Hétvégén kezdetét veszi a hazai Rali Bajnokság, az elmúlt jó másfél évtized szokásainak megfelelően az Eger Rallye-val. A szezon kezdetén pontokba szedtük a fontosabb tudnivalókat.

  • Új nevet kapott a bajnokság. Az eddig használt különböző megnevezéseket, mint ORB, Rallye2, MARB egységesíttette az MNASZ, pontosabban a Rallye Szakági Bizottság, így mostantól, akárcsak a fociban, már a nevük alapján is jól elkülöníthetőek lesznek a különböző osztályok, mint Rallye1, Rallye2 és Rallye3.
  • Továbbra is marad a két gumi beszállítós rendszer, azaz idén is a Pirelli és a Hankook abroncsain mérhetik majd össze a tudásukat a pilóták és navigátoraik.
  • Állandó rajtszámok: ahogy a világbajnokság a gyári pilóták, úgy a Rallye1 tavalyi első 10 helyezettje is állandó rajtszámokat használ majd 2019-től. A címvédő, Hadik András természetesen a bajnoknak kijáró 1-est ragaszthatja fel minden alkalommal a Ford Fiesta R5-ösére, míg a többiek a következő rajtszámokat választották:

33-as Turán Frigyes, 9-es Vincze Ferenc, 19-es Velenczei Ádám, 3-as Bodolai László, 8-as Balogh János, 99-es Trencsényi József, 73-as Lovász Pál, 6-os Osváth Péter. Kazár Miklós nem választott magának rajtszámot, aminek az az egyszerű oka, hogy kihagyja az idei évadot, míg Kovács Antal egyedi kérelem alapján használhatja azt a 13-ast, amit talán babonából, semmilyen sorozatban, beleértve még az az F1-et is, nem szoktak kiosztani. Érdekesség, hogy a vb-n használt rajtszámok közül hat szerepel a magyar mezőnyben is. Ezen a linken lehet szemezgetni.

  • Világbajnoki újítás a magyar raliban 2Egy új gyártó is megjelenik a top kategóriában: A Citroen 2004 után ismét importőri támogatásban részesít egy pilótát. Bútor Robit követően az idén 100 éves gyártó Velenczei Ádámnak szavazott bizalmat. A fiatal pilótát egy rutinos navigátor, Zsíros Gábor segíti majd a C3 R5 utasfülkéjében, a cél pedig az év végi dobogó az idén összeült páros számára.
  • Összesen 19 R5-ös autó áll rajthoz Egerben, ami talán nem hivatalos csúcs a hazai bajnokság történetében. 17 magyar és 2 szlovák páros vág neki a nemzeti bajnokságokban használható legfejlettebb technikával.
  • Hadik-Turán, ötödik éve Fordban. A Rallye1 tavalyi bajnoka és ezüstérmese, az elmúlt évekhez hasonlóan, továbbra is kitart az M-Sport R5-öse mellett, így a megfelelő beállítások keresgélésével bizonyára egyik kék oválos pilótának sem kell hosszú órákat eltöltenie.

Világbajnoki újítás a magyar raliban 3

  • Európa-bajnokok a mezőnyben. Botka Dávid 4 év ERC-szereplést követően hazatért, hogy a magyar pályákon feledtesse a balul sikerült 2018-as szezont, és hogy megfelelően felkészüljön a 2020-as ERC-s programjára. Az ERC2 2015-ös bajnoka mellett ifj. Érdi Tibort is minimum két alkalommal láthatja a hazai publikum, méghozzá a szezon első és utolsó viadalán az Eger és Nyíregyháza Rallye-kon.
  • Rutinos rókák versus szécsényi suhancok, vagy akár azt is írhatnánk, hogy a tapasztalt negyvenesek a villámgyors húszonévesek ellen. Ha őszintén a szívünkre tesszük a kezünket, akkor ki kell mondanunk, hogy 19 R5-ös ide, 19 R5-ös oda, az idei bajnokság, akárcsak a 2018-as, a Hadik-Turán-Vincze trió belügye lesz, amibe talán Velenczei Ádám is belepiszkálhat, ha gyorsan összebarátkozik a Citroennel és persze akkor, ha nem követ el olyan hibákat, mint például tavaly a Mecsekben. Ha sikerül kiegyensúlyozottan teljesítenie, abban az esetben Balogh János is jó lehet a dobogóra bizonyos futamokon és aszfalton, talán Bodolai László is oda érhet egyszer-egyszer, de a többieknek minden bizonnyal be kell érniük a pontszerző helyek valamelyikével.

Világbajnoki újítás a magyar raliban 4

  • A pontrendszer nem változik, vagyis a győzelemért továbbra is 25 pont jár és a tizedik helyezett is begyűjt még egy egységet. Lepontozzák az első és az utolsó gyorsaságit is, 5-4-3-2-1 egységért, azaz a Power Stage intézménye megmarad, a nyitó gyorsért járó extra pontok pedig a korábbi Eb-s gyakorlatot követik, viszont a nap végi pontozás megszűnik. A bajnokság 8 megrendezett futamából a 6 legjobb eredmény számít az éves értékelésbe és idén már az utolsó, Nyíregyházi futam is mínuszolható lesz.
  • Két márkakupa segíti az utánpótlás-nevelést. Rallye1-ben, a tavaly életre hívott Peugeot 208 R2 Kupa idén is folytatódik, ráadásul a mezőny megduplázódik köszönhetően olyan pilóták érkezésének, mint Szauer Gergő, Márta János (Jana), vagy Tábori Ákos. A bajnoki címért komoly csata várható, a magyar rali két villámgyors reménysége, Csomós Miklós és a már említett Szauer Gergő között.
  • A Rallye2-ben pedig idén indul útjára egy igazi belépő kategória, a Kia Rally Cup, ahol a résztvevők 102 lóerős széria Kia Picantókkal mérhetik össze a tudásukat. A Kia Kupában az első futamon összesen 4 egység jelezte az indulását, ráadásul egy igazán emancipált sorozatról beszélhetünk, hisz 2 női pilótája és 3 hölgy navigátora van az Eger Rallye-n debütáló sorozatnak.

Világbajnoki újítás a magyar raliban 5Dióhéjban talán ezek a legérdekesebb információk a hétvégén rajtoló Országos Rallye Bajnoksággal kapcsolatban. Az első linkre kattintva minden, az Eger Rallye-val kapcsolatos információ elérhető, a második hivatkozásra klikkelve pedig a futam eredményeit követhetjük végig gyorsról gyorsra.

További részleteket olvashattok az Eger-ralival kapcsolatban az alábbi linkeken:

https://www.eger-rali.hu/

https://rsb.rallylive.hu/eger-rallye-2019

Szöveg: Vörös Gergő

Fotó: Molnár János, Szabó-Jilek Ádám

Forrás: Vezess