Összkerékhajtás, 220 lóerő és a satnyább Forma-1-es versenygépeket megszégyenítő hátsó szárny. Első ránézésre látszik az Escort RS Cosworth-kivitelén, hogy ralipályákra álmodta meg a Ford.
Jobban megy a mai Golf GTI-nél
De ezt csak azok veszik le, akik konyítanak az autókhoz, a közlekedők egy része csupán egy felcsicsázott használt autót lát benne. 1992-ben mutatta be a gyár, 1996-ban készült belőle az utolsó – egyszerűen túl régen volt, az emberek elfelejtették, mi ez, és mire képes. Könnyű prédának hiszik, de nem az. Nagyon nem. 5,9 mp a százra gyorsulás ideje, amivel egy szintén 220 lóerős új Golf GTI-re hat tizedet ver.

Összkerékhajtását, turbómotorját és futóművét a Sierra RS Cosworth adta. A padlólemezből 60 millimétert kellett kiműteni, hogy passzoljon az Escort karosszériájára
Új raliautó
1991-ben a Ford győzött a Monte Carlo-ralin, ami akkora diadal, mint megnyerni a Forma-1-ben Monacói Nagydíjat. Az elsőség feltüzelte a Ford vezetését, hogy van mit keresniük a raliban, csakhogy a versenyképes technikát a Sierra bódéja fedte. Nyolc év után annak leváltása közeledett, utóda, a Mondeo nem is vitte tovább ezt a nevet, nem volt érdemes a Sierrát futtatni a rali vébén.

Padlógázon 3500-as fordulatszámtól állandó a maximális töltőnyomás, a turbó erejétől hirtelen szűk lesz az országút
Összesen 60, oldalanként 30-30 milliméteres sárvédő-szélesítésekre volt szükség, hogy a középkategóriás Sierra sportfutóműve ne lógjon ki a kompakt autó alól. A karosszéria merevségét négy hossztartó javítja. Kettő a Sierrából, kettő az Escortból.
Donor: a Sierra Cosworth
Elöl ugyanaz a kétliteres turbómotor van, amely a Sierrában 1985-től tombolt. A sportmotort a brit Cosworth fejlesztette. A northamptoni központban nem egyszerűen Garrett-turbófeltöltőt pakoltak a motorra, új fejlesztés volt a gyújtást és a befecskendezést vezérlő elektronika valamint a 16 szelepes hengerfej két felülfekvő vezérműtengellyel (DOHC).

7145 db készült belőle, 56 500 márkás áron. Ez 2,9 millió forintnak felelt meg, amiért ma egy belépő Swiftet vehetünk. Akkoriban két korrekt Sierrát adtak érte
Konkurensek: 323 GTR, Sunny GTi-R, Lancer Evo I
Ám a rali világbajnokságra csak akkor térhetett vissza az Escort, ha a szabályok értelmében elkelt az első 2500 darab a kőkemény sportmodellből. Akkoriban volt választék raliautó-alapból turbóval és összkerékhajtással, elég a Mazda 323 GTR-re, a 220 lóerős, 6,4 mps alatt százra gyorsuló Nissan Pulsar (Sunny) GTi-R-re az Audi Coupéra, az 1992-ben bemutatott Lancer Evo I-re vagy a Subaru Imprezára gondolni.
Végül az Escort RS-ből 7145 darab készült az osnabrücki gyárban, 56 500 márkás áron. Ez az 1992-es árfolyammal felszorozva 2,9 millió forintnak felelt meg, amiért ma egy belépő Swiftet vehetünk, nem ütőképes sportautót. Jobban megfogható az összeg, ha azt mondjuk, hogy két korrekt normál Sierrát adtak érte. 1550 márkás felárat kért a Ford a luxusváltozatért, fűthető els szélvédővel, központi zárral és elektromos ablakemelővel, ha a kényelem többet számított a súlygyarapodásnál.
Motorhibás volt
A fekete autó 1992 decemberi. Egy Heiko Müller nevű német fiatalemberé, aki 2001-ben vette, motorhibásan és elszomorító állapotú karosszériával. A Ford-szervizben dolgozó tulaj három Sierra Cosworth után ült át a kompakt ágyúgolyóba. Az utólagos 18-as felniket a gyári 16 collosokra fogja cserélni, amit elég nehéz volt felhajtania. Végül Angliában akadt hozzá egy kerékszett. Aki bármilyen Cossie-hoz keres alkatrészt, ott érdemes próbálkoznia.
Erejéhez és mai szemmel is észveszejtő kanyarsebességéhez képest az Escort RS Cosworth civilizált autó, az utólagos sportfutómű ellenére sem rázza ki az utasok lelkét. Nem kell hozzá vadállat-szelídítőnek születni.
Igazi tigris
Külön öröm benne a sötétben fluoreszkáló hátlapú óracsoport, összesen hét műszerrel tarthatjuk szemmel a gép élettani folyamatait. A legérdekesebb közülük a töltőnyomásé, mert nyilván minket is az érdekel, mennyire tigris.
Padlógázon 3500-as fordulatszámtól állandó a maximális töltőnyomás, a turbó erejétől hirtelen szűk lesz az országút. Pillanatokkal a váltások után a motor megint a leszabályozásig űzi a fordulatszámot.
Veszteségmentes a kilövés, mert a középső differenciálmű viszkokuplungja nem enged nagy fordulatszám-különbségeket a kerekek között. De az Escortban még a hátsó kerekek között is van egy viszkokuplung, amely differenciálzárként limitálja a jobb és a bal hátsó kerekek fordulatszámának eltérését.
Szárny nélkül 248 km/óra
Máris 180-on áll az óra, innen a szériaváltozat 233-ig gyorsulna. Anno a Ford azt közölte, hogy a nagy hátsó szárny nélkül 248 kilométer/óra volna a végsebesség. Gondoljunk bele, hogy 1992-ben ezzel a tempóval alig volt ellenfele az autobahn belső sávjában.

160 felett érezni a nagyobb leszorító erő hatását – mondja a jobra álló tulajdonos a nagy hátsó szárnyról
Műszaki adatok – Ford Escort RS Cosworth, 1992 | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat (ccm) | 1993 |
Furat x löket (mm) | 90,8 X 77,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 162 (220)/6250 (tuninggal kb. 290 LE) |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 294/3500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,9 |
Végsebesség (km/h) | 233 |
Fogyasztás | |
Átlagfogyasztás (l/100 km) | 14,1 |
Méretek, futómű | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4211/1738/1435 |
Kerékfelfüggesztés elöl | MacPherson rugóstag csavarrugóval, kanyarstabilizátorral, gáztöltésű lengéscsillapítókkal |
Kerékfelfüggesztés hátul | Ferde lengőkarok csavarrugóval, keresztstabilizátorral, gáztöltésű lengéscsillapítókkal |
Menetkész tömeg (kg) | 1376 |
Keréktárcsa mérete | 8Jx16 |
Ár, költségek | |
Alapár | 56 500 márka, kb. 2,9 millió Ft 1992-es árfolyamon |
Konkurensek | Alfa Romeo 155 Q4, Audi Coupé 20V Turbo, Mazda 323 GTR, Nissan Pulsar (Sunny) GTi-R, Mitsubishi Lancer Evo I, Subaru Impreza |