Az 1994-ben bemutatott Fiat Coupé formaterve abszolút egyedi, másodpercek alatt bele lehet szeretni. A különleges forma ellenére a műszaki részletek a konszern jól bevált megoldásaira alapultak, így a kupé nemcsak szép, hanem vezetési élményben is nagyon sokat ad.

1. Családfa

A Fiat a kilencvenes évek közepén döntött úgy, hogy újra piacra dob egy kupét, a döntéssel 16 éves kényszerszünet ért egy csapásra véget. A szellemi elődök között említhetjük a 124 Sport Coupét, amely 1967-től 1975-ig készült, egy sportos-elegáns kétajtós volt a 124-es limuzin alapjain. 1,5-1,8 literes motorokkal készült, aztán jött a 128 Coupé 1972-től 1979-ig. A 128-as alapjaira épülő kis kétajtós két motorral, 1,1 és 1,3 literessel volt kapható.

Mindössze hetvenezer példány készült a Coupéból, és azok nagy részét is elhanyagolták. Nehéz kedvencként dédelgetett darabot kifogni

A kilencvenes évekre fordulva a Fiat autóipari divízióját akkoriban vezető Paolo Cantarella határozottan megfogalmazta az igényeit a készülő autóval kapcsolatban, érzelmeket akart, ráadásul nem is keveset. Kevesen tudják, de a Coupé külső formatervéért Chris Bangle volt felelős, őt azonban még az autó bemutatója előtt elcsábította a BMW a Fiattól. A belső formaterv elkészítésével már a Pininfarinát bízták meg, ahogy a gyártást is az olasz manufaktúra vállalta magára. A Pininfarina munkájának csalhatatlan jele, hogy az utastérbe, illetve a Coupé hátsó részére is került egy-egy Pininfarina-felirat. A látványos élekkel szabdalt, nagy motorháztetővel operáló karosszéria alá a Fiat jól bevált műszaki megoldásai kerültek, az alkatrészek nagy része az akkor már régóta piacon lévő Tipóból érkezett. Sajnos, ahogy közvetlen elődje, úgy utódja sem volt a Coupénak, rettentő kevés, alig hetvenezer példány készült a méltatlanul alulértékelt autóból.

2. Ár

A Coupé ára az elmúlt években mind itthon, mind a fontos beszerzési forrásnak számító Németországban folyamatosan csökkent, az árak valószínűleg a mélypontjukat is elérték. A Coupéra hajtók szerencsétlensége, hogy kevés készült belőle, és ennek a kevés példánynak is jobbára elég hányatott sorsa volt, az elérhető darabok között kevés az igazán megkímélt, hobbiautóként dédelgetett darab.

A Coupé műszaki alapjaival nem kockáztatott a Fiat, a bevált nagyszériás megoldásokhoz nyúlt vissza. Az autó semlegesen viselkedik az úton, a kétliteres motor is életerős

A tesztelt példány speciel ilyen, az 1995-ös Coupénak mindössze egy féltő tulajdonosa volt, a futott 63 ezer kilométer sem éppen mindennapi használatot sejtet. A teszt időpontjában 3990 euróért árulták, ez átszámítva 1,3 millió forint körüli összegnek felel meg.

3. Teljesítmény

139 lóerős teljesítményével már a kétliteres, nem különösebben modern szívómotor is tökéletesen kielégítő vezetési élményt ad. 1996-tól a Barchettába is szerelt, 131 lóerős 1,8-as jelent meg, de akinek ez sem elég, vadászhat a turbós csúcsmodellek egyikére is. Ezekbe öthengeres motorok kerültek, már-már istenkísértést jelentő 220 lóerős teljesítménnyel és 310 Nm-es nyomatékkal.

4. Sportos forma

Bangle nemcsak a BMW-nél valósított meg merész elképzeléseket, a Coupé is egyike azoknak a munkáinak, amelyekkel kapcsolatban nehéz semlegesnek maradni. A kis sportkocsit legalább annyian imádják, mint ahányan gyűlölik, de Bangle mentségére szóljon, hogy itt-ott kompromisszumos megoldásokat kellett választania.

A kétliteres négyhengeres az első tengelyt hajtja. Később a Barchetta-féle 1,8-as is megjelent, sőt öthengeres turbóval is kapható volt a Coupé

Nem volt egyszerű a cégvezető kérésének megfelelően olyan autót tervezni, amely egyfelől érzelmeket korbácsol, Bangle is kiélheti magát benne, és még a mindennapi használhatóság követelményének is megfelel a 2+2 üléses kialakítással. A kompromisszumok ára, hogy bizonyos szögekből nézve valóban furcsának tűnik a Coupé, de azt egészen biztosan lehet állítani, hogy nem tucatautó.

A karosszéria színében pompázó dekorcsík nélkül elég unalmas lenne az utastér. A magasságban állítható kormány az alapfelszereltség része volt

Az utastérben döntően a Pininfarina akarata érvényesült, a megkerülhetetlen műanyagból jócskán jutott a kabinba. A széles dekorcsíkot a karosszéria színére fényezték, ez legalább visz egy kis élénkséget az egyhangúságba. A műszerek jól olvashatók, az ülések jó oldaltartást biztosítanak.

5. Megbízhatóság

Lehet, hogy a Coupé csak néhány tízezer példányban készült, a nagyszériás alapok miatt mégis problémamentes autónak számít. Egyes javítások ezzel együtt is költségesek lehetnek, például ha elhanyagolták a vízpumpát: ennek cseréje komoly kiadást jelenthet. A Bangle-féle karosszéria javítása sem egyszerű, karosszérialakatos legyen a talpán, aki például megbirkózik a nagy felületű motorháztetővel. Ha nem megy a javítás, az elemek utólagos cseréje nem olcsó mulatság.

Amire a vásárlásnál nagyon kell figyelni

A legnehezebb feladat a jó állapotú példány felkutatása, ez önmagában hosszú időt vihet el. Ha megvan a kiszemelt darab, érdemes ellenőrizni a szervizkönyvet, egyetlen kihagyott karbantartásnak is drága következményei lehetnek. A karosszérián érdemes rozsdanyomokat keresni, ezek felbukkanása főleg a motorháztetőn, a küszöböknél és a hátsó kötényen lehetséges. A sufnituningos példányokat kötelező kerülni!

Műszaki adatok – Fiat Coupé 16V 1995
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1995
Hengerek/szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW/LE)102/139/4500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,7
Végsebesség (km/h)208
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km)11,2
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4250/1768/1355
Tengelytáv (mm)2540
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM
1993-2000kb. 70 000 példány

Hány pontot ér a Fiat Coupé mint youngtimer?

439 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Hány pontot ér a Fiat Coupé mint youngtimer?