Mielőtt sietve bepötyögné készülékébe a telefonszámunkat, vagy billentyűzetet ragadna, hogy számon kérje rajtunk az összehasonlítás racionális okait, engedje meg, hogy magyarázkodjunk egy kicsit. Mi is tudjuk, hogy ez nem két kimondottan egyenlő fél párbaja. Amikor a Chrysler 300C 2004-ben a táncparkettre lépett, a W210-es E-osztály már két éve befejezte pályafutását. Ha az igazságos küzdelem lett volna a cél, akkor eleve egy vele egykorú W 211-es E 500-assal kellett volna elfogadni az 5,7 literes bivaly kihívását.

Ám mivel tesztünk 300C modellje technikailag a W 210-ből származik, valójában a lovagiasság szabályai szerint egy súlycsoportban játszik a két autó: ötfokozatú automata váltóik azonosak, ahogy a futómű egyes alkatrészei, a vezetékezés, a pilótafülke kapcsolóinak és karocskáinak jó része is megegyezik. A miértre mindenki tudja a választ: 1998-tól, kilenc évvel későbbi szakításukig, a Chrysler és a Daimler szorosan összetartozott.

A kocsi pont olyan agresszív, ahogy kinéz. Ablakai keskenyek, magas az övvonala, hosszú a motorfedele

Kár tagadni: a látszólag nagyon különböző kocsikban azonos gének bújnak meg. Az augsburgi vágóhídnegyedben, egy dermesztően hideg reggelen kezdjük az összehasonlítást. A helyszín ne tévesszen meg senkit, a forgatás során egyetlen állat sem sérült meg, sőt a kocsik is egészen jól bírták a strapát. Nem beszélve a fotósunkról.

Egyik oldalon egy férfias idomokban bővelkedő, agyonkrómozott büszke amerikai cirkáló, a másik sarokban pedig egy bátor, megfontolt, domború izmait nem rejtegető német limuzin, az elmaradhatatlan oldalanként két kerek lámpával. Aligha lehet nagyobb a kontraszt a Conanként mutatkozó Schwarzenegger és a vegyészmérnöki köpenybe burkolt, szemüveges Dolf Lundgren között. Jobb, ha egyiket sem bőszítjük fel…

V8-as, 5,7 literes motorral szerelt Chrysler 300C-t gyerekjáték volt találni, ám a csupán 46 461 példányban készült, és az amerikaihoz hasonló állapotban lévő E 430 beszerzése már nagyobb falatnak bizonyult. Akárhány klubot, Mercedes-szektát, titkos garázst felkerestünk, nem találtunk rozsdamentes, hibátlan példányt. Így ezúttal is elnézést kell kérnünk, hogy esztétikailag kissé romos Mercedesszel vágunk neki az összehasonlító tesztnek.

Lágy formák és nagy ablakfelületek jellemezik a Mercedest, amelyet nem mondanánk agresszívnak akkor sem, ha tudjuk, hogy 279 lóerőt rejt a motorháza

Szóval hagyjuk a külsérelmi nyomokat, összpontosítsunk inkább a belső értékekre. A Chrysler monumentális hűtőmaszkja mögött, a kerékdobok között terpeszkedik az 5,7 literes V8. Csak 16 szelepes, egyetlen vezérműtengelye van, blokkja szürkeöntvény – a klasszikus amerikai mérnöki teljesítmény megtestesítője. A félgömb alakú égéstér (a hemiszférikusból jön a Hemi rövidítés) a történelmi izomautók sajátja, a 2004-es évjáratú 300C modellünkben 340 lóerős a V8-as, legnagyobb forgatónyomatéka 525 Nm, azaz meglehetősen jól ki van stafírungozva. Kapott egy kis technikai frissítést, ám a dupla gyújtás és a lassú üzemnél kikapcsoló hengerek ellenére az étvágya iszonyatosan nagy.

Autóm a váram

Eleget nézegettük a motort, ideje elindulni! Jó nagy lépéseket kell tenni az ajtóig, így újra szembesülünk azzal, mekkora böhöm nagy ez a kocsi. Drabális: öt méter hosszú, tengelytávja három méter. Nyolc centivel hosszabb, mint a kor S-osztálya, a W 220. Méretei ellenére a német üzleti liga – Mercedes-Benz, BMW, Audi – képviselőivel szemben azonban esélytelen. A grazi Magna Steyr gyártósorain 2010-ig készülő első széria európai példányaiból mintegy 7500 került a német piacra, beleszámítva a kombi változatokat is. Miután a Daimler és a Chrysler házassága 2007-ben viharos véget ért, partvonalra került a modell. 2011-ben Európában Lancia Thema néven született újjá, ám a 300C második szériája már korántsem volt sikeres. Az Egyesült Államokban 2016-ban például csak 53 241 példányt értékesítettek. Csak összehasonlításképpen: a tesztelt 2004-es modellből 112 930 fogyott abban az évben csak az USA-ban.

Minőségi benyomásaink vegyesek, tetten érhető, hogy bizony jó pár dollárt kispóroltak

Dugig lóerőkkel

Az, hogy csak ilyen kevesen döntöttek errefelé is a 300C mellett, nem a hanyag helykínálat vagy a barátságos utastér az oka. Az ugyanis kétségtelen, hogy kellemes érzés a Chryslerbe behuppanni és benne utazni. Az extrém magas övvonal, a keskeny ablakok és az előre tolt, szintén igen keskeny szélvédő egyfajta biztonságot, körkörös védelmet sugallnak. A vezetőt négy kör alakú műszer tájékoztatja, a tipográfia retrós, ízléses a belső és a vezető látóterében mindig ott nyújtózik a hosszú motortető.

Egyszerű, de funkcionális a retrós műszerfal

Navigáció, CD-s rádió, memóriás és elektromos ülésállítás fokozza a kényelmet, sőt még a pedálok is elektromosan állíthatók. Jó, persze, az összeszerelés minősége hagy némi kívánnivalót maga után… A szürke műanyagborítások csak nagy vonalakban illeszkednek, a bőrös ülések láttán az az érzésünk, hogy sokkal inkább műanyagok, mint állattól származó bőrök voltak az alapjai, s már csak nyomokban emlékeztetnek újkori pompájukra. Az európai prémium autókhoz szokott minőségellenőrök akár frászt is kaphatnak egy tízperces inspekció során.

Gyújtsunk rá! Mármint adjunk tüzet a motornak. Indítás után minden érzékemmel várom a V8-as staccatót, ám helyette csak decens zajt hallok. Ismét ráindítok, hátha csak a fülem dugult be a várakozásban. Kis gázt is adok hozzá, de a hangulatot az sem dobja fel, így elindulok csalódottan. Az ötfokozatú váltó szépen kapcsolgat, azonban teljes terhelésnél sem szól szépen a Hemi – csak szelíd dübörgés hallatszik a pince mélyéről. A fék és a futómű átlagos, a 300C nem kanyarművész, ehhez túl sok amerikai gént hordoz DNS-ében, igazolva a tényt, hogy a Daimlerrel kötött házasság túl rövid volt.

Felsőbbrendűség

Ritkán fordul elő, hogy egy autócsere olyan drasztikus nyomokat hagyjon, mint amikor a bunkerszerű és sötét Chryslerből átültem a világra nyitott és napfény átjárta Mercedesbe. A 300C-hez képest a Merci egy üvegház. A fene nagy világosságban rögtön feltűnik azonban, hogy a németek sokkal zsúfoltabban rendezték be, de az is látszik egyből, hogy mennyivel jobb minőségben. Kár tagadni, a Benznek van egy arisztokratikus bája, ha kicsit kopárabbnak is tűnik az amerikainál, finomabb a kidolgozása. Az újkorában százezer német márkás kocsit Avantgarde felszereltséggel látták el, többek között elektromosan állítható és memóriás az ülés, kétzónás a klíma, van benne navigáció, CD-s rádió és ülésfűtés is. A nemesfa borítás és az ízléses kárpitozás felsőbbrendűséget közvetít, az E 430 belépő egy fennköltebb osztályba.

4,3 literes V8-asa könnyűfém, hengerenként három szeleppel építették, duplagyújtásos. Csendesen indul, teljes gázra is csak visszafogottan mordul fel a 279 lovas erőmű. Nem ez a meglepő, hanem az a könnyedség, amivel a sportfutóművel támogatott limuzin halad. Sportos és kényelmes egyszerre – így nem csoda, hogy 46 461 német polgártárs döntött annak idején mellette.

Nemcsak az autók különlegesek, hanem a helyszín is az: az augsburgi vágóhídon fotóztunk

Összegzés

A Chrysler 300C nem tökéletes, Hemi V8-asa pedig túl szomjas, hogy igazán jó szívvel ajánlani tudjam. Ugyanakkor szórakoztató. Sokkal vagányabb a visszafogott Mercedesnél, amely azonban – józanul ítélve – minden tekintetben jobb.

Fotók: Arturo Rivas

Műszaki adatok: Chrysler 300C 5.7 Hemi

Motor

Elöl, hosszában elhelyezett V elrendezésű (90 fok), nyolchengeres, folyadékhűtéses benzinmotor. Furat x löket: 99,5×90,9 mm. Lökettérfogat: 5654 cm3. Teljesítmény 340 LE 5000/percnél. Legnagyobb forgatónyomaték 525 Nm 4000/percnél. Dupla gyújtás, hengerenkétként két szelep, központi, lánchajtásos vezérműtengely, hidraulikus szelepemelő himbák, szürkeöntvény blokk, könnyűfém hengerfejek, öt főtengely csapágy. Elektronikus befecskendezés. Szabályozott katalizátor.

Erőátvitel

Ötfokozatú automata váltó, hátsókerék-meghajtás, felárért összkerékhajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria, segédvázakkal. Elöl dupla keresztlengőkaros felfüggesztés rugóstagokkal, hátul több lengőkaros felfüggesztés csavarrugókkal, lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul torziós keresztstabilizátor. Golyópályás kormánymű szervorásegítéssel. Elöl-hátul tárcsafékek, ABS-szel, ESP-vel, ASR-rel. Kerekek: 7,5Jx18, gumik: 225/60 R 18 W.

Méretek és tömeg

Tengelytáv: 3050 mm. Hosszúság x szélesség x magasság: 5015 x 1880 x 1475 mm. Tömeg: 1898 kg.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Végsebesség: 250 km/h. gyorsulás 0-100 km/h: 7,1 s. Tesztfogyasztás: 15,6 liter/100 km.

Gyártási idő és darabszám

2004-től 2010-ig mintegy 700 ezer darab készült (minden változatot beleszámítva), grazi gyártásból kb. 7500 került a német piacra

Chrysler 300 C

Vásárlási tanácsadó: Chrysler 300C

A Chrysler 300C egyedi autó, amivel egy kicsit kilógunk az utcaképből. A használtautó-piacon jellemzően a dízel modellek az elterjedtek, de valójában ilyen masszív külsőhöz egy jó V8-as dukál!

Mindennapi használhatóság: 5/4 csillag

Alkatrészellátás: 5/2

Javíthatóság: 5/3

Fenntartási költségek: 5/2

Kínálat szélessége: 5/2

Kereslet: 5/1

Karosszéria

Még a legelső, 2004-es példányoknál sem okoz komoly gondot a rozsda. Csupán a hegesztési varratok helyén, és a padlólemez redőiben bújhat meg. Előfordulhat, hogy nem megfelelően záródik a napfénytető, de egyes kombi példányok csomagterében beázás nyomait is felfedezhetjük. A karosszéria masszív felépítésű, apró részleteiben azonban befejezetlennek tűnik. Az utastér berendezése gyorsan elhasználódik, az ülésfűtés és a navigáció gyakran sztrájkol.

Technika

A műszaki tartalom egy része a W 210-es Mercedesből származik. Ilyen a gyorsan kopó fékrendszer, valamint az alulméretezett futómű. A csapágyak, perselyek, lengőkarok, nyomtávrúdfejek gyakran mennek tönkre. A hardy tárcsa széteshet, illetve nekiverődhet a kardántengelynek. Az automata váltó alulméretezett váltóolajhűtője váltóhibákat okozhat.

Árak

2004-ben, a bevezetéskor:

Chrysler 300C 5.7 Hemi 49 950 euró

2010-ben, a gyártás befejezésekor:

Chrysler 300C 5.7 Hemi 55 870 euró

Ára itthon: 2 700 000 – 3 600 000 forint

Klubok és specialisták

Chrysler 300C fórum, www.300c-forum.de

Geiger Cars GmbH, amerikaiautó-specialista Münchenben, www.geigercars.de

Lehmann Automobile, amerikaiautó-specialista Hamburgban, www.lehmann-automobile.com

Alkatrészek

Miután a Chrysler kivonult a piacról, egyes Jeep-kereskedők még árulnak pótalkatrészeket. Bővebb a választék a független alkatrész-kereskedőknél, de online is rendelhetünk.

Gyenge pontok

  1. Rozsda a padlólemezen
  2. Hamar elkopó fékek
  3. Hardy tárcsa, kardántengely
  4. Első lengőkarok
  5. Nyomtávrúd fej
  6. Szívócső csappantyú (dízel)
  7. Váltó túlmelegedés (Hemi V8)
  8. Belső kárpit
  9. Kényelmi elektronika
  10. Motorvezérlés

Műszaki adatok: Mercedes-Benz E 430 (W210)

Motor

Elöl, hosszában elhelyezett, V elrendezésű (90 fok), nyolchengeres benzinmotor. Típusa: M 113. Könnyűfém blokk és hengerfej. Furat x löket: 89,9×84,0 mm. Lökettérfogat: 4266 cm3. Teljesítmény 279 LE 5750/percnél. Legnagyobb forgatónyomaték 400 Nm 3000/percnél. Dupla gyújtás, hengerenként három szelep, hengersoronként egy-egy lánchajtásos, felülfekvő vezérműtengely, hidraulikus szelepemelő himbák, könnyűfém motorblokk és hengerfejek, öt főtengelycsapágy. Elektronikus befecskendezés. Szabályozott katalizátor

Erőátvitel

Ötfokozatú automata váltó, hátsókerék-meghajtás, felárért 4Matic összkerékhajtás.

Karosszéria és futómű

Önhordó acéllemez karosszéria segédvázakkal. Elöl dupla keresztlengőkaros, hátul több lengőkaros felfüggesztés. Elől-hátul csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, torziós kereszt-stabilizátor. Golyópályás kormánymű szervorásegítéssel. Elöl szellőztetett, hátul tömör tárcsafékek, ABS, ESP. Kerekek: 7,5Jx16, gumik: 215/55 R 16.

Méretek és tömeg

Tengelytáv: 2833 mm. Hosszúság x szélesség x magasság: 4795 x 1799 x 1418 mm. Tömeg: 1656 kg.

Menettulajdonságok és fogyasztás

Végsebesség: 250 km/h. Gyorsulás 0-100 km/h: 7,4 s. Tesztfogyasztás: 12,7 l/100 km.

Gyártási idő és darabszám

1997-től 2002-ig 46 461 darab, plusz 7722 4Matic.

Mercedes-Benz Typ E 320, W 210

 

Vásárlási tanácsok: Mercedes-Benz E 430 (W 210)

Hogy kinek tetszik ez az E-osztály, kinek nem, ízlésbeli kérdés. V8-as motorja azonban nem az: telitalálat. Az élvezetes használatot ellenben könnyedén tönkre tudják tenni a krónikus rozsdahibák.

Mindennapi használhatóság: 5/4 csillag

Alkatrészellátás: 5/4

Javíthatóság: 5/3

Fenntartási költségek: 5/2

Kínálat szélessége: 5/3

Kereslet: 5/2

Karosszéria

A kilencvenes évek E-osztályú modelljeit igencsak kedveli a rozsda. Egyes autókon csak mutatóban találunk, de ha elhanyagolják, kiirthatatlanul beleköltözik. Tetten érhető a korrózió a sárvédőknél, a kerékjáratokban, az ajtótömítő gumik alatt, az ajtók alsó élein, valamint a motor- és csomagtérajtó szélein. Belülről is marja, a felfüggesztések csatlakozási pontjai gyakran rozsdásak.

Technika

A bivalyerős, hengerenként háromszelepes V8 teljesítményét nem használjuk ki a hétköznapokban. Ha 200 000 kilométerenként nem mulasztjuk el a vezérműlánc és az azt vezető sín cseréjét, akkor még ugyanennyit simán elfut a motor. Persze csak akkor, hogy a gyári előírásnak megfelelően cseréljük az olajat, illetve a váltóolajat. Vásárláskor figyeljünk arra, hogy ne halljunk kopogó hangokat az első tengely felől. Az elkopott csapágyak és perselyek tipikus nyavalyái a modellnek, de jellemző a hátsó differenciálból elfolyó olaj is.

Árak

1997-ben, a bevezetéskor:

Mercedes-Benz E 430 18 096 000 Ft

2002-ben, a gyártás befejezésekor:

Mercedes-Benz E 430 18 380 000 Ft

Ára itthon: 889 000 – 1 400 000 forint

Klubok és specialisták

Mercedes-Benz W 210 fórum és piactér: www.forum.mb210.de

E-osztály fórum: www.e-klasse-forum.de

Alkatrész-specialista: www.fr-carparts.de

Alkatrészek

A Mercedes-Benz kereskedői hálózatában minden alkatrész könnyen és gyorsan beszerezhető. Kopó alkatrészeket független boltokban érdemes venni. A nagy kínálat miatt kedvező árakon lehet alkatrészhez jutni.

Gyenge pontok

  1. Vezérműlánc-vezető sín
  2. Szelepszárszimeringek
  3. Olajfolyás
  4. Felfüggesztés (rozsda)
  5. Motortartó bakok (rozsda)
  6. Ajtóélek, kerékjáratok, sárvédők (rozsda)
  7. Motor- és csomagtérfedél (rozsda)
  8. Rugótámaszok (rozsda)
  9. Küszöbök (rozsda)
  10. Elhanyagolt karbantartás

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresse a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Arturo Rivas Copyright 2017 MPS

Forrás: Autó Magazin