Röviden

HYUNDAI SANTA FE 2.2 CRDi 4WD: 200 LE, 440 Nm, 14 799 000 Ft-tól, modellsorozat induló ára: 14 799 000 Ft
SKODA KODIAQ 2.0 TDI 4×4: 190 LE, 400 Nm, 10 744 580 Ft-tól, modellsorozat induló ára: 7 881 530 Ft

Beszédes autónevekkel Dunát lehetne rekeszteni. A Santa Fe hallatán sokunknak a lőporszagú vadnyugat jut az eszünkbe, a Kodiaqról pedig megtanultuk, hogy egy medvefajta neve. Aki nem hiszi, járjon utána, a Google a jóbarátunk. A kaland tehát mindkét névben kódolva van, a két autónál kalandra alkalmasabbat pedig keresve sem találnánk.

Megjelent az Autó Magazin novemberi lapszáma!

Megjelent az Autó Magazin novemberi lapszáma!

Csak 675 Ft egy lapszám100 oldalon 36 autó

Kiruccanásunkhoz összkerékhajtást és erős dízelmotort választottunk, a két szabadidő-autó hasonló erőben van: teljesítményük 200 lóerő körüli, nyomatékuk 400 Nm táján mozog. Akit esetleg irritálnak a dízelmotorral szerelt nagy testű autók, azok ne figyeljenek ide, de ha mégis, megnyugtató mindkét modell esetében, hogy a kipufogógázok kezelését SCR-katalizátorral oldották meg a gyártók, így a kocsik vígan teljesítik az érvényes szigorú kibocsátási feltételeket.

Jobb a drágább? 2

Mind a Skoda, mind a Hyundai teljesíti az aktuális kibocsátási norma feltételeit, a TDI ugyanakkor halkabb és takarékosabb

Bár a két autó technikai paraméterei látszólag hasonlóak, mégis nagyon különbözők. Már madártávlatból is feltűnik, közelről méregetve pedig egyenesen ordít, hogy a Hyundai legalább egy fél számmal nagyobb, mint az elegáns sportzakót öltött Kodiaq. Erre persze ráerősít a Hyundai agresszív hűtőrácsa és keskeny nappali fényszórókkal kihúzott szemöldöke. Ez a dizájn már ismerős lehet a márka kisebb modelljeitől, de megnyugtató, hogy a Santa Fénél is működik a kémia, a nagy SUV nem lóg ki az összképből, sőt az arculati jegyek így nagyban tűnnek igazán harmonikusnak.

Ugyanez igaz az utastérre is. A tesztelt Executive változatot (ára: 15 799 000 Ft) nemcsak parádésan felszerelték, de néhány, az igényes bőrök közé tévedésből becsempészett műanyagbetéttől eltekintve magas színvonalúnak, már-már prémiumnak mondhatjuk. Szélvédőre vetített kijelző, teljesen digitális műszerfal tájékoztatja a vezetőt mindenről, amit tudnia kell, a monitor háttere a választott menetprogramnak megfelelően lehet kék, zöld vagy piros. Bármilyen módot is válasszunk, az alapvető információkat könnyebben leolvassuk, mint a Skodában, amely hagyományos műszeregységén fehér mezőben fehéren világító számokkal mutatja, éppen mennyivel megyünk.

Jobb a drágább? 3

Bőr, vetített kijelző, automatikus klíma, kihajtható vonóhorog, panorámatető és számos vezetősegéd alapáras a Santa Fe Premiumban. A metálfény extra költség

A Skoda Kodiaq Sportline verziója ugyanakkor kedvezőbb áron kelleti magát (alapára 12 282 550 Ft-tól indul, amelyből lejön 600 000 forint árkedvezmény), ráadásul belső kidolgozottsága és a felhasznált anyagok minősége túltesz a Hyundaiban tapasztaltakon. A két tesztautó közötti felszereltségkülönbséget további mintegy 4 millió forint kifizetésével tudjuk kiküszöbölni, a Škoda esetében mélyen a zsebbe kell nyúlni, ha háromzónás klímát, minőségi hangrendszert és sokféle komfort-, illetve vezetési segédet akarunk.

A legnagyobb plusz tételt az 551 180 ezer forintba kerülő Columbus navigációs és szórakoztató berendezés képviseli. Végtére is nem az ablakon dobjuk ki a pénzt, mert az új generációs érintőképernyős egység modernebb, gyorsabb és rugalmasabb, mint a valamivel kisebb képernyővel felszerelt, de ugyancsak könnyen kezelhető Hyundai fedélzeti egység. Utóbbi nélkülözi a Skoda kiváló hangvezérlését, amely párosított mobiltelefon nélkül is működik.

Bár a Kodiaq hét centivel rövidebb, öt centivel laposabb és egy centivel keskenyebb, mint a Santa Fe, bent jelentősen tágasabb utasteret kínál. Csupán a túl magasra helyezett első sportülésekkel nem tudunk mit kezdeni. Talán azzal kárpótolhatjuk magunkat, hogy a hosszabb tengelytáv révén a hátsó üléseken ülők páratlan nagyságú lábtérnek örvendezhetnek, akár keresztbe is tehetik a lábaikat, míg a dönthető háttámláknak hála még hosszabb úton is kényelmes, pihentető kuckót varázsolhatnak maguknak. Sőt, felárért fejtámlából kihajtható oldaltámaszokat is rendelhetünk, hogy alvás közben ne billenjen félre a fej (az alváskényelmi csomagot 132 080 forintért adja a Skoda).

Kisebb gúnya, nagyobb hely

A Škoda csomagtartója 650 literes, ami 100 literrel múlja felül a Hyundai-ét – ha nem rendeljük meg 331 470 forintért a harmadik üléssort. A kis polcok és kiegészítők révén azonban még a csökkentett poggyásztér is igen praktikusan használható a mindennapokban. Ha a második sor mindhárom, külön is mozgatható háttámláját ledöntjük, több mint két köbméteres tárhelyet kapunk, ami 440 literrel több, mint amivel a Santa Fe bír. Feláras a háttámla távoli mozgatása (30 480 Ft) és fizetni kell a dupla padlóért is (54 610 Ft). Utóbbit nem érdemes megspórolni, mert csak azzal tudjuk eltüntetni a döntéssel keletkező lépcsőt.

Jobb a drágább? 4

Bőséges a lábtér hátul, az ülések kényelmesek és még jót is lehet aludni

Két további ülést a Hyundai is ad 400 ezer forintért, valamint egy keskeny rekeszt a padló alatt, ahová elrejthetjük a csomagtérrolót, ha szükséges. Bár a legesleghátsó üléseken csak 1,5 méternél alacsonyabb személyeket utaztathatunk kényelmesen, a koreai szabadidő-autó megérdemli a legmagasabb pontszámot a variálhatóság tekintetében. A 60:40 arányban dönthető hátsó üléspadot két fokozatban lehet fektetni, az anyósülést pedig a vezető oldalán is lehet elektromosan előre, illetve hátra tolni, hogy a hátul ülők kényelme semmiben ne szenvedjen hiányt.

Siklás vagy lovaglás?

Bár motorjaik ereje hasonló, mindkettő automataváltós és összkerékhajtású, a vezetési élmény, ha lehet egyáltalán ilyenről beszélni, teljesen különböző. A Kodiaq méltó a Sportline utónevéhez, valóban dinamikus. Sport módban értékelhető visszajelzéseket ad a futómű és a közvetlen kormány, kanyargós utakon öröm vele a hancúrozás. Adaptív felfüggesztése feszes (353 060 forintba kerül), de a gerincünket nem ropogtatja és a vesénk is vígan elvan. Komfort módban igazán kényelmes, még a makacs keresztbordákat is szépen kirugózza.

A DSG váltóval már nem voltam ilyen elégedett, bár pontosan és kiegyensúlyozottan kapcsol, de sokat tétovázik, főleg az elindulási hajlama gyenge. Ha esetleg kézzel szeretnénk váltani a fokozatokat, hamar rájövünk, hogy ez sem jó ötlet, túl sokat gondolkodik váltás közben, így kézzel nem hogy sportosak nem vagyunk, de még a zavaró rángatással is meg kell barátkoznunk.

Ami a cseh kocsi duplakuplungosának a gyengéje, az a koreai bolygóműves váltójának az erőssége. Az újonnan fejlesztett nyolcfokozatú egység rángatás nélkül dolgozik, de erőltetett menetben hajlamos a pontatlan, ideges váltásra. Bár a Santa Fe is kínál sportos üzemmódot, azonban a változtatások csakis a kormány közvetlenségét, a műszerfal animációit és a gázreakciók hevességét érintik, a futóműre nincsenek hatással. Ezt a Hyundai mérnökei kényelmesre hangolták, a rövid, hullámos úthibákkal gyors kanyarokban is megbirkózik anélkül, hogy a szabadidő-autó zavaróan megdőlne, vagy egyensúlyát elveszítené. Szlalomban és dupla sávváltáskor sem kell szégyenkeznie, sőt utóbbinál még gyorsabb is a Hyundai, mint a Skoda, mivel határhelyzetben az ESP-je kifinomultan és csak későn avatkozik be határozott lassítással.

Jobb a drágább? 5

1,1 méterrel korábban áll meg teljes fékezéssel 100 km/órás sebességről a Kodiaq. 160 km/óráról lassítva a Hyundai 90 méter alatt áll meg, a Skodának ehhez még további egy méterre van szüksége

Gyorsulásban és lassulásban a 10 lóerővel izmosabb, de 137 kilóval nehezebb Santa Fe csak másodhegedűs. Egy másodperccel marad el a Skodától, ami az álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsulást illeti. Hideg fékekkel mérve pedig egy további méterre van szüksége, hogy 100-as tempóról megálljon. A köztes kigyorsításokat (60-ról 100-ra és 80-ról 120-ra) mindketten azonos időben teljesítették, 160 km/órás tempóról fékezve azonban a Hyundai határozottabban viselkedik. A tapadási és vontatási képességeik azonosak, köszönhetően a hatásos összkerék-meghajtásnak.

A Hyundai 2,2 literes dízele még a régi iskola kölke, ennek megfelelően érezhető méretes turbólyuka, a tolóerő pedig magas fordulaton ellaposodik. Hangja kerregős, akusztikája zavaró, ráadásul 8,7 literes átlagfogyasztásával a Skodánál majdnem egy literrel bizonyul iszákosabbnak. Ezen már az sem segít, hogy a Kodiaqhoz hasonlóan a Santa Fe károsanyag-kibocsátása is megfelel az Euro 6d temp normának.

Bár kisebb csatákat megnyert, a győzelemhez kevés az új Santa Fe arzenálja főként koros multimédia rendszerének és hiányosabb menetkényelmi ösztönzőinek köszönhetően.

Összegzés

Skoda
Sportos jellemzői ellenére kényelmes autó a Kodiaq, bőséges a helykínálata, jobban támogatja asszisztenseivel a sofőrt és jobb a minősége, miközben annak meg is kérik az árát.

Hyundai
Az új Santa Fe nem szenved semmiben komoly hiányosságot, sokoldalú és parádésan felszerelt. Az ötéves garancia megsüvegelendő, de az autó árát kissé eltúlzottnak tartjuk.

Műszaki adatok

JárműtípusHyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Premium
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Sportline
Lökettérfogat (cm³)21991968
Teljesítmény (kW(LE)/min)147(200)/3800140(190)/3500
Nyomaték (Nm/min)440/1750400/1750
Saját tömeg (kg)19551818
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)36,034,9
Legnagyobb sebesség (km/h)203210
Tengelytáv27652791
Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4770 x 1890 x 1705 4697 x 1882 x 1655
 Csomagtér (l)547/1625650/2065
 Tesztfogyasztás (l/100 km)8,77,8
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)9,68,6
 Listaár (Ft)15 799 00012 282 550
Ez a cikk az Autó Magazin 2019 február számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!
Fotók: Achim Hartmann, eredeti szöveg: Clemens Hirschfeld Copyright 2019 MPS
Forrás: Autó Magazin