Az első elment vadászni, a második meglőtte, a harmadik mind megette! Ez az optimista megközelítés. A pesszimista pedig az, hogy az első megszerezte, a második javított rajta, a harmadik meg elrontotta. De mi a helyzet a Bentley-vel? Valahol félúton van az igazság. Azt azonban bátran állíthatjuk, hogy a Continental GT harmadik nemzedéke továbbra is parádés, megújulása eredményes és célravezető. A kocsi tömege azonban még mindig orbitális, 2280 kilogrammjából 1250 kiló ráadásul az első tengelyre nehezedik.

Lassú menetben korlátozott menetkomfort, magas fenntartási költségek

Még inkább Gran Turismo

A hatliteres, 12 hengeres szívet rejtő motortető előtti behálózott, csupakróm hűtőmaszk összegyűjti és csillámokban szórja szerteszét az áldott napfényt, miközben kétoldalt összesen négy gyémántékszer világítja az utat. Ha felpattintjuk a fedelet, láthatóvá válik a helytakarékos VW-konszerntermék, a híres-hírhedt W-motor, kombinált szívócsatornával és közvetlen befecskendezéssel.

Két feltöltőjének süvítése hipnotikus erejű, teljes terhelésnél a horizont egy ponttá szűkül a dupla üvegezésű szélvédő előtt. Menetteljesítményét a lenyűgöző adatokkal is nehéz szavakba önteni, de megpróbáljuk. Akinek van füle hozzá, megérti. Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt katapultál, végsebessége eléri a 333 kilométer/órát. Nincsenek korlátai…

Hosszú egyenes utakra tervezték, de nem ijed meg a kanyaroktól sem. Sőt!

 

A kétkedők legyinthetnek, ezeket az adatokat a korábbi Contik is hozták. Mit tud az új? Többet és jobbat. Frissítései sokkal inkább előnyére vannak, mint hátrányára. Odacsapok a lovak közé, kövér gázzal indulok el, hogy érezzem azt a fölényt, amit kevés hasonló autó nyújt. Kanyargós úton hajtom, ami oly sok bosszúságot okozott az eredetileg Phaeton-alapú elődök vezetésekor. Mi volt a baj? Túl orrnehéz, túl esetlen, kormányzása érzéketlen, a 40:60 arányú hajtási képlet pedig korlátozza kiteljesedését.

De ez már a múlt. A legújabb Bentley Continental GT hidroformázott alumínium karosszériája alatt a Porsche Panamera futóműve lakozik. A tökéletes útfekvésről három kamrás légrugózás és aktív felfüggesztések gondoskodnak, amelyek 48 voltos hálózatról villámgyorsan működnek. Kényelem, a karosszériadőlések teljes felügyelete és a kanyarok élvezete az új recept együttes hozadéka.

Nemcsak parádésan néz ki, hanem ugyanilyen jó érzés benne ülni

Attól függően, hogy milyen menetdinamikai módba kapcsoljuk, a felfüggesztés lehetővé teszi vagy tiltja a karosszéria mozgását, fapapucs keménységűre feszíti vagy túrakocsis kényelműre állítja a csillapítást, persze a tekintélyes, 21-es kerekek komfortjának határain belül.

Stabilitása lenyűgöző, precíz kormányzásának és az automatikusan változó összkerék-hajtásának köszönhetően a nyújtott kanyarokban olyan kacér, hogy reménytelenül szerelembe estem. Százas tempónál ásítozunk az unalomtól, aztán a következő kanyarnál röffent egyet a – ha akarom, hangos – kipufogó és újra az egekbe szökik az élményfaktor – a vérnyomásom és az adrenalin elönti az agyamat.

Kiművelt és fölényes hatliteres W12

A hangzás sportmódban olyan mély basszust renget, mint a férfikórus a szófiai Alekszander Nyevszkij székesegyházban, ám a Bentley hangja sosem kispolgári, sosem harsány, de gázelvételre olyanokat durrant, hogy borsódzik a hátam tőle.  A mindig megfelelő fokozatról nyolcgangos dupla kuplungos automatikus váltó gondoskodik, a kapcsolási idők rövidek, alacsony sebességnél azonban korlátozott a menetkényelem.

Kis sebesség? Mi van? Az alacsony, szakállas, szivarozó vén mókusoknak való. Jó, próbáljunk emberi módon közlekedni, legalább van időnk körbe nézni a kocsiban. Tapintgatni, fogdosni, simogatni, kapcsolgatni. Nem állt szándékomban, de a megismerkedést követően elismerően csettintek a középkonzolból kiforduló képernyő hasznosságát illetően.

Forgatható kijelző 12,3 hüvelykes képernyővel vagy három meseszép analóg műszerrel, magas színvonalú kidolgozás

A stopper, a hőmérséklet és az iránytű analóg műszerei varázslatosak. Egy csapásra klasszikus aromájú Bentley-ben érzem magam, ami igen kellemes, arisztokratikusan boldogító stresszt szabadít fel bennem. Ha pedig valami modernre vágyom, eltüntetem a múlt kacatjait és élvezem a mai kornak megfelelő szórakoztató, információs és navigációs rendszerek végtelen lehetőségeinek tárházát.

Kiváló minőség, élvezetes kezelés, rendkívül magas szintű kényelem

Így, vagy úgy, a luxusra nem lehet panasz. A kormánykeréken található nyomásérzékeny kapcsolók, a vezérlőkarok működése, az ajtóbehúzó mechanika, a fogantyúk bevonata és a mesteri Bang & Olufsen hangszórók kifinomultsága páratlan élményt adnak. A Continetal GT kezelése örömforrás, ami a mai autók esetében igencsak ritka. Kiszolgál és nem kiszolgáltat.

Konklúzió: a Bentley megőrizte mindazt a Continental GT-ben, ami eddig jó volt, és ahol szükségesnek látták tervező, javítottak rajta. Én elégedett vagyok. És önök?

Műszaki adatok

Bentley Continental GT
Listaár 198 492 euró (63,5 millió forint)
Motor W12 benzinmotor turbóval, 5998 cm3, 467 kW (635 LE) 5000/percnél, 900 Nm 1350/percnél
Saját tömeg kb. 2280 kg
Tömeg/teljesítmény 3,59 kg/LE
Erőátvitel Összkerék-hajtás, nyolcfokozatú, dupla kuplungos, automatikus váltó
Futómű A légrugós, aktív felfüggesztés elöl-hátul kettős keresztlengőkarokat alkalmaz
Fékút 100 km/h-ról hidegen 35,1 m; 130 km/h-ról hidegen/melegen 59,4/60,6 m
Menetdinamika Szalom 18 m (TC/ESP-vel/anélkül) 63,2/63,6 km/h; Dupla sávváltás (TC/ESP-vel/anélkül) 126,5/127,7 km/h
Menetteljesítmények 0-100/130/200 km/h 3,6/5,3/11,8 s, végsebesség 333 km/h
Átlagfogyasztás 14,0 l/100 km

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/9. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Eredeti szöveg: Jörn Thomas; Fotók: Hans-Dieter Seufert; Copyright 2019 MPS

Forrás: Autó Magazin