Van egy brit szervezet, a Young Driver (ifjú autóvezető), amely már felső tagozatban elkezdi az autóvezetői oktatást, mert úgy véli (van is benne ráció), minél korábban kezdi a kölök, annál könnyebben válik készséggé az autó irányítása. Ezt egyébként állítólag statisztikailag is alá tudja támasztani a cég, akik náluk tanultak, friss jogosítvánnyal feleolyan gyakorisággal karamboloznak, mint a szűz vezetők.

Na de miért várnánk 10 éves korig, ha nem muszáj? A Young Driver vezetői most kifejlesztettek egy olyan autót, amivel már ötévesek is a volán mögé ülhetnek. A Firefly (magyarul szentjánosbogár) úgy néz ki, mint egy pedálos kisautó, de annál jóval nagyobb: állítólag akár egy 180 centis felnőtt is vezetheti.

Ilyen menő gyerekjátékot még nem gyártottak 1

A cél persze nem ez, hanem hogy a gyerekek gyakoroljanak, ennek viszont csak úgy van értelme, ha az autó úgy viselkedik, mint a majdani, valós kocsik. Ezért tehát független kerékfelfüggesztés, fogasléces kormánymű, hidraulikus tárcsafékek, hátramenet, működő világítás, irányjelzők és természetesen állítható vezetőülés is helyet kapott benne. A műszerfal egyetlen digitális kijelző, amin megjelenik a sebesség, a pontos idő és az akkuk töltöttségi állapota.

Merthogy a Firefly elektromos. Két darab villanymotorja akár 16 km/óra sebességre gyorsítja fel az autót, de a kezdőknek külön üzemmód áll rendelkezésre: ekkor feleennyivel mehet csak a kocsi, arról pedig, hogy ne történjen baleset, szenzorvezérelt automata fékrendszer gondoskodik (ez csak a kicsiknél aktív).

06

Az akkuk akár 9 órányi üzemet bírnak egyben, de nem kell attól félni, hogy elkóricál a gyerek: 120 méteren belül távirányítóval leállítható a kocsi, de akár be is ülhetünk melléjük, ha úgy gondoljuk.

A cég eredetileg oktatási eszköznek szánta a Fireflyt, de úgy tűnik, felismerték benne az üzleti lehetőséget: jövő évtől forgalmazni is szeretnék. Nem lesz olcsó: nettó árát 2 millió forintra saccolják, plusz szállítás és adók.

A Firefly egyébként nem az első olyan autó, amelyet gyerekek képzésére fejlesztettek ki: a Toyota több fázisban visszatért Camatte projektje pont ezt a célt szolgálta volna, azonban abból még nem lett semmi, pedig az még ennél is pofásabb játékszer volna.