A Dubai 24 órás verseny amolyan bemelegítés a valódi versenyszezon kezdete előtt, lehetőség a gazdag hobbipilótáknak, hogy neves versenyzők csapattársaként próbálják ki magukat és persze nyaralás a közel-keleti ország 28 fokos januári időjárásában. Az idén hetedszerre megrendezett versenyt most az tette különlegessé, hogy a Nissan gyári különítményt küldött a világ legmagasabb épületének árnyékában húzódó versenypályára.

Nem ért célba a csupa bajnok versenyzővel megrakott Nissan GT-R

Nem ért célba a csupa bajnok versenyzővel megrakott Nissan GT-R


A két Nissan 370Z-ből és a vadonatúj GT3-as Nissan GT-R-ből álló gyári csapat speciális összeállításokkal és nagy reményekkel vágott neki a versenynek. A GT-R-ben az aktuális FIA GT1-es világbajnok mellett a Le Mans Series LMP2-es kategóriájának győztese, az Intercontinental Le Mans Cup LMP2-es bajnoka és a Blancpain hosszútávú versenysorozat GT4-es kategóriájának győztese ült, így nem meglepő, hogy ennek az összeállításnak egyértelműen a győzelem volt a célja. A terv azonban nem sikerült, mivel mindjárt a verseny elején egy Lamborghini oldalról nekiütközött a 3. helyről rajtoló Nissannak, amin előbb a kormányzás ment le, majd később a hűtéssel is problémák adódtak. Nagyjából kilenc óra versenyzést (amiből több, mint kettőt a boxban töltött a csapat) követően a GT-R feladni kényszerült a futamot.

Lucas Ordonez, Jann Mardenborough, Jordan Tresson és Bryan Heitkotter - íme a Playstation szimulátor mögül lett autóversenyzők a Dubai 24 órás dobogóján. Sok kicsi Michelisz Norbi

Lucas Ordonez, Jann Mardenborough, Jordan Tresson és Bryan Heitkotter – íme a Playstation szimulátor mögül lett autóversenyzők a Dubai 24 órás dobogóján. Sok kicsi Michelisz Norbi


A két 370Z azonban teljesítette a távot, sőt, a csupa Nissan GT Academy-győztes versenyzőből álló csapat dobogós helyet szerzett a kategóriájában, egy Renault Mégane Trophy és egy Ford Mustang mögött a harmadik helyen végezve.

A Nissan GT Academy a Nissan és a Playstation együttműködésében 2008 óta megrendezett tehetségkutató, ahol a versenyzésre éhes fiatalok a Gran Turismo 5 játékban mérhetik össze erejüket. Tavaly 90 ezernél is többen próbálkoztak  Európából, és a győztes ott ült ebben a 370Z-ben, a 2010-es, 2009-es és 2008-as legjobbal együtt. Michelisz Norbi üdvözletét küldi, srácok!

De nem a versenyautók voltak a Nissan gyári különítményének egyetlen különlegességei. A verseny hivatalos felvezető autója ugyanis a Nissan Juke R volt. Az első generációs GT-R komplett hajtásláncával felszerelt kocsiban Mohamed Ben Sulayem, az Egyesült Arab Emirátusok Autóklubjának elnöke, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) alelnöke vezette fel a GT3-as kategóriájú szupersportkocsiktól hemzsegő mezőnyt, amelyből 24 óra után végül három Mercedes SLS AMG legénysége állhatott fel a dobogóra. Érdekesség, hogy a három csapatból kettőben is helyet kapott Bernd Schneider, a németek ötszörös DTM bajnoka.

Nem lehetett gond a GT-R motoros Juke számára jó tempót diktálni a mögötte lévő Ferrariknak

A Juke R számára azonban nem ért véget a program a leintéssel, utána néhány újságírót is kiengedtek vele a pályára egy-két gyors körre. Nem ez volt az első eset, hogy Juke R-t vezettünk, de most először volt száraz az aszfalt. És meleg az idő. Méghozzá annyira meleg, hogy kardánalagút annyira felforrósodott a teljesen kitakarított karosszériában, hogy csak félig lehúzott ablakkal lehetett megmaradni odabent. Ahogy az már korábban is kiderült, beszállni nem egyszerű a bukócsövek és a hátrébb csúszott homlokfal miatt szintén hátrébb beépített kagylóülés miatt, de ha már bent van az ember, minden jól kézre esik. Természetesen ötpontos versenyövek vannak a Juke R-ben, meg a GT-R teljes műszerfala.

Esti fényben még jobban látszanak a felpumpált karosszéria izmai

Esti fényben még jobban látszanak a felpumpált karosszéria izmai


A vezetés úgy kezdődik, mint egy bármilyen automata autóban, az váltó előválasztó karját kell hátrahúzni D állásba és a fék felengedésére máris elkezd kúszni az autó. A boxutcában gurulva aztán még oldalra tolom kézi üzemmódba, hogy a kormány mögött lévő karokkal én választhassam ki a fokozatokat. A kijáratot elhagyva lepadlózom a Juke R-t, de nincs sok időm örülni a hihetetlen képességeinek. Szinte még nem is koppant a gázpedál a padlón, máris itt a célegyenes végi kanyar, lehet taposni a fékeket. Bár a Juke R elég magas és elég nehéz autó, bólogatásnak vagy dőlésnek nyoma sincs. Kanyarban is deszkamerev, épp csak az eleje rakoncátlan egy kicsit.

A kormányt elfordítva azonnal megindul ugyan a belső ív irányába, de kicsit mintha kelletlen lenne, és a kormányzás egy részét inkább gumisírássá konvertálja kanyarodás helyett. Hogy lehetne sokkal pengébb is, onnan tudom, hogy az előbb szálltam ki egy GT-R-ből. Az egy másodpercet sem teketóriázik. De Juke R-rel sincs bajban az ember, elég csak gázt adni. A szuperokos GT-R hajtáslánc 580 Newtonmétere azonnal helyes pályára állítja a kocsi orrát, sőt, inkább arra kell vigyázni, nehogy akaratlan drift legyen a dologból. Első osztályú móka.


A tapadásvesztéshez persze rendesen ki kell hozni a sodrából az autót, amihez kikapcsolt ESP-re, hirtelen kormánykerék- és gázpedálhasználatra van szükség. Ezek hiányában viszont egyszerűen csak hihetetlenül gyors a Juke R. És bár pont az ilyen autókat szeretik Dubaiban, mégis meglepődtek a Nissannál, hogy a versenyhétvége során legalább húszan érdeklődtek az autó megvásárlása iránt, kerül, amibe kerül.

Úgy kanyarodik a Juke R, akár egy deszka, csak kanyarbejáratokban tolja egy kicsit az orrát

És bár a dubaiiak megcsinálták a világ legmagasabb épületét, meg egy beltéri sípályát a sivatag kellős közepén, Juke R-jük alighanem mégsem lesz. Gyártani nem fogja a Nissan, csak azért készült, hogy örökre beégesse a világ autórajongóinak agyába az őrült SUV képét.

Ami 30 ezer Facebook követővel, 2,3 millió Youtube letöltéssel és közel 15 ezer on-line tudósítással (köztük jó néhánnyal itt, a Vezessen) három hónap alatt finoman szólva is sikerült neki. Küldetés teljesítve.