Röviden

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi: 180 LE, 500–1605 l csomagtér, 7,5 l/100 km, 9 200 000 Ft-tól
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 D: 170 LE, 560–1665 l csomagtér, 7,7 l/100 km, 8 960 000 Ft-tól
Skoda Superb Combi 2.0 TDI: 190 LE, 660–1950 l csomagtér, 7,2 l/100 km, 9 907 650 Ft-tól
VW Passat Variant 2.0 TDI: 190 LE, 650–1780 l csomagtér, 7,0 l/100 km, 9 851 770 Ft-tól

Napok óta rójuk az autópályákat, de nem gond: a nagy kombikkal élvezetes az utazás. Ha szorít az idő, ezeknél gyorsabban semmivel nem juttatjuk célba a nagy pakkot.

Majd négyszáz (szám szerint 376) kilométer vár rám így kora reggel, lesz legalább négy és fél, vagy talán öt óra is az út – morfondírozok, amint beülök az Insigniába. Talán még célba érek, mielőtt delet kongat a harang. A forgalom erős, mindenki most igyekszik a dolgára – csak amíg kiverekedem magam a városból, eltelik közel egy óra. Mennyivel jobb lenne egy nyílvessző hegyén vagy egy optikai kábel fénycsóvájában utazni… De akkor miként élhetném át a vezetés élményét?! Hova tovább sehogy. Már most félek a 2020 utáni évtizedektől. Persze, azt még meg is kell érni!

Tesztünk alanyai valószínűleg már nem ünneplik a tömeggel együtt a 2029-es év utolsó önfeledt és hangos éjszakáját. Pedig ezeknél a kombiknál, külön hangsúlyozom, hogy mindenki értse: dízel kombiknál gyorsabban, hatékonyabban, észszerűbben és kényelmesebben aligha fogunk célba érni, főleg, ha egy országot kell átszelni. Többedmagunkkal és sok csomaggal, netán egy mosogatógéppel…

Maradjunk egyelőre a jelenben, ahol az Opel a kombifrontra éppen most csapta ki az új Insigniát. Ellenfelei a szokásosak: kisportoltak, csinosak, modernek és jóvágásúak. A közös bennük a dízelszív és az akarat, amellyel a csoportelsőségre törnek. Mit ér ellenük a jövevény?

Bevalljuk, kissé beállított a kép, de az Insigniát valóban alaposan megvizsgáltuk

Opel: a kanyarodás művészet

Sosem volt jobb bőrben az időközben új gazdához szegődött német márka középkategóriása. Csapott hátú Grand Sport változata az egyik előző tesztünkben megszorongatta a kategória óriását, a Škoda Superbet. A kombi még nagyobb, még többet nyel el csomagtartója, az ötajtóshoz képest 9,2 centit nyújtottak rajta. A nagysága átka, hogy fordulóköre terjedelmes, Isten óvjon az umbriai szent városok szűk visszafordítóitól!

Ledöntött hátsó ülésekkel 1665 liternyi pakkot nyelhet el az Insignia, 135 literrel többet, mint elődje. Ráadásul tud pár új trükköt: a csomagtérajtó láblendítésre is kinyílik, a takaróroló visszahúzódik, a három részben döntött üléspad középső eleme széles, a teljes belső hossz a ledöntést követően eléri a két métert. A kalandéhes turisták újra hegyi szállásnak is használhatják a kocsit, ahogy hajdanán az apáink tették az Opel Omega Caravanokban…

Öt méter a hossza, tágas, könnyű – kevesebb lóerővel is ütőképes

Rendszeres személyszállításra is alkalmas az Insignia, több helyet ad hátsó fertályán, mint elődje: négy centivel nagyobb a hátsó lábtere, három centit javítottak a belmagasságon. Mindez természetesen meg sem közelíti a Superb pazarló helykínálatát, de arra jó, hogy a Mondeóét felülmúlja. A sofőr és első utasa mélyen ül a kényelmes, testre szabható és akár masszírozó ergonomikus ülésekben. Sokat javult elődjéhez képest a fedélzeti szórakoztató és információs rendszer kezelése, a digitális központi kijelző egyszerre szemmel és aggyal felfoghatatlan mennyiségű adatot jelenít meg, de például a légkondicionálás nem kapott külön gombot, így a navigációs térképet szem elől tévesztjük, ha ezt be vagy ki akarjuk kapcsolni.

Térjünk át az Opel Insignia szívére: a kétliteres turbódízel 170 lóerős. Ez a mezőny leggyengébb motorja, de ennek ellenére a mezőny egyik legdinamikusabb autója az Insignia. Energikusabb és erőszakosabb a többinél, a hatfokozatú sebességváltó meglepően pontos, kapcsolása könnyed. Az előző generációs Sports Tourert visszafogta tömege, az újdonság 88 kilót adott le, így sokkal takarékosabb is. 1629 kilogrammos tömegével a VW Passattal van egy súlycsoportban.

Irányíthatósága sokat javult, olyan kecses természetességgel mozog, amit sosem várnánk el egy középkategóriás Opel kombitól. Kormányzása nyugodt, kiegyensúlyozott, a hosszú távú utazás bajnoka. Autópályán kellemes társ, futóműve csak sport módban szigorodik. Ekkor már a vezetés izgalmáról is beszélhetünk, az Insignia lelkesen harapja a kanyarokat, vállalja a fokozottabb tempót is.

Szépen elrendezték a csomagrögzítő elemeket a padló alatt

A szerpentinek hajszolásának csak egy kis alulkormányzottsági hajlam vet véget. Az állítható keménységű futómű feláras (FlexRide, 260 000 forint), de az sem csillapítja a futómű érzékenységét, amelynek eredményeként a keresztbordákon hajlamos elpattanni. Komfortos, azaz Tour módban szépen kisimítja a hullámos úthibákat, de sport módban sem kemény. Fékei kiválóak, felszerelése pedig igen bőkezű lehet. Csúcsszinten (Innovation) aktív sávtartót, kétzónás klímaberendezést, kulcs nélküli nyitást és indítást, ráfutásra figyelmeztetés, valamint OnStar fedélzeti őrangyal szolgáltatást ad. Több mint eleget, hogy a kissé magas, 7,7 literes átlagfogyasztást szóvá tegyük. Elég mindez a győzelemhez?

Ford: a tömegek lázadása

Előbb a Fordon kell túltennie. Azon a Mondeón, amely nem olyan könnyed országúton. A felfüggesztés hangolása a Fordnál sem tökéletes. 210 ezer forintot kérnek el az automatikus szintszabályozású futóműért. Ha megfizetted, akkor sem biztos, hogy hasznát veszed, úgy elrejtették a bonyolult fedélzeti menüben a beállítását. Rugói jóllakottan csillapítanak, kimért és nehézkes az autó, pedig az 1,7 tonnás üres tömeg nem adna rá okot. Sportos konfigurációban feszesen rugózik, a kormányzása is közvetlenebb, kanyarban pedig agilis a Mondeo. Pontosan és határozottan kanyarodik, sokáig semleges marad, biztonságos úttartását egyetlen pillanatig sem adja fel. A kormány erőszakosan tér vissza középállásba, néha túlzottan is direkt.

Annak ellenére, hogy a szlalom nem éppen a Mondeo kenyere, most mégis gyorsabban és élénkebben fűztük át az akadályok között, mint a többi kombit

Motorja 180 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, fogyasztása az Opelnél visszafogottabb, de tapsot nem érdemel a 7,5 liter/100 kilométeres étvágy sem. Nem remekel a hatfokozatú, duplakuplungos automata váltó sem: lassú. Autópályán, nyugodt kirándulásokhoz jól passzol, de a sportos menetet felejtsük el.

Belseje kissé elszürkült már, divatosabb társai mind otthonosabbak, pedig tesztautónkat drága, Titanium felszereltséggel tettük próbára. Mégsem a belsőépítészt nyugdíjaznánk nagy kedvvel, hanem azt a mérnökcsapatot, aki megtervezte a fedélzeti rendszert a temérdek gombbal és a bonyolult kezeléssel. Nem ennyire bőkezű a literekkel a csomagtartó, amely fél köbméteres és ledöntött ülésekkel is a mezőny legkisebbje, 1605 literes csupán. A legbántóbb az, hogy még az elődjénél is kevesebb helyet ad a csomagoknak. Mivel azonos felszereltségi szintre hozva (extraként bőr kárpitot, prémium navigációt és a legfejlettebb fényszóró/asszisztenst rendelve) a Turnier több mint 550 ezer forinttal kerül többe az Insigniánál (kézi váltóval), nem kérdés, hogy a kettejük párharcát ki nyeri.

Lőrésszerű ablakai és vaskos A oszlopa bezártság érzetet keltenek és zavarják a megnyugtató kilátást is, főleg parkoláskor. A csomagrögzítő megoldások igen hasznosak

Škoda Superb: utolérhetetlen méretek

Ha áttekintjük azt az életutat, amelyet a Skoda Superb a kezdetektől, a meghosszabbított Passat V-platformra épített limuzintól a harmadik generációs kombiig befutott, azt kell mondanunk, hogy egyetlen hibás mozzanatot sem találunk. Tökéletes és organikus fejlődési pályát írt le, már-már evolúcióként is tekinthetünk erre a folyamatra. Egyetlen megingást, visszafejlődést, vagy éppen korcs ágat sem találunk, ellenben a minőséget mindenütt, mindegyik fázisában tetten érhetjük.

Úgy tervezték, hogy a szó minden értelmében nagyszerű legyen. Helykínálatban verhetetlen, még egy kategóriával fentebb sem sok legyőzőre találna. Legyen szó utasokról, legyen szó csomagokról, a Superb kombi osztályának egyeduralkodó királya. Pedig a parkolóban ugyanannyi helyet foglal el, mint az utasaival és csomagjaival nem annyira nagyvonalú Ford Mondeo.

Visszafogott, okos és akkora, hogy már-már zavar a helybősége

 

Minden tekintetben egyszerű, könnyen kezelhető és nagyszerűségét számos okossággal is megfejelték, lásd az elmaradhatatlan esernyőket az ajtókban. Az ülések mind elöl, mind pedig hátul kényelmesek, az üléspozíció kifejezetten magas, de ez nem zavaró, főleg, hogy ezáltal minden helyzetben jól áttekinthető a forgalom. Nem terhelő benne akár több száz kilométert sem levezetni, vagy utazni.

190 lóerős dízelmotorja nem bánik pazarlóan az üzemanyaggal, tesztünkben 100 kilométerenként 7,2 liter gázolajjal érte be. Már-már azt hinnénk, tökéletes álomba csöppentünk, amikor a feláras adaptív futómű (322 580 Ft) ellenére az első keresztbordákon összekutyulódik az idill. A következő sokkot a megrendíthetetlennek hitt, hatgangos duplakuplungos váltó szolgáltatja, amely egyre gyakrabban kapcsol esetlegesen és durván. Komfort módban hullámzó úthibákon erőteljesen kileng a futómű, kanyarokban támolyogva fordul el. Normál módban olyan feszes, hogy az úton található legkisebb dudorokat is a fenekünkön érezzük. Ajaj, milyen lehet akkor sport módban? Olyan, hogy csak egy röpke félórát bírtunk ki benne, ami ráadásul sportos soha nem lesz, csak egyre kényelmetlenebb. Ja, és a kormány is lehetne valamivel pontosabb.

A hátsó ülésen válogatott kosarasok is kényelmesen utazhatnak

A menetbiztonság természetesen semmilyen beállításban sincs egyetlen másodpercig sem veszélyben, az alulkormányzottsági hajlam csak későn ébred. Fékei kevésbé hatásosak, mint az Opelé, a Superb gyengébb lassulási tulajdonságait már a limuzin tesztjében is kifogásoltuk.

Vezetéstámogató rendszerei mind felárasak és terhelhetőségben is elmarad a rüsselsheimi versenyzőtől. Ha az Insignia Innovation felszereltségi szintjét bőr belsővel, prémium navigációval és intelligens LED-es fényszóróval megfejeljük, és ugyanezt tesszük a Style felszereltségű Superbbel, akkor a cseh vitéz mintegy 940 ezer forinttal drágább választás (kézi váltóval). (Nem számoltuk egyik autónál sem hozzá az éppen elérhető aktuális kedvezményeket. Ez a Skoda Superb esetében 899 999 forint, az Insignia esetében 1 200 000 forint.) Bármilyen kiváló autó és bármennyire örökösen a Passat árnyékában, azaz a nyomában szerepel tesztjeinken a Superb, ezúttal az ezüstöt át kell engednie az Insigniának.

VW Passat: nemzetközi kombi

Talán ebből is kiderül, hogy ezt az összehasonlítót ki nyeri. Hiába, a Volkswagen Passat ellen nem találták még meg az ellenszert, az Opelnek legalábbis nem sikerült. Ezúttal sem. Pedig közel járt! Persze az ár már más kérdés. Az Opel alapfelszereltsége gazdagabb, a Passat extralistája azonban hosszabb. Ha a két modellt azonos szintre hozzuk (bőr, navi, prémium fényszóró), a Volkswagenért közel 1,2 millió forinttal kell többet kifizetni (kézi váltóval).

Csak gazdag felszereltséggel és az olcsóbb árral nem lehet csatát nyerni a Passat ellenében! Ugyanis bár 22 centivel rövidebb az Insigniánál, mégis több teret nyújt utasnak és csomagnak egyaránt. Jobban variálható (három részben, akár a csomagtérből is dönthetők a hátsó ülések, a padló sík, a padlószintek változtathatók). A tesztautónk már a friss fedélzeti rendszerrel érkezett, amelyre annyira büszkék a wolfsburgi vezetők. Okos, sima felület, kevés a gomb, de például a navigáció léptékét vagy a zene hangerejét nem tudjuk annyira természetesen emelni vagy csökkenteni, mint azt korábban egy tekerőgombbal tettük.

A Volkswagenben otthonosabban dolgozik a kétliteres TDI. A DSG is jobban kapcsol

Ezzel meg is fogtuk a Passat rákfenéjét, de egyebet nagyítóval sem találtunk. Ja, tényleg, vontatási képessége is lehetne jobb! A Mondeo akár 2,2 tonnás fékezett utánfutót is húzhat maga mögött, a Passat Variant csak 2,1 tonnásat. Minden másban azonban a Volkswagen az élmenő. Jobban gyorsul a kétliteres TDI, kevesebbet fogyaszt (7,0 l/100 km), a Skodáénál harmonikusabban kapcsol a DSG-je, az adaptív futómű (309 880 Ft) hosszú egyenesekben is ugyanolyan jól csillapít, mint élesen kanyargó hegyi utakon. Kormányzása minden helyzetben precíz, kiegyensúlyozott, a Variant biztosan és semlegesen tartja az ívet, csak határhelyzetben válik enyhén alulkormányzottá.

Az Insignia kiváló fékezési eredményeit nem tudja ugyan hozni, de az Opelnél csendesebb, az extralistája hosszabb és a legszűkebb körön belül fordul meg. Micsoda? Szűk fordulókör? Ez kell, hogy a Passat győzzön? Hát le kell nyúlni az apróért a VW-nek, az Opel magasra tette a lécet az Insigniával. A szűkebb fordulókör két pont előnyt hozott a Passatnak, amelyet az összehasonlítás minden kritériumát figyelembe véve csak nyolc pontra sikerült feltornásznia a végére. De minden pont számít, tudják ezt az Opelnél is. Legközelebb talán az ő javukra…

Örök bútordarab a Variant, szinte elképzelhetetlen nélküle az utcakép

 

Összegzés

1. VW
Még mindig a Passat fújja a szelet: az utas- és menetkomfort mellett erős és takarékos a motorja, kiemelkedő biztonságot nyújtanak vezetősegédei. Győz, de gyengéje a magas ára.

2. Opel
Majdnem összejött az elsőség az Insigniának, nem sokkal maradt le. Egyszerre komfortos és agilis a futóműve, jó a térkihasználása és megfizethető az ára.

3. Skoda
A kínálat egyik legjobb kombija, de gyenge fékei alkalmatlanná teszik a harmadiknál előkelőbb helyre. Helykínálatban és kezelhetőségben verhetetlen.

4. Ford
Hiába a ráncfelvarrás, a Mondeo kezelése nem lett egyszerűbb, a minősége sem lett láthatóbb és innovációkban is lemaradt. Helykínálata szerényebb társainál, de kanyarokban sokkal virgoncabb azoknál.

Műszaki adatok

JárműtípusFord Mondeo Turnier 2.0 TDCi Titanium
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel Business InnovationSkoda Superb Combi 2.0 TDI Style
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Lökettérfogat (cm³)1997195619681968
Teljesítmény (LE)/min180/3500170/5300190/3500190/3500
Nyomaték (Nm)/min400/2000400/1750400/1750400/1900
Tömeg/terhelhetőség (kg)1722/6081629/6111647/5181621/549
Hosszúság x szélesség x magasság (mm)4867x 1852 x 15014986x 1863 x 15004856x 1864 x 14774767x 1832 x 1516
Tengelytáv (mm)2850282928412786
Fogyasztás vegyes (l/100 km)7,57,77,27,0
Legnagyobb sebesség (km/ó)218223233233
Csomagtartó (l) (VDA)
500560660650
Listaár (Ft)11 609 00010 560 00012 142 85012 483 210

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/11. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Fotók: Hans-Dieter Seufert 2017 MPS