Január első hete lapzártával kezdődött az autóMAGAZIN szerkesztőségében – na meg találgatással, hol áll meg a forint mélyrepülése, és hogyan hat mindez az autóárakra. December első felében, amikor a Range Rover Evoque tesztjéhez kalkuláltunk alap- és extraárakat, még 300 forintos euróárfolyamnál jártunk. Év elején viszont már a 324-es történelmi csúcson hüledezett mindenki, a Land Rover szalonba betérő vevők például aznap igen mélyen a zsebükbe nyúlhattak volna.

Euróban adják meg a dögös Range Rover Evoque árát

Euróban adják meg a dögös Range Rover Evoque árát

Persze a legtöbb márkaképviselet nem eurós, hanem forintos árlistát tesz le ügyfelei elé, amibe súlyosbító körülményként az idei áfaemelést is beszámítják. Jó hír viszont, hogy jelentősen csökkent a regisztrációs adó, az új táblázatban (autóMAGAZIN 2012/1, 18. oldal vagy itt) egyes értékek töredékükre csökkentek. Így aztán egyáltalán nem törvényszerű, hogy 2012-ben minden új autót aranyárban mérnek, épp ellenkezőleg: egyes importőrök hatalmas áreséssel kezdik az évet.

Az év meglepetése a nem éppen diszkontajánlatairól híres Mini árpolitikája. December közepén a tesztelt Cooper S Coupé még 7 792 000 Ft-os összeggel riogatott (naná, extrák nélkül), január elején viszont 6 711 000 forintra írtuk át az árát a Műszaki adatok bokszban, és ezzel párhuzamosan az Értékelés rovatban is kikerült a negatívumok közül a “nagyon magas ár” jellemzésből a mértékhatározó.

Ennyit még a folyton akciózó francia gyártók sem szoktak csak úgy elengedni egy vadonatúj típus árából, amely raktáron porosodás helyett egyenesen a gyártósorról rendelhető. Mi történt?

4×4 alapáron, jutányosabb Minik

Rácz Tamás kollégánk nem a rántottára és tejeskávéra gyúrt, hanem információkkal megpakolva tért vissza a BMW Magyarország sajtóreggelijéről. Nekünk is elmesélte, hogy a két- és négykerék-hajtással is kapható BMW modelleket a mostani akcióban felár nélkül xDrive-val adják, 35 százalékkal nőtt az értékesítés az előző évhez képest, illetve több százezer forinttal olcsóbbak lettek egyes modellek.

Egymillió forinttal olcsóbb a Mini Coupé Cooper S, mint decemberben

Egymillió forinttal olcsóbb a Mini Coupé Cooper S, mint decemberben

Egymillió forinttal olcsóbb a Mini Coupé Cooper S, mint decemberben


De az igazi nagy durranás a Mininél van, ahol a regadócsökkenést messze meghaladó mértékben zuhantak az árak. A Mini One például 75 szerencsétlen lóerővel már négymillióért elvihető, holott a tavalyelőtti év végén még 4,77 milliót, a tavalyién pedig 4,88 milliót kértek érte.

Vagy nézzük a márka első szabadidő-autóját, a Countrymant! Idéntől ötmillió forint alatt megvásárolható a legszerényebb, természetesen kétkerék-hajtású változat, míg eddig 6,16 milliót kértek érte.

Mélyen dörmögő sportkipufogó, aktív hátsó szárny és 184 lóerő a zsebkupéban

Mélyen dörmögő sportkipufogó, aktív hátsó szárny és 184 lóerő a zsebkupéban

Mindkét belépőmodell árát tehát több mint 18%-kal mérsékelték (részben márkakereskedői kedvezménnyel), hogy könnyebb legyen becsalogatni a vevőket a szalonba. Ahol persze a rátermett értékesítők azonnal rábeszélik a kuncsaftot egy jobban motorizált és felszerelt modellre, amelyet a tavalyi árnál még így is jóval (13,7-16,4 %-kal) olcsóbban el lehet vinni. Más kérdés, hogy természetesen ezután is jóval többe kerülnek majd a német-angol kisautók kommersz társaiknál, akárcsak a februári lapszámunkban szintén tesztelt Lancia Ypsilon Twinair, amely a tavalyinál mindössze 60 ezer forinttal kerül kevesebbe (miközben a regisztrációs adója durván 200 ezer forinttal alacsonyabb lett).
A Polo TSI továbbra is drága

A Polo TSI továbbra is drága

A Polo TSI továbbra is drága


Csökkenhet viszont a Mini prémium-felára egyes tömeggyártók termékeihez, például a Vezettük rovatban szereplő Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline-hoz képest. Apropó, VW! 2010-ben járt nálunk egy szinte szóról szóra ugyanilyen felszereltségű -ám fehér helyett fekete színű- tesztautó, amelynek akkor 3,9 millió forint szerepelt az árcéduláján. Tavaly év végén már 4,14 milliós összeget találtunk a VW-specifikációban, majd amikor idén év elején a biztonság kedvéért újra bekértük, a kisebb adóteher ellenére 120 ezer forinttal magasabb alapárral szembesültünk.

Eközben az 1,6-os dízel Mazda3 Sedan 310 ezer, a Hyundai i40 1.7 CRDI 190 ezer, a nagyteszten ízeire szedett új Mercedes B-osztály pedig 236 ezer forinttal olcsóbb lett, míg a Toyota Yaris 1,33 CVT-hez és még jó néhány modellhez nem készült el az új árjegyzék, vagyis a tavalyi van érvényben. Kérdés, hogy ezzel jár-e jobban a vásárló (különösen olyan márkáknál, ahol átvállalják az átírási díj egy részét), vagy érdemes-e inkább kivárni az új listaárakat, a pangó piac az esetek többségében inkább árcsökkenést igényelne – feltéve, hogy sikerül megerősíteni a forintot. 

Idéntől a B-Merci is olcsóbb - és tavasztól Kecskeméten készül

Idéntől a B-Merci is olcsóbb – és tavasztól Kecskeméten készül

De addig is van egy jó tippünk kikapcsolódásra azoknak, akik megunták az árfolyamfigyelést: vegyék, vigyék az autóMAGAZIN februári számát (január 17-től az újságárusoknál), amelyben a cikkünkben említett valamennyi autótípus tesztje mellett a Ferrari 458 és a McLaren MP4 késhegyig menő küzdelméről, az autók súlycsökkentési lehetőségeiről, Gajdán kolléga japán prototípus-kalandjairól és a vadonatúj BMW 3-asról olvashatnak lebilincselő sztorikat.
Január 17-től kapható az autóMAGAZIN legújabb száma

Január 17-től kapható az autóMAGAZIN legújabb száma