A kilátás zavartalan, végtelen szőlőmező terül el előttünk, csillogó folyó kavarog alant, tekereg az út, mint egy kígyó, a forró nyári szél beletúr a hajunkba – ilyenek a mindennapjaink egy BMW 320i Cabrióban. Irigylésre méltó, ugye? Pedig ez nem is a legújabb modell, nem biturbó és nem hálózzák be közösségi tartalmak. Viszont időtlen, elegáns formája belesimul a festői tájba, a 3-asban először alkalmazott kettős fényszórók foncsorán megcsillan a tomboló nap. Az E30 dobozformáját légiesebb vonalak váltották le, de alakja nem esett az aerodinamika áldozatának úgy, ahogy az a mai autókkal gyakran megtörténik.

Diszkréten, de láthatóan M-csomagba burkolták a tesztelt példányt, ami kifejezetten illik a 150 lovas sorhatoshoz. Nézzük, vajon a hármas kabrió második generációja van olyan jó autó, mint ahogy kinéz? Foglaljuk is el a legjobb pozíciót ebben a fekete bőrrel bevont, felül nyitott kis kuckóban.

Ablakot leengedni, szélfogót elpakolni: ennél több kabrió élményt nem ad semmi más

Bent semmi meghökkentőt nem találunk, csak a BMW-kben megszokott jó minőséget és hibátlan kidolgozást. Még húsz év után is példásan egyben van minden, mindegy hol nyomjuk, húzzuk, tépjük, forgatjuk, kapcsoljuk vagy rángatjuk. Jó ránézni a műszerfal E21-esben bevezetett rendjére – ennél áttekinthetőbb pilótafülke nem létezik. Gombnyomásra elektromosan nyílik a tető. Persze ez akkoriban korántsem volt széria, a mozgatásért 1605 német márkát is elkértek a kereskedők. Az M3-as változatban természetesen ez is az alapfelszerelés része.

Selymes hathengeres

A gyújtáskapcsoló elfordítására élénk hanggal ébred a 24 szelepes kétliteresben szunnyadó erő, a motor alapjáraton visszafogottan duruzsol. Halk ugyan, de a környék összes BMW-se összerezzen az indítás hallatán, annyira jellegzetes, annyira mennyei a hangélmény. Kora ultramodern erőforrása az M52-es megjelölést kapta, teljesítménye nem különbözik M50-es elődjétől, de blokkja már könnyűfém és így 22 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen. Selymesen jár, vibrációt alig kelt, ez a soros hathengeres benzinmotor a bajor mérnökök remekműve, ha majd egyszer végleg búcsút kell mondanunk a belsőégésű motoroknak, akkor az Iparművészeti Múzeumban lesz a helye.

Óvatosan indulunk el, hogy ne keltsünk nagy feltűnést a parkolóban. Szépen, egyenletesen emelkedik a nyomaték. Annak ellenére, hogy a kétliteres, hengerenként négyszelepes motor legnagyobb forgatónyomatéka csak 190 Nm, sokkal, de sokkal erősebbnek érezzük. Vigyázat, hidegen ne kergessük háromezer fölé a fordulatszámot! Amikor már éppen belejönnénk az ismerkedésbe, egy kis falu lassítja a tempót: 30-as tábla jelzi, hogy tartogassam a benzint későbbre.

Az M52-est elektronikus fojtószeleppel, hengerenkénti kopogásszabályzással és VANOS változó szelepvezérléssel szerelték fel

A mintegy négy és fél méter hosszú négyülésest könnyedén átfűzzük a szűk utcákon, a kormány szervorásegítése ideális, bár országúton lehetne közvetlenebb is a visszajelzése. Foltozott útburkolaton is komfortos a futómű, az S kanyarokban pedig kifejezetten izgalmas a 320i. A falu már csak egy aprócska pont a visszapillantóban és hopp, már el is tűnt! Egy gyors pillantás a vízhőfok-jelzőre, hogy nyugodt szívvel nehezüljön el a jobb láb. Az M52 készen áll, adjunk neki, hadd szóljon! A következő pillanatban már a négyezres fordulatba is belekóstol a főtengely. Innentől ez az autó már egy igazi BMW: falja a kanyarokat, hörögve gyorsít ki az egyenesekben, visszaváltással előzünk, csak győzzük adagolni a gázt. Kézi váltója pontos, a fogaskerekek mágnesként kapcsolódnak, öröm nézni a fordulatszámmérő eksztatikus táncát, ahogy bele-bele ugrik a tiltott vörös zónába.

Erők célkeresztjében

Bármennyire izgalmas a móka, a tető hiánya érezhető. Annak ellenére, hogy a gyártó mindent megtett az autó merevségének növelése érdekében – még a motortérben, a kardánalagútban és a küszöbökben is van merevítő – érezni, hogy csavarodik a kasztni. Erre azonban fel lehet készülni, egy kis vezetéstechnikai tudással még előnyt is lehet belőle kovácsolni. Ne feledjük: egy kabrió sosem lesz igaz versenyautó, torziós merevsége mindig elmarad a zárt tetős változatokétól.

Mivel könnyen magunkra szabadíthatunk eszméletlen g erőket, az autót felkészítették a legrosszabbra. Érzékelők tucatjai figyelnek és értékelnek állandóan, így amennyiben borulásveszély fenyeget, vészhelyzeti protokoll lép érvénybe. Ha 80 milliszekundumnál tovább áll fenn a kritikus helyzet, a hátsó ülések mögül bukókeret ugrik elő, amely borulás esetén óvja az utasokat. Sajnos, ez sem szériafelszereltség, az autó alapárát további kétezer márkával dobta meg anno. Ha nem biztos a dolgában, az autó műszaki lapján keressen rá az 395-ös kódszámra, ezzel a kóddal jelölték az extralistán.

Nem a legnemesebbek a felhasznált alapanyagok, de az elrendezés és az ergonómia tökéletes. Kezelése vezetés közben is zavartalan

Igazán jó kabrió

Vélemény

Aki hozzájut egy jó állapotú modellhez, tartson ki, mert néhány év múlva már élvezheti a veteránautós kiváltságokat. Persze nem kell a garázs mélyére dugni, nagyszerű motorja garancia a mindennapi örömautózásra.

Ilyen helyzetekre azonban ezen a szép nyári napon gondolni sem akarok többet, inkább két fokozattal feljebb kapcsolok és innentől a tájat és az utazás élményét élvezem. A 3-as ugyanis egészen kiváló cirkáló, főleg ezzel a sorhatossal. Alacsony fordulatszámon annyira szelíd, hogy lehúzott ablakokkal csodálhatjuk az illatozó mezőket és a hűs árnyékot adó erdőket. Aki nem akarja magát kitenni a huzat esetleges káros mellékhatásainak, annak felhúzott ablakokkal és a szélfogó alkalmazásával érdemes kabrióznia. Engem most semmi sem érdekel! Érezni akarom a hol könnyed, hol vad, hol forró, hol szúrós szellők játékát, hagyom, hogy felforrósítsák fürtjeimet a napsugarak – elvégre nem ülök mindennap egy ilyen kitűnő autóban.

Az utolsó kilométereken hagyom hűlni a motort és a fékeket, alig forgatom a sorhatost, amely hálásan dörmög. Közben azon töröm a fejem, vajon milyen sors vár erre a csodálatos példányra. Remélem, rátalál egy hozzáértő, gondos autós és nem holmi egynyári sufnituningos veszi kezelésbe, hogy gyorsított eljárásban juttassa az ócskavastelepre.

Tények és adatok

BMW 320i (E36) Cabriolet

Motor

Elöl, hosszában elhelyezett soros, hathengeres, folyadékhűtéses szívó benzinmotor (Typ M52 B20). Furat x löket 80,0 x 66,0 mm. Lökettérfogat 1991 cm3. Teljesítmény 150 LE 5900/percnél. Nyomaték 190 Nm 4200/percnél. Sűrítés: 11:1. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, lánchajtású vezérműtengely, hidraulikus szelepemelők, hét főtengelycsapágy, könnyűfém blokk és hengerfej, elektronikus szívócső-befecskendezés, szabályozott katalizátor.

Erőátvitel

Egytárcsás száraz tengelykapcsoló, ötfokozatú kézi sebességváltó, hátsókerék-meghajtás

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria, vászontető. Elöl McPherson felfüggesztés és háromszög keresztlengőkarral, hátul több lengőkaros felfüggesztés csavarrugóval, teleszkópos lengéscsillapítóval. Fogasléces kormánymű szervórásegítéssel, tárcsafékek (elöl hűtött), ABS. Gumiméret: 205/60 R 15, felniméret: 7.0Jx16

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2700 mm, hossz x szélesség x magasság 4433 x 1700 x 1378 mm, tömeg 1448 kg, benzintank 62 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 211 km/h, 0-100 km/h 9,8 s, fogyasztás 8,4 liter/100 km

Gyártási idő és darabszám

1993-1999 között 30 564 320i Cabriót gyártottak

270 liter: ennyit nyel el a csomagtartó, ami valljuk be, tisztességes érték egy kabriónál. Praktikus akkor is, ha bevásárolni megyünk vele, de sokkal izgalmasabb, ha inkább kiszabadulunk a város fogságából és felfedezzük a tájat

Vásárlási tanácsok

A kabriók árszintje szerencsére még mindig elég alacsonyan van, de már sokan látják benne a jövő nagy klasszikusát, így érdemes időben kapcsolni. A tuningolt példányokat tanácsos messziről elkerülni.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 4

Javíthatóság 3

Fenntartási költségek 3

Hozzáférhetőség 4

Kereslet 3

Karosszéria

Szemrevételezéskor az akkumulátor tálcáját, a pótkerék üregét és a hátsó felfüggesztés bekötési pontjait érdemes alaposan átvizsgálni. Rozsdásodásra hajlamosak még az ajtók alsó élei, a csomagtartó fedele, a kerékjárati ívek és a motortető. A fényszóróházak gyakran beáznak. Különösen drága mulatság javítani az elektrohidraulikus tetőmozgató szerkezetet. Érdemes ránézni a hátsó, műanyagból készült ablakra is, könnyen karcolódik.

Technika

A motor híres arról, hogy rengeteg kilométert kibír hiba nélkül. Probléma adódhat azonban a hengerfej-tömítéssel, ami összefügg a vízszivattyú esetleges meghibásodásával. Vásárlás után érdemes ezt az alkatrészt azonnal cserélni. Szerviztapasztalatok szerint az E36 gyenge pontjai az első felfüggesztés gömbcsuklói, amelyek hajlamosak a fokozott kopásra. Ne higgyen elsőre a kilométerórának, az E36-osban már digitális technológiát építettek be, amit könnyű manipulálni.

Árak

1994-ben a bevezetésekor BMW 320i Cabrio 59 600 DM

1999-ben a gyártás befejezésekor 62 700 DM

Mai ára (normál állapotban) 3000-9000 euró (átszámítva 950 000 – 2 800 000 forint) (ára itthon 599 000 – 1 399 000 forint)

Klubok és specialisták

BVMW-specialista: www.der-bmw-spezialist.de

E36-osokkal, de főleg tuninggal foglalkozó klub: www.3er-club-e36.de

Tetőszerviz: www.cabrioverdeck-service.de

Alkatrészek

A kopóalkatrészek sok más BMW-modellel közösek, így gyakorlatilag bárhol beszerezhetők egészen jó áron. A túl olcsó ajánlatoktól tartózkodjunk, ha minőségi autót akarunk, akkor gyári alkatrészeket vegyünk. Beltéri elemeket bontóban is bőven találunk, eredeti alkatrészeket a BMW-importőr is tud biztosítani.

Önhordó acéllemez karosszéria, vászontető – az ábrán a limuzin szerepel

Gyenge pontok

  1. Kipufogótartók
  2. Akkumulátortartó
  3. Pótkeréktartó üreg
  4. Hátsó tengely bekötése
  5. Ajtóélek
  6. Homályos fényszóróburák
  7. Karcos hátsó ablak
  8. Hengerfej-tömítés
  9. Első gömbcsuklók
  10. Kilométerszámláló

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/8. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Ingolf Pompe Copyright 2017 MPS

Forrás: Autó Magazin