Na bakker, a gyárban nem lehet fotózni! A lesötétítetett teremben gondolom, nem csak engem üt szíven a Toyota fő kommunikációs emberének a bejelentése, és nem csak én teszem fel a kérdést, hogy akkor miért jöttünk ide? Pontosabban miért ide jöttünk. Valenciennes-be, abba az európai gyárba, ami a Yaris első generációjának a gyártására épült fel, és most tőlünk nem messze az éppen leleplezésre váró harmadik generáció első darabjait gyártják már sorozatban? Aztán jön a megnyugtatás, hogy majd lesznek gyári fotósok, aki megörökítenek minden fontosat. Na ismerem ezt, szépen beállított, bevakuzott munkaképek, meg félszegen vigyorgó és bután néző újságíróhegyek lesznek, a ?százból talán egyet lenyel a főszerkesztő? kategóriából. Na de vajon mit titkolnak, ha nem engedik a fotózást?

Nyúlánk, de így is négy méternél rövidebb az új Toyota

Nyúlánk, de így is négy méternél rövidebb az új Toyota

Nyúlánk, de így is négy méternél rövidebb az új Toyota


Ezen morfondírozok, amikor az első sorból feláll Didier Leroy, a Toyota első embere Európában. Hm, ez érdekes. A Yaris persze fontos modell, de ha egy ekkora főnök vette a fáradságot, hogy ő vezessen fel egy ilyen rendezvényt, akkor lesz ott más is. És van is. Az üzenet az, hogy a súlyos földrengés után szeptemberben már 100%-on fog működni a Toyota világszerte. A megszokottnál máris sokkal több óriási autószállító hajó úszik Európa felé, hogy a csak Japánban gyártott modellekből előállt hiányt mihamarabb pótolják, az alternatív beszállítók megtalálása, a termékeik tesztelése, beillesztése a gyártói sorba megtörtént, és nincs akadálya, hogy idén több Toyota találjon gazdára, mint tavaly.
Üzenet véve, jöjjön a Yaris! Eddig a világon fogyott belőle vagy 5 millió, aminek a fele Európában, ráadásul a vevők jó része úgy gondolja, jó vásárt csinált. Egy felmérés szerint ugyanis a B szegmensben az átlagos vevői elégedettség 45%, míg a Yarisnál ez mindig is 50% felett volt és folyamatosan javul. Pedig nehéz piac ez. Ilyen kategóriájú autót alapvetően négyféle okból vesznek a vásárlók – mondja az előadó, és én itt kezdek izgulni.

Nekem is Yarisom van, na vajon beférek a célcsoportok egyikébe? Vannak ugyanis a megszokásból ekkora kocsit vevők, akiknek a kis méret, a városi környezetben is könnyű használhatóság a szempont – jó, hát egy kicsit ez benne volt -; aztán vannak a fiatalok, őket a színes-szagos navigációs hifirendszerrel akarja megfogni az új Yaris; vannak, akik egy osztállyal nagyobb autót cserélnek le, nekik a méret, a kényelem és a biztonság a fő szempont a választásnál – hát igen, ez mind-mind felvetődött -; na meg vannak a józanul gondolkodók, akiknél az alacsony költségek meg a pénzért jó minőség a fontos – hát ez is benne volt, bravó, marketingosztály, na akkor nézzük, hogy a harmadik generáció hogy teljesíti az elvárásokat.

Még csak alapjáraton működik a franciaországi Yaris gyártás

Még csak alapjáraton működik a franciaországi Yaris gyártás

Még csak alapjáraton működik a franciaországi Yaris gyártás


A vetítővásznon egy film indul, rajta Dezi Nagaya formatervező nagyfőnök a Toyotánál. Csőfarmer, veszkócsizma, a fekete ing meg zakó fölött bőrnyaklánc, sok lakkal gondosan belőtt ijedthaj ? mintha egy zúzós léggitárversenyre indulna az ember, de ehelyett a Yaris formai jegyeit elemzi. Hosszabb lett tíz centivel, de így is rövidebb, mint négy méter, a kategóriájának legrövidebbje. A tengelytáv nőtt öt centit nőtt, a szélesség maradt, a magasság két centivel kisebb. Ez annyit kell, hogy jelentsen, hogy a kocsi stabilabban tud futni az úton és némileg több benne a hely.
A műszerfal teljesen megváltozott, a középre helyezett kijelzőnek és vele a kismilliónyi rakodórekesznek búcsút lehet mondani. A vezető előtt a nagy kerek műszerek vannak immár, gondolom azért, hogy helyet adjanak a mindent tudó navigációs rendszernek. Még néhány szó a remek anyagminőségről, az új hűtőrácsról, az orr-rész teljes átszabásáról, ami az új Toyota-arculatba illeszti a Yarist – és Nagaya San elköszön tőlünk a vásznon.

Sokkal kevésbé látványos, de nagyon fontos számok követik őt. Ezekből kiderül, hogy a kategóriaátlagnál belül minden irányban jelentősen nagyobb a Yaris, tehát megmaradt a kívül kicsi, belül nagy koncepció. Számomra a legmeglepőbb az, hogy a vezetőülést még nagyobb távolságban lehet le és fel állítani. Eddig ugyanis a Yarisban ez nekem bőven elég volt, ellenben az Aurisszal és az Avensisszel. Ó, hogy ehhez áttervezték az egész ülést, ami nagyobb ülőfelületet és szélesebb hátrészt is kapott? Kezd eluralkodni benne a ?nekem ilyen kell? érzés, ezért odafordulok a mellettem ülő magyar toyotás emberhez, hogy az árral józanítson ki egy kicsit. ?2 895 000 az induló ár, de részleteket még nem tudok? – súgja, amivel pont az ellenkező hatást váltja ki. Csak ennyi? Hiszen ez egy árban van, vagy akár olcsóbb is lehet a most futó modelleknél.

Rendkívül hangsúlyos elem lett a lökhárító alatti, hatalmas légbeömlő

Rendkívül hangsúlyos elem lett a lökhárító alatti, hatalmas légbeömlő

Rendkívül hangsúlyos elem lett a lökhárító alatti, hatalmas légbeömlő


Persze ez nem ilyen egyszerű. A motorválaszték egyelőre marad. 1 literes háromhengeres benzinmotor 69 lóerővel, ötfokozatú kézi váltóval ismerős, mint ahogy az 1,33 literes, négyhengeres is a maga 99 lóerejével. Ehhez hatfokozatú kézi vagy 7 fokozatú, toyotául Multidrive S-nek nevezett fokozatmentes váltó kérhető akár stop-start rendszerrel is. Marad a kínálatban az 1,4-es dízelmotor is 90 lóerővel és 205 Nm nyomatékkal hatfokozatú kézi, vagy Multimode-nak nevezett robotizált váltóval. Mindegyik kombináció keveset fogyaszt, kicsi a CO2-kibocsátása, de hát ez az elődnél sem volt másképp.

A felszereltségi szintek viszont változni fognak.  Az alap neve Entry, eggyel fölötte az Active, ami az eladások 60%-át fogja majd kitenni, aztán a Stlye a fiataloknak, akik dögös és sportos kocsit akarnak maguknak, a Lounge meg a kényeztetésre vágyóknak finomabb anyagokkal, kartámasszal és kétoldali automata légkondival.  Ennyivel a jelenlegi Yaris rendelése nagyjából be is fejeződött egy Toyota-kereskedésben, legfeljebb a metálszínt lehetett felárért megvenni, meg a szőnyegkészletet bealkudnia  vételárba, de a harmadik generációnál további felszereltségi csomagok vásárolhatók.

Nagyobb ülések, finomabb anyagok és még a műszerek is a vezető elé kerültek

Nagyobb ülések, finomabb anyagok és még a műszerek is a vezető elé kerültek

Nagyobb ülések, finomabb anyagok és még a műszerek is a vezető elé kerültek


Ilyen a Touch&Go navigációs Google-eléréses, SMS-felolvasós facebookozó, a jövőben letölthető programokkal bővíthető egysége, a VIP csomag bőrülésekkel és sötétített ablakokkal meg elöl lábtérvilágítással, a Sound csomag 8 hangszóróval és 280 wattnyi erősítőteljesítménnyel, a Vision csomag  hatalmas napfénytetővel meg ködlámpával. A Senso csomagban rendelhetünk esőérzékelős ablaktörlőt meg magától felkapcsolódó lámpát és sötétedő belső tükröt, a Design csomag meg 15-ös alufelnit és első ködlámpát takar. Legalábbis a sajtóanyag szerint, de ettől az egyes országokban forgalmazott változatok eltérhetnek. Még csak annyit tudni, hogy a tárgyalások folynak, pontosan miből is választhatunk Magyarországon. A végén még egy szép szám, 2012-ben már 200 000 új Yaris fog Európa útjain futni.

Na de milyen minőségben? A Toyota szerint remekben, erről egy hosszas, a beszállításról meg a minőségbiztosításról szóló előadás próbált meggyőzni, de bevallom őszintén, teljesen elvesztettem a fonalat, amikor egyre sötétedő négyzetekben feltűnt a Light SPTT-Standard SPTT-Intensive SPTT felirat, hogy mindez egy gyönyörű effekttel vízszintes csíkokká váljon.

Nem rocker, főtervező a Toyotánál

Nem rocker, főtervező a Toyotánál

Nem rocker, főtervező a Toyotánál


Ennél sokkal érdekesebb volt az a rész, amikor kérdezni lehetett. Jó gonoszokat. Az nem titok, hogy a Yaris Japánban forgalmazott ikertestvére a Vitz. Pont így néz ki, ezért adott volt a kérdés, hogy mi a különbség a kettő között? Köszönjük a kérdést, hát a dízelmotor meg a stop-start rendszer, ami csak a Yarisokba kerül beépítésre. Milyen hibrid rendszer kerül a Yarisba? Köszönjük a kérdést, igen lesz hibrid Yaris. Na de milyen motorral, milyen hajtáslánccal? Köszönjük a kérdést, 2012 közepén megmondjuk. Köszönjük, akkor nincs több kérdés, kezdődhet az ismerkedés az autóval meg a gyárral.

Elsőként a két kiállított Yarist lehet szemrevételezni, beülni, mustrálgatni. Ami feltűnik elsőre, az a tárcsafék hátul. A sajtóanyag szerint itt dobféknek kéne lenni, de ezek szerint ez csak elírás. Az viszont igaz lehet, hogy az előddel csak az alkatrészek 20%-a azonos, például az első futómű. A beltér tényleg meglepően nagy a kocsi méreteihez képest, pedig próbálgatták 190 centi körüli meg bőven 100 kilónál súlyosabb kollégák is, mégse szorult be senki sem az ülésekbe. Az első utas előtt húzódó szürke műanyag betét viszont rettenetes érzésre és kinézetre is, de ugyan ki fogja ezt bámulni, ha ott lesz a Yarisban a Touch&Go rendszer.

A Harman Kardon szállította navigációs rendszer a legjobb, amit ma Toyotákban találhatunk

A Harman Kardon szállította navigációs rendszer a legjobb, amit ma Toyotákban találhatunk

A Harman Kardon szállította navigációs rendszer a legjobb, amit ma Toyotákban találhatunk


Sikerült kiderítenem, hogy az elektronikát a Harman Kardon gyártja, a remek érintőképernyős kijelzőt pedig a Fujitsu Ten. A kezelés pofonegyszerű, adja magát, a megjelenítés villámgyors és jól látható, szerencsére ez az eszköz nyomokat sem tartalmaz a Toyota jelenlegi beépített navigációs rendszereiből, melyeket gyakran a józan észt sutba dobó módon kell használni. A tizenhatodik, “ó ezt is tudja, milyen ügyes!” felkiáltás után aztán szóltak, hogy irány a gyár.

Sisakkal a fejemen bámulom a 4000 tonnás Komatsu préseket a nem túl erősen megvilágított csarnokban, ahol pár munkás komikus tartásban csak arra vár, hogy segítőnk messzire mutató lézersugara rájuk irányuljon, és úgy tegyenek, mint akik dolgoznak. Nem értem a dolgot. Miféle színjáték ez? Továbbsétálunk, ahol egy varázskesztyűvel simogathatjuk a készre préselt hátfalat, hogy megtaláljuk a most még alig látható, de fényezés után kapitális hibát. A prés közben komótos egykedvűséggel hajlít és lyukaszt, vagy öt percig, amíg előtte állunk, majd leáll. Egy raktárban már kész karosszériaelemek lógnak az állványaikon. Az épület hatalmas, a használt része aprócska. Ennyire just in time módon dolgoznának? Aztán a következő állomáson leesik a tantusz.

Pontosan megtervezik, mekkora erő kell az elemek helyükre illesztéséhez, és azt is tudják a munkások, hány kattanást kell hallaniuk, ha minden jól sikerült egy ilyen műanyag burkolat beszerelésénél

Pontosan megtervezik, mekkora erő kell az elemek helyükre illesztéséhez, és azt is tudják a munkások, hány kattanást kell hallaniuk, ha minden jól sikerült egy ilyen műanyag burkolat beszerelésénél

Pontosan megtervezik, mekkora erő kell az elemek helyükre illesztéséhez, és azt is tudják a munkások, hány kattanást kell hallaniuk, ha minden jól sikerült egy ilyen műanyag burkolat beszerelésénél


Valenciennes-ben már nem gyártják a Yaris II-est, és még nem igazán gyártják az új változatot. Itt egy óriási betanulási folyamat kellős közepébe csöppentünk. Mindenhol kis Kaizen-sarkok vannak, ahol kőkeményen gyúrják a dolgozókat, hogy karjukba-szemükbe-agyukba égjen minden, ami egy hibátlan Yaris összerakásához kell. Itt képezik ki őket arra, hogy a mérnökök által pont nyolc kilóval a helyére tolandó és ott két kattanással rögzülő műanyag elemet pont nyolc kilóval tolják a  helyére és tényleg meglegyen mindkét kis klikk, ne csak egy.

Az új, könnyebb csavarhúzó helyes tartását gyakorolják, kis célszerszámot találnak ki, ami a szélvédő pontosan 4,2 milliméteres rését ellenőrzi az A-oszlopnál, és egy ügyes hurkát hajtogatnak az ajtótömítésnél, ami megelőzi, hogy a végén ne pontos és célzott ütésekkel kelljen azt a helyére illeszteni, mert egy Toyotánál ilyen nem lehet.

Aztán megmozdul néhány hegesztőgép, szikrák repülnek, csattan a ponthegesztés, a karosszériát szállító szalag tovalendül, de csak pillanatnyi tünemény az egész. A napi terv nagyjából fél tucat Yaris előállítása, hiszen van még idő, nem kell kapkodni. A feladat most a minőség elérése, a mennyiségre csak ősztől fognak odafigyelni Valenciennes-ben. De akkor már nagyon.