Az 1994-ben bemutatott Fiat Coupé formaterve abszolút egyedi, másodpercek alatt bele lehet szeretni. A különleges forma ellenére a műszaki részletek a konszern jól bevált megoldásaira alapultak, így a kupé nemcsak szép, hanem vezetési élményben is nagyon sokat ad.
1. Családfa
A Fiat a kilencvenes évek közepén döntött úgy, hogy újra piacra dob egy kupét, a döntéssel 16 éves kényszerszünet ért egy csapásra véget. A szellemi elődök között említhetjük a 124 Sport Coupét, amely 1967-től 1975-ig készült, egy sportos-elegáns kétajtós volt a 124-es limuzin alapjain. 1,5-1,8 literes motorokkal készült, aztán jött a 128 Coupé 1972-től 1979-ig. A 128-as alapjaira épülő kis kétajtós két motorral, 1,1 és 1,3 literessel volt kapható.

2. Ár
A Coupé ára az elmúlt években mind itthon, mind a fontos beszerzési forrásnak számító Németországban folyamatosan csökkent, az árak valószínűleg a mélypontjukat is elérték. A Coupéra hajtók szerencsétlensége, hogy kevés készült belőle, és ennek a kevés példánynak is jobbára elég hányatott sorsa volt, az elérhető darabok között kevés az igazán megkímélt, hobbiautóként dédelgetett darab.

A Coupé műszaki alapjaival nem kockáztatott a Fiat, a bevált nagyszériás megoldásokhoz nyúlt vissza. Az autó semlegesen viselkedik az úton, a kétliteres motor is életerős
3. Teljesítmény
139 lóerős teljesítményével már a kétliteres, nem különösebben modern szívómotor is tökéletesen kielégítő vezetési élményt ad. 1996-tól a Barchettába is szerelt, 131 lóerős 1,8-as jelent meg, de akinek ez sem elég, vadászhat a turbós csúcsmodellek egyikére is. Ezekbe öthengeres motorok kerültek, már-már istenkísértést jelentő 220 lóerős teljesítménnyel és 310 Nm-es nyomatékkal.
4. Sportos forma
Bangle nemcsak a BMW-nél valósított meg merész elképzeléseket, a Coupé is egyike azoknak a munkáinak, amelyekkel kapcsolatban nehéz semlegesnek maradni. A kis sportkocsit legalább annyian imádják, mint ahányan gyűlölik, de Bangle mentségére szóljon, hogy itt-ott kompromisszumos megoldásokat kellett választania.

A kétliteres négyhengeres az első tengelyt hajtja. Később a Barchetta-féle 1,8-as is megjelent, sőt öthengeres turbóval is kapható volt a Coupé

A karosszéria színében pompázó dekorcsík nélkül elég unalmas lenne az utastér. A magasságban állítható kormány az alapfelszereltség része volt
5. Megbízhatóság
Lehet, hogy a Coupé csak néhány tízezer példányban készült, a nagyszériás alapok miatt mégis problémamentes autónak számít. Egyes javítások ezzel együtt is költségesek lehetnek, például ha elhanyagolták a vízpumpát: ennek cseréje komoly kiadást jelenthet. A Bangle-féle karosszéria javítása sem egyszerű, karosszérialakatos legyen a talpán, aki például megbirkózik a nagy felületű motorháztetővel. Ha nem megy a javítás, az elemek utólagos cseréje nem olcsó mulatság.
Amire a vásárlásnál nagyon kell figyelni
A legnehezebb feladat a jó állapotú példány felkutatása, ez önmagában hosszú időt vihet el. Ha megvan a kiszemelt darab, érdemes ellenőrizni a szervizkönyvet, egyetlen kihagyott karbantartásnak is drága következményei lehetnek. A karosszérián érdemes rozsdanyomokat keresni, ezek felbukkanása főleg a motorháztetőn, a küszöböknél és a hátsó kötényen lehetséges. A sufnituningos példányokat kötelező kerülni!
Műszaki adatok – Fiat Coupé 16V 1995 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1995 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 102/139/4500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,7 |
Végsebesség (km/h) | 208 |
FOGYASZTÁS | |
Vegyes (l/100 km) | 11,2 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4250/1768/1355 |
Tengelytáv (mm) | 2540 |
ÉPÍTÉSI IDŐ, DARABSZÁM | |
1993-2000 | kb. 70 000 példány |
Kommentek