Röviden

AUDI Q2 2.0 TDI QUATTRO: 150 LE, 340 Nm, 10 822 500 Ft-tól; alapváltozat ára 7 767 500 Ft (német árról átszámítva, 1 euró 325 forint)

BMW X2 18d xDRIVE: 150 LE, 350 Nm, 11 225 100 Ft-tól; alapváltozat ára 9 575 000 Ft

Mindegy, hogy a BMW-nél, vagy az Audi háza táján kutakodunk, megállapíthatjuk, hogy az X1 és az X3, valamint a Q3 és a Q5 között a méreten és az áron kívül nem sok különbség van. Szintén igaz mindkét márkára, hogy szabadidő-autóik különösebben nem hozzák lázba az embert, bár az új Q3-as azért igyekszik… Talán éppen ezért, de főleg jól alátámasztott anyagi érdekből, mindkét márkánál beékeltek a kínálatba egy köztes megoldást – és milyen jól tették! Ezekben már végre van egy kis élet, nem unalmasok, nem egyhangúak. Míg az Audi 2016-ban egy visszafogott Q2-est dobott a piacra, addig a BMW idén egy igazán extrovertált kis szabadidő-autót szabadított a vásárlókra. Különösen az M-Sport X variáns lett dögös. Az X1-es kisebb és laposabb testvére BMW-logós C oszlopot kapott, ugyanakkor a sportos M részlegtől is örökölt néhány stíluselemet. Tesztautónkat robusztus műanyag idomok tették különlegessé, ám az igazi érdekesség az ültetett M sportfutómű. Kormányzását szintén sportosra igazították, kerekei pedig 19 hüvelykesek.

Melyik a jobb 2-es? 1

Az X2 sajátos keveréke a szabadidő-autóknak és a kupéknak, a Q2 pedig elegáns és diszkrét

Ígéretesnek hangzik, amit a gyakorlat is igazol: a BMW-nek jelenleg ez a legjobb kanyarvadász szabadidő-autója. A kormányzás pontos, közvetlen, rengeteg visszajelzést nyújt, magabiztos, nyugodt és nyoma sincs idegeskedésnek. Peckesen falja az országúti kanyarkombinációkat, nem ingatag és sokáig semleges marad. Autópályán uralja a belső sávot, bírja a tempót, a tesztpályánkon is kitűnő eredményeket ért el. Bár 17 centiméterrel túlnőtt a Q2-n, az X2 jelentős sebességkülönbséggel száguld át a terelőbóják között. Fékei is jobbak az Audinál, 130 kilométer/órás tempóról 60,5 méter alatt áll meg, míg az Audinak ehhez még szüksége van 1,5 méterre.

Komfortosabb a Q2

A sportos hangolásnak vannak persze hátrányai is. Csatornafedeleken és kevésbé jól karbantartott utakon az X2 durván felüt. Ilyeneken jön jól az S line sportcsomagos Audi Q2 állítható futóműve (felára 260 000 Ft – német árból átszámítva), amely komfort módban kisimítja az úthibákat és a keresztbordákat is jól semlegesíti. Kanyarban ugyanakkor túlságosan billeg. Sport módban sem kifejezetten kemény, amúgy sportosságot ne is várjunk tőle. Ehhez valamivel pontosabb kormányzásra, több visszajelzésre lenne szükség, nem beszélve arról, hogy meglepően korán válik alulkormányzottá.

Melyik a jobb 2-es? 2

A divatos és komfortos Q2 végül alacsonyabb árával kerekedett felül a BMW-n

Ahogy azonban kiegyenesedik a pálya, a 83 kilogrammal könnyebb Q2 előnyre tesz szert. 150 lóerős TDI motorja nemcsak halkabb, hanem érezhetően jobban is húz. Álló helyzetből 130 kilométer/órás sebességre 15 másodperc alatt gyorsul fel, míg az ugyanilyen teljesítményű BMW-nek ehhez 1,1 másodperccel több időre van szüksége. Az Audi javára szól széria hétfokozatú, duplakuplungos automatikus sebességváltója, amely mindig flottul vált, míg a BMW pilótája a makacs kéziváltóval kínlódik (az X2 xDrive 18d nem érhető el automatával).

A BMW kétliteres dízelmotorja kivételesen nyugodt járású, a kedvező környezetvédelmi besorolását SCR-katalizátor és Euro 6d-temp normának megfelelő szabvány garantálja. A két modell fogyasztása között nincs jelentős különbség. Mindkét négyhengeres tesztünkben 7 liter körül fogyasztott 100 kilométerenkénti átlagban. A speciális, 275 kilométer hosszú takarékossági körünkben bebizonyították, hogy akár hat liter alatt is elketyegnek.

Melyik a jobb 2-es? 3

Az olcsóbb Q2 szerény alapfelszerelést kapott, automatikus klímája és fedélzeti számítógépe is feláras

Az utastér mindkét esetben elég szellős ahhoz, hogy négy megtermett felnőtt zokszó nélkül beférjen. A dizájn csinos, az X2 M Sport X arculata valamivel jobb megjelenésű. A berendezés magas színvonalról árulkodik, bár puha szövettel csakis a BMW ajtóin találkozunk, az Audinál több az olcsó hatású plasztik. Jól tartanak az X2 Alcantarával bevont és sárga cérnával varrott sportülései. A Q2 sem marad adós trükkökkel, elég csak a hatalmas és látványos virtuális műszerfalára gondolni, amely számtalan beállítási lehetőséget kínál. Kétségtelen, hogy ezek közül a legizgalmasabb a teljes műszerfalat kitöltő navigációs térkép, a többi információra nem igazán van szükségünk.

Könnyebben kezelhető az X2

A BMW ezzel szemben konzervatívabb műszerfalat kínál, klasszikus, analóg kerek műszerekkel. Ami, valljuk be, egyáltalán nem hátrány, az információk jól olvashatók, egyértelműek. A forgó-tekerő kapcsolót pedig már megszokhattuk, egyszerű és ösztönös a kezelése. Olyannyira, hogy nem is használtuk az érintőképernyőt. Nem voltunk elégedettek az Audi kezelésével, amelynek gombjait és kapcsolóit szanaszét szórták. Az extrák sora mindkét modellnél a ködös végtelenbe nyúlik, választhatunk teljesen LED-es fényszórókat, dugóasszisztenst, bonyolult információs és navigációs rendszert fixen beépített SIM-kártyával és persze internetkapcsolattal.

Melyik a jobb 2-es? 4

Az X2 xDrive 18d M Sport X 13 millió forint alatt nem vihető haza

Ami a csomagteret és a variálhatóságot illeti, a hosszabb X2 előnyösebb helyzetben van, 470 literes csomagtartója 1355 literig bővíthető, a jól formázott hátsó üléspadja alapáron három részben dönthető, az összehajtható raktérpadló alá méretes táskákat is elrejthetünk. Felárért az első utasülést teljesen síkba fektethetjük – jól jön ez az opció, ha a bútoráruházból kell hazavinni a gyerekágyat.

Ha nem szeretnénk, hogy a csomagok szétszóródjanak a csomagtérben, az extralistán találunk rögzítőhálót (64 200 Ft). Az Audi 335-1000 literes csomagterébe lényegesen kevesebb cucc fér be, 50 litert vesz el a 4×4-es hajtás. A három részben osztott hátsó üléspad 81 250 forintba kerül (német árról átszámítva), a padló alatt csak az opciós mélynyomónak szorítottak helyet.

Melyik a jobb 2-es? 5

A kiváló Alcantara sportülések, az M-es sportkormány és a hangulatvilágítás az M Sport X felszereltséghez alapáron járnak

Szoros lett a vége

Amint az bizonyára önök számára is kiderült, eddig a BMW szép kis előnyt épített magának. A véghajrában azonban elfogyott a lendület, a Regensburgban gyártott X2 ugyanis borsosan drága. Amíg az Audi Q2 2.0 TDI Sport összkerékhajtással és dupla kuplungos automatikus váltóval kijön 10 millió forintból, addig az X2 xDrive 18d M Sport X 13 millió forint alatt nem vihető haza. Aki automatát akar, annak le kell mondani a 4×4-es hajtásról, az sDrive 18d automatával 11,174 millió forintba kerül. Ha pedig szépen felstafírungozzuk, ahogy kell, kap tolatókamerát, Harman-Kardon hifit, panoráma üvegtetőt, komfortbejutást, levehető vonóhorgot és navigációt, akkor akár 15 millió forintot is elkérnek érte.

Melyik a jobb 2-es? 6

63,8 km/h az X2 tempója szlalomban, a BMW 4 km/h-val gyorsabb az Audinál. A kettős sávváltási gyakorlatnál ennél is nagyobb a különbség

Ez bizony sok mínusz pontot jelent a BMW-nek és végső soron át kell engednie az első helyet a szerényebb képességű, de olcsóbb Audinak. Tehetségük azonban megkérdőjelezhetetlen, ahogy zsiványságuk is az.

Műszaki adatok

JárműtípusAudi Q2 2.0 TDI Quattro Sport
BMW X2 xDrive18d M Sport X
Lökettérfogat (cm³)19681995
Teljesítmény (kW(LE)/min)110(150)/3500110(150)/4000
Nyomaték (Nm/min)340/1750350/1750
Saját tömeg (kg)15591642
Fékút 100-0 km/h, hidegen (m)34,735,9
Legnagyobb sebesség (km/h)211206
Tengelytáv25952670
 Hosszúság x szélesség x magasság (mm) 4191 x 1794 x 1508 4360 x 1824 x 1526
 Csomagtér (l)355/1000470/1355
 Tesztfogyasztás (l/100 km)7,07,1
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)8,69,4
 Listaár (Ft)11 423 75013 447 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2018/11. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Achim Hartmann, szöveg: Michael von Maydell, Copyright 2018 MPS

Forrás: Autó Magazin