Rajongói áhítattal nevezték a kis emberek V8-asának, valljuk be, joggal. A soros öthengeres motgása régen is extázisba hozta, de még ma is felébreszti a benzinvérűeket. Hangzása egy igazi amerikai V8-asra emlékeztet. Például a 273-as Moparra, amely többek közt az 1975-ös Plymouth Valiantban dohogott nagy kedvvel.

Az egyenetlen gyújtás, amely a példaként említett nagyvasat is jellemezte, az oka annak az élénk dobolásnak, amivel az öthengeres a külvilág tudtára adja létezését. Az Ur-Quattro idők neves Audi-motor konstruktora, Fritz Indra is ráérzett ritmusára, az ő idejében került be ez a motor a ma igen népszerű youngtimerbe, a 100-as Audiba. Hogy ne legyen egyedül, választottunk mellé két másik öthengeres limuzint, a Lancia Kappát és a Volvo 850-est. Mindhárom autógyártó hitt abban, hogy az öthengeres gyártási szempontokból hatékony alternatívát nyújt a soros négy- és hathengeresek mellett a bonyolultabb és drágább V6-os kiváltására.

A Lancia Kappa célcsoportja más, mint a városias Audié, vagy a rusztikus Volvoé

A sorozat úttörője az Audi volt, alpesi fehér színű, teljesen galvanizált 100 CS Quattro tesztpéldányunk 1986-ban hagyta el a gyárkaput. Elsőre jelentéktelennek tűnik az autó, már-már szegényesen visszafogott, de azért néhol megcsillan rajta a sportosság ígérete. Nézzük csak az ötlyukú alufelniket, a fordulatszámmérőt és a kockás szövettel feszesen bevont sportüléseket. A kis sűrítésű normálbenzines öthengeres az első szériában (Typ 44) nem más, mint az 1972-es első Audi 80-as négyhengeresének átépítése, amely a tesztelt CS különszériában 136 lóerő helyett százhússzal bír. Állandó összkerékhajtását csak hosszú áttételezésű, ötfokozatú kézi sebességváltóval társították.

Az akkor még elnyűhetetlenségéről és konzervatizmusáról híres – és akkor még svéd – márka, a Volvo, 1991-ben merész és korszerű ötlettel rukkolt elő: az elsőkerekes 850-est keresztbe beépített öthengeressel szerelte fel, amely amúgy a 960-as modell soros hathengeres, hengerenként négyszelepes motorjából származik. Összehasonlításunknak amúgy a legerősebbje a turbós, a polárkék Volvo 850 T-5, amely a sorozat csúcsmodellje. 225 lóerős teljesítményének hevességét négyfokozatú automatikus váltó tompítja. Ugyan a T-5 modellt nem vértezték fel összkerékhajtással, de felszerelték automatikus menetstabilizálóval, amelyet a középkonzol Tracs kapcsolójával lehetett aktiválni.

Az ötfogatos csapat harmadik tagja a shiraz vörös Lancia Kappa 2.4 LS. Az időtlenség eleganciáját sugárzó limuzin 1994-es bemutatkozásakor igazi újdonságot hordozott: a Fiat-konszern első öthengeres Otto-motorját, a két felülfekvő vezérműtengelyes, 20 szelepes, 2,4 literes egységet, amely kifinomultságával és hatékonyságával sok vevőt meghódított.

A 175 lóerős motor teljesítménye, nyomatéka és futáskultúrája is túlhaladta a Kappa-előd Thema 2,9 literes V6-osát. Az öthengeres a Fiatnál is moduláris alapul szolgált a későbbiekben, belőle származott egy dízelmotor és a Barchetta négyhengerese is. A kipróbált LS változat ugyan egy szinttel elmarad az LX csúcsverziótól, de ízléses belső terével, szép szöveteivel, nemes fabetéteivel és tipikus olasz hangulatával messze jobban néz ki, mint a japán módra, kemény műanyagokat felvonultató Volvo 850 T-5, vagy a pragmatikusan aszkéta Audi 100 CS.

Aerodinamikai csoda

Elsőként a fehér Audit viszem el próbaútra. A hajdani aerodinamikai világbajnokot, amelynek lekerekített, lágyékban erősen behúzott karosszériája és kecses tetőíve sokban emlékeztet az egykori NSU Ro80-ra. Egyébként ízléses a belseje, különösen a második sor tetszetős. A sportülések diszkrét szorítással tartják a helyén a vezetőt. A szervokormánynak köszönhetően az összkerékhajtásos limuzin könnyedén, ám korántsem túl pontosan kormányozható. Ötfokozatú váltója hasonlóan pontatlan, meglehetősen hosszú úton jár a karja. A fékezési érzet közömbös, nem elég határozott. Összegezve, a CS sportcsomagos Audi 100 teljes mértékben nélkülözi a sportosságot, erőltetett kanyarokban egyenesen szánalmasan viselkedik, visszajelzést pedig nem ad semmiről.

A CS sportcsomagos Audi 100 teljes mértékben nélkülözi a sportosságot, erőltetett kanyarokban egyenesen szánalmasan viselkedik, visszajelzést pedig nem ad semmiről

Az öthengeres ős

Az Audi legizgalmasabb része tehát nem a kényelemre hangolt futómű, így ezt nem is ragozom tovább. A hosszában beépített öthengeres motor viszont igazi csemege. Annak ellenére, hogy egyszerű építésű, vagyis nincs benne sem dupla vezérműtengely és nem is keresztáramlású a hengerfeje, percenként 1500-3000 fordulat között piszkosul szépen zeng. Olyan igazi öthengeresen. Már alacsony fordulatszámon is jól húz, emiatt a gyengébb teljesítménygörbe ellenére tudja tartani a tempót az erősebb Lanciával és Volvóval. A motor az Audinál az EA 828 kódnevet kapta és ez képezte a technikai alapját minden későbbi öthengeresnek.

Az Audi öthengeresét hosszában építették be

Hogy mi kiegyensúlyozott működésének a titka? A hosszú löketű konstrukció, a tíz ellensúllyal ellátott, tökéletes kiegyensúlyozású főtengely, a 144 főtengelyfokos gyújtásköz, az 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend csak néhány az alkalmazott trükkök közül. Ha kicsit feltúrjuk az Audi archívumát, kiderül, hogy az öthengeres igazi atyja nem Ferdinand Piëch és nem is Fritz Indra, hanem az Audi motorguruja, Franz Hauk, egy szerény mérnök a második vonalból. Az ő munkájának dicsérete, hogy feltöltéssel és 20 szeleppel 220 lóerőt és 309 Nm-t csaltak elő 5700-as, illetve 1950-es percenkénti fordulatnál.

Báránybőrbe bújt farkas

Majdnem ekkora teljesítményt nyújt a majdnem teljesen ugyanolyan öthengeres Volvo-motor a 850 T-5-ben. A svédben ücsörögve semmi nem árulkodik arról, hogy ez nem egy hétköznapi 850-es. Ja, de mégis! A töltőnyomás visszajelzője jelzi, hogy menet közben érhetnek meglepetések. Ha jobban megnézzük, kívül is találunk finom utalásokat, elég csak arra a vasalódeszkaként is használható hátsó szárnyra gondolni, amelyet a lapos csomagtartófedélre rittyentettek.

A T-5 szépsége skandináv összerakottságában rejlik, használati ergonómiája tökéletes, kifinomultsága lenyűgöző

A T-5 szépsége skandináv összerakottságában rejlik, használati ergonómiája tökéletes, kifinomultsága lenyűgöző. Csendes, kényelmes, gazdaságos és sokkal több visszajelzést ad, mint az Audi. Aki szereti a temperamentumos vezetést, örülni fog a Volvo volánjánál, mert egy báránybőrbe bújtatott farkas. Erős, de erejét nem fitogtatja, szerényen is lehet vele közlekedni. Futóművét és fékeit megemelt teljesítményéhez hangolták, így ezekre sem panaszkodhatunk. Ha nem akarjuk, hogy fülig érjen a szánk, és inkább a hetvenes évek 240-esének a hangulatában, nagypapásan poroszkálnánk, 8 literes átlagfogyasztás lesz a jutalmunk.

A Lancia Kappa célcsoportja más, mint a városias Audié vagy a rusztikus Volvoé. Az igényes, finom lelkeket szólítja meg. Elegáns vonalait a Pininfarina műhelynek köszönheti, csendes és határozott, kulturáltan erős motorja pedig optikailag a Ferrari-motorokra emlékeztet. 3500-as percenkénti fordulatig diszkrét, majd tovább pörgetve dühös stacattóval ordítja a világba, hogy az Alfa Montreal V8-asának rokona dübörög a gépháztető alatt. A hangzavarban a Lancia 175 lóerejét akár 195-nek is érezzük. Ez a motor él, ez az autó él!

Harmónia és érzékiség jellemzi a Kappát. A kipróbált trióban ez a kakukktojás, kilóg a sorból. Ebben az autóban élmény a vezetés és kényelmes az utazás. Példás egyensúlya meglepett minket is és minden bizonnyal meglepi a német prémiumautók ügyfélkörét is.

Összegzés

Nem, ezúttal nem a bátor Audi rabolta el a szívemet. A praktikus és földhözragadt Volvo sem nyűgözött le, pedig bővelkedik lóerőkben. Ami beindított, az a Lancia Kappa. Luxusa káprázatos, temperamentuma férfias, öthengeres motorja pedig fantasztikusan énekel!

Tények és adatok: Audi 100 CS Quattro, Typ 44, 1986

Motor

Elöl, hosszában beépített soros, öthengeres, folyadékhűtéses szívó benzinmotor (típusa: EA 828-PX). Furat x löket 81,0 x 86,4 mm. Lökettérfogat 2226 cm3. Teljesítmény 120 LE 5600/percnél. Nyomaték 172 Nm 3400/percnél. Sűrítés: 8,5:1. Hengerenként két szelep, egy felülfekvő, szíjhajtású vezérműtengely, hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés, könnyűfém hengerfej, hat főtengelycsapágy. Bosch KE-Jetronic befecskendezés, elektronikus gyújtás, nagynyomású szivattyú a kormány- és a fékszervóhoz, katalizátor, 4,5 literes olajtöltet.

Az Audi 100 GL 5E kapta meg elsőként 1976-ban azt az öthengeres soros benzinmotort, amelyet az Audi 80-as tőkés szelepemelős 1,6 literes négyhengereséből alkottak meg. Az EA 828 kódnevű motort jól kiegyenlített forgattyús tengely, korszerű rezgéscsillapítás és hosszú löket jellemezte (gyújtási sorrend: 1-2-4-5-3). Ennek a konstrukciónak az alapján készültek később mind az öthengeresek

Erőátvitel

Ötfokozatú kézi sebességváltó, állandó összkerékhajtás, manuálisan zárható középső és hátsó differenciálmű.

Karosszéria és futómű

Önhordó, teljesen galvanizált acéllemez karosszéria. Elöl MacPherson felfüggesztés, hátul csatolt lengőkar. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, torziós keresztstabilizátor. Fogasléces szervokormány, elöl-hátul tárcsafékek. Gumiméret: 206/60 VR 5, felniméret: 6Jx15

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2685 mm. Hossz 4790 mm. Szélesség 1820 mm. Magasság 1420 mm. Tömeg 1330 kg. Benzintank 80 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 191 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 10 s. Tesztfogyasztás 11,5 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

Az Audi 100 Typ 44 típusból 1982-1990 között 1 188 102 példányt gyártottak.

Vásárlási tanácsok: Audi 100, 1982–1990

Az Audi 100-as harmadik generációja a teljesen galvanizált karosszériájának köszönhetően nem ismeri a rozsdát. Technikája masszív. Ugyanakkor előfordulhat probléma a fékek és a kormány központi hidraulikus rendszerével.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 3

Javíthatóság 4

Fenntartási költségek 4

Hozzáférhetőség 4

Kereslet 3

Karosszéria

Bár a teljes galvanizálás sem jelent örök garanciát és megoldást a rozsdásodás ellen, de alapesetben az autók pestisének semmi esélye az Audi 100 (Typ 44) esetében. Korrózió csak ott lehet, ahol szakszerűtlenül javították a karosszériát, vagy ahol a kapilláris hatás a papírvékony cinkréteget megtámadta. A tapasztalatok szerint az emelési pontok és az első felfüggesztés bekötése lehet veszélyeztetett. Az utastér kialakítása nem túl elegáns, viszont nem is nagyon megy ott tönkre semmi, az 1988 előtti modellekben ez a terület nem igényel különösebb gondozást. Ha mégis, akkor az üléshuzatok, a tetőkárpit és az ajtóborítások húzzák a rövidebbet.

Technika

Az Audi-technika masszív és hosszú életű, a négy- és öthengeres motorok simán és gond nélkül futnak akár 300 ezer kilométert. A hidegindításkor kopogó szelepemelőkkel nem kell foglalkozni, ahogy az ezer kilométerenként benyelt legfeljebb egy liter olaj is normális. Az erőátviteli rendszer – legyen az kézi vagy automatikus – kitart addig, amíg a motor. Gyakran elkopik viszont a kapcsolórúd. Az idősebb példányoknál elromolhat a központi hidraulika és az ahhoz tartozó tartály. Szivároghatnak, akárcsak a kormánymű.

Árak

1982-ben a bevezetésekor Audi 100 CD, 2,2 E (136 LE) 31 660 német márka

1990-ben a gyártás befejezésekor (Audi 100 CD, 2,3 E, 136 LE) 42 270 német márka

Mai ára (normál állapotban) 800-3900 euró (átszámítva 250 000 – 1 200 000 forint) (ára itthon 160 000 – 380 000 forint)

Klubok és specialisták

Audi 100 Coupé Club (A.C.C.D. e. V. ), Marc Jansen, Moltkestraße 19,

52066 Aachen, telefon 02 41/99 77 14 51, www.audi-100-coupé-s.de

Online shop, alkatrészek, kiegészítők, javítás: Auto Union GmbH, 85045 Ingolstadt, www.trshop-audi.de

Terpstra B. V., Hessel Terpstra, Audi-Youngtimer (kereskedés, szerviz, restaurálás)

Hearewei 1, NL-8855 AZ Sexbierum, www.autobedrijfterpstra.com

Alkatrészek

A 44-es modellhez nem minden alkatrész érhető el, de a korábbi kínálatnál sokkal szélesebb a mai, hisz az Audi Tradition szolgáltatásai révén bővült az alkatrészellátás. Hátrány, hogy csak online lehet megrendelni az alkatrészeket, amelyeket futárral szállítanak ki. A tetőkárpitból nagy a hiány, tervezik az utángyártást.

Gyenge pontok

  1. Hátsó kerékjáratok
  2. Emelési pontok
  3. Első felfüggesztés bekötése
  4. A műszerfal műanyag elemei
  5. Tetőkárpit, C oszlop borítása
  6. Üléshuzatok, ajtókárpit
  7. Hidrotőkék (négy- és öthengeresek)
  8. Bosch K-Jetronic
  9. Rugóstag toronycsapágy
  10. Központi hidraulika, kormánymű

 

Adatok és tények: Lancia k (Kappa) 2.4 LS, 1995

Motor

Elöl, keresztben beépített soros, öthengeres, folyadékhűtéses szívó benzinmotor (típus: 5.20 2.4). Furat x löket 83,0 x 90,4 mm. Lökettérfogat 2446 cm3. Teljesítmény 175 LE 6100/percnél. Nyomaték 230 Nm 3750/percnél. Sűrítés: 10:1. Hengerenként négy szelep, két felülfekvő, szíjhajtású vezérműtengely, hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés, könnyűfém hengerfej, szürkevas-öntvény blokk, hat főtengelycsapágy, ellenkező irányba forgó kiegyensúlyozó tengely. Bosch Motronic 2.10, elektronikus gyújtás és befecskendezés, katalizátor, olajhűtő, 6,5 literes olajtöltet.

A Fiat a nála nemesebb Lancia márkában vezette be elsőként az öthengeres benzinmotort. Bár hasonlít a Volvo B 5234-es motorjára, a Fiat 5.20 V.I.S. blokkja öntöttvas. A rövidítés a nevében a változtatható szívórendszerre utal. Kifejezetten hosszú szívócsöveket alkalmaznak

Erőátvitel

Egytárcsás száraz kuplung, ötfokozatú kézi sebességváltó, bizonyos piacokon négyfokozatú automatikus váltó, elsőkerék-hajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria. Elöl McPherson felfüggesztés, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul csavarrugók, hidraulikus lengésccsillapítók, torziós keresztstabilizátor. Fogasléces szervokormánymű, tárcsafékek, ABS. Gumiméret: 195/65 VR 15, felniméret: 6Jx15

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2700 mm. Hossz 4685 mm. Szélesség 1825 mm. Magasság 1460 mm. Tömeg 1450 kg. Benzintank 70 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 215 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 9,2 s. Tesztfogyasztás 11 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

1994-2000 között 117 216 példányt gyártottak, köztük 9193 kombit és 3271 kupét.

Vásárlási tanácsok: Lancia Kappa, 1994–2000

Ahhoz képest, hogy szeszélyes olaszként ismerjük a Lanciákat, a Kappa példásan állja a sarat a rozsdával szemben. Az elmúlt évtizedek nagy találmánya volt a teljesen horganyzott karosszéria. Technikája, beleértve az elektronikát is, tartós. Az alkatrész-ellátottság azonban kritikus.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 2

Javíthatóság 3

Fenntartási költségek 3

Hozzáférhetőség 2

Kereslet 2

Karosszéria

Az Alfa Romeo 164-hez hasonlóan a Kappa generációk teljes karosszériáját galvanizált elemekből rakták össze. Ezek ma is állják a sarat, ritka a rozsdás példány. Azonban, ha a kocsi nem kapott megfelelő ápolást, az első küszöbökön és a hátsó kerékdobokban makacs rozsdafoltok éktelenkedhetnek. A színvonalas, értékes utastér szintén meglehetősen tartós. A felhasznált anyagok – legyenek azok bőrből, műanyagból, szövetből vagy Alcantarából, a napfényre és az UV-fényre érzékenyek, kifakulhatnak. Ha lehet, jól karbantartott, garázsban tárolt autót válasszunk.

Technika

Az olasz autóipar termékei kicsit érzékenyebbek és jobban igénylik a karbantartást, mint a német gyártmányok. Ez az örök igazság a Kappa esetében sincs másképp. A motorok ugyanakkor nagyon tartósak, legyenek négy-, öt-, hathengeresek, turbósak vagy turbódízelek. Fejfájást okoz viszont a vezérműtengely fázisállítója. Problémás lehet az erőátviteli rendszer, tesztvezetéskor figyeljünk a váltóból érkező zajokra. Panasz lehet az elektronikai rendszerre, a hirtelen kigyulladó visszajelző lámpák sok bosszúságot okozhatnak. Villamossági szakember legyen a talpán, aki megtalálja és megjavítja a hibákat.

Árak

1994-ben a bevezetésekor Lancia k 2.4 LS 55 265 német márka

2000-ben a gyártás befejezésekor (Lancia k 2.4 LS) 61 540 német márka

Mai ára (normál állapotban) 550-2900 euró (átszámítva 170 000 – 900 000 forint) (ára itthon 290 000 – 1 650 000 forint, a 2,4-es motorral nem találtunk eladó Kappát)

Klubok és specialisták

Lancia Club Deutschland, Michael Steinborn, Grünfeldstraße 13, 83026 Rosenheim, www.lanciaclubdeutschland.de

Lanciavintage, Ricambi Originali (alkatrészek), c/o AFRA S.a.s., Via Carducci 36/38, I-20019 Settimo Milanese, www.lanciavintage.net

Viva-Lancia, Lancia-fórum Deltától Ypsilonig, www.viva-lancia.com

Alkatrészek

A Fiat-csoport alkatrészellátása nem kielégítő. Szerény a kínálat, inkább a fiatalabb autókhoz kapható több pótalkatrész. A Lancia Kappa technikájában megegyezik a konszern más modelljeivel, így ha nehezen is, de minden alkatrész pótolható. Karosszéria-alkatrészekből, műszerfali és utastéri elemekből ellenben nagy a hiány.

Gyenge pontok

  1. Küszöbök
  2. Hátsó kerékjáratok
  3. Vezérműtengely fázisállítás
  4. Hengerfejtömítés
  5. Tengelykapcsoló hidraulika
  6. Váltó szinkrongyűrűk
  7. Első kerékcsapágyak
  8. Tengelytömítés
  9. Központi zár
  10. Klímaautomatika, elektronikai berendezések általában

 

Adatok és tények: Volvo 850 T-5, 1996

Motor

Elöl, keresztben beépített soros, öthengeres, folyadékhűtéses, benzinmotor turbófeltöltővel (típus B5234FT). Furat x löket 81 x 90 mm. Lökettérfogat 2319 cm3. Teljesítmény 225 LE 5300/percnél. Nyomaték 300 Nm 2000/percnél. Sűrítés: 8,5:1. Hengerenként négy szelep, két darab felülfekvő, szíjhajtású vezérműtengely, hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés, könnyűfém hengerfej és blokk, hat főtengelycsapágy, Bosch Motronic 4.3 motorirányító rendszer, Garrett T 03 turbó töltőlevegő-hűtővel, katalizátor, 5,3 literes olajtöltet.

A Volvo négyszelepes DOHC hathengeresét még a Porsche tervezte a 960-as modell számára, abból készült ez az öthengeres

Erőátvitel

Ötfokozatú kézi sebességváltó, felárért négyfokozatú ZF automatikus váltó és menetstabilizáló, elsőkerék-hajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria, elöl McPherson felfüggesztés, hátul több lengőkaros felfüggesztés csavarrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókkal, torziós keresztstabilizátorral. Fogasléces szervokormánymű, tárcsafékek, ABS. Gumiméret: 205/50 ZR 16, felniméret: 7Jx16.

Méretek és tömeg

Tengelytáv 2665 mm. Hossz 4660 mm. Szélesség 1760 mm. Magasság 1430 mm. Tömeg 1470 kg. Benzintank 73 l.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Legnagyobb sebesség 240 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h 7,2 s. Tesztfogyasztás 12 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

1991-1996 között 716 903 példányt gyártottak (850-esből).

Vásárlási tanácsok: Volvo 850, 1991–1996

Bár elsőkerék-hajtású, a 850-es Volvo minden régi Volvo-erény birtokosa. Masszív felépítésű, rozsdára nem érzékeny. Motorja és teljes hajtáslánca többnyire nem okoz problémát. Az első tengely, a kipufogórendszer és a lengéscsillapítók a gyenge pontjai.

Mindennapi használhatóság 4

Alkatrészellátás 3

Javíthatóság 3

Fenntartási költségek 3

Hozzáférhetőség 3

Kereslet 3

Karosszéria

Mivel karosszériája teljesen galvanizált, a korosabb példányok is jó állapotban vannak. A 2000-es évekig ugyanebben a testben élt tovább a V70-es, amelyről szintén lepattantak a rozsda ördögének fogai. Korrózióra utaló nyomokat csak ott találunk, ahol sok víz éri az autót, mint például a kerékjáratokban, vagy a küszöbéleknél. A kombikat általában jobban leharcolják, a szedánok elegánsabbak és jobban megőrizték eredeti szépségüket. Az utastér japánosan egyszerű kivitelű, így tartós is, a tetőkárpit ragasztása elengedhet, a bőrülések gyakran feslettek.

Technika

A megbízható felépítés a Volvo-filozófia alapja. Az öthengeres motor, még a turbós B 5234 is, igen hosszú életű. A nagy futásteljesítményű modellekre jellemző a csörgő szelepemelő és a magas olajfogyasztás. Figyelni kell az öthengeres termikus viselkedésére, a hűtő és a vízszivattyú is problémás lehet. Tipikus Volvo-hiba a kopott csapágy.

Árak

1991-ben a bevezetésekor Volvo 850 GLT (170 LE) 59 700 német márka

1996-ban a gyártás befejezésekor (Volvo 850 T-5) 64 900 német márka

Mai ára (normál állapotban) 1800-5000 euró (átszámítva 550 000 – 1 550 000 forint) (ára itthon 350 000 – 990 000 forint)

Klubok és specialisták

Volvo Club Deutschland, Melanie Löwe, Harzer Straße 33, 28307 Bremen, telefon 04 21/484 39 86, www.volvoclub-deutschland.de

Volvo Forum Alter Schwede, Dirk Henke, Somborner Feldweg 46,

44388 Dortmund, www.alter-schwede.de

Wagner & Günther Vertriebs-GmbH, alkatrészek, Billwerder Ring 9, 21035 Hamburg, telefon 040/734 36 60, www.ersatzteile-wug.de

Alkatrészek

Nem okoz nehézséget a pótalkatrészek beszerzése. Ami a helyi kereskedésekben, márkaszervizekben nem elérhető, az interneten megrendelhető. A ritka, egyedi példányok belső alkatrészeinek fellelése nehézkes csupán, de netes fórumokon kaphatunk segítséget.

Gyenge pontok

  1. Kerékjáratok
  2. Küszöbélek
  3. Rosszul kijavított sérülések
  4. Jelentős olajfogyasztás
  5. Hideg üzemnél csörgő szelepemelők
  6. Hűtőrendszer
  7. Toronycsapágy, gömbcsukló
  8. Nyomtávrúd
  9. Lengéscsillapító
  10. Klímaautomatika

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/7. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Ingolf Pompe Copyright 2017 MPS