Nagyjából tízmillióan laknak Svédországban, akárcsak Magyarországon. Európa nagyobb országaiból nézve ez nem túl sok, figyelembe véve, mennyi foglalkozást kell betölteni. Kellenek buszvezetők, és utasok, akiket szállítanak, színészek, orvosok, rendőrök és akiket utóbbiak elcsíphetnek: szabálytalanul parkolók, bűnözők. Szükség van eladókra, újságírókra, és olyanokra, akikről írni lehet, de ki kell pucolni a csatornát, meg kell sütni a kenyeret és még ezer más foglalkozást felsorolhatnánk.

Sokkal gyorsabb a Passat. 6,3 másodperc alatt gyorsít százra álló helyzetből

Mégsem tudnánk mindent magunktól kitalálni, mert az élet nagy rendező, és megannyi meglepő dolgot tartogat. Nem pattant volna ki a fejünkből egy olyan történetet, amiben szekrényeket szeret valaki gyártani, majd azokat darabokban kezdi árulni a hot-dog mellett – egyszerűen azért mert nem talált olyat, aki összecsavarozná azokat. Olyanra sem gondoltunk volna magunktól, hogy valahol olyan kombikat gyártanak az 1953-as Duett modell óta, amivel hegyen-völgyön bokron át lehet közlekedni erdőben és aszfalton egyaránt.

Az sem jutott volna eszünkbe, hogy ezen kombikat megemelve, körbeburkolva és négykerékhajtással ellátva új modellként lehet árulni – jelentős fejlesztési költségek nélkül. Pedig így tett a Volvo 1997-ben a V70 Cross Country esetében. Az ötlet pedig olyan sikeresnek bizonyult, hogy több gyártó is követte a svédeket: a Subau, az Audi, később a VW a Passat Alltrack modellel és legvégül a Mercedes is az E-osztály All-Terrain kivitellel. Most utóbbi kettő találkozik a V70 XC legfrissebb leszármazottjával, a V90 Cross Country-val. Mindhárom dízel, összkerékhajtású és automata váltóval szerelt. Lássuk, milyen ott a magasban a volán mögött!

19,8 cm a hasmagasság. Egy-egy apróbb szikla nem lehet akadály

 V90 CC: drága különc

Csak egyedül a Volvo képes így berendezni az autóit! Mintha egy loft lakás volna az utastér, olyan kellemes, olyan kényelmes benne. Puha fotelek, nemes anyagok, leegyszerűsített kezelőszervek. Utóbbi nyomán viszont túlságosan is sok funkció szorult az érintőképernyő mögött megbújó menürendszer alá, ahol egyáltalán nem könnyű kiigazodni. Sőt, kicsit kusza, tanulni kell egy ideig. De minden sokkal jobbá és nyugodtabbá válik, amint beállítottuk a göteborgi koncertterem hangzást az audio rendszeren.

Nagyon tágasnak azért nem mondanánk az utasteret, pedig a V90-ben helytakarékos módon, keresztben nyugszik elöl a motor. A viszonylag hosszú motorház és az elegáns hátsó között még sincs túl sok hely az utasoknak és csomagjaiknak. A puha hátsó üléseken három felnőtt azért még mindig elég jól elfér, de a csomagjaikkal már más a helyzet. A V90 mérete nemcsak a kategória átlagát múlja alul, de azt az elképzelést is, amit az átlagember minimum elvárna egy Volvo kombitól. Variálhatóságban sem példamutató a V90. A csomagtérből előre buktatható ugyan a hátsó üléssor, és egy apró nyílást is találunk a kettőbe osztott támlákon – de többel nem szolgál.

Stílusos, grandiózus, letisztult az utastér

A V90-esben keresztben van a motor, mégis szűkösebb a helykínálat, mint a konkurensekben

Térjünk vissza a vezetőülésbe, indítsuk be a motort gombnyomással, és élvezzük, ahogy késlekedés nélkül húz ez a négyhengeres dízelmotor. A V90-hez kapható legerősebb – biturbó – dízel motorterébe sűrített levegős tartályt (és azt töltő kompresszort) szerelnek, amely a turbinakerekére áramoltatott levegővel hatékonyan segít legyőzni az nyolcfokozatú automatával szerelt négyhengeres nekilendülési nehézségeit. Stílustól és vérmérséklettől függően vált korábban vagy később az automata. Eco-módba kapcsolva az alapjárat felé tolódik el a váltás, amivel a papíron 8,4 literes átlagot (/100 km) bő két literrel sikerült alulmúlni – de egy ilyen erős motornál ezen nincs mit csodálkozni, sportos vezetési stílussal ugyanennyivel az átlag fölé kergethető a fogyasztás.

A rugózási komfort is hasonlóan tág határok között mozog. Tesztautónk hátsó légrugós felfüggesztéssel érkezett, amelynek kényelmén a 20 colos felnik és abroncsok bizony sokat rontanak. A rövid úthullámokat nem szereti a felfüggesztés, ilyenkor keményen képes felütni. A normál kombitól eltérően azonban a CC a hosszanti úthullámokat egész ügyesen kezeli. A feszesebb futómű ellenére nem érdemes dinamikus vezethetőségre számítani: 20 centiméteres hasmagassággal erősebben dől a CC, nehézkesebb a mozgása, egyszerűen testesebbnek érződik. Ezzel elhalványulnak a kormány felől érkező visszajelzések is, de mozdulatainkra még így is kellően közvetlenül reagál. A terepen ez a beállítás nagyon szépen muzsikál, de ezt valószínűleg kevés tulajdonos használja ki rendszeresen.

Az úton maradást gazdag biztonsági felszereltség segíti, amelyek egyre nehezebbé teszik a balesetek elszenvedését. A megfelelő tapadásról a megbízható összkerékhajtás gondoskodik alapvetően, amelynek elektronikusan vezérelt kuplungja (BorgWarner) maximum 50 százaléknyi nyomatékkal terheli a hátsó tengelyt. A V90 összességében nagyon stabil szerkezet, ellenben kicsit nehézkesen lassít. A LED-fényszórót is tartalmazó felszereltségére sem lehet panasz, de ennek alaposan meg is kérek az árát, a teszt legdrágább modellje alapáron. Mégis megéri?

Mivel a motor keresztben áll a géptető alatt, a Passat 17 centiméterrel rövidebb karosszériával is több helyet kínál, mint a Mercedes

Passat Alltrack: a legfürgébb

Tegyük fel, hogy a Volvóról eltávolítunk minden pompát, csillogást, túlzást és mindezt tökéletesen átgondolt, kiváló használati értékkel bíró elemekkel váltjuk fel. Na, pont ilyennek tűnik a Passat Alltrack a V90 CC után. Az extravaganciát az autón körbefutó szürke műanyagburkolat jelenti, valamint az 2,8 centiméteres emelés, amely az Alltrack sajátja. Az útról letérve ezek adna némi plusz védelmet is a karosszériának, de alapvetően nem befolyásolják a kiegyensúlyozott felfüggesztést.

Amíg a Volvo csak hátul, a Mercedes viszont elöl is és hátul is légrugós futóművet használ, a VW acélrugókat és adaptív lengéscsillapítókat vet be. Mivel az Alltrack opciósan (167 640 Ft) is csak 18 colos kereken gurul, finomabban és érzékenyebben rugózik, mint a V90, azaz még a kisebb dudorokat is képes eltüntetni. Teljes terhelésnél azért visszajön valami a Volvóra költött összegből, ilyenkor ugyanis az Alltrack a keresztirányú hullámokon keményebbé válik, a hosszúkon pedig jobban elkódorog nála.

Még a gazdag felszereltségű Alltrack modell anyagminősége sem éri el teljesen a konkurensek szintjét.

Bőséges helykínálat elöl és hátul

Állítási lehetőségeivel viszont a VW-beállításai is nagyon szerethetők. Komfort beállításban finoman, Dinamikusban jóval harapósabban reagál. Utóbbiban a gázreakció és kormányzás is érzékenyebbé válik, ilyenkor nagyon szépen tartja az ideális íveket is, könnyen és pontosan irányítható – bár kicsit több visszajelzés még jól jönne. A tapadásról Haldex-rendszerű négykerék-hajtás gondoskodik, a kigyorsításokról pedig a kétliteres TDI motor legerősebb kivitele. A 240 LE-t és az 500 Nm nyomatékot szépen kezeli a hétfokozatú DSG-váltó, amely általában alacsony fordulatszám mellett váltogat. Sport módban kicsit pörgősebb, de itt sem hajszolja túl a dízelt, miközben jobban gyorsul, mint egy Golf GTI.

Az Allroad kivitel érzésre alig különbözik egy Passat kombitól, amely a három közül legkisebb méreteivel is lenyűgöző méretű helykínálatot nyújt utasainak és csomagjaiknak egyaránt. A magas üléshelyzet fura csak a kormány mögött, kevésbé vagyunk az autó része, mint a hagyományos kivitelekben. Hogy mit tud még a Passat? Egyszerűen kezelhető, gazdag – de nem túlzásoktól mentes – a biztonsági felszereltsége, az anyag és kidolgozási minősége pedig remek – de nem annyira, mint a Volvóé, vagy a Mercedesé.

A hétköznapi használhatósághoz minden megvan a Passatban: kényelmes a beszállás, nagyméretű rekeszeket találunk, három részre osztott a hátsó támla, csúsztatható a csomagtérpadló, és a második sorban is találunk szellőzőrostélyokat. Nem mellesleg hasonló felszereltség mellett 5,5 millióval olcsóbb, mint a V90 Cross Country. Az biztos, hogy a Passat a legkedvezőbb árú választás. De a legjobb is?

A Mercedes utasterébe jut a legkevesebb zaj: 130 km/órás sebességnél 4 decibellel kevesebb, mint a VW esetén

E-Klasse All-Terrain: minden esetre

Nagypapa túrabakancsban? Korábban ilyen kivitel az E-osztályból nem létezett, ami egy újabb ellenpélda arra, hogy régen minden jobb volt. Az All-Terrain gyakorlati szempontból bármilyen SUV-val felveszi a versenyt, de mivel ez nem egy újonnan fejlesztett, hanem egy átalakított modell – a sima kombi sokoldalúságára is felhívja a figyelmet. Nincs is hiány praktikumban a T-modell esetében: utasait és azok csomagjait pazar helykínálattal várja. A hátsó sorban az erősen megdöntött támla kicsit zavaró, de ezzel el is érkeztünk a Mercedes legkomolyabb problémájához… A mérleg másik oldaláról néhány jó tulajdonság: hibátlan kidolgozás, kényelmes ülések, könnyű kezelhetőség, beleértve a kormányról vezérelhető fedélzeti számítógépet és a médiarendszert is, modern biztonsági asszisztensek, kiváló fékek, félig autonóm vezetési mód (automatikus előzés funkció sávváltással az autópályán), kényelmes beszállás, nagy terhelhetőség. Vagyis minden olyan, mint a sima E-osztályos kombiban.

Kevés dolog változott az All-Terrain kivitelnél. Leginkább a hasmagasság: 2,9 centivel magasabb, amiből másfél centi a rendes emelés, a maradék 1,4 centi az eltérő abroncsok magasabb oldalfalából következik – ami egyben kényelmesebb rugózást is biztosít. A széria légrugózással a 12,1 centiméteres hasmagasság gombnyomásra 15,6 centiig emelhető. Utóbbival az E-osztály nagyobb terepjáró képességre tesz szert, míg előbbivel kiemelkedően kényelmes utcai körülmények között.

A Mercedes utasterébe jut a legkevesebb zaj: 130 km/órás sebességnél 4 decibellel kevesebb, mint a VW esetén

Így lehet spórolni az elegáns utastérben: az érintőpad (76 e Ft) éppolyan felesleges, mint a digitális műszerfal (340 e Ft).

Üresen vagy tetőig pakolva a Mercedes gyakorlatilag minden úthibát kivasal, legyen az kicsi, nagy, rövid vagy hosszú. Nem dől jobban a sima kombinál? – merülhet fel jogosan a kérdés. Ez csak az arra rendkívül kényes és érzékeny autósoknak fog feltűnni. Az All-Terrain hangolása ugyanis szinte semmiben sem különbözik attól a kiemelkedően jó irányítható beállítástól, amire a sime E-osztály képes ebben a generációban. Egy kicsit persze korábban kezd dőlni, és válik alulkormányzottá, az ESP is valamivel előbb avatkozik be. Ezek az apóságok csöppet sem változtatnak azonban azon a tényen, hogy az All-Terrain egyensúlya és tapadása kiváló. Ráadásul a kormányzás is nagyon kezes, a Mercedes pontosan irányítható, visszajelzést is kapunk bőven.

Ahhoz, hogy lényegesen kisebb teljesítménye miatt ne veszítsen pontokat a Mercedes, szüksége volt arra, hogy kétliteres dízelmotorja nagyon kiegyensúlyozottan járjon, amelynek rugalmassága is elsőosztályú a kilencfokozatú automata váltó közreműködésének köszönhetően. Az E220 d persze így is lassabban gyorsít konkurenseinél, de a legkedvezőbb fogyasztással (7,5 l/100 km) és a legnagyobb hatótávolsággal (880 km a 66 literes opciós üzemanyagtartállyal) alaposan kárpótol.

Utóbbit olyannyira jól csinálja, hogy már a költségek fejezet előtti pontozásban is sikerült annyira elhúznia, hogy a Passatoz viszonyított 3 milliós felár ellenére is megőrizze vezető helyét a teszt lezárásakor. Az All-Terrain modellel ugyan nem hozott sok újdonságot a Mercedes, de az eddig is lenyűgöző E-osztály kombi értékeit még magasabbra szintre emelte. Abszolút megérdemelt a győzelme.

Jármű típusaMercedes E 220 d 4Matic All-TerrainVolvo V90 CC D5 AWD ProVW Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion
Motor (ccm)S4, turbódízel, 1950 S4, turbódízel, 1969 S4, turbódízel, 1968
Teljesítmény (kW/LE/ford) 143 (194) /3800 173 (235)/4000 176 (245)/4000
Nyomaték (Nm/ford) 400/1600480/1750500/1750
Gyorsulás (0-100 km/h)  8,7 s8,1 s6,3 s
Végsebesség (km/h) 231230234
Fogyasztás (l/100 km) 5,25,35,7
Listaár (Ft)16 993 87013 356 97018 798 000

Értékelés

1: MERCEDES

Mindenkinek, aki szeret a fellegekben járni. Egyértelmű győzelem kiváló tapadással, ringató rugózási komforttal, a legkulturáltabb és legtakarékosabb motorral, kiemelkedő biztonsággal.

2: VW

Azoknak, akik szeretik a gyorsaságot. A masszív hajtáslánc, az élvezetes irányítás tartozik a tágas és kedvező áru Passat erősségei közé. Biztonsági felszereltsége elmarad a többiekétől.

3: VOLVO

Azoknak, akik szeretnek nagyban játszani. A hiánytalan biztonsági felszereltség, a kiváló kényelem és a gazdag alapfelszereltség most csak a harmadik helyre volt elég.

Ez a cikk az Autó Magazin 2017/6. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!  Eredeti szöveg: Sebastian Renz ; Képek: Hans-Peter Seufert, Copyright 2017 MPS