Röviden

OPEL INSIGNIA COUNTRY TOURER: 260 LE, 11 770 000 Ft-tól, alapkombi ára 7 960 000 Ft
VW PASSAT ALLTRACK: 220 LE, 12 976 440 Ft-tól, alapkombi ára 8 066 000 Ft

Nem mondhatjuk, hogy a Country Tourer első generációja világraszóló sikert hozott volna és teletömte volna az Opel bukszáját, ráadásul a 2013 után színre lépő új modellre csak a korábbi vásárlók 6 százaléka váltott át. Ez persze jelentheti azt is, hogy a vevők teljesen elégedettek voltak a korábbi változattal is. Az alacsony érdeklődés ellenére a gyártó valószínűleg azért tartja kínálatában a szabadidős jelleggel felszerelt kombit, mert egyszerűen hiányzik egy nagyobb, reprezentatív összkerekes modell a palettáról.

Negyven lóerős fölénye ellenére nem gyorsabb az Opel, a 0-100 km/h-s gyorsításban sem üti a Passatot, sőt két tizeddel lassabb annál

Bár a Volkswagen nem küzd ilyen hiánnyal, az új Passat Variantból immár két éve lehet kapni a rusztikus, Alltrack változatot. Ha esetleg azt gondolnák, hogy a Das Auto szlogen mellett a két gyártó azon is vitatkozik, ki találta fel előbb az off-road kombit, tévednek. A megoldást nem Németországban kell keresni, hanem Amerikában. Hárombetűs. Megvan? Persze, hogy az AMC! Az amerikai gyártó többször váltott tulajdonost, mint kisbaba tiszta pelenkát, aztán beolvadt a Chryslerbe. 1979 és 1987 között gyártották az Eagle nevű crossovert, amely valódi átmenet volt a terepjárók és a családi kombik között.

Térjünk vissza a mai összkerekes kombikhoz, amelyekben ezúttal kétliteres feltöltött benzinmotorok dolgoznak. A tesztünkben szereplő 220 lovas benzines mellett két dízelt is kínál a Volkswagen, a kétliteres TDI lehet 190 vagy 240 lovas. Közös mindegyikben a duplakuplungos automataváltó (DSG) és az összkerékhajtás (4Motion).

A kétliteres TSI 220 lóerős

Nagyobb választási szabadságot kínál az Opel: a Country Tourer elérhető már 1,5 literes, 140, illetve 165 lóerős szentgotthárdi motorral, de akár elsőkerék-hajtással, kézi sebességváltóval és 170 lovas dízellel is. Mivel azonban egy ilyen szabadidős kombinál van értelme a 4×4-es hajtásnak, az erősebb motorral szerelt változatok, tehát a 260 lovas benzines és a 210 lovas dízel kizárólag összkerékhajtással kaphatók.

Kényelmes Insignia

A 260 lovas Country Tourer alapára 11,7 millió forint, de a gyengébb Alltrackért is elkérnek minimum 12,976 millió forintot. Érdekes, hogy Németországban mintegy 150 ezer forinttal a Volkswagen az olcsóbb. Mindkét modell sokat ad az áráért, főleg teret: kívül és belül jókorák. Még az elkényeztetett tulajdonosok sem szenvednek hiányt semmiben és attól sem kell félniük, hogy valami kacat otthon marad, amikor elindul világhódító útjára a család.

A számok nyelvén azért van különbség a két kocsi között, az Opel csak 560-1665 literes csomagtartót kínál szemben a Volkswagen 639-1769 literével (a második érték lehajtott ülésekkel értendő). A több tér a Passat mellett szól, de ne felejtsük el, sokan úgy vágynak a nagy puttonyra, hogy valójában sosem töltik meg igazán. A szellősebb Volkswagen érezhetőbben több hellyel kényezteti az utasait, mint a testhezállóbb és csinosabb Opel.

560 literes a csomagtartó. 100 ezer forintért a hátsó fedél mozgatása elektromos, akár láblendítéssel is nyitható

Ám a mai szabadidős igényekre szabott világban nem elég a tágasság, a sofőrök azt is elvárják egy autótól, hogy magas legyen, jól ki lehessen látni belőle. Bár mindkét kombi alacsonyabb a terepjáróknál, az a két centi, amennyit emeltek az átlagos kombimagasságon pont elég ahhoz, hogy úgy érezzük: milyen magasan ülünk, milyen jó a kilátás! Varázslat, nemdebár? Csupán 20 milliméterről beszélünk…

A kényelemre egyik autóban sem lehet panasz még akkor sem, ha nem adják olcsón. A Volkswagen ebben is viszi a prímet, legalábbis elöl. Hiába ad 160 000 forintos felárért ergonomikus, AGR-minősítéssel ellátott, masszírozós, elektromosan állítható, szellőztethető, Siena bőrrel (plusz 300 000 forint) kárpitozott üléseket az Insignia.  A 14 irányban állítható ergoComfort vezetőülés a Passatban memóriás, masszázsfunkciója finoman ellazítja a sofőrt, felára 344 170 forint. Hátul már nincs különbség, mindkét modell kényelmes utazást tesz lehetővé, ami ezeknél az autóknál nélkülözhetetlen erény – ott utaznak ugyanis legtöbbször a gyerekek, a gyerekeink.

A 4,2 hüvelykes kijelzős Navi 900 IntelliLink infotainment rendszer alapáras, a 8 hüvelykes kijelzős, vetített kijelzős, kulcsnélküli nyitást és láblendítéssel nyitható csomagtartóajtót adó tolatókamerás Navi&Camera Pack csomag 416 ezer forint

Az alapfelszerelés láttán azonban elmarad az ujjongás. Míg a Passat LED-es főfényszórót ad alapáron, illetve telepakolja az autó segédangyalokkal (távolságtartó automatika, városi vészfékfunkció, fáradtságérzékelő), addig az Opelnél 350 ezer forintot kérnek az intelligens, LED-mátrix fényszórókért, 250 ezer forintot az Opel Eye kamerarendszert tartalmazó vezetéstámogató alapcsomagért (követési távolság érzékelő, ráfutásos ütközés figyelmeztetés, aktív sávtartó, automata ütközéscsillapító fékezés).

Dinamikus fényszóró szabályozásért már a Volkswagen is elfogad pénzt, egészen pontosan 142 240 forintot, a sávtartóért pedig 161 290 forintot kell kifizetnünk. Szériában kapjuk viszont az adaptív futóművet, amit Wolfsburgban DCC-nek, Rüsselsheimban FlexRide-nak hívnak. A vezető általában három beállítást (normál, komfort és sport) választhat, de a Passatban van off-road mód is, amelyben az ABS-t és a gázreakciót a durvább útviszonyokhoz igazították. Ami a futóművet illeti, meglepetésre az Opel kínálja a jobb kompromisszumot, finomabban rugózik és kisebb karosszériamozgást enged meg ugyanis határhelyzetekben. A Volkswagen picit feszesebb, de nem annyira, hogy kényelmetlennek érezzük.

Intelligens összkerékhajtás az Insigniában

Kerekenként eltérő nyomatékelosztással működő összkerékhajtási rendszer garantálja, hogy a Country Tourer mostoha útviszonyok között, vagy alacsony súrlódású felületeken is helytálljon.

Az Insignia összkerékhajtási rendszerében a hagyományos hátsó differenciál helyett két darab lamellás tengelykapcsolót találunk

A Twinster elnevezésű intelligens hajtásrendszer alapját a GKN gyártja. A hátsó kerekek hajtásáról fejlett, két kuplunggal (oldalanként egy), de differenciálmű nélkül dolgozó rendszer gondoskodik, amelyik a kerekek tapadásától függően irányítja a megfelelő kerékre a nyomatékot. Ugyanez dolgozik a Ford Focus RS-ben és az Opel Grandland X modellben is. Ez nemcsak a tapadást javítja, hanem érezhetően befolyásolja a menettulajdonságot is. Ellentétben a Focus RS-sel, amely drift módot is kínál, az Opelnél sokkal inkább a kényelem és a biztonság volt az alapelv, ami alapján a rendszert összehangolták az Opel jól ismert adaptív futóművével, a FlexRide-dal. Sport beállításban egy agilis, élénk és hátsókerekes autókra emlékeztető dinamikát kapunk.

Takarékos Passat

Szoros a verseny, ami a menettulajdonságokat illeti, ebben a tekintetben ismét a Passat vezet. De nem azért, mert gyorsabban fűzi át magát a bóják között, hanem mert összességében mozgékonyabb, agilisabb és jobban vezethető, mint az Opel. Teszi a dolgát a Country Tourerben is az összkerékhajtás, így az semlegesen, fürgén és jól kanyarodik, de a Passattal közvetlenül összehasonlítva valamivel lustábban. Alulkormányzottsága szembetűnő és érezni egy kis megtorpanást, mielőtt a hajtásba a hátsó tengely is bekapcsolódna. A Passatban ilyent nem tapasztalunk. Meggyőző ugyanakkor az Insignia elektromechanikus szervokormányának a hangolása, a korábbi változatban ezt még túl lazának éreztük.

639 liternyi csomagot nyel el. A csomagtérajtó elektromos nyitásáért/zárásáért 137 160 forintot kell fizetni

Összegzés

  1. VW Motorja takarékos és kiegyensúlyozott, az összeszerelés minősége magas, a helykínálata bőséges. Fékjei ugyanakkor gyengék.
  2. Opel A Country Tourer számos jó tulajdonsággal bír: kiváló a kényelme, jók a vezetési tulajdonságai és harapósak a fékjei. Motorja szomjas és helykínálata a Passathoz képest szűkös.

Tapadásvesztés egyik modellnél sem érzékeltünk, pedig vizes, sőt sáros utakon is autóztunk velük. Az Opel a hátsó tengelyen jeleskedik a gyors nyomatékelosztásban, míg a Volkswagen szériában adja első tengelyén az XDS elektronikus differenciálzárat. Ezen kívül természetesen ott van a központi, lamellás tengelykapcsoló, amely zár a két tengely között. Normál útviszonyok között a két rendszer között nincs értékelhető különbség.

Negyven lóerős fölénye ellenére nem gyorsabb az Opel, a 0-100 km/h-s gyorsításban sem üti a Passatot, sőt két tizeddel lassabb annál. Végsebessége 11 km/h-val több, de ez a való életben nem igazán számít, főleg nem a zsúfolt M1-esen . Mindkét kombi elég gyors és mindkettő jól, azaz dinamikusan reagál, ha éppen gyorsan van kedvünk hajtani. Az Opel motorja lelkesebb, míg a Volkswagen kétliteres TSI-je simább működésével vesz le a lábunkról. A hétgangos DSG-váltóval példás az együttműködése, egy rossz szavunk nem lehet. Gyorsan és zökkenőmentesen vált akkor is, ha a kormány mögötti váltófülekkel, kézzel kapcsoljuk a fokozatokat.

Az Opel nem adott pillangókapcsolókat nyolcfokozatú, bolygóműves szerkezetének kézi kapcsolásához – ha manuális módot választunk, a váltókar mozgatásával kapcsolhatjuk a fokozatokat. De ahhoz át kell húzni a váltót manuálba, amivel időt veszítünk és a figyelmet is elvonja. Nem hagyja cserben azokat sem a márka, akik szeretnek a kormány mögött babrálni, az 500 ezer forinttal drágább Exclusive változatban van erre lehetőség.

További előnye a Passatnak, hogy a tesztünkön pontosan fél literrel fogyasztott kevesebbet 100 kilométerenként, mint az Insignia. Nem sok, de arra elég, hogy egyértelművé tegye: ebben a mezőnyben a Volkswagen még mindig jobb az Opelnél.

36,4 km/h sebességgel halad még a Volkswagen, amikor az Opel 130 km/h tempóról már megállt

Műszaki adatok

JárműtípusOpel Insignia Country Tourer 2.0 DI Turbo 4×4
VW Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion
Lökettérfogat (cm³)19981984
Teljesítmény (kW(LE)/min)191(260)/5300162(220)/4400
Nyomaték (Nm/min)400/2500350/1500
Saját tömeg (kg)17041699
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)34,835,9
Legnagyobb sebesség (km/h)242231
Tengelytáv28292789
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 5004 x 1871 x 1525 4777 x 1832 x 1530
 Csomagtér (l)560/1665639/1769
 Tesztfogyasztás (l/100 km)10,39,8
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)7,16,9
 Listaár (Ft)11 770 00012 976 440

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/7. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Eredeti szöveg: Heinrich Lingner; Fotók: Rossen Gargolov; Copyright 2019 MPS

Forrás: Autó Magazin