Amit nem ismerünk, az nem is hiányozhat. Ez a szerencsénk, ugyanis egyébként örök fantomfájásokat és feloldhatatlan vágyat érezhetnénk, hogy megszerezzük az egyik példányát annak a harminc egyedi, 6.75 Edition névre hallgató Bentley-nek, amelyeket a brit márka házi átépítő műhelye, a Mulliner vett kezelésbe. Kezük nyomát viselik az ülések háttámlái, az olajtanksapka miniatűr mása a levegőszabályozón, illetve a V8-as motor átlátszó rajzolata a középkonzol analóg óráinak számlapján. Hol máshol találhatná meg az ember a legkisebb részletek iránti felülmúlhatatlan elkötelezettséget, a megalkuvást nem ismerő minőséget és azt a kötelezettségvállalást, hogy azelőtt mondjanak igent az ügyfélnek, hogy az megfogalmazná különleges kérését? És hol tart egy autó elkészítése legalább 400 órát, miközben egy Golf alig egyetlen munkanap alatt születik meg?

V8 vagy W12? 1

A Mulsanne (jobbra) orrát magasabban hordja és kívánságra teljesen krómozott a hűtőrácsa

Nem csoda, hogy tíz év alatt alig valamivel több, mint 7300 Mulsanne-t szereltek össze. A korszak hattyúdalban ér véget, a nagy Bentley-k kora leáldozott, helyét a valamivel kisebb és valamivel modernebb Flying Spur veszi át. Ősei szép számban sorakoznak az 1959-es S2 óta, kezdeti V8-as motorja az utolsó kapcsolat az egykori márkatestvér Rolls-Royce-szal. A mai napig magas piedesztálon tartja a brit Grand Tourer ideáját, egy olyan világot, amelyben a sportos szellem, a kivételezett stílus, a pazar helykínálat és a menetkényelem együtt utazik.

V8 vagy W12? 2

A Mulsanne vizuálisan és menetdinamikáját tekintve konzervatívabb, mint az aszfalthoz jobban leszorított Flying Spur

Kolosszus bársonyos mancsokon

Többre kíváncsiak? Húzódjanak csak közelebb, üljenek be, hagyják maguk mögött a hétköznapi életüket és a szűk, az életteret korlátozó várost. Az utazás egy kis ismerkedéssel kezdődik. Külön túra körbejárni az 5,58 méter hosszú kolosszust, amelynél a kategória királyának számító Rolls-Royce Phantom csak 18 centivel hosszabb és 13 centivel magasabb. Bár kevésbé monumentális, de a Mulsanne is egy kerekeken guruló külön univerzum, a nyers erő, a puszta jelenlét, az alapos ötvösmunka részletessége csillog benne. Röviden: a történelem, a technika és az érzékek birodalmának értékes és bódító esszenciája.

Az utasteret a nemes fa, a króm és a szarvasmarhabőr szentháromsága uralja. Kilencfajta furnér, 24 féle bőr és több mint százszínű lakk közül lehet választani. Ragyogó színe 12 órás kézi, birkagyapjas polírozás eredménye. További négy órát vesz igénybe a bőr kormánykerék 564 művészi öltése, de az alapos famegmunkálás 45 órás munkafolyamatáról se feledkezzünk meg, amelynek gyümölcseként úgy öleli körbe az utasteret – borítja a műszerfalat, az ajtókat és szinte mindent – a hatalmas faburkolat, mint egy monumentális gyűrű. Csusszanjunk is beljebb a mennyei királyság eme földi paradicsomába, vegyük fel a született nemesurak méltóságát és engedjük, hogy a felsőbbrendűség vezesse tekintetünket messze tovább a valós izomtól duzzadó motor hosszú fedelén.

V8 vagy W12? 3

Klasszikus, köralakú műszerek, nyugvóponttal felül. A navigációs képernyő egy falapocska alól varázsolható elő

A szárnyas B betűnél azonban álljunk meg egy szóra. A csak ötezerig skálázott fordulatszámmérő már az első gázadásra értésünkre adja, hogy mit jelent az erő királyi rangja. Az őserő a klasszikus, nagydugattyús erőműben szunnyad, amelyet két turbófeltöltővel lélegeztetnek, a szív és a lélek egysége sötét anyagot mozgósít, közvetlenül alapjáraton is akkorát csap, hogy szanaszét rebbenek a tudat vákuumában összecsomósodott adrenalin-cseppek. Zavarba ejtő könnyedséggel lódul meg a 2,7 tonnás behemót, és lép egyre előrébb a horizonton. Ne feledjük, a Speed verzióban ülünk, itt 537 lóerőnek és 1100 Nm nyomatéknak parancsolhatunk. Hagyjuk betűvé érni a számokat: ezeregyszáz… Nos, amikor ez a rengeteg erő a hátsó tengelyre csap, megveszett mamutként tör előre a Bentley: 4,9 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás tempót. A száguldás vehemenciája pedig nem mérséklődik egészen 305 km/óráig.

Városban ormótlan

Már az első kanyarodásnál érezni, miért kapta a nevét az autó a Le Mans-i versenypálya hosszú egyeneséről. A kanyarodás ugyanis nem az erőssége, az nagyban függ a sofőr tehetségétől, koncentrációjától és elhivatottságától. Aki mégsem tud ellenállni a lóerők csábító kísértésének, az mihamarább megtapasztalja, hogy nem hiába visítanak felháborodottan a 265/40-es gumik, amikor négy keréken csúszik kifele a kanyarból az elefánt. Még az autópályán is kell korrigálni a zászlóshajó irányán, városban pedig egyenesen frászt kap a sofőr, ha netán le kell parkolni valahol. Pedig amúgy a nyugalom a Mulsanne legfőbb erénye. A légrugós futómű révén a csatornafedelekről, a kátyúkról, de még a fekvőrendőrökről is csak halvány jelzés érkezik, a kényelem maximális. Azt hihetnénk, hogy valami utászbrigád a kocsi előtt sietve befoltozza a lyukakat…

V8 vagy W12? 4

Kanyargós országúton a Mulsanne átengedi a vezető szerepet a Flying Spurnek

Ennél sokkal valószerűbb az a fejedelmi helykínálat, amely a masszírozó fekvőfotelben a feudalizmus minden kiváltságát sugározza. A fejtámlába épített kispárna a nagypolgári lét gondtalanságát idézi, azonban nem kell nélkülöznünk a modern kor vívmányait sem: az ódon hatású bútorok és drapériák mögött vezetési asszisztensek garmada rejtőzködik, hogy mint egy diszkrét komornyik, közbelépjen, ha a körülmények vagy a gazda úgy követelik.

Hogyan is tudná helyettesíteni a kisebb, könnyebb és legalább egy harmadával olcsóbb Flying Spur ezt a tökéletes műalkotást? Utóbbi hogyan lehetne igazi Bentley úgy, hogy számos futóműalkatrésze és a hajtás több lényeges eleme a konszern más, közönségesebb modelljeiből származnak, vagy például a Porsche Panameráéval közösek? Ezeket a kérdéseket csak az teheti fel, aki még nem látta közelről a Flying Spurt. A látvány egyértelmű és önmagáért beszél. Az újonc pont ugyanannyira Bentley, mint a kétajtós Continental, minden, ami látható, tapintható, szagolható és egyéb érzékünkkel érzékelhető, nagyon ízléses, nagyon luxus és nagyon brit.

V8 vagy W12? 5

A Bentley szárnyakat ad. Az orrdísz kivilágítható és elektromosan visszahúzható

Eltekintve a valamivel alacsonyabb üléspozíciótól és belső magasságtól, a kevésbé masszív fa- és bőr berakásoktól, a pompa és a térkínálat csupán szimbolikusan visszafogottabb, mint a Mulsanne-ban, a technikai fejlettség viszont egyenesen bőségesebb. Amellett, hogy vetített kijelző, 360 fokos kamera és automatikus sávtartó segíti a vezetőt, a VW-konszern összes létező és legfejlettebb technikai és technológiai vívmányát alkalmazták, az összkerék-kormányzástól a kerékszelektív nyomatékelosztáson, a 48 voltos fedélzeti hálózaton és a dőlésszabályozáson át a háromkamrás légrugós lengéscsillapításig. Mindezt nagyon egyedi, nagyon koherens és lenyűgöző stílusban. Mert a név kötelez.

Van, amiről nehéz beszélni

És jó vezetni. Holott Bentley limuzinban nem éreztem még soha a vezetés örömét. Míg elődjének sztoikus egyenesfutásában kimerült minden tehetsége, addig az új, a kicsi, meglepően jól kormányozható – annyira precíz, mint egy szike. Egyéni, célratörő és dacára a nehézségi és centrifugális erőknek, fegyelmezett katonaként hajtja végre a kiadott parancsokat. Kétszeresen is feltöltött hatliteres W12-ese úgy mozgatja a 2,4 tonnás testet, mint orkán a tollpihét. Határozott és végtelenül nyugodt, de kimondhatatlanul gyorsan lódul meg, ha felhangzik a parancsnok rekedtes csatakiáltása. A duplakuplungos automataváltó csak kapkodja a fokozatokat, rugalmas és igyekszik, de a késlekedése letagadhatatlan, egyszerűen túl erős hozzá ez a motor. Szenvednek a szuperszéles (elöl 275/35, hátul 315/30) Pirellik is, amelyek még a legpihentetőbb komfort módban is annyit dolgoznak, és úgy kopnak, mint egy normál kocsin a Hungaroringen. A keresztirányú bordáknak sejtjük a keménységét, de létezésükben kételkedünk. Még nagy tempónál is képes ugyanis kiszűrni az úthibákat a Flying Spur, ami sokkal inkább repülő varázsszőnyeg, mint hús-vér autó.

V8 vagy W12? 6

Sztoikus, céltudatos és menet közben a fizika törvényeivel dacolva könnyedén letagadja 2,4 tonnáját

A stílus, a technika és a dinamizmus egyedülálló keveréke, valamint az egyedi vezetési kultúra, illetve a szabadság és a munka közötti egyensúly olyan élménnyel ruházza fel ezt a csúcsvezetői autót, amilyennel egyetlen 7-es BMW, vagy egyetlen Mercedes-Benz S-osztály sem képes szolgálni. A Mulsanne ezzel szemben azok autója, akik a munkát, mint olyat, már rég a látóhatár mögött hagyták és élvezik a mindenható tétlenség örök örömét. Azoké, akik fogják magukat és egyszerűen csak beülnek teázni a Bentley-be. Aztán, ha kedvük tartja, elhajtanak vele a végtelenbe.

Műszaki adatok

Bentley Flying Spur W12
Mulsanne Speed
Lökettérfogat (cm³) 5950 6752
Teljesítmény (kW(LE)/min) 467(635)/5000 395(537)/4000
Nyomaték (Nm/min) 900/1350 1100/1750
Hengerek elrendezése W12 V8
Legnagyobb sebesség (km/h) 333 305
Tengelytáv 3194 3266
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm)  5316 x 1987 x 1484  5575 x 1926 x 1521
 Csomagtér (l) 420 443
 Fogyasztás (l/100 km)(vegyes, 98-as benzin) 13,3 15,9
 Gyorsulás 0-100 km/h (s) 3,8 4,9
 Listaár (euró) 214 676 337 127