “a háromórás időkorlát betartatása, mivel semmilyen konkrét szankció nincs a parkolásüzemeltető társaság kezében, nem kivitelezhető, így az ellenőrzés is feleslegesnek mondható”.
Meglehetősen általános tapasztalatnak tekinthető, hogy akinek valóban szüksége van a hosszabb várakozásra – és a pénztárcája is engedi -, nem hagyja el háromóránként a várakozóhelyet, inkább újraindítja a mobilparkolást.
Talán ez a legkevésbé sikeres változás szeptembertől, több más kerület is közölte a Vezess-sel, hogy a betartása “nehezen ellenőrizhető”, vagy egyenesen “technikailag kivitelezhetetlen az ellenőrzése”.