Fáradtan vezetni kockázatos játék, méghozzá a rosszabbik fajtából, hiszen az álmos sofőrök nemcsak magukat, hanem a többi közlekedőt is veszélybe sodorják. Bizonyított tény, hogy több mint hatszor nagyobb eséllyel szenvednek balesetet azok, akik fáradtan ülnek a volán mögé. A súlyos sérüléssel vagy halállal végződő incidensek veszélye pedig 50 százalékkal nagyobb az ilyen esetekben.

A vezetéssel összefüggésben egészen félelmetes kép tárul elénk, ha megnézzük például a brit egészségügyi és baleseti adatokat. A szigetországban a bő 66 milliós népességből 16 millió fő, azaz a teljes lakosság közel negyede szenved alvásproblémáktól, és a statisztikák szerint a karambolok 20 százalékában, a halálos baleseteknek pedig a 25 százalékában játszik közre a fáradtság.

Veszélyt jelent a volán mögött minden ötödik magyar 1

Magyarországon nem vezetnek ennyire részletes baleseti statisztikákat, mint a briteknél, de egy 2020-as hazai felmérés szerint a megkérdezettek 11 százaléka elégségesre, 9 százaléka elégtelenre értékelte alvásminőségét, azaz összességében a magyarok 20 százaléka rosszul alszik. Ezek alapján a magyarok ötöde potenciális veszélyforrásnak számít, amennyiben a volán mögé ül.

A fáradtság esetében nem feltétlenül egy egyszeri alkalomra, például egy bulisabb hosszú éjszaka utáni reggelre kell gondolni, amikor előző éjjel csak 4-5 órát aludtunk. Ha már a bulit említettük: nagyfokú fáradtság esetén az ember akár úgy is érezheti magát, mint aki ivott, mert úgy hathat mindez az emberre, mintha a vérében 1 ezreléknyi véralkohol lenne. Valószínű, hogy innen jön az „álomittasság” kifejezés.

Egy-egy átdorbézolt éjszaka után jobb elkerülni vagy inkább másra bízni a vezetést, hiszen a fáradtságnak minden formája rossz, ám az ilyen egyszeri események szerencsére kipihenhetőek. Nehezebb azonban a helyzete azoknak, akik folyamatos alvásproblémákkal küzdenek: nehezen alszanak el, álmatlanul forgolódnak, az éjszaka közepén vagy jóval a tervezett ébredés előtt kipattan a szemük, és már nem tudnak újra álomba szenderülni.

Veszélyt jelent a volán mögött minden ötödik magyar 2

A rossz alvásnak sokféle oka lehet. Ilyen a környezet zaja, legyen az akár az utcai forgalom, akár a csendes szobában mellettünk horkoló párunk. A nappali események is meggátolhatják az elalvást, ha folyton azon agyalunk pihenés helyett, hogy mi történt vagy hogy mi fog történni velünk.

Az életvitel is ronthat az alvásminőségen: a kései vacsora, az este elfogyasztott nehéz ételek sem segítenek, ahogyan a tévézés, az esti okostelefon-használat is csökkenti az esélyt a pihentető alvásra.

Veszélyt jelent a volán mögött minden ötödik magyar 3

A hosszú távú kialvatlanság következményei között említhetjük a romló koncentrálóképességet, a folyamatos feszültséget és az idegességet. Egyik sem a vezetés barátja, ahol egyszerre több dologra kellene párhuzamosan figyelnünk a forgalomtól kezdve a külső jelzéseken át a szabályok betartásáig. Dekoncentráltan mindez egyszerre szinte kivitelezhetetlen.

A feszült sofőröket pedig nemcsak a környezetükben közlekedők nem kedvelik, hanem maguknak is ártanak vele: kevés energiájuk nagy részét dühöngéssel, idegeskedéssel kötik le, amivel csak tovább fárasztják önmagukat.

Veszélyt jelent a volán mögött minden ötödik magyar 4

A legnagyobb veszélyt kétségtelenül a vezetés közbeni elalvás jelenti. Ha egyre nehezebben megy a koncentráció, sorban jönnek az ásítások, ezek bizony már intő jelek. Az ok nélküli lassítások, vagy éppen a kieső másodpercek súlyos fáradtságról tanúskodnak. Ilyenkor jobb félreállni és pihenni: már egy rövidebb alvás is segíthet, hogy jobb állapotba kerüljünk.

A probléma súlyosságát jelzi, hogy az Európai Unió kötelezte az autógyártókat, hogy 2022-től minden új típus, 2024-től pedig minden eladott új autó tartalmazzon valamiféle vezetőfigyelő rendszert. A még csak főként prémiummodellekben szereplő megoldás a fáradtság jeleit keresi, illetve vizsgálja a vezető esetében. Ezek a megoldások egyelőre csak jelezni tudnak a sorőrnek, de el fogunk jutni oda, hogy ha valaki ittas vagy bódult, esetleg kialvatlan, fáradt, akkor nem is vezetheti az autót.

Végezetül a régi alkoholprevenciós kampány híres mondatát átírva feltehető a kérdés: “Ön dönt – alszik vagy vezet?”

 

HIRDETÉS

Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte

A Sedacur forte a valeriána, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer, amely napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nappal nem álmosít, nincs negatív hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.

Veszélyt jelent a volán mögött minden ötödik magyar 5

Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!