Nemrég a Nemzetközi Automobil Szövetség nyilvánosságra hozta a 2012-es versenynaptárt. Számunkra ez csak 13 izgalmas helyszínt jelent, ám van, aki egész más szempontból nézi az összeállítást. Ilyen John Millington, a Ford ralicsapatának logisztikai vezetője. Neki ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy milyen sorrendben következnek az egyes versenyek, erről is beszélgettünk vele Görögországban, a rali-világbajnokság idei hetedik versenyén. Mint elmondta, jónak találja a jövő évi versenynaptárt.

Millington korábban navigátorként versenyzett

Millington korábban navigátorként versenyzett


“Soha nem könnyű az idény logisztikai szempontból, de most viszonylag jobb a helyzet, mert a bonyolultabb események, a tengerentúli versenyek között több idő van. Így a szükséges felszerelés biztosan odaér. Szerettük volna, ha csak 12 futam lesz, de az FIA 13 verseny mellett döntött” – értékelte a naptárt Millington. “Különösen remek, hogy ismét a sorozat része a Monte Carlo-rali, ami PR szempontból az egyik legfontosabb verseny. Az emberek imádják. Azt gondolom jó lesz a következő idény “

Mint megtudtuk, nem egy felszerelést utaztat a Ford logisztikai csapata, hanem két készlettel dolgoznak Egy csomag megy az európai versenyekre, egy másik pedig a tengerentúliakra. Előbbi helyszínekre kamionokkal, utóbbiakra viszont konténerben utazik a felszerelés. A konténereket januárban bepakolják, és azok utaznak egész évben, majd csak év végén kerülnek vissza a csapat bázisára, Angliába.

Az európai versenyekre kamionban érkeznek a versenyautók

Az európai versenyekre kamionban érkeznek a versenyautók


“A versenyautók az európai versenyekre a kamionok belsejében utaznak, a tengerentúlra, illetve Jordániába viszont repülővel szállítjuk őket. Ehhez létezik egy speciális tartó, amibe belerakjuk az autót. Egy tojásszerű szerkezet, amely védi a kocsit, amely ilyenkor speciális futóművet is kap, hogy alacsonyra kerüljön a súlypontja” – meséli a szakember, aki 1996 óta van a csapatnál.

Ami igazán érdekes, hogy bár teherszállító repülővel hat versenyautót is el tudnak küldeni, nem így utaznak a járművek. Normál utasszállítók rakterébe gyömöszölik be a kocsikat. A teherszállítók drágábbak és ritkábban járnak, így többnyire utasszállítókkal utaznak az autók.


Ám ez is okoz nehézséget, mivel egy normál utasszállító gépbe csak három versenyautó fér be, vagyis három különböző járattal kell például dolgozniuk, amikor 9 versenyautót kell a helyszínre juttatni. Az M-Sport egy-egy versenyre akár tíz versenyautót is utaztat, hármat a gyári csapatnak, a többit privátoknak.

Versenyautónak is beillenének, de csak pályabejárásra valók

Versenyautónak is beillenének, de csak pályabejárásra valók


Emellett van 24 Volvójuk is. Ezeket használják a pályabejárások során. A versenyautónak beillő járgányok turbómotorja 300 lóerős, be is vannak csövezve a kocsik. Két csoportot alkotnak, az autók egyik fele konténerekben utazik a tengerentúli versenyekre, a többi kamionokkal Európában.

“A mi szempontunkból nagyon jó az új szabályozás, amely 2011-re már új versenyautókar írt elő. A Fiesta jóval kisebb a Focusnál, így már nem csak Jumbóval, de a kisebb Airbus-szal is el tudjuk küldeni a kocsikat, így jobb az esélyünk, hogy időben ott legyenek” – árulta el Millington, aki korábban maga is navigátorkodott, de saját bevallása szerint a WRC-hez nem volt elég jó.

Persze önmagukban az autók sem érnek sokat; épp az idei Jordán-ralin bizonyosodott ez be. A versenyautók már a helyszínen voltak, de a komp, amely a csapatok felszereléseit hordozó kamionokat szállította, lerobbant és nem jutott időben a helyszínre, így a verseny első napját törölték is.

Mindenből van tartalék

Mindenből van tartalék


Sokat számít, hogy Anglia – ahol a csapat központja van- kereskedelmileg hogyan áll az adott országgal. Argentínába olcsóbb elküldeni az autókat, mert Anglia nem sokat exportál Dél-Amerikába. Többe kerül viszont visszahozni onnan a járgányokat. Japánnal hasonló a helyzet. Emellett, amikor ezekbe az országokba belépnek, befizetik a vámot, majd, amikor elhagyják, akkor visszaigénylik, ami sok papírmunkát ró a felelősökre.

Nem kevésbé a szállás és a repülőjegyek biztosítása. 80-90 embert utaztatnak Európában, de tengerentúlon igyekeznek megoldani a feladatokat 70 fővel. A csapat nagysága attól függ, hogy hány autót versenyeztet a csapat. Egy évben ez nagyjából 6700 hoteléjszakát jelent a csapat számára, illetve több, mint 105 ezer repült kilométert emberenként.

A bontásban minden csapattag segít

A bontásban minden csapattag segít


Mint megtudtuk, a 2012-es Görög-ralira már idei versenyre való megérkezéskor lefoglalták a szállást. Illetve, bár még csak alig néhány hete jelentették be, hogy a Monte-Carlo-rali visszatér a VB-re, már ott is megvannak a hotelszoba-foglalások.

Általában igyekeznek a csapattagokat egy helyen elszállásolni, de ez nem mindig működik. Ha nincs elég hely, a fontosság szerint döntenek: “Akiknek több a dolga a szervizparkban, azok kerülnek a szervizparkhoz közelebbi hotelbe” – mondta Millington, aki a versenyeken rádiósként dolgozik. Négy autó tartozik hozzá, neki jelentenek a navigátorok, így ő is ellenőrzi, hogy időben ott legyenek, ahol lenniük kell.
 
A Ford csapat szinte mindent magával utaztat, minimális mennyiségű holmit szereznek be a helyszíneken, szinte csak ételt. A tengerentúli versenyeken van helyi segítségük, hiszen mindent előre kell szervezni. Európában viszont maguk intéznek el mindent.

1000 kiló csirke, 890 kiló tészta készül el egy év alatt itt

1000 kiló csirke, 890 kiló tészta készül el egy év alatt itt


Három szakácsuk van, azok mennek el bevásárolni. Mivel már évek óta járnak a helyszínekre, tudják, mit hol tudnak beszerezni. Ők sem unatkoznak, miután a csapattagok és vendégek egy évben többek között 1000 kiló csirkét, 890 kiló tésztát, 7500 tojást, 1200 0,33 literes palack vizet fogyasztanak el.

A teljes bázis nagyjából négy nap alatt építik fel a helyszínen. 12 ember szükséges az összeállításához. A szétszedés viszont órák alatt megvan, miután ilyenkor az egész csapat segédkezik. A megfelelő motiváció sem hiányzik, miután a munka végeztével mindenki kap egy sört a helyi kocsmában.

A jövőben azonban ez is változhat, a Ford ugyanis a következő versenytől egészen új bázist állt fel. Ez már inkább valódi épület lesz, mint sátorszerű dolog. Most a fő kamionban van a konyha, egy pihenő helység és a csapatirányítás irodái, míg egy sátorban lehet étkezni, illetve itt fogadja vendégeket a csapat. Ám a Finn-ralitól kezdve az európai versenyeken egy, a Forma-1-es csapatokéhoz hasonló kis üvegházat építenek fel.

A Görög-rali után az ezért felelős csapattagok Angliában részt vesznek egy képzésen, ahol megtanulják a csapat számára gyártott épület összeállítását. Biztosan nem lesz egyszerű, hiszen hét kamion szállítja az alkatrészeit. Emellett közel 100 millió forintért készül el Európa legnagyobb nyergesvontatóra szerelt daruja, amely az épület felállításánál segédkezik majd a versenyek előtt. 

Persze itt is emberek dolgoznak, így hibáznak. Előfordult, hogy egy bárautót ott felejtettek a hotelben, majd három hét múlva jelentkezett a cég, hogy mikor kapják vissza a kocsit. Ekkor kiderült, hogy a kulcs az egyik csapattagnál van, akinek vissza kellett repülnie az adott országba.