Mi a közlekedési balesetben érintett autómárkák sorrendje a személyautós kárbejelentéseik száma alapján? – ezt a kérdést tettük fel nagy hazai biztosítóknak. Az általuk küldött toplisták mind az elmúlt három évből származnak, de nem pontosan ugyanabból az esztendőből, és persze nem is reprezentatívak. Mindegyik a saját ügyfélkörre vonatkozik, ennek ellenére rendkívül érdekesek.

Generali (a cascós ügyfeleik kárbejelentései alapján):

 2019. első félév2018
1.ToyotaOpel
2.OpelToyota
3.FordFord
4.SkodaSkoda
5.VolkswagenVolkswagen
6.Mercedes-BenzMercedes-Benz
7.SuzukiBMW
8.BMWSuzuki
9.AudiAudi
10.RenaultRenault

Groupama:

 2018. első félév
1.Ford
2.Opel
3.Renault
4.Suzuki

K&H Biztosító:

 2018
1.Opel
2.Volkswagen
3.Ford
4.Suzuki
5.Renault

Sajnos nem tudjuk, hogy melyik biztosítónak darabra milyen márkákból áll a járműállománya, egyik-másik lehet alul-, vagy felülreprezentált, viszont azt pontosan nyilvántartja a KSH, hogy az országban melyikből mennyi fut. Mivel e három biztosító együttes autóparkja meghaladja az egymillió darabot, hatalmas mennyiségről beszélünk, amiből több érdekesség egyből kibukik.

Legelőször is, hogy a suzukisok sokkal kevesebb balesetben érintettek, mint amennyit a márka itthon futó mennyisége indokolna. Nézzük csak meg, hogy a statisztikai hivatal szerint mi a magyar rendszámmal futó személyautók márkák szerinti, 2018. év végi sorrendje:

1.Opel487 762
2.Suzuki422 903
3.Volkswagen355 536
4.Ford300 376
5.Renault220 066
6.Škoda194 630
7.Toyota183 359
8.Peugeot140 868
9.BMW115 980
10.Mercedes-Benz110 317

A második legnagyobb tömegben Suzukik futnak idehaza, miközben ennél a három biztosítónál csak a hetedik, és kétszer a negyedik helyen szerepelnek a balesetben érintett márkák között. Velük ellentétben felülreprezentáltnak tűnik a feketelistákon a Ford, amely az országban a negyedik legnépszerűbb gyártó, viszont mindhárom biztosítónál ennél előrébb szerepel, a Groupamánál ráadásul első.

Az országosan legtöbbek által használt Opel a biztosítók listáin is legelöl, avagy a második helyen áll, a Volkswagen és a Toyota sem igazán lóg ki semerre, ha a három cég listáit képzeletben egybe gyúrjuk. A nem éppen kedvező imázzsal rendelkező BMW-sekről viszont nem lehet kijelenteni a fentiek alapján, hogy sok balesetben szerepelnének, és ugyanez igaz a Mercedest vezetőkre is.

A suzukisok nyugis vezetők, a fordosok veszélyesebbek? 1

Súlyos baleset a 4-es főúton (Forrás: MTI, Bugány János)

300-360 ezer forint az egy autóra eső kárkifizetés összege, ami folyamatosan növekszik

Friss cikkünkben részletesen írtunk arról, hogy a most átlagosan 52 125 forintos éves kgfb-díj hogyan alakult az elmúlt években, és mi várható. Hasonló a tendencia a biztosítók által kifizetett kárösszegeknél is, itt is, ott is folyamatos a növekedés.

A K&H Biztosítónál 360 ezer forint volt személyautónként az átlagos kárérték 2019 első fél évében, a Generalinál 344 ezer forint, míg az Aegonnál 295 ezer forint.

Számos oka van a növekedésnek a biztosítók szerint:

  • Folyamatosan emelkednek az autóalkatrész-árak, valamint a fényezéshez kapcsolódó anyagok árai, aminek részben az euróval szembeni gyenge forint az oka.
  • Ezzel párhuzamosan folyamatosan növekszik a szerelés, javítás, fényezés munkadíja.
  • Emelkedik a hazai járműállomány, és növekszik a közúti forgalom.
  • A biztosítók szerint egyre több nagy értékű jármű közlekedik, a közép és alsó kategóriás új személyautók is sokkal felszereltebbek, a korábban felárért felszámított extra tartozékok mára a szériafelszereltség részei lettek. A magasabb felszereltség magasabb helyreállítási összeget eredményez.
  • Mindezeken felül a személyi sérülések kifizetésénél növekedett szerintük a bérköltségek és egyéb ráfordítások összege.
A suzukisok nyugis vezetők, a fordosok veszélyesebbek? 2

Tragikus ütközés Pest megyében (Forrás: MTI)

97 ezer forint az átlagos cascodíj egy évre, de alig kötnek a magyarok. Sokan csak kényszerből

A biztosítók állami felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint 96 918 forint volt 2019 első negyedévében az átlagos cascodíj egy évre. Ez 8075 forintot jelent havonta a 4343 forintos átlag kgfb-n felül.

Sokan mindenesetre nem fizetik a kettőt, a legfrissebb adatok szerint a hazai személyautó-állománynak mindössze a 18 százalékán van casco, ami 55 ezer járművet jelent. Ezek egy része is tulajdonképpen kényszer szülte szerződés, ugyanis az MNB kiemeli, amit mindenki tud: az új személyautók nagy részét hitelre vásárolják, avagy lízingelik, márpedig mindkettőnél jellemzően kötelező megkötni a cascót.

Na de majd a nagycsaládosok államilag támogatott vásárlásai dobnak egyet ezen a piacon, legalábbis a Mabisz ebben reménykedik. Idén tízezernél is több hétülésesnek lesz új gazdája, ugyan a kormányrendelet nem írja elő kötelező jelleggel casco megkötését, de amint a Nagycsaládosok Országos Egyesületének az elnöke a Vezessnek elmondta, „sokaknak szükségük lesz valamiféle finanszírozás igénybevételére”. Márpedig akkor a hitel vagy a lízing havi díja mellett a cascót is fizetniük kell.