Röviden

DACIA DUSTER dCi 110 4X4: 109 LE, 260 Nm, 4 599 000 Ft-tól, alapmodell listaára 2 999 000 Ft
NISSAN QASHQAI 1.5 dCi: 110 LE, 260 Nm, 6 670 000 Ft-tól, alapmodell listaára 5 880 000 Ft

Lefogadnám, hogy az olvasók többségének semmit nem mond az a rövidítés, hogy K9K. Ha néhányuknak mégis, akkor ők valójában olyan bennfentesek, akik tisztában vannak a Renault belső családi ügyeivel is. Pedig Magyarországon is több tízezer olyan autó fut az útjainkon, amelynek gyári motorkódja pontosan ez. A másfél literes, jól bevált dízelről van szó, amelyből az elmúlt 20 év során több mint 10 milliót gyártottak. Ezzel a motorral szerelve hasonlítjuk össze mostani tesztünkben a Dacia Duster DCi 110 4×4 modellt a Nissan Qasqhai 1,5 DCi szabadidő-autóval. A hasonlóságoknak itt vége, a két autó minden másban jelentősen különbözik egymástól. Áraik pont olyan messze vannak egymástól, mint a hely, ahol őket gyártották. A Duster a dél-romániai Mioveni-ben, a Qashqai pedig az észak-kelet-angliai Sunderlandban született.

6,1 liter üzemanyagot fogyasztott tesztünkön a Nissan Qashqai. A Dacia Duster ennél 0,8 literrel kért többet a rövidebb váltóáttételek és a 4x4-es hajtás miatt

Olcsó Dacia

Kezdjük a pénzzel. A Dacia Dustert legkevesebb 2,99 millió forintért vihetjük haza, a tesztünkben szereplő autó a lehető legdrágább változat, amely Prestige felszereltséggel 5 299 000 forintba kerül, és a létező összes extrával sem kell 5 millió 850 000 forintnál többet a pénztárban hagynunk. A Nissan Qashqai listaára ennél 800 000 forinttal magasabban kezdődik – igaz, egyes modellekre jelentős kedvezményt kaphatunk a kereskedésekben. A csúcs Dusterrel összehasonlítható (bőrkárpit, navigáció, kamerarendszer, 17-es kerék) felszereltségű modellért közel 8 millió forintot kell fizetnünk, úgy, hogy ezzel a motorral összkerékhajtást nem is kaphatunk, mert az csakis a 130 lovas, 1,6 literes dízellel társítható. Az összehasonlításban szereplő Tekna felszereltségű modell listaára 1,5 literes motorral 8,85 millió forinttól indul.

A második jelentős különbség a két kocsi között az, hogy míg a Duster a frissítés is után is maradt a francia-japán konszern B0 kisautó platformján, addig a Qashqai a nagyobb, P32L kódjelű padlólemezen fut. Utóbbi így öt centivel hosszabb, utastere sokkal levegősebb, egyszerűen érződik rajta, hogy egy számmal nagyobb. A mérések is megerősítették szubjektív benyomásainkat, közel hét centivel szélesebb belül, ami valóban osztálykülönbség. A csomagtartó térfogatát tekintve a Nissan fölénye enyhül, de kicsivel még ebben is a Duster fölé nőtt.

A hátsó üléstámlák részaránytalan osztása az alapmodellhez nem jár, de a Prestige csomag tartalmazza

Lényegét tekintve nagyon csekély mértékben változtattak a Dusteren. Külsején történt apró finomításokat csak az elvakult daciások ismerik fel, de bent se számítsanak megújulásra. Az egyik tesztelő kolléga szerint még a vezetőülés ingadozó ülésmagasítását is átmentették. Ne legyünk azonban igazságtalanok, a Duster nyilvánvalóan értékállóbb felszerelést kapott, a racsnis ülésmagasítás határozottabb kialakítású, igaz a hosszanti állítókart még mindig nehéz megragadni.

Ilyen problémákkal nem kell küszködni a Nissanban: az elektromos ülésállítás a 450 000 forintos extra bőr (nappa) csomag része. A vezetőülés memóriás, de az első utasülés kényelme is kiemelkedő, mindkettő messze jobban tart és komfortosabb, mint a Dacia székei. Az olcsóság kényszere a nagyratörő álmokat kalodába szorítja, hiába szerettek volna élhető, tartós utasteret a tervezők, a költségosztályon csak a nemek záporoztak az egyeztető értekezleteken. Így maradt a Dacia utastere olcsó, nagyon olcsó… A szerkesztőségből többen is kipróbálták az autót és többekkel vitatkoztunk azon, vajon egy életciklust kibírnak-e a szerintünk elégtelenül párnázott ülések. Szerencsére a biztonság tekintetében már nem kell ennyi kompromisszumot megkötniük a Duster vásárlóinak.

Magabiztosan nyeri az összehasonlítást a Qashqai, jobb autó, biztos és határozott menettulajdonságokkal, kifinomultabb kormányzással és minőségi összeszereléssel

Jól felszerelt Nissan

Rossz hír számukra ugyanakkor, hogy a márka nem javított az előző modell háromcsillagos töréstesztjén. A gyenge eredmény oka, hogy vezetősegédeket nem kapott a megújult Duster, így ebből a szempontból a holnap helyett a tegnap autója. A kötelező ABS (blokkolásgátló) és ESP (menetstabilizáló) mellett csak holttérfigyelő segíti a sofőrt a biztonságos közlekedésben. Fékjei viszont valamivel erősebbek a Nissanéhoz képest. Méréseink alapján, a számok nyelvén. De a jó mérési eredmény csak részigazság. Teljes fékezés során a Duster makacs, kiszámíthatatlan, ingatag és komoly figyelmet igényel a vezetőtől a biztonságos megállás. Az asszisztens-rendszerek hiánya főként a Nissan Qashqai-jal szemben feltűnő, amelyben a ma elérhető, modern, a vezetést biztonságosabbá és élvezhetőbbé tevő segédek többsége megtalálható.

Tekna felszereltséggel kapunk közúti jelzésfelismerőt, holttérfigyelőt, sávelhagyásjelzést, parkolóinast első és hátsó radarral, távolsági fényszóró asszisztenst, keresztirányú forgalomra figyelmeztetést, éberségjelzőt, de a Nissan alapáron adja a vészfékasszisztenst, az intelligens nyomvonal-szabályozást, illetve a visszagurulás-gátlót. Míg a teknás Qashqai-ban az útviszonyokhoz alkalmazkodó LED fényszórók ragyognak, addig a Dusterben a nagy szám a LED-es nappali fény, a világításról pedig H7, azaz halogénlámpák gondoskodnak kisebb-nagyobb sikerrel.

Elektronikus rögzítőfék és elindulássegítő jár, összkerékhajtás azonban nem

Van azonban, amiben a Duster a jobb: ez pedig a rugózási kényelem. Jóllehet futóműve kisautós és viszonylag nagy karosszériadőlést enged meg, mint a feszesebb Nissan, de rossz úton kellemesebben csillapít még 17-es kerekekkel is.

A Duster nem tudná letagadni, hogy igazi szabadidő-autó, egy klasszikus értelemben vett terepjáró. Persze, azzá valójában csak akkor válna, ha differenciálzárral is felszerelnék. A középkonzoli kapcsolóval csak a nyomaték elosztását lehet irányítani, ha 4×4-et kapcsolunk, akkor 50-50 százalékban oszlik meg a tengelyek között. A rendszert még a korai Nissan X-Trailből örökölte meg a Duster, kitaposott terepen jó messzire jut vele.

Ezzel szemben a Nissan ehhez a motorvariánshoz nem kínál összkerékhajtást. Szilárd talajon nem érezzük ennek hátrányát, kétkerékhajtással is élénk, dinamikus benyomást tett. Kanyarokban tettre kész, kormánya pontos, visszajelzései megbízhatóak, ugyanakkor vezetését nem mondanánk élményautósnak. Hozzá képest a Dacia sokkal lazább, lomhább, nagyobb vehemenciával és jelentős dőléssel esik be a kanyarokba. A kormányzása steril, kevésbé közvetlen, nem tájékoztat eléggé az út állapotáról, vezetési élményt nyomokban sem tartalmaz.

Több csomag fér be a Qashqai-ba, az osztható támlák alapáron járnak

Hangos Duster

Azt nyugodtan tisztázhatjuk, hogy a vásárlók nem a kanyarművészeti képességek alapján fognak dönteni Qashqai és Duster között. Dízelautók esetében és a Duster árkategóriájában sokkal inkább az számít, hogy mennyire takarékos a motor. Tesztünkben ebben is a Nissan bizonyult jobbnak, közel egy literrel kevesebb gázolajjal beérte száz kilométerenként, mint a Dacia. De ne felejtsük el, hogy a Dusternek cipelnie kell a 4×4-es hajtásképletet. Mindkét szabadidő-autó szerény menettulajdonságokkal bír, a különbség közöttük elhanyagolható. A 0,4 másodperc 100 km/h-ra kigyorsításnál és a végsebesség 13 km/h-s különbsége szóra sem érdemes. Annál nagyobb a különbség abban, ahogy a két motor megnyilvánul.

34,6 méterre van szüksége a Daciának, hogy meleg fékekkel 100 km/h-ról kissé bizonytalanul és idegesen megálljon. A Nissannak további 1,1 méterre van szüksége, de a lassulása nyugodt és határozott

A Nissanban az 1,5 literes egység csendes és kifinomultan működik. Határozottan jár, de nem heves. Aligha vágyunk erősebb, vagy simább járású motorra. Érdekes, hogy ugyanaz a dízelmotor mennyire másképp viselkedik a Daciában. Mérgesebb, zajosabb és nehézkesen jár a rövidebb váltóáttételek ellenére is. Váltója pontatlan, rángat, az első fokozat nagyon rövid. Sík úton nyugodtan indulhatunk kettes fokozatban.

A teszt végén megállapíthatjuk, hogy szinte minden tekintetben jobb autó a Qashqai. Ám, ha a pénz beszél, akkor a győztes nem lehet más, mint a Duster.

Műszaki adatok

JárműtípusDacia Duster dCi 1104×4 Prestige
Nissan Qashqai 1.5 dCi Tekna
Lökettérfogat (cm³)14611461
Teljesítmény (kW(LE)/min)80(109)/400081(100)/4000
Nyomaték (Nm/min)260/1750260/1750
Saját tömeg (kg)14281424
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)34,835,4
Legnagyobb sebesség (km/h)169182
Tengelytáv26732646
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4341 x 1804 x 1678 4394 x 1806 x 1624
 Csomagtér (l)411/1501430/1585
 Tesztfogyasztás (l/100 km)6,96,1
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)12,311,9
 Listaár (Ft)4 599 0006 670 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Eredeti szöveg: Heinrich Lingner; Fotók: Hans-Dieter Seufert; Copyright 2018 MPS

Forrás: Autó Magazin