Ezen az autón semmi sem maradt a régi. Ez azért fontos, mert az Aston Martin korábbi belépőmodellje – finoman fogalmazva – nem teljesen elégítette ki azokat a magas igényeket, amiket borsos áráért elvártunk tőle. Gondoljanak csak bele: 12 éves volt a modell, tele elavult műszaki megoldásokkal, miközben az autóipar a digitalizáció útjára lépett. Még a kisszériás szupersportkocsik bájos világában is! Megnyugodhatnak, az új Vantage az utolsó csavarig új.

Megjelent az Autó Magazin májusi lapszáma!

Megjelent az Autó Magazin májusi lapszáma!

Csak 925 Ft egy lapszám 100 oldalon 45 autó

Pró: erős motor, kiváló vezethetőség, tökéletes úttartás

A külseje önmagáért beszél, bár az új frontrész elsőre, de még másodikra is elég meglepő. Valahogy nem így képzeli el az ember egy Aston Martin arcát. Főleg, mert a jelenlegi zászlóshajó, a 12 hengeres DB11 sem így néz ki. Nem is várható el, persze hogy az Up! olyan legyen, mint az Arteon, ebben a kategóriában nem egészséges, ha a modelleket igazságügyi szakértővel kell egymástól megkülönböztetni.

A mássága magáért beszél, szépsége magával ragad. A vezető és az autó első találkozásának pillanata az örökkévalóságba ér, feledhetetlen emlék. Az eggyé válást a tökéletes pedálrend, a mély üléspozíció, a könnyen elérhető kapcsolók, a sofőr köré épített műszerfal is segíti – még be sem indítottuk a motort, máris kialakult egy bizalmi kör autó és ember között.

Azt, hogy milyen közel kerülünk az autó és a tudásunk határaihoz, mi dönthetjük el a menetdinamikai kapcsolóval

Annyira mesterien sikerült a járgány, hogy felmerül a gyanú, a konstruktőrök beférkőztek a Porsche-mérnökök tudatába és onnan lesték el a fogásaikat. De az is lehet, hogy egyszerűen szétszedtek egy 911-est, hogy annak alapján újra megépítsék a Vantage vezetőfülkéjét. A cég főnöke, Andy Palmer nem hiába nevezte meg a német sportkocsiikont a bébi Aston közvetlen ellenfelének.

A porschés érzet nem sok ügyfelet zavar. Ráadásul az Aston Martin egy teljesen másik világ szülötte. A brit kétüléses a motorját az első tengely mögött hordozza, míg a váltómű a transaxle elv alapján hátul található. Ismerős? Volt ilyen korszaka a Porschénak is…

Mozgékonyságának kulcsát a Vantage hátul rejti, hisz nem titok, kizárólag a hátsó kerekeket hajtja bődületes erejű motorja

Milyen motor hajtja? Tudják, volt az együttműködés az Aston Martin és a Mercedes sportrészlege, az AMG között. Szerencsére az új Vantage-be a DB11-ből ismert négyliteres, ikerturbós AMG Mercedes motort építették be és nem a márka saját fejlesztésű, szívó V8-asát. Ez annál megbízhatóbb, frissebb, modernebb, időtállóbb, és mindenekelőtt befért a motortérbe. A Vantage-ben 510 lóerőt teljesít, 685 Nm csúcsnyomatékát ZF nyolcfokozatú váltó továbbítja a hátsó kerekek felé.

Hidegen is barátságos

Ha rálépünk a fékpedálra, az üveges tekintetű indítógomb vörösben pulzál. Csak arra vár, hogy hozzáérjek. Megteszem, a V8-as égéstere megtelik benzinnel és robban az elegy, aztán a hangos csatazajt felváltja a visszafogott dorombolás. Ha az indítógombot hosszan nyomtam volna meg, megspóroltam volna az égzengést: a Vantage szomszédbarát hidegindítást is lehetővé tesz, az úgynevezett néma mód sokkal halkabb és barátságosabb.

A kapcsolók és gombok sajátos rend alapján, de kézre állnak

Ha már a hangoknál tartunk, az AMG motor nem egészen úgy szól a Vantage-ben, mint az AMG GT-ben. Sokkal fojtottabb, sokkal diszkrétebb, ugyanakkor a sportmotoros hangzást öblös lökettérfogat-basszusra váltották a technikusok. Ebben a négyliteresben sokkal inkább a teljesítmény elégedettsége dübörög, semmint a nyomaték utáni vágy. Mert nyomaték, az bizony van mindig, legyen szó a pincéről, vagy a közép-magas fordulattartományról, akár a magas fordulatokról. A mintegy 1,7 tonnás sportkocsiban (vezetővel együtt mérlegelve) a V8 sehol sem szenved, mindegy, milyen a tempó, milyen az emelkedő – csak legyen elég benzin…

A vezetési élményalap

A tolóerő tehát nem kérdés, csak az, hogy meddig bírjuk szusszal és ép ésszel, ahogy ez az autó átfűz minden utat, legyen az kanyargós szerpentin vagy elnyújtott autópálya. Bárhol autózzunk is, a sebességhatár mindig utunkban áll majd, a társadalmi konszenzus kirekeszti, pedig a szórakoztatás a vörös zónában teljesedik ki igazán. A vezethetőség és a vezetési élmény kéz a kézben jár, a Vantage tömegelosztása ideális. Spontán fordul, kanyarban stabil, a kiválasztott íven kiigazítás nélkül képes végighaladni. Városi forgalomban kissé szerencsétlen, nehezen tudja visszafogni hiperaktivitását, lételeme a gyorshajtás.

 

Aki keményebben szereti az autózást és bírja a kihívást – de nem ám a mézes-mázos jeges vödrös kihívást, hanem a bogárevős-csilis dzsungeltúlélős törzsit -, megkaphatja, amire vágyik. A vezetőre szabott ergonómia mit sem ér a jó kormányozhatóság nélkül. Nos, a kormány az összes szükséges információt a markunkba adja, mindent tudunk az aszfaltról és a kocsi tapadásáról, miközben folyamatosan megszűri a zavaró tényezőket. Összeköt minket az úttal és az első kerekekkel.

Mozgékonyságának kulcsát a Vantage hátul rejti, hisz nem titok, kizárólag a hátsó kerekeket hajtja bődületes erejű motorja. Az üléspozíció is jól hátra nyúlik, így a fenekünk alatt érezzük, hogy mikor túl sok, illetve mikor túl kevés a kormánymozdulat.

Nincs kecmec, a Vantage mindenütt gyors. Baromi gyors…

Azt, hogy milyen közel kerülünk az autó és a tudásunk határaihoz, mi dönthetjük el a menetdinamikai kapcsolóval. Háromféle üzemmód közül választhatunk, a legenyhébb a sport, izgalmas a sport plus és őrült vad a track, azaz pályamód. Ez valójában a menetstabilizáló elektronikának (ESP) három fokozata. A sport ESP használatával a vezetés új dimenzióit fedezhetjük fel és megismerhetjük a hátsókerekes autózás minden varázsát, átélhetjük az adrenalinlöketek okozta borzongást és megtapasztalhatjuk, hogyan kanyarodhatunk egyre hatékonyabban, egyre kisebb ívben úgy, hogy közben nem veszítünk tempót és az életünk sincs állandó fenyegetésben.

Ha ez ilyen, milyen lesz a többi?

Az Aston Martin belépőmodellje olyan vezetési tulajdonságokkal bír, amelyek jó néhány évig kielégítenek minden autórajongót és amire lehet építeni egy egész modellszériát. Innentől már csak az a feladat, hogy a középszerűségből kiemelt Vantage mintájára a következő teljesítményszinteken is hozzák ki a lehetőségekből a maximumot.

Műszaki adatok

Aston Martin Vantage
Listaár 154 000 euró (kb. 48 500 000 Ft)
Motor V8-as, biturbó benzines, 3982 cm3, 375 kW (510 LE) 6000/percnél, 685 Nm 2000-5000/percnél
Saját tömeg 1630 kg
Tömeg/teljesítmény 3,2 kg/LE
Erőátvitel Hátsókerék-hajtás, nyolcfokozatú, automatikus váltó
Futómű Független kerékfelfüggesztés, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros, hűtött tárcsafékek. Gumi elöl 255/40 R 20, hátul 295/35 R 20
Hossz. x szél. x mag. 4465 x 1942 x 1273
Menetteljesítmények 0-100 km/h 3,6 s 314 km/h
Átlagfogyasztás 10,5 l/100 km

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Eredeti szöveg: Marcus Peters; Copyright 2018 MPS

Ez a cikk az Autó Magazin 2018 június számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!
Fotók: Motor-Presse, eredeti szöveg: Marcus Peters Copyright 2019 MPS
Forrás: Autó Magazin