A tavaszi kijárási korlátozás idején jelentősen megváltozott, és megnövekedett a kerékpárral közlekedők száma, amihez nagyban hozzájárult az is, hogy Magyarországon a kerékpáros közlekedéshez szükséges útvonalakat fejlesztenek,  módosították a KRESZ szabályokat is, valamint egyre nagyobb teret engednek a kerékpáros kultúrának itthon is.

Kerékpáros tippek kerékpárosoktól kerékpárosoknak! (x) 1

A legutóbb a kerékpárosok nagy örömére az elektromos robogók és elektromos autók mellett, az e-kerékpárok támogatására is lehet lakossági pályázatot beadni.

A megnövekedett kerékpáros forgalommal azonban kiéleződtek az autósok kontra kerékpárosok közötti feszültségek is. Ennek az egyik fő oka az, hogy Magyarországon jelenleg az európai színvonalú kerékpározási kultúra terén jelentősen le vagyunk maradva. Ami azonban a jelenlegi fejlesztésekkel és a meghozott jogszabályi változtatásokkal jelentősen, és dinamikusan javuló trendet mutat Magyarországon is.

A problémát elsősorban az okozza, hogy olyanok is közlekedési eszközként kezdik használni a kerékpárjukat, akik eddig csak hétvégenként, hobbikerékpárosként vagy lakókörnyezetükben használták a kerékpárt közlekedési eszközként, bevásárlásra vagy rövid rekreációs tekerésre, de semmiképp nem az éles belvárosi forgalomban.

Megjelent rengeteg olyan kerékpáros a budapesti közlekedési forgalomban, akik jogosítvánnyal nem rendelkeznek, a tömegközlekedés kiváltására ültek át a kerékpárra, így kevés vagy hiányos KRESZ-ismerettel vetik bele magukat az éles forgalomba. Esetükben nagyon nagy mértékben előfordul és kimutatható a KRESZ ismereteinek  hiánya. Így a budapesti forgalomban való részvételük még kerékpárosszemmel is jelentős veszélyforrásnak tűnik.

A másik probléma lehet az is, hogy nem szervizelt, eddig hobbikerékpárként használt, maximálisan nem biztonságos kerékpárokkal is bemerészkednek a budapesti és egyéb agglomerációs forgalomba, ami újabb balesetforrás lehet. Ahogy az autósok, úgy a kerékpárosok esetében is a férfiak sokkal nagyobb elánnal és  irammal közlekednek, ezáltal veszélyesebb manővereikkel nagyon hirtelen képesek veszélyes közlekedési szituációkat okozni.

A férfi kerékpár, amúgy is más menetdinamikával bír, elég ha csak a váz kialakítását nézzük. A hölgyek jellemzően kellemes tempóban, elegánsan és városi tempóban közlekednek, leggyakrabban áramvonalas, kecses városi kerékpárokkal. A férfi kerékpárosok viszont erősebb, gyorsabb, sportosabb bringával, magabiztosabb közlekedési ismeretekkel közlekednek kerékpáron.

A 25 éve kizárólag kerékpárokkal foglalkozó Berguson kerékpár vezetője elmondta, a vásárlók esetében is jól látszik, hogy a női kerékpár-választékból a városi és trekking kerékpárok a legkeresettebbek, addig a férfi kerékpárok esetében az MTB, a cross trekking és az országúti kerékpárok a favoritok.

Kerékpáros tippek kerékpárosoktól kerékpárosoknak! (x) 2

A harmadik csoportba, életkortól függetlenül, az elektromos kerékpárra váltók egyre népesebb tábora tartozik. Az elmúlt évek sláger kerékpármárkái a Berguson kerékpárnál a Merida, a Gepida, a Kellys, a CUBE és a Csepel voltak. Egy férfi kerékpár felépítése, menettulajdonságai jelentősen eltérnek a női kerékpárokétól. Valamint ahogy az autósok esetében is, úgy a férfi kerékpárosoknál is megfigyelhető, a sportosabb, gyorsabb, “versenyzősebb” vezetési stílus. És ha még mindez nem lenne elég probléma, míg a hölgyek jelentős része egyszerű, lassabb, nagykerekű áramvonalas városi kerékpárral közlekedik a városi forgalomban, addig férfitársaink leginkább sportosabb MTB, cross trekkingekkel vagy akár országúti kerékpárokkal is részt vesznek a forgalomba, ami valóban alkalmas a városi bringázáshoz is, de alapvetően más típusok, leginkább sportcélra a legalkalmasabbak.

Az MTB-k leginkább hegyi, és terepkerékpározáshoz, a trekkingek hosszabb kerékpártúrákra, az országúti kerékpárok, hosszú egyenes lehetőleg aszfaltúton történő, nagy sebességek elérésére javasolt kerékpártípusok. Ha semmiképp nem szeretnénk férfi kerékpárból, az “urasabban” elegáns városi modellel közlekedni, akkor jó választás lehet számunkra egy túra trekking, vagy egy gravel kerékpár. A legfontosabb, hogy bármilyen kerékpárral is veszünk részt a forgalomban, kerékpárunk legyen a KRESZ szabályainak megfelelően felszerelt, rendszeresen szervizelt és karbantartott, és minden esetben tartsuk szem előtt az alapvető biztonsági felszerelések használatát. Legfőképp sisak nélkül ne induljunk el a forgalomba, bármennyire jó kerékpárosnak tartjuk is magunkat!

 

A szeszélyes őszi időjárással is legalább annyira vigyázzunk, mint gyalogos és autós társainkra, így hosszútávon mindenképpen nagyszerű és környezetbarát megoldás lesz számunkra a kerékpáros közlekedés, évszaktól függetlenül.

Berguson, társ a kerékpározásban!