Aki járatos a nyolcvanas és kilencvenes évek történéseiben, tudja, milyen különleges és vágyott autók voltak tesztünk alanyai. Akinek egy csepp benzin folyt az ereiben, mindenét odaadta volna egy Ford Sierra RS Cosworth 4×4, vagy egy Opel Calibra 2.0i Turbo 4×4 modellért. Azonban akkoriban a minden is kevés volt, márka kellett volna hozzá, kemény német márka. A kor sztárjai eltérő formába öntötték a sportosság bűvöletét: a Calibra egy ma is izgalmas formájú sportkupé, amelynek fejlesztésében sokat adtak a lehető legjobb áramvonalasság elérésére. Ma, harminc évvel később is korszerűnek hat az amerikai Wayne Cherry és a német Erhard Schnell munkája. 1989-es bemutatása után három évvel koronázta meg a modellt összkerékhajtású turbós változata, amely a lehető legfejlettebb autó volt a maga nemében és az 50 ezer márka alatti árkategóriában.

Visszafogottan sportos mindkét autó. Elég egy pillantás a motortérre, hogy lássuk, mennyire eltérőek a hajtási koncepciók
A Sierra ellenben családi limuzin szerepét töltötte be, és egyben az utolsó hátsókerék-hajtásos európai középkategóriás Ford volt. Sportváltozat viszont már az elődjéből is készült (1986 és 1989 között), de a ferdehátú hatalmas hátsó szárnya sok konzervatív vevőt elriasztott. Hasonlóan erős, vagy még erősebb autót szerettek volna, de kevésbé kihívó külsővel. Vágyuk 1989-ben teljesült, akkor mutatták be a tesztünkben szereplő 4×4-es változatot a szedán alapjaira.
Bár a két autó külsejében jelentős az eltérés, számos közös tulajdonságuk mutatható ki. A gépházfedél alatt mindkettőben kétliteres, négyhengeres motor dolgozik, mind a négy kerekük állandóan hajtott, és mindkettő sportfutóművet kapott. Alul egyik motor sem túl nyomatékos, így sokan lesajnálják őket a lámpánál, de egy pillanattal később, amikor belelendülnek, akkor már csak a hátsó lámpáikat látják: a legnagyobb nyomaték 90 százaléka a Fordnál 2900-5900 percenkénti fordulatnál, az Opelnél 2400-6000 percenkénti fordulatnál áll rendelkezésünkre. Maximális teljesítményük 220 lóerő körüli, még a papíron 204 lovas és 280 Nm-es Calibra esetében is.
A turbómotoroknál jelentős a kerekítés, de inkább több, mint kevesebb a lóerő – mutat rá a calibrás Walter Schlüter a próbapadi mérésekre. Az eredeti állapotú gyári motor egészen pontosan 224,3 lóerőt teljesít és 307,7 Nm nyomatékot ad le – mindezt 210 ezer megtett kilométerrel a háta mögött!
Schlüteré a képeken látható Calibra, s ő persze mindent tud a modellről. Legelső autója is ilyen volt, és az utolsó is ez lesz – teszi hozzá mosolyogva. A jelenlegi már a nyolcadik a sorban. Ez egy igazán különleges, Cliff Motorsport Edition modell, amelyből – az 1996-os ITC-győzelem tiszteletére – csupán tizenegy kapott turbómotort a finnországi gyárban.

Az Irmscher logó mellett a legértékesebb felirat a kocsin a Cliff, a középkonzolon található ovális plakettre a 030 számot vésték
Az első lökhárítót, a két oldalsó szoknyát, a hátsó légterelőt az Irmscher tuningműhely építette, a 16-os alumínium felniket a BBS szállította és a kocsit 20 milliméterrel ültették le. Bose hangrendszere 10 lemezes CD-tárat szólaltat meg. Az Irmscher logó mellett a legértékesebb felirat a kocsin a Cliff, a középkonzolon található ovális plakettre a 030 számot vésték. Ebből a különszériából – négy- és hathengeres motorokkal – amúgy összesen 630 példány készült.
Hat helyett négy
Évtizedekkel később is csak helyeselni tudjuk Fritz Indra Opel-mérnök döntését, hogy a modell legsportosabb változatát négyhengeres motorral tervezte. Vezetése egyszerűen lenyűgöző, a gép élénken reagál a gázra, ereje tömören és kiszámíthatóan fokozódik, ha 3500-as percenkénti fordulatnál váltunk, akkor turbólyuk sincs.
A C20LET alapja a C20XE 150 lóerős szívómotor, amely a turbó segítségével harminc százalékkal több teljesítményre képes. A K16 feltöltők kipufogó-gyűjtőcsöve és turbinaháza egybeöntött. Ezzel súlyt és helyet spóroltak meg, gyorsabb a reakciója és valamivel jobb a hatékonysága. Spontán padlógázra a Calibra kicsit megemeli a fejét, mintha hátranézne és várná gazdájától, hogy most mi következik. Csakis tömény izgalom! A V6-ossal szerelt változathoz képest kisebb tömeg nehezedik az első tengelyre, jobb a tömegelosztás, így nagyobb a kanyarsebessége, az összkerék-meghajtás révén pedig biztosabb a tapadása.

A Calibra egy ma is izgalmas formájú sportkupé, amelynek fejlesztésében sokat adtak a lehető legjobb áramvonalasság elérésére
A lejjebb ültetett sportfutómű komfortos még hullámos burkolatú országúton is, az utastér nem zörög a kátyúkon sem, az összeszerelés minőségét tekintve az Opel nyeri az összehasonlítást. Jól beosztott hatfokozatú váltójával a sofőr minden helyzetet biztos kézzel ural, igaz, a pontos kapcsolás nem a váltó erénye. Legtöbbször ötösben vagy hatosban pihen meg a kar, mert ekkor élheti át a sofőr az igazi, elegáns granturismo életérzést.
Nyomás alatt
Teljesen más a Ford Sierra. Érződik rajta, hogy hét évvel öregebb. De nemcsak érződik, hanem hallatszik is, hogy korábbi korszak terméke. Kemény műanyagjai nyikorognak, zörögnek, már akkor is, ha csak a szaggatott felezővonalon áthaladunk, hát még akkor, ha úthibára hajtunk… Sofőrje ezt megszokja hamar, főleg, mert egy másik zajjal van elfoglalva: a 220 lovas Cosworth négyhengeres rekedt sistergésével.
A vörössel lakkozott hengerfej öntöttvas blokkon trónol. Ha odacsapunk neki, elégedett hörgéssel jelzi, hogy tetszik neki a móka, és egyre jobban húz, ahogy emelkedik a tempó és a fordulat. Harapósabb, szenvedélyesebb és vadabb, mint az Opel, kissé parasztosabb, műveletlenebb, darabosabb. De pont ezt szeretem benne! Olyan mintha Toszkánát hasonlítanánk össze Umbriával, utóbbi a Sierra. Erőteljesebb persze a turbólyuk is, de a Garrett T3 feltöltő teljesítménye látványosabb: először 2500-nál tol egy nagyot, majd 3500-nál még egyszer rátesz egy lapáttal.

Nem spilázták túl a Cossie-változatot. A tiszta sportos családi limuzin gyakorlati megvalósítása. Hatvan kilóval könnyebb a szériaváltozatnál
Vonzóbb a Ford vezetése. Kormányzása közvetlenebb, futóműve merevebb és sokkal alkalmasabb a szerpentinek legyőzésére. Ötfokozatú, golyóscsapágyas kapcsolótengelyes MT75 kézi sebességváltója gyorsan és pontosan kapcsolható. Az erőt bolygóműves differenciálmű osztja szét 34/64 arányban az első és a hátsó tengelyek között, a sportosságot és a fickós lendületet kifejezetten támogatja ez az arány. Az összkerékhajtás hangolása jól sikerült, a Sierrát nem lehet kibillenteni stabil helyzetéből. Műszakilag tökéletes: első féltengelyei azonos hosszúságúak a differenciálmű központi elrendezése révén – így nincs hajtási befolyás a kormányon. Tudását és különleges technikáját jól álcázza, pedig nem kell szégyenkeznie még a hightech Opellel szemben sem.
Tények és adatok:
Ford Sierra RS Cosworth 4×4
Motor
Elöl, hosszában beépített, folyadékhűtéses, soros, négyhengeres benzinmotor turbófeltöltéssel (YB széria). Furat x löket 90,8 x 77 mm. Lökettérfogat 1994 cm3. Teljesítmény 220 LE 6000/percnél.
Nyomaték 290 Nm 3500/percnél. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők, szürkeöntvény blokk, könnyűfém hengerfej, öt főtengelycsapágy, elektronikus Weber-Marelli benzinbefecskendezés, Garrett T3 turbó, olajtartály: 3,5 l.
Erőátvitel
Egytárcsás száraz kuplung. Ötfokozatú kézi sebességváltó, állandó összkerékhajtás.
Karosszéria és futómű
Önhordó acéllemez karosszéria, elöl McPherson felfüggesztés kereszt lengőkarral, hátul ferde lengőkaros felfüggesztés csavarrugóval. Stabilizátor elöl-hátul. Fogasléces, szervós kormánymű, elöl-hátul tárcsafék, ABS. Gumiméret: 205/50 R 15, felniméret: 7Jx15
Méretek és tömeg
Tengelytáv 2608 mm. Hossz 4467 mm. Szélesség 1718 mm. Magasság 1393 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1480/1485 mm. Tömeg 1290 kg. Benzintank 60 l.
Menettulajdonságok és fogyasztás
Legnagyobb sebesség 240 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 6,9 s. Tesztfogyasztás 9,5-13 liter/100 km
Gyártási idő és darabszám
Teljes modellpaletta: 1982-1993 között mintegy 2,7 millió. A Cosworth 4×4-est 1990-1992 között 12 250 példányban gyártották.

A második generációs Cossie magában hordozza hétköznapi társainak minden nyűgjét és baját
Opel Calibra 2.0i Turbo 4×4
Motor
Elöl, keresztben beépített, folyadékhűtéses, soros, négyhengeres benzinmotor turbófeltöltéssel (C20LET). Furat x löket 86 x 86 mm. Lökettérfogat 1998 cm3. Teljesítmény 204 LE 5600/percnél. Nyomaték 280 Nm 2400/percnél. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, fogasszíj-hajtású vezérműtengely, csészés szelepemelők, könnyűfém blokk és hengerfej, öt főtengelycsapágy, elektronikus Bosch Motronic M 2.7 benzinbefecskendezés, KKK K16 turbó, olajtartály: 4,5 l.
Erőátvitel
Egytárcsás száraz kuplung. Hatfokozatú kézi sebességváltó, állandó összkerékhajtás.
Karosszéria és futómű
Önhordó acéllemez karosszéria. Elöl MacPherson kerékfelfüggesztés kereszt lengőkarral, hátul ferde lengőkaros felfüggesztés, csavarrugóval. Stabilizátor elöl-hátul. Fogasléces, szervós kormánymű, elöl-hátul tárcsafék, ABS. Gumiméret: 205/50 R 16, felniméret: 6Jx16.
Méretek és tömeg
Tengelytáv 2600 mm. Hossz 4492 mm. Szélesség 1688 mm. Magasság 1320 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1426/1446 mm. Tömeg 1350 kg. Benzintartály 63 l.
Menettulajdonságok és fogyasztás
Legnagyobb sebesség 245 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 6,8 s. Tesztfogyasztás 8,5-11 liter/100 km.
Gyártási idő és darabszám
Teljes modellpaletta: 1989-1997 között 238 647. A Turbo 4×4-est 1992-1996 között 12 677 példányban gyártották.

Az Opel négyhengerese hosszútávfutó, robusztus, egyszerű a felépítése és könnyen javítható
Vásárlási tanácsok
FORD SIERRA COSWORTH 4×4
A Cossie az utolsó hátsókerék-meghajtású középkategóriás Ford. Szürkeöntvény blokkja a versenysportot idézi, erőteljes és öntudatos. Néhány specialista tartja életben a sorozatot, de kevés hozzá az alkatrész.
Mindennapi használhatóság 4
Alkatrészellátás 3
Javíthatóság 2
Fenntartási költségek 2
Hozzáférhetőség 1
Kereslet 2
Karosszéria
A második generációs Cossie magában hordozza hétköznapi társainak minden nyűgjét és baját. A külső és belső küszöböket rágja a rozsda, a hátsó tengely bekötési pontját is javasolt ellenőrizni. Ha ott feltűnik a javítás nyoma, akkor érdemes tovább vizsgálgatni, mert bizony egy beteg példánnyal van dolgunk. Az első sárvédők hegesztési felületei is hajlamosak a korrózióra. Ellenőrizni kell a kerékjáratokat és az ajtók éleit, de a padlót is. Az utastér anyagai nem tartósak és nem jó minőségűek, így csúnyán öregszenek.
Technika
A szürkeöntvény Ford-blokk és a négyszelepes hengerfej szerencsére elég robusztus, megbízható is, ha kímélő elbánásban részesült az évei során. Mit jelent ez? Hogy megfelelő ideig melegítették nagy terhelés előtt, majd hűtötték vissza a motort használat után. A Cosworth-szakértők nem ajánlják az alacsony viszkozitású olajakat, inkább jó minőségű 10W-60-ast javasolnak. A kocsi további gyenge pontjai: kiégett hengerfejtömítés, kopott vezérműtengelyek, kopott féktárcsák, törött motortartó bakok és repedt fogasszíjak.
Árak
1990-ben a bevezetésekor Ford Sierra Cosworth 4×4 63 670 DM
1992-ben a gyártás befejezésekor Ford Sierra Cosworth 4×4 67 670 DM
Mai ára (normál állapotban) 5500-17 000 euró (átszámítva 1 705 000 – 5 270 000 forint) (lapunk megjelenésekor itthon nem hirdettek egyet sem)
Klubok és specialisták
Németországi Sierra barátok klubja, Oliver Wirges, Vennhauser Allee 16,
40229 Düsseldorf, Tel. 02 11/788 55 30, www.sierra-freunde-deutschland.de
Cosworth Club Németország, Sascha Händel, Annabergstraße 112,
45721 Haltern am See, Tel. 023 64/931 64, www.cosworth.de
Gabat-Tuning GmbH, Landesstraße 30, A-8713 St. Stefan/Leoben,
Tel. +43 (0)38 32/33 86, www.gabat-tuning.at
Alkatrészek
Bár a kopóalkatrészek sok más Sierra modellel közösek, akadnak azért problémák az utánpótlásban. Bizonyos elemek egyáltalán nem, vagy csak igen drágán kaphatók. Piaci ismeretek és specialisták nélkül nem megyünk semmire. A legjobb lelőhelyek Nagy-Britanniában találhatók.
Gyenge pontok
- MacPherson rugóstag
- Küszöbök
- Ajtóélek
- Futómű perselyek és gumik
- Kerékjáratok
- Kopott vezérműtengely
- Elektronika
- Hengerfejtömítés
- Motortartó bak
- Kopott féktárcsák

Szakértők az 1996 utáni modelleket ajánlják inkább, azoknak jobb a rozsdavédelme
OPEL CALIBRA TURBO 4×4
Csúcsmodelljével az Opel megmutatta, hogy milyen lenyűgöző vezetési élményt lehet kihozni négyhengeres motorral, összkerékhajtással és kupé karosszériával. Szakértő és gondos kezekben a Calibra egy kiváló túraautó a mindennapokra.
Mindennapi használhatóság 4
Alkatrészellátás 4
Javíthatóság 3
Fenntartási költségek 2
Hozzáférhetőség 2
Kereslet 3
Karosszéria
A Calibra Turbo 4×4 az autózás szerelmeseinek való. A tuningkorszak borzasztó tákolásait csak kevés példány élte túl. A csúnya optikai átalakítások mellett jellemző, hogy túlhajtották őket, de előszeretettel használják motordonorként más Opel-modellekhez. Rozsdásodnak a kerékdobok, a motortető élei, a küszöbök, az akkumulátor tartók, a hossztartók és a hátsó rugók bekötési pontjai is. A napfénytetős modellekre jellemző, hogy a vízelvezetők eltömődtek, ami fatális következménnyel járhat a záróélekre nézve. Gyakori a repedezett, beszakadt műszerfal. Szakértők az 1996 utáni modelleket ajánlják inkább, azoknak jobb a rozsdavédelme.
Technika
Az Opel négyhengerese hosszútávfutó, robusztus, egyszerű a felépítése és könnyen javítható. Könnyebben hozzáférhető a szerelők számára, mint a jobban bezsúfolt V6-os. A hatfokozatú Getrag-sebességváltó hosszú élettartamú, az osztómű a 4×4-es Calibra leggyengébb pontja. Éves olajcsere és a mágnesszelepek rendszeres vizsgálata erősen ajánlott. A nyomástárolót 90 ezer kilométerenként vagy hatévente érdemes cserélni.
Árak
1992-ben a bevezetésekor Opel Calibra Turbo 4×4 49 800 DM
1996-ban a gyártás befejezésekor Opel Calibra Turbo 4×4 54 345 DM
Mai ára (normál állapotban) 2000-7800 euró (átszámítva 620 000 – 2 420 000 forint) (lapunk megjelenésekor itthon nem hirdettek egy turbóst sem)
Klubok és specialisták
Calibra-Team, fórum, tanácsok, műszaki leírások, www.calibra-team.de
Dorfbrunnen-Garage, svájci 4×4- és turbóspecialista, CH-8932 Mettmenstetten,
Tel. +41 (0)44/764 18 16, www.dorfbrunnen-garage.ch
Calibra-szakértő: Florian Radtke, Rohnsterrassen 14,
37085 Göttingen, E-Mail: radtke@alt-opel.eu, www.alt-opel.eu
Alkatrészek
Karosszériaelemek és egyéb komponensek is könnyen hozzáférhetők. A speciális modellek feliratait és utastéri díszeit nehéz azonban beszerezni. Sok pénzt takaríthat meg az, aki a szabadpiacon vásárol, de a gyári alkatrészek minőségét nem kapja meg. Ha a négykerék-meghajtás megy tönkre, a svájci garázst ajánljuk (lásd fentebb).
Gyenge pontok
- Osztómű
- Turbófeltöltő
- Olajvesztés motor/hajtás
- Generátor
- Vízpumpa
- Kipufogó
- Féktárcsák
- Központizár
- Kerékdobok
- Küszöbök, lemezélek
Ez a cikk az Autó Magazin 2017/11. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál! Eredeti szöveg: Kai Klauder; Fotók: Rossen Gargolov Copyright 2017 MPS