Röviden

Ford Fiesta1.0 EB: 100 LE, 4 630 000 Ft-tól, alapverzió ára 4 030 000 Ft
Kia Rio 1.0 T-GDI: 120 LE, 4 629 000 Ft-tól, alap 3 499 000 Ft (KIA Rio 1.4 MPI: 100 LE, 3 849 000 Ft-tól, alap 3 499 000 Ft)
Opel Corsa 1.4 Turbo: 100 LE, 3 960 000 Ft-tól, alap 3 500 000 Ft
VW Polo 1.0 TSI: 95 LE, 4 444 280 Ft-tól, alap 4 039 150 Ft

(Magyarországon a Kia Rio 1.0 T-GDI csak 120 LE-s változatban kapható – a szerk.)

Amikor egy kamasz arról álmodozik, hogy felnőttként autókat tesztel és az autós újságírók nagyon élménydús életét éli, sosem gondol kisautókra. Nekem is Lamborghinik, Bugattik és Ferrarik cikáznak az emlékezetemben. De nini, ott a mélyben egy aprócska foszlány: 1975-ös német testvérlapunk 10. száma sejlik fel, a legelső Volkswagen Polo legelső tesztje. Persze, hogy csak azért emlékszem rá, mert ugyanebben a számban olvashattam Gregorio Rossi de Montelera Martini-örökös utcai Porsche 917-eséről és az Alfettáról. Az egyébként velem egyidős, 1975-ös Polo csak 40 lovas volt, teletankolva sem nyomott többet a mérlegen 700 kilónál és a mai autókhoz képest kissé torkosan viselkedett: 9 litert nyakalt be 100 kilométerenként.

Ma, 42 évvel később (a Derby változatokkal együtt) 16 millió példánynál és a hatodik generációnál tart a Volkswagen Polo, a fél méterrel hosszabb MQB építőkészleten alapszik, egyliteres motorjának teljesítménye pedig kétszeresére, 95 lóerőre nőtt. Ma már a kisautók egyáltalán nem kicsik, a Polóval együtt nagyra nőtt a konkurencia is. Még a kvartett legrövidebbje, az Opel Corsa is több mint négy méter! Amúgy ő a legöregebb ebben a folyamatosan újuló mezőnyben, a Corsa E 2015 elején érkezett a piacra, mint a 2006-os modell továbbfejlesztett változata. Csorog benne olasz vér is, hiszen a Fiattal közösen fejlesztett, úgynevezett Punto3-ZFA199 platformra építették.

A Kia Rio friss, idei jövevény, műszakiságában a Hyundai i20-assal osztozik, és korábbi tesztjeinkben megmutatta, hogy igenis van keresnivalója a szegmens élvonalában. Akárcsak a Ford Fiestának, amelynek megújulva sincs más sorsa, mint örökösen a Volkswagen Polo babérjaira törni. Darabszámban ez már sikerült neki, de vajon megújulva képes-e lelökni az autótesztek bebetonozott trónjáról a németet?

1157 kg: ennyit nyom a mérlegen a Polo, az összehasonlítás legkönnyebbje. Ugyanakkor 1975-ös elődje 457 kilogrammal, azaz 40 százalékkal volt könnyebb

Erős motor, jó fékek

Nézzük először az Opel Corsát. Régi olvasóink bizonyára jól sejtik, hogy nem a magyar motorokkal is szerelt kisautó nyeri majd ezt a tesztet. Mondjuk ki, ne kerteljünk: a Corsa felett jócskán elrepült már az idő, nem hiába beszélt az Opel vezérigazgatója elektromos utódról. Ultramodern versenytársaival esélye sincs felvenni a harcot, csak kedvezőbb ára miatt remélhet sikert.

Motorja jelenti a legkisebb problémát, működési kultúráját és magas fogyasztását hajlamosak lennénk megbocsátani. De a vevők azért csak felkapják a fejüket, amikor látják, hogy majdnem egy literrel több benzint eszik, mint a takarékosabb Ford Fiesta. Ebben a járműosztályban ez bizony igen komoly hátrány. Összehasonlításunk egyetlen négyhengerese egyébként eléggé szeszélyes, szereti a magas fordulatot, ám a közepesen jól kapcsolható hatfokozatú kézi sebességváltója már nem ilyen lelkes.

Ugyanez vonatkozik a menetdinamikára és a futómű csillapítási hajlandóságára. A kanyarokat nem szereti, vonakodva fordul el, körülményes, kormányzása furcsán szaggatott és szinte semmi visszajelzést nem ad. Ez azonban nem tántorítja el attól, hogy gyors legyen, a szlalomfeladatban a legfürgébbnek bizonyult, igaz, ebben sokat segítették – akárcsak a Fiestát – az aszfalthoz ragaszkodó Michelin Pilot Sport gumik. Valós élethelyzetben, országúton azonban nem jó vezetni. Az úthibákra durván és bután reagál, letűnt korok pattogós kisautóira emlékeztet.

7,0 l/100 km: ennyit fogyasztott az Opel a tesztünkben, ami 0,9 literrel több, mint amennyivel a Ford Fiesta beérte. 10 000 kilométerenként így mintegy 32 ezer forinttal drágább a tankolása

 

Foglaljunk helyet benne: a térkínálat visszafogott, főként hátul, ahol a kényelmetlen ülések és a korlátozott kilátás is ront a helyzeten. Csomagszállításban sem remekel a Corsa: 285 literes hátsó rekesze nem enged meg túlságosan hosszú nyaralást. A versenytársak mind tanultak a Corsa hibáiból, az alig 3 centivel hosszabb Polo például egy klasszissal tágasabb.

Hogy a végén valami jót is mondjunk a rüsselsheimi kisautóról, kiemeljük, hogy a legnyomatékosabb motor mellett ebben az autóban voltak a második legharapósabb fékek. Mindez azonban távolról sem elegendő ahhoz, hogy az Opel Corsának helye legyen a dobogón. Legalábbis ebben az erős mezőnyben.

Kiegyensúlyozott, nyugodt viselkedés

Hozzá kell szoknunk, hogy a koreai autók minden kategóriában ott sertepertélnek a legjobbak között, rendre jól, illetve kitűnően szerepelnek összehasonlító tesztjeinkben. Elég volt a Kia Riónak egyszer győznie, máris meglátszik az eladási adatokon, Németországban az év első kilenc hónapjában például hatezer ilyen kisautó talált gazdára. Azt kell mondanunk, nem alaptalanul. Tegyük hozzá, hogy ugyanebben az időszakban Polóból ötven-, Fiestából negyvenezer fogyott. A megújult német modellekkel szemben is jól állja a sarat, a dobogóra simán felfért.

A Riót azonban korántsem mondhatjuk olcsó modellnek. Százhúsz lóerős háromhengeres motorral (a magyar piacon nem érhető el az egyliteres háromhengeres turbós 100 lóerős változata, amely az összehasonlításunkban szerepel) és EX Prémium felszereltséggel drágább a Polónál és a Fiestánál, az extrákból viszont nem hiányzik semmi. Kapott tempomatot, tolatóradart, ülésfűtést, sávsegédet, a navigációs csomag felára pedig 250 ezer forint. Ha a 100 lóerős szívómotorral és ugyanezzel a felszereltséggel választjuk (az összehasonlító táblázatban ennek az árát adjuk meg), akkor árban a Fiesta Titanium és a Polo Highline között helyezkedik el.

Semmi bonyolult nincs a kezelésében, egyértelműek a gombok és jó helyen van a kijelző. Apró dolgokon kellene javítani, a navigációt például elég nehéz lenémítani

A tolatóradar egyébként csak a VW Polóban széria még, a Fiesta és a Corsa alap stafírungja nem tartalmazza. Pedig mindegyik esetében javallott, ugyanis a kilátás korlátozott, alig látunk mögéjük, nem úgy, mint évtizedekkel korábban. A hátsó szélvédő kicsiny, a C oszlop vaskos, elfogytak az oldalsó ablakok. A legrosszabban a Corsa teljesít ebben a tekintetben, a Rióból valamivel jobb a kilátás.

A Rio rugózása is rendben van, alig csillapít jobban a Fiesta és a Polo. Csakis a rövid útegyenetlenségek okoznak neki gondot, a futóműzaj mérsékelt. Bár már korábbi tesztjeinkben eleget szajkóztuk, nem tehetjük meg, hogy nem említjük meg újból, hogy milyen egyszerű és magától értetődő a Kia kezelése. A menürendszere átlátható, letisztult, nincsenek benne cselek, trükkök és rejtett funkciók, mindent ott találunk, ahol lennie kell – akárcsak a VW Polo fedélzeti számítógépén.

Kiváló fékek, élénk futómű

Ugyanezt, sajnos, nem lehet elmondani a Fordról, annak ellenére, hogy a korábbi modell áttekinthetetlen, zavaros menürendszeréhez képest az új sokat javult. A nyolchüvelykes középső érintőképernyő a Titanium felszereltségi szinten alapáras, a középkonzol nemcsak szebb, hanem kezelhetőbb is lett. A legtöbb funkciót könnyen megtaláljuk, ám néhány jó mélyen beágyazott menüpontot csak a legjobb szarvasgomba-kereső kutya szagol ki.

Ne bántsuk azonban a tervezőket, mert láthatóan sokat dolgoztak azért, hogy a Ford Fiesta lakható, értéktartó és mértékadó kisautóvá váljék. Majdnem sikerült nekik, a hátránya minimális. Felszereltsége és intelligenciája látványosan gyarapodott. Felár ellenében távfényasszisztenst, adaptív sebességszabályzót, fáradtságra figyelmeztetőt, illetve közlekedési táblafelismerőt kap, az ezeket tartalmazó biztonsági csomag ára baráti, 140 ezer forint.

1093 literig pakolhatjuk, az ülések nem teljesen síkba dönthetők és a nyílás szűk

A cicoma alatt azonban ott találjuk a Fiesta nemesebb értékeit. A felfüggesztés ugyanolyan kiváló, mint az elmúlt két évtizedben volt, sőt a mérnökök még rátettek egy-két lapáttal. Nemcsak a viselkedése volt a legkellemesebb, hanem ez az autó bizonyult messze a legkezesebbnek. Agilisan és készségesen fordul be, vonalvezetése semleges, kormányzása kiszámítható, visszajelzései határozottak és pontosak.

Örömünket azonban elhomályosítja visszafogott, háromhengeres motorja. Cserében alacsony fogyasztással örvendeztet meg, a Polónál is takarékosabb. Halk és nyugodt a működése. Ebben szintén megegyezik a némettel.

Sok hely, kiváló minőség

Valószínűleg már kitalálták, hogy első német összehasonlító tesztjét megnyerte a legújabb Volkswagen Polo – még akkor is, ha előnye nem olyan nagy már, mint korábban. A mindent eldöntő győztes pontokat helykínálatával és kimagasló kényelmével szerezte meg. Korábban a futóműve jelentette az adu ászt, ezúttal azonban a Fiesta egy leheletnyivel jobb volt ebben a tekintetben, pedig a Volkswagen változtatható csillapítása egyedülálló a mezőnyben. Javítani azonban nem tud falábas viselkedésén, csak erőszakosan kemény lesz a felfüggesztés, aminek senki sem örül.

Ülései azonban messze a legjobbak, ilyen kényelmes és hosszú úton sem fárasztó bútorzatot nagyítóval sem találunk ebben a járműosztályban. Ez igaz a második sorra is. Mivel a csomagok számára is elegendő a hely, a Polo második autóból egyszerre első, azaz a család igényeit is kiszolgáló autóvá lépett elő. Erősebb és nagyobb elődjénél, nyolc centit nyúlt, ami amellett, hogy kissé áttekinthetetlenné teszi, zavarba hozza házon belül nagyobb testvérét. Helykínálata üti az ötödik és a hatodik Golfét.

Amiben a Polót versenytársai képtelenek utánozni, az összeszerelésének és anyagainak minősége

Majdnem Golf

Ha az utastérben nem is érezzük a különbséget a két modellosztály között, tetten érhetjük a menetkomfortnál. A háromhengeres simán és csendesen jár, ugyanakkor erőtlen és élettelen. Csupán öt lóerővel gyengébb, mint a konkurencia, de hátrányát sokkal nagyobbnak érezzük. A Kia és az Opel hozzá képest fickós és életerős. Olyan, mintha a fröccsöt hasonlítanánk össze az alapját adó borral.

Váltója csupán ötfokozatú, az áttételezése megfelelő, nagyon pontosan és simán kapcsolható. Ez ma már magától értetődőnek hat, de a gyakorlati tesztben mégis érezhetők autók között a különbségek. A Corsa váltója például nem áll kézre, a megvezetése sem természetes. A Rio váltója sem túl selymes, ha pontatlannak nem is lehet nevezni, de szeszélyesnek annál inkább.

Sík és jókora a poggyásztér. Normál helyzetben 351, lehajtott ülésekkel 1125 literes

Amiben a Volkswagen Polót versenytársai képtelenek utánozni, az összeszerelésének és anyagainak minősége. Ám a Polo sem képes letagadni önmagát: ahhoz, hogy lássuk, milyen kompromisszumokat követel meg az erős árverseny, elég csak bekukkantanunk a csomagtértakaró alá. Csak óvatosan, mert ha sokáig nézegetjük, az a csepp előnye is elillan. Ha már elfelejtették, milyen 1975-ös számsorral indult a teszt, akkor itt van emlékeztetőként a 2017-es: 95 LE, 1157 kg és 6,2 liter. Hogy repül az idő!

Összegzés

1. Volkswagen
Igen, a Polo győzött végül. Részben azért, mert nagyvonalú a helykínálata, kiválóak az ülései és kulturált a motorja. Ráadásul nem túl drága még az előkelő Highline verzióban sem.

2. Ford
Ilyen közelről még nem szagolta a Polo kipufogóját a Fiesta. Futóműve kimagasló, biztonsági berendezései és fékei meggyőzők. Ám motorja fáradékony és szűkös benne a hely.

3. Kia
A Rio tágas, kényelmes és könnyen kezelhető, garanciális ideje verhetetlen. Motorja azonban nem kimondottan kulturált járású, váltója pedig néha makacskodik.

4. Opel
Bár a Corsa ma is kapható, valójában a tegnap autója. Ezt rögtön észrevesszük, amint elindul, felfüggesztése és irányíthatósága is elavult. Sokat fogyaszt, lenne mit korszerűsíteni rajta.

Műszaki adatok

JárműtípusFord Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Kia Rio 1.0 T-GDI SpiritOpel Corsa 1.4 Turbo Innovation
VW Polo 1.0 TSI Highline
Lökettérfogat (cm³)9999981364999
Teljesítmény (LE)/min100/6500100/4500100/350095/5000
Nyomaték (Nm)/min170/1500172/1500200/1850175/2000
Tömeg (kg)1161115812221157
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)4040 x 1735 x 14764065 x 1725 x 14504021 x 1746 x 14814053 x 1751 x 1461
Tengelytáv (mm)2493258025102551
Fogyasztás vegyes (l/100 km)6,16,57,06,2
Legnagyobb sebesség (km/ó)183186185187
Gyorsulás 0-100 km/h (s)
11,410,410,811,2
Listaár (Ft)4 905 0004 849 000 (100 LE-s Kia Rio 1.4 MPI EX Premium)4 660 0004 697 000

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/12/2. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Hans-Dieter Seufert Copyright 2017 MPS