Ami azt illeti, elég bátor vállalkozás manapság újabb modelle(kke)l beszállni a kis szabadidő-autók szegmensébe. Annyi van már belőlük, hogy lassan össze sem lehet számolni őket: az egyik ebben, a másik abban nyújt különlegeset, de megtalálni azt a rést, ahol még lehet próbálkozni – hát, nem szívesen lennénk azoknak az autóipari stratégáknak a helyében, akik éppen ezekre próbálnak ráérezni.
Röviden
Honda HR-V 1.6 i-DTEC: 120 LE, 0-100 km/h 10,4 s, 6 199 000 Ft-tól, Mazda CX-3 CD105: 105 LE, 0-100 km/h 10,5 s, 5 919 900 Ft-tól
Noha a piac nagy, és első pillantásra minimum kétségesnek tűnik, hogy ekkora tülekedésben lehet-e elfogadható mennyiségben eladni egy-egy autót, a japánok próbálkoznak becsülettel. A szegmens nagy itinerjének M betűje alatt nyár óta már ott sorakozik a Mazda CX-3 is, vitathatatlan előnyökkel: kedvező árral, rendelhető összkerékhajtással, kifinomult motorokkal, és egy, az iparág fősodrától jelentősen eltérő formanyelvvel, a Kodóval. A feltűnő megjelenésnek vannak persze hátrányai is, köztük a kis rakodónyílás és a meglehetősen szűkös hátsó üléspad.
A lemezek alatt vannak a legjobb dolgok
Német testvérlapunk, az auto, motor und sport korábban a Mini Countryman és a Jeep Renegade ellen tesztelte a kis Mazdát, abból az összehasonlításból pedig győztesen jött ki. Az ellenfél ezúttal a nagy visszatérő Honda HR-V, amelynek gyártását 2005-ben állították le, hogy aztán idén ősztől újra a kereskedésekben álljon. Elég néhány pillantást vetni az autóra ahhoz, hogy kiderüljön, nem a formaterv a HR-V legerősebb pontja. Az új Jazz alapjaira ültetett karosszéria inkább konzervatív, mint modern, de a kupésan gömbölyített hátsó résszel sikerült egy kis látványosságot csempészni bele. Összkerékhajtás egyelőre nem rendelhető (de később nincs kizárva), így a terepképességekkel kapcsolatban kár lenne csodákra számítani.

7,2 km/h-val gyorsabban teljesítette a Honda a kikerülést szimuláló dupla sávváltást. Szlalomban is majdnem 5 km/h-t vert a Mazdára – mindkét eredmény meglepő
Csomagtartóban a Honda a jobb
Jelentős különbségek vannak az üléskoncepció és a csomagtartók kialakításában is. A Mazda hátsó üléspadja könnyedén előrebillenthető, és egyből sík padlót ad, az alsó rekesszel megtoldott csomagtartó 350-1260 literes értéke többé-kevésbé méltó a kategóriához. De a Hondának erre is van válasza: az alaphelyzetben 470 literes csomagtartó jóval nagyobb a Mazdáénál, a Jazz-alapoknak hála ráadásul a Magic Seat üléskoncepcióval is képes bevinni egy gyomrost ellenfelének.

126 kilóval könnyebbnek bizonyult a mérlegen a Mazda CX-3. Ennek megfelelően a 15 lóerővel gyengébb motorja ellenére is tartja a lépést a HR-V-vel, hasonló fogyasztás mellett
Jó felszereltség jó áron
Előnyei ellenére a Honda nem drágább a CX-3-asnál, sőt a tesztelt felszereltségi változatoknál éppen a HR-V van minimális előnyben (6 699 000 forintba kerül a közepes Elegance változat). Ha a dízel modellek alapárait nézzük, minimálisan a Mazda javára billen a mérleg nyelve. A HR-V modern infotainment rendszere szériában webkapcsolattal is rendelkezik, de alapáras a sebességkorlátozó és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is.
A középkonzol megjelenését mutatós érintőképernyő dobja fel, de nemcsak ettől tűnik sokkal divatosabbnak a HR-V belseje, mint külseje: zongoralakkal, krómbetétekkel és látványvarrásokkal is feldobták az összhatást. A dupla rekeszes, mély kesztyűtartó mellett az apró váltókar alatt is kialakítottak egy nagy tárolódobozt, nagy kár viszont, hogy az ajtókárpitokba vájt rekeszeket alulméretezték. A szintén jól felszerelt CX-3 6 759 000 forintba kerül, a 60 ezer forintos plusz azonban egy ügyes alkudozónak semmi.Különbségek az extrákban
Csak a Mazdához rendelhető adaptív tempomat, kanyarkövető LED-es fényszóró vagy többszínű vetített képernyő, ezek azonban már csak a több százezer forinttal drágább, csúcsfelszereltségű modellhez járnak. A Hondáénál egyszerűbb hatást keltő kabin leglátványosabb eleme az MZD Connect rendszerhez kapcsolódó színes kijelző, amely nem csupán a navigációt jeleníti meg, az autó beállításait is ennek segítségével lehet megváltoztatni. Álló helyzetben érintőképernyőként funkcionál a kijelző, menet közben az első ülések közötti kis forgókapcsolóval lehet barangolni a menüben.
Ez egyébként nem rossz ötlet, mert szinte biztos, hogy menet közben sokszor bökne félre a fél szemét az úton tartó vezető. A Honda kijelzője ezzel szemben kizárólag érintőképernyőként működik, nincsen forgókapcsoló, de ebben azért szerepe van annak is, hogy míg a Mazdánál a műszerfal tetején trónol a képernyő, a Hondánál a középkonzolba integrálták, így jóval közelebb van a vezető kezéhez. Még az audiorendszer hangereje is csak a képernyő nyomkodásával (vagy a kormányon lévő gombokkal) szabályozható, de legalább a klíma kapott egy külön kezelőpanelt a kijelző alatt. Igaz, ez a felület is érintésalapú.Jó ülések
Minimális előny a Mazda javára, hogy a navigáció képe élesebb, és a térkép is jóval tartalmasabb, ami a magyar fejlesztők munkáját (NNG-féle iGO) is dicséri. A Honda a Garmintól származó adatokat használja, de a két rendszerben közös, hogy okostelefon csatlakoztatása esetén valós idejű forgalmi adatokat használ a dugók elkerüléséhez.
Alapvetően mindkét autót kényelmesre hangolták, így hosszabb utak sem válnak tortúrává bennük. Noha a nagyobb úthibák felütéseivel a Mazda és a Honda sem tud mit kezdeni, összességében mindkét kis SUV rugózása rendben van, a kisebb egyenetlenségek alig érezhetők az utastérben. Az autók által kínált komforthoz jól illenek az ülések, a tartásuk megfelelő, de ennél többet nehéz mondani róluk.Élvezetes kapcsolgatás
A két SUV-ban hasonló méretű, de különböző karakterű dízelmotorok dolgoznak. A Hondáé 1,6 literes, csúcsteljesítménye 120 lóerő, amelyhez 300 Nm-es csúcsnyomaték társul. Néha kissé nyers a hangja, de alapvetően könnyedén és lendületesen mozgatja az 1,35 tonnás autót, az apró, remekül kézbe illő váltó után sem kell feltétlenül túl sokszor kapkodni. Aki azonban az élményt keresi a kapcsolgatásokban, imádni fogja ezt a váltót: amilyen rövid a kar, olyan rövid utat tesz meg a fokozatok között is. A CX-3-as kevésbé precíz váltója messze nem tartogat ennyi élményt, a váltások sokkal kevésbé gördülékenyek.

Jó kidolgozású, de meglehetősen egyszerű a kabin kialakítása. A színes kijelző minden dízel modellhez alapáron jár

A Honda utastere sokkal divatosabb a kissé régimódi karosszériánál. Elegáns középkonzol, apró váltókar, és alatta egy tárolórekesz
Sima Honda-győzelem
Noha élesebb kanyarokban érezhető oldaldőlést produkál a Honda, sokkal simábban fordul el, az indirekt, de visszajelzésekben erős kormányzás pontosabb és biztonságosabb irányíthatóságot biztosít. A hirtelen sávváltásokkal is sokkal határozottabban és nagyobb tempóval birkózik meg a Honda, holott látatlanban esküdni mertünk volna a Mazda fölényére ezekben a versenyszámokban.

A szűk CX-3-as rakodópereme 14 centivel magasabban van, mint a HR-V-é, a csomagtartó 120 literrel kisebb
A mi véleményünk
1. Honda A HR-V a teszt egyértelmű győztese. Hogy miért? Nem nagyon van még egy olyan kis SUV, amely ekkora helyet és variálhatóságot kínál biztonságos és sportos vezethetőség mellett. Ebben az autóban van potenciál.
2. Mazda A szűkebb karosszérián és a Hondáéhoz képest kevésbé meggyőző futóművön ment el a CX-3-as győzelme. Mellette szól, hogy a beugró dízel változat olcsóbb, mint a Hondánál, emellett valamivel kényelmesebb és kifinomultabb.