2012 óta rendeznek F1-es futamot a jelenlegi, austini helyszínen, azonban az Amerikai Nagydíjak múltja ennél sokkal szerteágazóbb. Az egész még az Indy 500-zal kezdődött, az oválpályás esemény a sportág kezdeti éveiben beleszámított a világbajnokság értékelésébe, noha szinte soha nem utaztak el az európai csapatok a tengerentúli megmérettetésre.

Az első ‘igazi’ Amerikai Nagydíjat 1959-ben tartották Sebringben, a jelenlegi versenynek helyet adó Circuit of the Americas pedig a tizedik különböző pálya, amely a verseny otthonául szolgált. Az alábbi összeállításban az ezredforduló utáni futamok eseményei közül szemezgetünk.

2002: Célfotó

Szépen begurulni a célba kéz a kézben, vagy helyet cserélni – merülhet fel a kérdés, hogy mi volt a Ferrari és Michael Schumacher terve az Amerikai Nagydíj leintésekor Indianapolisban. Talán az utóbbi kizárható a német reakcióját látva, noha korábban Ausztriában a brazil volt az, aki csapatutasításra a célvonal előtt lelassítva elengedte a későbbi hétszeres bajnokot, óriási botrányt okozva ezzel. A két pilóta között mindössze 11 ezred volt a különbség a számítógép szerint, szabad szemmel szinte észre sem vehető.

2003: Montoya balszerencséje

Hárman is esélyesek voltak a bajnoki címre a 2003-as szezon utolsó előtti, indianapolisi futamán, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen és Juan Pablo Montoya egyaránt bizakodó volt a futam előtt. A verseny nagyon izgalmasan alakult a kiszámíthatatlan időjárási körülmények között, Schumacher meg is nyerte a futamot Räikkönen és a Sauberrel utolsó dobogóját szerző Heinz-Harald Frentzen előtt. Montoya azonban esett-kelt, nem igazán tudta, milyen gumikkal érdemes kihajtani a pályára, továbbá egy áthajtásos büntetést is kapott Barrichello kilökéséért.

2004: Ott a pontocskánk!

Rengeteg kiesője volt a 2004-es Amerikai Nagydíjnak, és az indianapolisi pálya oválrésze egy hatalmas balesettel borzolta a kedélyeket. Ralf Schumacher bukását (csakúgy, mint Fernando Alonsóét ugyanazon a futamon) a Michelin gumik hibája okozta. Ekkor hajtott végre történelmi tettet Baumgartner Zsolt is, a Minardival nyolcadik helyen célba érve megszerezte az első, és máig egyetlen magyar F1-es pontot.

2005: A Michelin-botrány

Miután az egyik szabadedzésen Ralf Schumacher kísértetiesen hasonló módon ütközött, a Michelin-gumis autók nem indultak el az indianapolisi futamon. Mindössze hat autó versenyzett, Michael Schumacher egyetlen 2005-ös győzelmét ekkor aratta.

2006: Kihullik a fél mezőny a rajt után

Hét autó esett ki az első kanyarban a 2006-os indianapolisi versenyen, köztük mindkét McLaren és Heidfeld, aki fejjel lefelé is látta az első kanyart.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 16., 2018, időpont: 8:30 (PDT időzóna szerint)

2007: Alonso és Hamilton csatája

Az élről rajtolva pályafutása második győzelmét aratta Lewis Hamilton, egy héttel kanadai sikere után. A győzelmet nem adták könnyen, Fernando Alonso nagy nyomást helyezett rá. Ez volt az első versenye Sebastian Vettelnek, aki rögtön pontot szerzett Robert Kubica helyetteseként a BMW-Sauberrel az utolsó F1-es futamon Indianapolisban.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 11., 2018, időpont: 11:56 (PDT időzóna szerint)

2012: Visszatér az F1 Amerikába

Hamilton ott folytatta, ahol abbahagyta: az új helyszínen sem talált legyőzőre. Ezúttal Sebastian Vettel szorongatta, de a német nem tudta kizökkenteni a britet. (Érdemes figyelni a két néző  jól sikerült pacsijára.)

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 18., 2018, időpont: 4:20 (PDT időzóna szerint)

2013: A leggyorsabb bokszkiállás

Sebastian Vettel nyerte a futamot, és olyat mutatott a Red Bull, amit azóta sem tudtak megdönteni. Mark Webber autóján ugyanis 1,92 másodperc alatt cserélték ki mind a négy kereket, és engedték útjára az ausztrált.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 15., 2018, időpont: 4:45 (PDT időzóna szerint)

2015: Eső és Hamilton-vb cím

Nagy az esély rá, hogy egy későbbi összefoglalóban a 2018-as futamnak is ezt a címet adjuk. 2015-ben azonban rengeteg eső esett, a szombati időmérő négy órán át tartott úgy, hogy el sem kezdődött a zuhogó eső miatt. Végül vasárnap délelőtt tartották, de akkor is csak a második szakaszig, ugyanis a Q3-at ismét nem tudták megtartani a pályán lévő víz miatt. A futam is izgalmasan alakult, volt itt minden: autótörés, küzdelem a fallal, és világbajnok-koronázás is, Hamilton bezsebelte harmadik bajnoki címét is. Ekkor történt a híres sapkadobálós eset is.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 13., 2018, időpont: 6:23 (PDT időzóna szerint)

2017: Verstappen elvett dobogója

A 16. helyről indulva zárkózott fel Max Verstappen, és az utolsó körben már a harmadik helyért támadta Räikkönent. Az előzés sikerült, de a pályán kívül. A holland már a dobogóra készült, amikor szóltak neki, hogy 5 másodperces büntetése miatt a finn pezsgőzhet.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés, Okt 16., 2018, időpont: 4:57 (PDT időzóna szerint)

Forrás: Instagram, Vezess