V10-es szívómotor 580 lóerővel, hátsókerék-hajtással, csökkentett saját tömeggel. Nem kellett sokáig győzködni magunkat, hogy néhány napra hátra hagyjuk Európát. A katari versenypályán próbáltuk a Lamborghini Huracán LP 580-2 modellt.

A helyszínválasztás nem véletlen: teljesen ki akartuk zárni, hogy eső, hó vagy jég, keresztbe tegyen a keresztbe menésnek. Mehettünk volna Finnországba is szöges gumival csapatni, de inkább a Lamborghini Huracán LP 580-2 mellett döntöttünk. Ugyanaz a driftszög 21 fokban mégiscsak izgalmasabb a sivatagi, „Losail International Circuit“ névre hallgató versenypályán, mint a Mikulás hazájában. Húsz kilométerre Katar fővárosától, Dohától, a Lamborghini alaposan megörvendeztette a driftet kedvelőket a középmotoros Huracán, hátul kaparós kiadásának bemutatójával.

A V10-es üdítően könnyen pörög fel, a gázpedálban nem sok holtjáték van, azonnal reagál

Paradicsom: 80 forint egy liter benzin

Mit számít a fogyasztás, amikor 80 forint, mindössze egy liter üzemanyag? Szinte megkönnyebbülve szállunk így be a Huracán vezetőülésébe, emeljük fel a piros kis fedelet a középkonzolon, és nyomunk az alatta lévő start gombra. A startprocedúra hasonló, mint az összkerékhajtású testvér esetében – akárcsak az utastér. Kívülről is nagyon alaposan szemügyre kell venni a hátsókerék-hajtású Huracánt, ha szeretnénk felismerni. Az ék alakú karossziérián az első levegőbeömlők és a hátsó szoknya mutat némi eltérést, amitől még markánsabb lett a Lamborghini megjelenése.

De miért nem lett LP 610-2 az LP 580-2 helyett? A névben az LP betűkombináció a „longitudinale posteriore“ szavak rövidítése – lefordítva ez annyit tesz, hátul, hosszában, ami a középre épített V10-es motorra utal. Utóbbi ugyanúgy 5,2 literes, mint az összkerékhajtással szerelt változatokban, de a 610 lóerő már sok lett volna. Legalábbis ezt állítja Maurizio Reggiani, a márka fejlesztési főnöke, aki szerint a vezethetőség miatt volt szükség a teljesítmény-csökkentésre. „ A 4WD modellé a csúcsteljesítmény, míg a hátsókerék-hajtás örömszerzésre való”. Ez egyértelművé teszi tehát az bikák között erőviszonyokat a karámban. A V10 akusztikája semmiféle változtatást nem igényelt.

Az viszont biztos, hogy ugyanolyan megindítóan nyers, zabolázatlan hangok törnek elő a V10-esből – még akkor is, ha a hajtáslánc változtatása mellett a lóerők száma 580-ra csökkent a 610-ről.

Hátsókerék-hajtása ellenére sem szeszélyes vagy veszélyes

Hátsókerék-hajtása ellenére sem szeszélyes vagy veszélyes

Kizárólag a valamivel nehezebb, hétfokozatú duplakuplungos váltóval szerelik

Kizárólag a valamivel nehezebb, hétfokozatú duplakuplungos váltóval szerelik

Igen ám, de a kisebb teljesítmény alacsonyabb tömeggel párosul jelen esetben. Az összkerékhajtás elhagyása 33 kilogramm spórolást jelent, ezzel 1389 kilogrammra sikerült leszorítani a súlyt. Ezzel a Huracán mindössze kilenc kilóval nyom többet, mint a Gallardo LP 550-2 modellből készült kis szériás, 2009-től gyártott „Valentino Balboni“ kiadás, amelyet kizárólag kézi váltóval szereltek. Manapság pedig igazán elismerésre méltó, ha az utód nem hízik 50-100 kilogrammot. Nem szabad elfelejtünk azt sem, hogy a Huracán LP 580-2 kizárólag a valamivel nehezebb, hétfokozatú duplakuplungos váltóval gurul le a gyártósorról, miután a Huracán megjelenésével együtt végleg nyugdíjazták a manuális egységet. Ennek okát az alacsony kereslettel magyarázta a gyártó.

A diéta ideiglenes bajnoka

Eltűnt tehát a kuplungpedál és vele a fémes kattanás a híres nyitott kulisszával együtt. Az 580-2 kivitel ezzel együtt a legkönnyebb Huracán modell, leszámítva a versenysportban szereplő Trofeo kivitelt, illletve a GT3-modellt, amelyek ugyanígy csak a hátsó abroncsaikat tépázzák. És hogy miért csak ideiglenes ez a cím? Azért, mert ahogyan az lenni szokott, a Lamborghini már dolgozik a Superleggera kivitelen, amely ráadásul ismét összkerékhajtással tapad majd az ideális íven.

Mi is utóbbit keressük, így a felvezető kör után következhet valami igazán komoly. A V10-es üdítően könnyen pörög fel, a gázpedálban nem sok holtjáték van, azonnal reagál. Csak az igazán ünneprontók emlegetik fel, hogy a tízhengeres ezúttal 8000-ig forog csak 8250 helyett.
A Strada mód a legbiztonságosabb beállítás az autón egy kis alulkormányzottsággal – mondja Reggiani, így nyomban fel is kapcsolunk Sport módba.

Az 580-2-vel gyerekjáték a drift: elöl lágyabb stabilizátor és a rugó hátul viszont keményebb lett

Az 580-2-vel gyerekjáték a drift: elöl lágyabb stabilizátor és a rugó hátul viszont keményebb lett

Sport mód, mint szórakoztató mód

Adatlap

Lamborghini Huracan LP 580-2

MotorV10 hengeres, 5204 cm³-es  benzinmotor
Teljesítmény580 LE / 8000 1/min
Nyomaték540 Nm / 6500 1/min
Gyorsulás (0-100 km/h)3,4 sec
Végsebesség320 km/h
Fogyasztás (vegyes)11,9 l
Listaár:178 500 euró

Megfékez, ráfordít és az érintési pontnál máris enyhe túlkormányzottság mellett gyorsítunk. Hagyományosan a Sport mód a legszórakoztatóbb – ekkor az ESC név alatt futó elektronika még aktív, de a biztonságot szolgáló beavatkozás kellően kitolódik. „ Corsa módban nagyon semlegesen viselkedik az autó – mondja Reggiani a három közül az legsportosabb beállításról, amelyet szintén a kormányon lévő kapcsolóval lehet aktiválni.

És hogy milyen a hátsókerék-hajtás a négykerék-hajtáshoz képest? Amit azonnal érezni, hogy az 580-2 farnehéznek érződik a 610-4 modellel szemben. Egészen pontosan: a 43:57 arányú súlyelosztás ebben az esetben 40:60, és ezt komolyabb előképzettség nélkül is érezni a vezetőülésből.

A tendenciához hűen az összkerekes Huricán enyhén alulkormányzottnak tűnik, a hátul hajtós könnyebben, spontánabban kanyarodik. Terhelésváltásra is lényegesen érzékenyebb reakciót mutat az LP 580-2, így a gázpedállal való játék közben, könnyebben visszatalálunk az ideális ívre. De mi a helyzet kikapcsolt ESP-vel? „A gázzal való túlkormányzás olykor nehezen kordában tartható jelenség” – mondja a fejlesztési főnök mosollyal az arcán. A Huracán LP 580-2 ezzel szemben üdítő könnyedséggel farol, ha a gázra taposunk.

A füstölés a génjeiben van a fordulatszám növekedésével egyenes arányban, de ezt egy jóval magasabb dimenzióban teszi most. Az 580-2-vel gyerekjáték a drift, és ami igazán nagyszerű benne, hogy ezt azután is folytathatunk, miután a jobb oldali váltófüllel eggyel magasabb fokozatba kapcsoltunk. Ezt szolgálja a lágyabb stabilizátor és rugó az első tengelyen, és a hátsók felkeményítése, de szilentekből is keményebbeket használnak ugyanitt. A fekete csíkokért aszfalton a Pirelli P Zero új generációja felelős.

A hajtáslánc változtatása mellett a lóerők száma 580-ra csökkent a 610-ről

A hajtáslánc változtatása mellett a lóerők száma 580-ra csökkent a 610-ről

Középmotor, rosszindulat nélkül

A Huracán hajtási koncepciója ugyan a Lamborghini korábbi legendás modelljeire hasonlít ( Miura, Countach, Diablo), de az aktuális, hátsókerék-hajtású, középmotoros elrendezés ezúttal mégsem szeszélyes vagy veszélyes. Felelősségérzetre persze szükség van, miközben a gázpedált tapossuk, főleg akkor, ha az ESP-t is kikapcsoltuk. Vadul tajtékzó, izzasztóan megülhető bika azonban biztosan nem lesz a Huracán 580-2. Tökéletes játékszer, még ha annak nem is igazán olcsó. Igaz, ez is csak viszonyítás kérdése, mert a 178 500 eurós alapár több, mint 23 ezer euróval olcsóbb, mint a négykerék-hajtású kivitel.

Ez a cikk az Autó Magazin 2016/5. számában jelent meg eredetileg, ilyen és ehhez hasonló anyagokért keresd a friss számot az újságárusoknál!   Fotók: Ingo Barenschee Copyright 2016 MPS