Minden autós tudja, hogy télen fokozott óvatossággal kell vezetnie a balesetveszélyesebb körülmények miatt. A KSH adataira pillantva azonban meglepődhetnek azok, akik a telet a balesetekkel kötik össze: ezekben a hónapokban kevesebb közúti baleset történik, mint például nyáron. Hasonló tendencia figyelhető meg a személyi sérüléssel járó balesetek számában is.

Sokkal inkább a baleseti okok változása a jellemző, például több ilyenkor a pályaelhagyásos és az úgynevezett utoléréses közlekedési baleset. Ezen incidensek kiváltó okaiként leggyakrabban a körülményekre fel nem készített járműveket és a nem megfelelő vezetési stílust nevezzük meg, ám szinte soha nem kerül elő egy fontos aspektus, mely télen sokkal jobban befolyásolja az embert, mint az év többi hónapjában.

Az évszakok is befolyásolják, hogyan vezetünk 1

Sokszor csak ennyi látszik, ha kinézünk az ablakon a téli hónapokban

A tél beköszöntével a legtöbben életmódot változtatunk. Hamarabb sötétedik odakint, a napsütéses órák számának csökkenésével párhuzamosan pedig “beszorulunk” a lakásunkba. Kevesebb időt töltünk a szabadban, illetve mozgással, ez pedig hosszú távon hatással van az egészségünkre is: fáradékonyabbak leszünk, nő az alvásigényünk és kialvatlanság léphet fel.

Elég csak a reggeli munkába menetre vagy a meló utáni hazaautózásra gondolni: a téli időszakban előfordulhat, hogy ezen utak mindegyikét sötétben tesszük meg. Egy-egy rosszul átaludt éjszaka után máris kihívást jelenthet a vezetés ilyen körülmények között, nem beszélve arról, ha valaki rendszeresen álmatlansággal is küzd.

Az évszakok is befolyásolják, hogyan vezetünk 2

Talán a télen jelentkező tüneteknél is ismertebb az, ami a tavasz beköszöntével történik a szervezettel. A tavaszi fáradtság furcsa dolog: a jó idő beköszöntével az lenne a logikus, hogy a melegítő napsugarakból energiát nyerünk, a zöldellő növények látványa pedig pozitív érzésekkel tölt fel bennünket a szürke, hideg hónapok után. Testünknek azonban kell némi idő az átálláshoz, amíg a melatonin, azaz az alvási ciklust irányító hormon beáll a megfelelő szintre: tavasszal ugyanis már kevesebb termelődik belőle a napsütéses órák számának növekedése miatt.

Mindezek miatt érdemes jobban odafigyelni magunkra, ha alvásról és fáradtságról van szó. Vezetés közben az érintett sofőrökön előbb-utóbb kiütköznek a fáradtság jelei. Ha egyre nehezebben megy a koncentráció, és sorban jönnek az ásítások, ezek még csak az első figyelmeztető jelek. Ha már ok nélküli lassítások is történnek, vagy váratlanul kiesik néhány másodpercre a figyelmünk, azt viszont már komolyan kell vennünk.

Az évszakok is befolyásolják, hogyan vezetünk 3

Ahogy azt korábban említettük, a balesetek száma ugyan nem ugrik meg ebben az időszakban sem, a fáradtság mégis a vezető baleseti okok közé sorolható: a brit királyi baleset-megelőzési társaság korábbi adatai szerint a karambolok 20 százalékában és a halálos balesetek 25 százalékában játszik közre ez a tényező. A kutatások azt is vizsgálták, hogy több mint hatszor nagyobb eséllyel szenvednek balesetet azok a sofőrök, akik fáradtan ülnek a volán mögé.

Sajnos az évszakok változását, mint „hajlamosító” tényezőt nem tudjuk kiiktatni, de mi magunk sokat tehetünk azért, hogy csökkentsük az ebből eredő kockázatot. Segíthet például a testmozgás számtalan formája, melyek nem csak fizikailag tartanak fitten, de jó közérzetet is biztosítanak. Ha a reggeli órákban végezzük mindezt, az egész napra elegendő energiával töltheti fel a szervezetet. Az eredményt maximalizálhatjuk, ha a mozgásban megizzadt testünket nem a kádban ülve, hanem a zuhany alatt frissítjük fel: egy kellemesen meleg vízzel kezdett, de hűvössel befejezett tusolás jó hatással van a vérkeringésre és az izmokra is.

Az évszakok is befolyásolják, hogyan vezetünk 4

Önmagában is sokat segíthet egy frissítő reggeli zuhany

Az étkezési szokások megváltoztatását is érdemes fontólóra vennünk: a napi többszöri, kisebb mennyiségű táplálékbevitel kevésbé terheli meg a szervezetet, mint az egyszerre a gyomrunkba küldött nagyobb adag étel. Figyeljünk oda a megfelelő mennyiségű folyadék bevitelére is, és jót tesz a zöldségek, gyümölcsök, valamint a tejtermékek fogyasztása is: a téli hónapokra átalakuló étkezési szokások miatt több zsiradék és salakanyag jut a testünkbe, melyet ezen változtatások segítségével eltávolíthatunk, és máris frissebbnek érezhetjük magunkat.

 

Hirdetés

Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte

A Sedacur forte a valeriána, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer, amely napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nappal nem álmosít, nincs hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.

Az évszakok is befolyásolják, hogyan vezetünk 5

Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!