Röviden

BMW X3 xDRIVE 30d: 265 LE, 620 Nm, 240 km/h, 17 100 000 Ft-tól; alapváltozat ára 12 500 000 Ft

LAND ROVER DISCOVERY SPORT SD4: 240 LE, 500 Nm, 216 km/h, 17 544 000 Ft-tól; alapváltozat ára 12 065 000 Ft

VOLVO XC60 D5 AWD: 235 LE, 480 Nm, 230 km/h, 14 995 000 Ft-tól; alapváltozat ára 11 795 000 Ft

Megjelent az Autó Magazin júliusi lapszama!

Megjelent az Autó Magazin júliusi lapszama!

Csak 925 Ft egy lapszám 100 oldalon 40 autó

Ha azt hitték volna, a dízelbotrány miatt nem olvasnak többé dízelautókról, van egy jó hírünk és egy rossz. A rossz az, hogy most a benzinmotorokra jár rá a rúd, a jó pedig az, hogy a tesztelt gázolajos modellek mind teljesítik a jelenleg aktuális, legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normát, az Euro 6d-temp határértékeit. Örüljünk hát a bődületesen nagy nyomatéknak és az elviselhető fogyasztásnak, valamint a tapintható biztonságnak, az elviselhető luxusnak és a jól megérdemelt kényelemnek, amelyet egy ideje már ezek a középkategóriás autók számunkra megteremtettek.

Ám, nemcsak biztonságról és kényelemről van itt szó! Az BMW X3-as M-Sport csomagja némi izgalmat is tartogat – 1 984 000 forintért. Hogy ez mivel jár, megtudjuk az első ezer méteren. A hathengeres, háromliteres soros dízel határozottan és férfiasan morog, rezgéseit jól álcázza, és olyan erőt képvisel, amellyel a komolyabb emelkedőkön is úgy húz, mintha végig lejtőn haladnánk. Mindegy, milyen fokozatban van éppen a nyolcgangos automata, mindegy, milyen fordulaton pörög a motor, a megfelelő erő mindig a rendelkezésünkre áll. A vezetés élménye pedig egyenesen szívderítő.

BMW - Amellett, hogy jó vezetni, praktikus az X3

Ebben természetesen a futómű is közrejátszik, az adaptív lengéscsillapítás felára 334 400 forint. A feszes kormány határozott pontossága nemcsak éles kanyarokban okoz örömet, hanem mindenütt, mindenkor a kedvünkre való. Ez a kocsi ért a játékhoz és szereti, ha játszadoznak vele. Még határhelyzetben is jól teljesít, dacára annak, hogy mintegy két tonna a tömege. Egyszerűen csak teszi a dolgát, amit kell. Gyorsan, biztonságosan, kényelmesen és élvezetesen.

A kényelmet külön dicséret illeti

Persze a hétköznapokban nem elsősorban az elemi ösztöneiért és a vadságáért szeretjük a BMW X3-ast, de jó tudni, hogy bármikor számíthatunk az erőtartalékaira. Ha a menetdinamikai kapcsolót komfortra állítjuk, egészen más autóként viselkedik az X3: finoman és kellemesen ringat, mint egy nagy utazóautó. Az első sportülések kényelmét adja a hátsó három, egyenként hajtogatható ülésekből álló üléspad is. A szériában elektromosan nyitható és csukható poggyászfedéllel érkező BMW alaphelyzetben 550 liternyi pakkot nyel el.

Kifejezetten hasznos a három részben dönthető háttámla…

Térjünk azonban vissza a vezetőre, akit jól leolvasható műszerek tájékoztatnak, és akit csak néha dühít fel, hogy egy-egy funkciót nem talál meg elsőre a frissített és egyszerűsített menüt adó iDrive rendszerrel. A menet- vagy a gördülési zaj minimális, ahogy a fogyasztás is kicsi, főleg a 620 newtonméteres maximális nyomatékkal párban tekintve. Tetszetős a kidolgozás és az eldolgozás minősége, az utastér nem hagy semmi kívánnivaló maga után, vezetősegédekből Dunát lehetne rekeszteni és a ma már elvárható hálózatba kapcsoltságra sem lehet panasz. Tényleg hibátlan? Igen, kivéve az árát, ami magas és a vontatásai képességét, ami csekély, csupán két tonna.

Csak nyugalom!

A Land Rover Discovery Sport nagyobb kaliber, legalábbis a vontatásban, neki 2,5 tonna meg sem kottyan. Érdekes, hogy a brit a mostani  összehasonlítás legrövidebbje, mégis egyedüliként kínál plusz két szükségülést a harmadik sorban. A Disco tervezését praktikus szempontok vezérelték, a HSE felszereltség fejedelmi kényelmet nyújt, ugyanakkor, mivel Land Roverről beszélünk, páratlan terepjáró képességekkel rendelkezik. A felfüggesztése mindenféle durva körülményekhez alkalmazkodik, csak ki kell választanunk a megfelelő menetprogramot. A terepjáró erények csillogtatása ugyanakkor nem jár együtt kifinomult gördülési kényelemmel: a Land Rover valóban mindenen átmegy, de ahogy teszi, abban nincs köszönet. Átdübörög és átgázol mindenen, legyen az lyuk, gödör, vízmosás, árok – amolyan merevtengelyesen.

69 centivel ül az úttest felett a Discovery Sport sofőrje

Van benne spiritusz? Nos, akad, de én nem erőltetném… Hirtelen irányváltáskor erősen megdől a kasztni, a közvetett és túl könnyű kormány visszajelzései elégtelenek, pontatlanok és késnek a reakciói, így fölösleges vele sietni, fő a nyugalom! Pozitívumait inkább a helykínálatában találjuk, illetve messze a legnagyobb csomagteret adja.

Fájdalmas, ahogy kétliteres, négyhengeres motorja zakatol, mogorván és lelketlenül húz. Letargiájából nem tudja felrázni rosszul hangolt kilencfokozatú automatája sem, amelynek gyakran nehezére esik a megfelelő ütemben visszakapcsolnia. A mezőny leglassabb autója egyben a legtöbbet fogyasztja, 100 kilométerenként 9,2 liter gázolajat követel.

Középkonzoli kis kijelzője olyan elnagyolt képet ad, mint egy kifestőkönyv, az alapfelszereltségként bőrös ülések kényelmesnek néznek ki, de hosszú úton annyira azért nem azok. A világ összes pénzéért sem kapunk LED-es fényszórókat, a vészfékasszisztens gyakran veszély nélkül is befékez, a lassítás amúgy fájdalmasan gyenge. Ragyogó terepképességei sem segítenek rajta, a vásárlók többsége ebben a kategóriában sosem merészkedik le a susnyásba, megelégszik azzal, hogy néha otrombán és bunkón elfoglalja a járdát.

A svéd módszer

A Volvo XC60-as igazi városi jószág, ennek megfelelően nagy is iránta a kereslet, kígyóznak a sorok a kereskedésekben. Nem véletlenül: vonzó a dizájnja, utastere kényelmes, stílusos és értékes anyagokból épített, vezetőfülkéje ergonomikus, helykínálata elődjénél sokkal bőkezűbb – csak hogy néhány erősségét felsoroljuk.

Szimpatikus, hűvös eleganciája élenjáró biztonsági arzenállal és modernséggel társul

Motorja sajnos nem tartozik ezek közé. Vége a legendás öthengeres Erős Pistáknak, a Volvónál csak kétliteres négyhengeresek közül választhatunk. Bár sokan emiatt progresszívnek tartják a svéd márkát, a négy henger sokszor úgy improvizál, mint az Opeth metálzenekar gitárosa, Mikael Åkerfeldt. Különösen magas fordulaton nem hangzik túl nemesnek. Alacsony fordulaton csendesen zümmög a turbódízel, fogyasztása pedig csak egyetlen decivel haladja meg a tesztben legjobban teljesítő X3-asét.

Ahhoz képest, hogy csak 235 lóerős, a Volvo mindent kiad magából, és nem érezzük hátrányát a kétliteres motornak a hétköznapokban. Autópályán sem kell szégyenkeznie, ráadásul ott a légrugózás (felára 736 ezer forint) révén sokkal kényelmesebben és agilisebben is utazunk, mint a feltöredezett vidéki utakon, amelyeken már ez sem segít. Kanyarokban kevésbé teljesít jól, messze van attól a vezethetőségtől, ami a BMW-t élményautóvá teszi még ebben a kategóriában is.

Az androidos középkonzol kezelését meg kell tanulni

A középkonzolon feszítő nagy androidos képernyőn nehéz eligazodni, a rendszer kezelése nehézkes, de idővel persze ez is megtanulható. Vezetősegédekkel parádésan felszerelték az XC60-ast, szinte nehéz vele balesetet szenvedni. Ára borsos, így nagyjából semmilyen aduja sem marad, hogy megszorongassa a bajorok sztárját, amely könnyedén és egyértelműen nyeri az összehasonlítást.

Műszaki adatok

Jármű típusaBMW X3 xDrive 30d M Sport
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
Volvo XC60 D5 AWD R Design
Motor (ccm) S6, 2993 S4, 1999 S4, 1969
Teljesítmény (kW/LE/ford.) 195 (265)/4000 177 (240)/4000 173 (235)/4000
Nyomaték (Nm/ford.) 620/2000500/1500480/1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,88,58,2
Csomagtér (l)550/1600689/1698505/1432
Tesztfogyasztás (l/100 km)8,89,28,9
Listaár (Ft)19 084 00019 401 00016 020 000
Ez a cikk az Autó Magazin 2018 szeptember számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!
Fotók: Achim Hartmann, eredeti szöveg: Michael Harnischfeger Copyright 2019 MPS
Forrás: Autó Magazin