Aki járatos a nyolcvanas és kilencvenes évek történéseiben, tudja, milyen különleges és vágyott autók voltak tesztünk alanyai. Akinek egy csepp benzin folyt az ereiben, mindenét odaadta volna egy Ford Sierra RS Cosworth 4×4, vagy egy Opel Calibra 2.0i Turbo 4×4 modellért. Azonban akkoriban a minden is kevés volt, márka kellett volna hozzá, kemény német márka. A kor sztárjai eltérő formába öntötték a sportosság bűvöletét: a Calibra egy ma is izgalmas formájú sportkupé, amelynek fejlesztésében sokat adtak a lehető legjobb áramvonalasság elérésére. Ma, harminc évvel később is korszerűnek hat az amerikai Wayne Cherry és a német Erhard Schnell munkája. 1989-es bemutatása után három évvel koronázta meg a modellt összkerékhajtású turbós változata, amely a lehető legfejlettebb autó volt a maga nemében és az 50 ezer márka alatti árkategóriában.

Visszafogottan sportos mindkét autó. Elég egy pillantás a motortérre, hogy lássuk, mennyire eltérőek a hajtási koncepciók

A Sierra ellenben családi limuzin szerepét töltötte be, és egyben az utolsó hátsókerék-hajtásos európai középkategóriás Ford volt. Sportváltozat viszont már az elődjéből is készült (1986 és 1989 között), de a ferdehátú hatalmas hátsó szárnya sok konzervatív vevőt elriasztott. Hasonlóan erős, vagy még erősebb autót szerettek volna, de kevésbé kihívó külsővel. Vágyuk 1989-ben teljesült, akkor mutatták be a tesztünkben szereplő 4×4-es változatot a szedán alapjaira.

Bár a két autó külsejében jelentős az eltérés, számos közös tulajdonságuk mutatható ki. A gépházfedél alatt mindkettőben kétliteres, négyhengeres motor dolgozik, mind a négy kerekük állandóan hajtott, és mindkettő sportfutóművet kapott. Alul egyik motor sem túl nyomatékos, így sokan lesajnálják őket a lámpánál, de egy pillanattal később, amikor belelendülnek, akkor már csak a hátsó lámpáikat látják: a legnagyobb nyomaték 90 százaléka a Fordnál 2900-5900 percenkénti fordulatnál, az Opelnél 2400-6000 percenkénti fordulatnál áll rendelkezésünkre. Maximális teljesítményük 220 lóerő körüli, még a papíron 204 lovas és 280 Nm-es Calibra esetében is.

A turbómotoroknál jelentős a kerekítés, de inkább több, mint kevesebb a lóerő – mutat rá a calibrás Walter Schlüter a próbapadi mérésekre. Az eredeti állapotú gyári motor egészen pontosan 224,3 lóerőt teljesít és 307,7 Nm nyomatékot ad le – mindezt 210 ezer megtett kilométerrel a háta mögött!

Schlüteré a képeken látható Calibra, s ő persze mindent tud a modellről. Legelső autója is ilyen volt, és az utolsó is ez lesz – teszi hozzá mosolyogva. A jelenlegi már a nyolcadik a sorban. Ez egy igazán különleges, Cliff Motorsport Edition modell, amelyből – az 1996-os ITC-győzelem tiszteletére – csupán tizenegy kapott turbómotort a finnországi gyárban.

Az Irmscher logó mellett a legértékesebb felirat a kocsin a Cliff, a középkonzolon található ovális plakettre a 030 számot vésték

Az első lökhárítót, a két oldalsó szoknyát, a hátsó légterelőt az Irmscher tuningműhely építette, a 16-os alumínium felniket a BBS szállította és a kocsit 20 milliméterrel ültették le. Bose hangrendszere 10 lemezes CD-tárat szólaltat meg. Az Irmscher logó mellett a legértékesebb felirat a kocsin a Cliff, a középkonzolon található ovális plakettre a 030 számot vésték. Ebből a különszériából – négy- és hathengeres motorokkal – amúgy összesen 630 példány készült.

Hat helyett négy

Évtizedekkel később is csak helyeselni tudjuk Fritz Indra Opel-mérnök döntését, hogy a modell legsportosabb változatát négyhengeres motorral tervezte. Vezetése egyszerűen lenyűgöző, a gép élénken reagál a gázra, ereje tömören és kiszámíthatóan fokozódik, ha 3500-as percenkénti fordulatnál váltunk, akkor turbólyuk sincs.

A C20LET alapja a C20XE 150 lóerős szívómotor, amely a turbó segítségével harminc százalékkal több teljesítményre képes. A K16 feltöltők kipufogó-gyűjtőcsöve és turbinaháza egybeöntött. Ezzel súlyt és helyet spóroltak meg, gyorsabb a reakciója és valamivel jobb a hatékonysága. Spontán padlógázra a Calibra kicsit megemeli a fejét, mintha hátranézne és várná gazdájától, hogy most mi következik. Csakis tömény izgalom! A V6-ossal szerelt változathoz képest kisebb tömeg nehezedik az első tengelyre, jobb a tömegelosztás, így nagyobb a kanyarsebessége, az összkerék-meghajtás révén pedig biztosabb a tapadása.

A Calibra egy ma is izgalmas formájú sportkupé, amelynek fejlesztésében sokat adtak a lehető legjobb áramvonalasság elérésére

A lejjebb ültetett sportfutómű komfortos még hullámos burkolatú országúton is, az utastér nem zörög a kátyúkon sem, az összeszerelés minőségét tekintve az Opel nyeri az összehasonlítást. Jól beosztott hatfokozatú váltójával a sofőr minden helyzetet biztos kézzel ural, igaz, a pontos kapcsolás nem a váltó erénye. Legtöbbször ötösben vagy hatosban pihen meg a kar, mert ekkor élheti át a sofőr az igazi, elegáns granturismo életérzést.

Nyomás alatt

Teljesen más a Ford Sierra. Érződik rajta, hogy hét évvel öregebb. De nemcsak érződik, hanem hallatszik is, hogy korábbi korszak terméke. Kemény műanyagjai nyikorognak, zörögnek, már akkor is, ha csak a szaggatott felezővonalon áthaladunk, hát még akkor, ha úthibára hajtunk… Sofőrje ezt megszokja hamar, főleg, mert egy másik zajjal van elfoglalva: a 220 lovas Cosworth négyhengeres rekedt sistergésével.

A vörössel lakkozott hengerfej öntöttvas blokkon trónol. Ha odacsapunk neki, elégedett hörgéssel jelzi, hogy tetszik neki a móka, és egyre jobban húz, ahogy emelkedik a tempó és a fordulat. Harapósabb, szenvedélyesebb és vadabb, mint az Opel, kissé parasztosabb, műveletlenebb, darabosabb. De pont ezt szeretem benne! Olyan mintha Toszkánát hasonlítanánk össze Umbriával, utóbbi a Sierra. Erőteljesebb persze a turbólyuk is, de a Garrett T3 feltöltő teljesítménye látványosabb: először 2500-nál tol egy nagyot, majd 3500-nál még egyszer rátesz egy lapáttal.

Nem spilázták túl a Cossie-változatot. A tiszta sportos családi limuzin gyakorlati megvalósítása. Hatvan kilóval könnyebb a szériaváltozatnál

Vonzóbb a Ford vezetése. Kormányzása közvetlenebb, futóműve merevebb és sokkal alkalmasabb a szerpentinek legyőzésére. Ötfokozatú, golyóscsapágyas kapcsolótengelyes MT75 kézi sebességváltója gyorsan és pontosan kapcsolható. Az erőt bolygóműves differenciálmű osztja szét 34/64 arányban az első és a hátsó tengelyek között, a sportosságot és a fickós lendületet kifejezetten támogatja ez az arány. Az összkerékhajtás hangolása jól sikerült, a Sierrát nem lehet kibillenteni stabil helyzetéből. Műszakilag tökéletes: első féltengelyei azonos hosszúságúak a differenciálmű központi elrendezése révén – így nincs hajtási befolyás a kormányon. Tudását és különleges technikáját jól álcázza, pedig nem kell szégyenkeznie még a hightech Opellel szemben sem.

Tények és adatok:

Ford Sierra RS Cosworth 4×4

Motor

Elöl, hosszában beépített, folyadékhűtéses, soros, négyhengeres benzinmotor turbófeltöltéssel (YB széria). Furat x löket 90,8 x 77 mm. Lökettérfogat 1994 cm3. Teljesítmény 220 LE 6000/percnél.

Nyomaték 290 Nm 3500/percnél. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők, szürkeöntvény blokk, könnyűfém hengerfej, öt főtengelycsapágy, elektronikus Weber-Marelli benzinbefecskendezés, Garrett T3 turbó, olajtartály: 3,5 l.

Erőátvitel

Egytárcsás száraz kuplung. Ötfokozatú kézi sebességváltó, állandó összkerékhajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria, elöl McPherson felfüggesztés kereszt lengőkarral, hátul ferde lengőkaros felfüggesztés csavarrugóval. Stabilizátor elöl-hátul. Fogasléces, szervós kormánymű, elöl-hátul tárcsafék, ABS. Gumiméret: 205/50 R 15, felniméret: 7Jx15

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2608 mm. Hossz 4467 mm. Szélesség 1718 mm. Magasság 1393 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1480/1485 mm. Tömeg 1290 kg. Benzintank 60 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 240 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 6,9 s. Tesztfogyasztás 9,5-13 liter/100 km

Gyártási idő és darabszám

Teljes modellpaletta: 1982-1993 között mintegy 2,7 millió. A Cosworth 4×4-est 1990-1992 között 12 250 példányban gyártották.

A második generációs Cossie magában hordozza hétköznapi társainak minden nyűgjét és baját

 

Opel Calibra 2.0i Turbo 4×4

Motor

Elöl, keresztben beépített, folyadékhűtéses, soros, négyhengeres benzinmotor turbófeltöltéssel (C20LET). Furat x löket 86 x 86 mm. Lökettérfogat 1998 cm3. Teljesítmény 204 LE 5600/percnél. Nyomaték 280 Nm 2400/percnél. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj-hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők, könnyűfém blokk és hengerfej, öt főtengelycsapágy, elektronikus Bosch Motronic M 2.7 benzinbefecskendezés, KKK K16 turbó, olajtartály: 4,5 l.

Erőátvitel

Egytárcsás száraz kuplung. Hatfokozatú kézi sebességváltó, állandó összkerékhajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria. Elöl MacPherson kerékfelfüggesztés kereszt lengőkarral, hátul ferde lengőkaros felfüggesztés, csavarrugóval. Stabilizátor elöl-hátul. Fogasléces, szervós kormánymű, elöl-hátul tárcsafék, ABS. Gumiméret: 205/50 R 16, felniméret: 6Jx16.

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2600 mm. Hossz 4492 mm. Szélesség 1688 mm. Magasság 1320 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1426/1446 mm. Tömeg 1350 kg. Benzintartály 63 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 245 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 6,8 s. Tesztfogyasztás 8,5-11 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

Teljes modellpaletta: 1989-1997 között 238 647. A Turbo 4×4-est 1992-1996 között 12 677 példányban gyártották.

Az Opel négyhengerese hosszútávfutó, robusztus, egyszerű a felépítése és könnyen javítható

 

Vásárlási tanácsok

FORD SIERRA COSWORTH 4×4

A Cossie az utolsó hátsókerék-meghajtású középkategóriás Ford. Szürkeöntvény blokkja a versenysportot idézi, erőteljes és öntudatos. Néhány specialista tartja életben a sorozatot, de kevés hozzá az alkatrész.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 3

Javíthatóság 2

Fenntartási költségek 2

Hozzáférhetőség 1

Kereslet 2

Karosszéria

A második generációs Cossie magában hordozza hétköznapi társainak minden nyűgjét és baját. A külső és belső küszöböket rágja a rozsda, a hátsó tengely bekötési pontját is javasolt ellenőrizni. Ha ott feltűnik a javítás nyoma, akkor érdemes tovább vizsgálgatni, mert bizony egy beteg példánnyal van dolgunk. Az első sárvédők hegesztési felületei is hajlamosak a korrózióra. Ellenőrizni kell a kerékjáratokat és az ajtók éleit, de a padlót is. Az utastér anyagai nem tartósak és nem jó minőségűek, így csúnyán öregszenek.

Technika

A szürkeöntvény Ford-blokk és a négyszelepes hengerfej szerencsére elég robusztus, megbízható is, ha kímélő elbánásban részesült az évei során. Mit jelent ez? Hogy megfelelő ideig melegítették nagy terhelés előtt, majd hűtötték vissza a motort használat után. A Cosworth-szakértők nem ajánlják az alacsony viszkozitású olajakat, inkább jó minőségű 10W-60-ast javasolnak. A kocsi további gyenge pontjai: kiégett hengerfejtömítés, kopott vezérműtengelyek, kopott féktárcsák, törött motortartó bakok és repedt fogasszíjak.

Árak

1990-ben a bevezetésekor Ford Sierra Cosworth 4×4 63 670 DM

1992-ben a gyártás befejezésekor Ford Sierra Cosworth 4×4 67 670 DM

Mai ára (normál állapotban) 5500-17 000 euró (átszámítva 1 705 000 – 5 270 000 forint) (lapunk megjelenésekor itthon nem hirdettek egyet sem)

Klubok és specialisták

Németországi Sierra barátok klubja, Oliver Wirges, Vennhauser Allee 16,

40229 Düsseldorf, Tel. 02 11/788 55 30, www.sierra-freunde-deutschland.de

Cosworth Club Németország, Sascha Händel, Annabergstraße 112,

45721 Haltern am See, Tel. 023 64/931 64, www.cosworth.de

Gabat-Tuning GmbH, Landesstraße 30, A-8713 St. Stefan/Leoben,

Tel. +43 (0)38 32/33 86, www.gabat-tuning.at

Alkatrészek

Bár a kopóalkatrészek sok más Sierra modellel közösek, akadnak azért problémák az utánpótlásban. Bizonyos elemek egyáltalán nem, vagy csak igen drágán kaphatók. Piaci ismeretek és specialisták nélkül nem megyünk semmire. A legjobb lelőhelyek Nagy-Britanniában találhatók.

Gyenge pontok

  1. MacPherson rugóstag
  2. Küszöbök
  3. Ajtóélek
  4. Futómű perselyek és gumik
  5. Kerékjáratok
  6. Kopott vezérműtengely
  7. Elektronika
  8. Hengerfejtömítés
  9. Motortartó bak
  10. Kopott féktárcsák

Szakértők az 1996 utáni modelleket ajánlják inkább, azoknak jobb a rozsdavédelme

OPEL CALIBRA TURBO 4×4

Csúcsmodelljével az Opel megmutatta, hogy milyen lenyűgöző vezetési élményt lehet kihozni négyhengeres motorral, összkerékhajtással és kupé karosszériával. Szakértő és gondos kezekben a Calibra egy kiváló túraautó a mindennapokra.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 4

Javíthatóság 3

Fenntartási költségek 2

Hozzáférhetőség 2

Kereslet 3

Karosszéria

A Calibra Turbo 4×4 az autózás szerelmeseinek való. A tuningkorszak borzasztó tákolásait csak kevés példány élte túl. A csúnya optikai átalakítások mellett jellemző, hogy túlhajtották őket, de előszeretettel használják motordonorként más Opel-modellekhez. Rozsdásodnak a kerékdobok, a motortető élei, a küszöbök, az akkumulátor tartók, a hossztartók és a hátsó rugók bekötési pontjai is. A napfénytetős modellekre jellemző, hogy a vízelvezetők eltömődtek, ami fatális következménnyel járhat a záróélekre nézve. Gyakori a repedezett, beszakadt műszerfal. Szakértők az 1996 utáni modelleket ajánlják inkább, azoknak jobb a rozsdavédelme.

Technika

Az Opel négyhengerese hosszútávfutó, robusztus, egyszerű a felépítése és könnyen javítható. Könnyebben hozzáférhető a szerelők számára, mint a jobban bezsúfolt V6-os. A hatfokozatú Getrag-sebességváltó hosszú élettartamú, az osztómű a 4×4-es Calibra leggyengébb pontja. Éves olajcsere és a mágnesszelepek rendszeres vizsgálata erősen ajánlott. A nyomástárolót 90 ezer kilométerenként vagy hatévente érdemes cserélni.

Árak

1992-ben a bevezetésekor Opel Calibra Turbo 4×4 49 800 DM

1996-ban a gyártás befejezésekor Opel Calibra Turbo 4×4 54 345 DM

Mai ára (normál állapotban) 2000-7800 euró (átszámítva 620 000 – 2 420 000 forint) (lapunk megjelenésekor itthon nem hirdettek egy turbóst sem)

Klubok és specialisták

Calibra-Team, fórum, tanácsok, műszaki leírások, www.calibra-team.de

Dorfbrunnen-Garage, svájci 4×4- és turbóspecialista, CH-8932 Mettmenstetten,

Tel. +41 (0)44/764 18 16, www.dorfbrunnen-garage.ch

Calibra-szakértő: Florian Radtke, Rohnsterrassen 14,

37085 Göttingen, E-Mail: radtke@alt-opel.eu, www.alt-opel.eu

Alkatrészek

Karosszériaelemek és egyéb komponensek is könnyen hozzáférhetők. A speciális modellek feliratait és utastéri díszeit nehéz azonban beszerezni. Sok pénzt takaríthat meg az, aki a szabadpiacon vásárol, de a gyári alkatrészek minőségét nem kapja meg. Ha a négykerék-meghajtás megy tönkre, a svájci garázst ajánljuk (lásd fentebb).

Gyenge pontok

  1. Osztómű
  2. Turbófeltöltő
  3. Olajvesztés motor/hajtás
  4. Generátor
  5. Vízpumpa
  6. Kipufogó
  7. Féktárcsák
  8. Központizár
  9. Kerékdobok
  10. Küszöbök, lemezélek

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/11. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Eredeti szöveg: Kai Klauder; Fotók: Rossen Gargolov Copyright 2017 MPS

Forrás: Autó Magazin