A magyar különleges műveleti erők meghívására – az amerikai és a magyar kormányok egyeztetése alapján – múlt pénteken kezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése.

Az Amerikai Légierő különleges repülője a közelmúltban Szolnok mellett vett részt a Trojan Footprint nevű gyakorlaton. 

A Trojan Footprint nevű gyakorlat részeként a CV-22B Osprey konvertiplán tartott bemutató repülést Budapest felett kedden az eredetileg meghirdetett déli 12 órához képest 20 perc késéssel. A konvertiplán olyan repülőgép, amely a szárnyvégeken elhelyezett hajtóművek függőleges elforgatásával kombinálja a helikopterek és a légcsavaros repülőgépek tulajdonságait.

A CV-22 Osprey képes a helikopterekre jellemző függőleges felszállásra, helyben lebegésre és a vízszintes leszállásra, egyben a turbómeghajtású repülőgépekre jellemző nagy hatótávolságú, hatékony üzemanyag-felhasználású és gyors repülésre. Feladatai közé tartozik a különleges műveleti erőket támogató, messzire történő behatolás ellenséges területre, az onnan történő kimenekítés, valamint az utánpótlás-szállítás. 

A katonai halászsas

Az Osprey a világ első sorozatban gyártott billenőrotoros katonai repülőgépe. Repülés közben a gondolák 12 másodperc alatt 90 fokkal elfordíthatóak és a V–22-ből egy helikopternél sokkal gazdaságosabb üzemanyag-felhasználású turbólégcsavaros repülőgép válik. Rövid nekifutású fel- és leszálláshoz (STOL) a gondolákat legfeljebb 45 fokig forgatják el. Helytakarékos tároláshoz a V–22 szárnya a géptörzs hossztengelyébe fordítható és a rotorokat is 90 másodperc alatt egymás mellé lehet hajtani.

Az óriási rotorok miatt az Osprey nem képes vízszintesen, repülőgépként felszállni vagy leszállni.

Fejlesztése hosszú időt vett igénybe, és nem volt zökkenőmentes. Az első prototípus 1989-ben repült, de a negyedik és az ötödik lezuhant és megsemmisült. Utóbbi eset után – melyben 7 fő meghalt – a vizsgáló bizottság a repüléseket 11 hónapra leállíttatta. 1997-ben folytatódtak a tesztek, de a végzetes hibákat nem sikerült kijavítani. 

2000-ben ismét lezuhant két Osprey, április 8-án és december 11-én. A balesetekben 23 fő (köztük 19 tengerészgyalogos) vesztette életét. A V–22 gyártását leállították, amíg a baleset okait felderítették és egyes alkatrészeket újraterveztek.  Sok kritika érte a programot, főként költségtúllépései miatt, ami a rendhagyó kialakításnak tudható be, a sorozatgyártás végül 2005-ben indult el.