Röviden

HYUNDAI IONIQ: 141 LE, 265 Nm, 0–100 km/h 10,1 s, tesztfogyasztás: 5,5 l/100 km, alapár: 7 699 000 Ft
TOYOTA PRIUS: 122 LE, 0–100 km/h 11,2 s, tesztfogyasztás: 5,1 l/100 km, alapár: 9 725 000 Ft

Feje tetejére állt a világ. Egy visszafogott kinézetű koreai hibridre figyel mindenki, miközben a 2016-ban megújult, égbekiáltóan feltűnőre faragott Prius trónja meginogni látszik. A dizájn persze a japánoknál csak másodlagos, a Prius furcsa formájának az aerodinamikai hatékonyság az oka (cw=0,24), ami képes rávenni a vásárlókat, hogy más hibridek (Yaris, Auris, RAV4) helyett mellette döntsenek. A Hyundai ez idáig nem dobott piacra másik hibridet, igaz, az Ioniqból kapható teljesen elektromos és plug-in, azaz konnektorból tölthető változat is. A Hyundai olyan hibridet alkotott, amelyben a villanymotor és a benzinmotor együttese nem fokozatmentes váltón keresztül hajtja az első tengelyt (mint a Prius), hanem hatfokozatú duplakuplungos automatikus váltó által.

Melyik a jobb hibrid? Ioniq vagy Prius? 1

Megvannak az előnyei annak, hogy az Ioniq a Priushoz képest visszafogottabb. Könnyebben irányítható

Kevésbé bosszantó, mint a Prius

A hibrid összetevők együttműködése mindkét modellben példás, az átkapcsolások észrevétlenek, ez ügyben nem érheti panasz a ház elejét. A Hyundai előnye azonban vitathatatlan: a duplakuplungos automataváltó révén minden tekintetben úgy viselkedik, mint egy hagyományos benzines automata. Nem olyan mámorító – képletesen -, mint egy dél-afrikai elit borozó, de legalább nem fáj tőle reggel a fejünk. A Toyota esetében a fokozatmentes váltó átka, a gumiszalag-hatás semmisíti meg a vezetési élmény ígéretét: a benzinmotor felpörög és állandó magas fordulaton dolgozik, míg a sebesség lassan utoléri a hangot. nem könnyű együtt élni azzal akusztikai szennyezéssel, amit a Toyota ránk zúdít, ez ellen csak azzal tudunk védekezni, ha nagyon óvatosan adagoljuk a gázt. Hát ezért olyan takarékos a Prius és nem másért! A sofőr miatt!

Hatékonyságban viszont valóban elemében van a Toyota. Bár akkumulátorát – melynek kapacitása 1,31 kWh – nem lehet hálózatból feltölteni (ahogy a Hyundai Ioniq Hybridet sem), az EV mód aktiválásával tisztán elektromosan is lehet hajtani. Városi forgalomban, óvatos pedáljátékkal meglepően hosszú és néma szakaszokat képes megtenni a Prius 53 kW-os villanymotorjával még azelőtt, hogy 98 lóerős belső égésű motorja szolgálatba állna.  A takarékoskodásban digitális öko-kijelző segít, de nem miattuk értünk el igen tisztességes, 5,1 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást. Jó eredmény egy 4,54 méteres, benzines automatától…

Melyik a jobb hibrid? Ioniq vagy Prius? 2

Az Ioniqkal ellentétben a Prius képes gombnyomásra egy rövid ideig csakis elektromosan haladni

A hét centivel rövidebb, de 33 kilogrammal nehezebb Ioniqnak nem sikerült hoznia ezt az értéket. 105 lóerős benzinmotorja kis sebességnél is idejekorán és túl gyakran segít be a 32 kW-os villanymotornak, így átlagban a Priusnál négy decivel több benzint nyel le száz kilométerenként. A speciális takarékossági szabványkörünkön nem volt köztük különbség, mindkét hibrid megelégedett 4,4 liter benzinnel.

Élénkebb az Ioniq

Szükség esetén álló helyzetből 100 km/órás tempóra egy másodperccel hamarabb jut el az Ioniq és egyenes úton dinamikusabb a Toyotánál. Ennél sokkal fontosabb szempontból is jobb a koreai: a szériában adaptív tempomattal, aktív sávtartóval és xenon fényszórókkal szerelt Ioniq 100 km/óráról lefékezve két méterrel előbb áll meg, mint a Prius. 130-ról fékezve még gyatrább a japán, hét méterrel marad el a Hyundai eredményétől. Emiatt sok pontot veszít a Prius az összehasonlításban.

Az új Prius elődjéhez képest azonban rengeteget fejlődött – főleg, ami a vezethetőséget illeti. Kanyarokban meglepően fürge, a megfelelően formázott ülések jól tartják a sofőrt, a kocsi kormányzása elég direkt, az első kerekektől hasznos visszajelzéseket kapunk. A felfüggesztés a korábbinál sokkal érzékenyebb és hatékonyan tartja távol az utasoktól az úthibák kellemetlen velejáróit. A Hyundai is szépen rugózik, de nem annyira kiegyensúlyozott a futóműve, mint a Toyotáé. Aki szeret tempósan kanyarogni, nem fog örülni, hogy az egyébként kényelmes ülések nélkülözik a határozott oldaltartást. Ráadásul a kormány is elég steril, a visszajelzései nem elég pontosak.

Melyik a jobb hibrid? Ioniq vagy Prius? 3

Ritka kombináció a hibrid hajtás és a duplakuplungos váltó együttese

Megvannak az előnyei annak, hogy az Ioniq a Priushoz képest visszafogottabb. Könnyebben irányítható. Pilótafülkéje alig különbözik egy átlagos Hyundai-tól, így a kezelése sem ördögtől való. Tárolórekeszből is többet ad.

A Prius nagyon egyedi és igen futurisztikus. A térkínálat nagy, az első üléseken utazók élvezik ennek minden javát, a műszeregyüttest középre helyezték, a középkonzolt kibélelő fehér műanyag tálca inkább kórterembe, mint autóba való. A funkciók kezelése kicsit nehézkes, az érintőképernyős rendszer nehezen kiismerhető, nem ártott volna néhány közvetlen gomb.

A hátsó sorban utazóktól nem sajnálták a helyet a Toyota tervezői, bőséges a lábtér és a fejtér is nagyobb, mint az Ioniqban. A Hyundai ezzel szemben nagyobb csomagteret kínál, a hátsó ülései síkba dönthetők, ugyanakkor télen hiányozni fog a hátsó ablaktörlő. Ebben a tekintetben a Prius viszi el a pontot.

Melyik a jobb hibrid? Ioniq vagy Prius? 4

A hátsó sorban utazóktól nem sajnálták a helyet a Toyota tervezői, bőséges a lábtér és a fejtér is nagyobb, mint az Ioniqban. A Hyundai ezzel szemben nagyobb csomagteret kínál

Gazdagon felszereltek

A Hyundai erősen a Priusra célzott, amikor beárazta hibridjét. Hasonló árért sokkal gazdagabb alapfelszereltséget kínál, ami igaz a tesztautóinkra is. Az Ioniq csúcsa a Prémium felszereltség, amiért 8 099 000 forintot kell a pénztárban hagynunk – ám ha minden létező extrával felszereljük sem kerül többe 10 024 000 forintnál. A középső felszereltségi szintet képviselő Prius Active ezzel szemben 50 ezer forinttal drágább, de sem hátsó ülésfűtést, sem bőrüléseket, sem navigációt, sem fűthető kormányt, sem prémium hangrendszert nem tartalmaz (az Executive csúcsmodell ára 11 225 000 forinttól indul, hasonlóan felextrázva pedig 11 384 000 forint).

Ne feledkezzünk meg a garanciáról sem! A Hyundai öt év garanciát ad az autóra, nyolc évet az akkumulátorra (vagy 200 ezer kilométert). Mit szól ehhez a Toyota? Három, illetve öt évig, valamint 100 ezer kilométerig nem kell aggódniuk a Prius vásárlóinak. Viszont van miért szégyenkezniük: a Hyundai beérte sőt, megelőzte példaképét. A Toyotának erre lépnie kell.

Műszaki adatok

JárműtípusHyundai Ioniq Hybrid Premium
Toyota Prius Comfort
Motor fajtaSoros/4Soros/4
Teljesítmény (kW/LE)1/min77(105) 570072 (98) 5200
Rendszernyomaték (Nm)265nincs adat
ErőátvitelElsőkerék-hajtás 6 fokozatú DKGElsőkerék-hajtás, fokozatmentes váltó
Tesztautók gumiabroncsai225/45 R 17 W Michelin Primacy 3215/45 R 17 W Toyo Nanoenergy R41
Legnagyobb sebesség (km/h)185180
Gyorsulás 0-100 km/h (s)10,111,2
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4470 x 1820 x 1450 4540 x 1760 x 1470
Tengelytáv27002700
Saját tömeg/terhelhetőség (kg)1426/4441393/397
 Tesztfogyasztás (l/100 km)5,55,1
 Listaár (Ft)8 099 00010 070 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/4. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dieter Seufert, eredeti szöveg: Michael von Maydell, Copyright 2018 MPS

Forrás: Autó Magazin