Ha dizájnról van szó és ítélkezni kell, visszavonulunk, hagyjuk, hogy ebben a kényes témában a látottak alapján Önök döntsenek, kedves olvasóink. Ebben az esetben – az Audi A7 Sportback és a Mercedes-Benz CLS összehasonlításakor – azonban nem tudunk elvonatkoztatni a szépségtől, ezek az autók többek, mint egyszerű autók, autóipari kísértések, műalkotások.

Mindkét modell annál sokkal finomabb luxust képvisel, hogy csak egyszerűen elkönyveljük őket az eladási statisztikákban és beolvasszuk az utcaképbe. Szembe mennek minden aktuális trenddel, nem akarnak magas szabadidő-autónak látszani, laposak, szélesek és valljuk be, elég szokatlanok.

Mindkét autó gördülékenyen veszi a széles kanyarokat, de a Mercedes nyugodtabban viselkedik

Röviden

AUDI A7 SPORTBACK 55 TFSI QUATTRO: 340 LE, 500 Nm, 21 778 070 Ft, alapváltozat ára 17 892 140 Ft (40 TDI)
MERCEDES-BENZ CLS 450 4MATIC: 367 LE, 500 Nm, 22 098 000 Ft-tól, alapváltozat ára 19 556 660 Ft (300 d)

Karizmájuk finom és lenyűgöző jelenlétükön nyugszik, egy olyan jelenvalóságon, amely nem hőbörög, nem fitogtatja erejét, de tudja magáról, hogy szép és erős. Ezekre az autókra igazán illik az elegáns melléknév, az elegancia bennük ölt testet. Egyet jelent azzal az udvarias visszafogottsággal, amellyel a CLS figyelmet követel magának: karaktere ugyan az elődé, de részleteiben egészen újat ad. Vele szemben az Audi A7 sokkal inkább csak egy ráncfelvarrás friss sminkjében díszeleg.

Felfedezők játéka

Műszerfala teljes megújulásról árulkodik. Az animációs, számítógépes megjelenítés mesteriskolája költözött a vezető köré, egyedül csak az ujjlenyomatokkal és a kosszal nem képes megbirkózni a hatalmas grafikus felület. A példásan összeillesztett modern bútorzattal teljes az összhang, az összeszerelés minősége kifogástalan, utasterét csodálva megértjük, miért van még ekkora távolság a prémium kategóriába törekvők és a kategória trendteremtői között.

Ugyanakkor nehéz azzal a tudattal együtt élni, hogy a rengeteg kijelző sosem lesz többé már olyan tiszta, mint amikor az új autót a pesti szalonban átvettük. A kijelzők tűéles grafikája ráerősít félelmeinkre. Az A7 jellemzői csak akkor szenvednek egy megbocsátható csorbát, amikor az autóval rossz, gödrös útra tévedünk. Ekkor az illesztések halk zöreje jelzi, hogy érdemes lenne feljebb venni a Bang & Olufsen hangerejét.

Három képernyő, kevés gomb – a pilótafülke teljesen digitalizált

A Mercedes-Benz lépést tart a pixelek forradalmával, két hatalmas – de optikailag egy egésznek és folytonosnak tűnő – digitális monitoron közli az információkat. Kívánságra a grafika lehet retró, de lehet futurisztikus, feltűnően nagy a navigációs térkép. Az igazi ahá-érzést azonban nem a digitális eszközök szolgáltatják, hanem például a megvilágított hátterű szellőzőrostélyok. Ebben a műfajban a csúcsot azért még mindig az S-osztály 3D-s Burmester csipogóinak a tánca tartja.

Mindkét gyártóra igaz, hogy a szoftveralkalmazások terjedésével ügyfeleik már nem egyszerű felhasználók, hanem digitális felfedezők, akik az applikációk dzsungelében fuldokolnak. Az A7-esben például elég gyakran kell pötyögtetni a képernyőt, amíg a megfelelő almenübe jutunk. A Mercedes forgó-tekerőgombja valamivel megkönnyíti a dolgunkat, legalább van valami fizikai kapaszkodónk a virtuális valóságban. Az Audiban és a Mercedesben is prímán működik (német nyelven) a hangvezérlés, így hatékonyabban is boldogulhatunk annál, hogy számítógépes játékot játszunk vezetés közben.

Hiába a megfontolt parancs, az A7 futóműve kissé túltolja a vezető utasításait, eltúlozza azokat

A képernyőre firkálni is lehet, ami nemcsak az autók különlegességét erősíti, hanem igen hasznos is lehet bizonyos helyzetekben. Olyan úri muri diktálgatni és utasításokat írogatni. Ezekben a kocsikban még a paraszt is úrnak érzi magát, ehhez nem kell a hátsó ülésen ülni, a vezetés itt nemesi passzió. Mondjuk hátul ülni éppen nem az. Az amúgy igen tágas A7 hátsó ülőlapja kényelmetlenül alacsonyan van.

A CLS az utasait melegebb vendégszeretettel fogadja, de az Audinál szűkebb fejteret kínál. Akinek ez nem tetszik, válassza az E-osztályt, végtére a CLS egy kupé még akkor is, ha négyajtós. Az elegáns, de a hátsó sorban kényelmetlen tetővonal a lételeme.

Hátul minden fix

Most elöl ülünk és nagy kedvvel markoljuk a kormányt. Jó vezetni mind az Audit, mind pedig a Mercedest, ezért nem is adjuk át az irányítást a (félig autonóm) robotpilótának. Csakis akkor, ha unalmas dugócsapdába kerülünk az autópályán – amiből most nyáron van dögivel. Az ötméteres karosszériák a nagy tömegük ellenére városban és országúton egyaránt meglepően fürgék. Olyanok, mint a profi kosarasok, nem néznénk ki belőlük, hogy gazella a természetük.

Hogy mennyire különböznek, az pont a vezetés során derül ki. Ha nem a CLS-sel lennének párban, ódákat zengenénk arról, milyen komfortos és zavartalan nyugalmat áraszt az A7, haladjunk éles szerpentineken, nyílegyenes autópályán, vagy zsúfolt kisvárosban. De most itt a Mercedes a versenytárs, nem holmi feltörekvő, a luxus kategóriára az ajtót dühből rátörő márkatárs. A Mercedes pedig ezúttal (is) hozza a kötelezőt: kecses, laza és kívánatos. Légrugói gyorsan reagálnak az útegyenetlenségekre, a legkisebb dudor sem okozhat panaszt komfort üzemmódban.

A CLS 450 alapára 22 millió forinttól indul

Dinamikus módban meghozza a kedvet a sportos vezetéshez, országúton a legizgalmasabb beállítás ugyanakkor a sport plus, amelyben a világ legtermészetesebb dolga, hogy gyorsak vagyunk, miközben a futómű sosem engedi el a kezünket, soha nem leselkedik ránk veszély. Talán csak egy: ha túl sokat és túl sokszor engedünk a csábításnak, ráncok alakulnak ki a szájunk szélén a folyamatos mosolygástól. Nekünk, férfiaknak, ez csak előnyünkre válik.

Csodálatos, ahogy finoman mozgatja a fenekét, ha terhelésváltáskor a vártnál jobban kizökkennénk az egyensúlyból, egy kis ellenkormányzással és a mindig éber összkerékhajtás segítségével máris a megfelelő íven, ellenőrzés alatt autózunk. Ez a harmónia teszi annyira természetessé, fesztelenné és kedélyessé, amilyen az Audi sosem lesz, bármennyire is szeretné.

Az analóg óra köré kiszervezték a legfontosabb menüket, hogy egyszerűsítsék a kezelést

Adok-kapok

Az A7 ugyanis ideges. Akárhogy próbálja csillapítani és elrejteni nyugtalanságát, annál jobban kitűnik gyengéje. Hiába a megfontolt parancs, az A7 futóműve kissé túltolja a vezető utasításait, eltúlozza azokat. A négykerék-kormányzás (felára 690 880 forint) valamelyest enyhíti a kocsi lámpalázát, így a CLS-nél gyorsabban átfűzzük az autót a tesztpálya bójái között, a kormány azonban túl direkt, megszokást igényel. A futómű kevés visszajelzést ad, van mit korrigálni.

Mivel az Audi köztudottan – a márka hitvallása szerint – sportos autókat épít, az A7-esnek is annak kell lennie. Ehhez elég muníciót szolgáltat a hathengeres turbós benzinmotor, de annyit már nem, hogy megelőzze gyorsulásban az amúgy erősebb CLS-t. Ha csak egy orrhosszal, de ebben a tekintetben is legyőzi a négykarikást.

A futómű kevés visszajelzést ad, van mit korrigálni

A győri V6-os a Mercedes sorhatosához hasonlóan kulturált és csendes. Hatalmas különbséget találunk a két motor kipufogógáz-utókezelésében, míg az A7-ből kimaradt a részecskeszűrő (azaz csak az Euro 6b kibocsátási normát teljesíti), addig a CLS motorja a legszigorúbb Euro 6d-Temp szabvány alapján csökkenti a levegőbe juttatott szennyező anyagokat. Az Audi a váltó tekintetében visszavág, a hétfokozatú dupla kuplungos egység kifinomultabban és komfortosabban vált, mint a CLS kilencgangos automatája, amely városi forgalomban úgy csuklik, mint akit emlegetnek. Ez azonban még kevés ahhoz, hogy a csapott tetős E-osztállyal elbánjon. Az összehasonlító tesztünket egyértelműen a CLS nyeri az A7 előtt, mert a haladás pihentető, erőteljes és határozott módját nyújtja.

Az Audi legnagyobb hátrányát a gyengébb környezetvédelmi megfelelés jelenti, a viszonteladói, értéktartási értékelésben pontot veszít, de ami ennél is szomorúbb, hogy minden bizonnyal emiatt leendő ügyfeleket is. Esküvőre azonban még jó lesz!

Az Audi csomagtere tágasabb, ajtaja szélesre tárul

Összegzés

Mercedes-Benz Várható volt, hogy kényelemben többet nyújt, de az meglepetésként szolgált, hogy vezetése izgalmasabb, kezelhetősége természetesebb. Pont ilyennek kell lennie egy négyajtós kupénak.

Audi Pozitív: az A7 praktikus, tágas és valamivel olcsóbb, mint a CLS. Negatív: motorja csupán Euro 6b-s, azaz nem időtálló, rossz hatással van maradványértékére.

Műszaki adatok

JárműtípusAudi A7 Sportback 55 TFSI Quattro
Mercedes-Benz CLS 450 4Matic
Lökettérfogat (cm³)29952999
Teljesítmény (kW(LE)/min)250(340)/5000270(367)/5500
Nyomaték (Nm/min)500/1370500/1600
Saját tömeg (kg)19631960
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)34,233,5
Legnagyobb sebesség (km/h)250250
Tengelytáv29262939
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4969 x 1908 x 1422 4988 x 1890 x 1435
 Csomagtér (l)535/1390490
 Tesztfogyasztás (l/100 km)10,210,0
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)5,55,2
 Listaár (Ft)21 778 07022 098 000

Forrás: Autó Magazin