Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:365.0 Ft
Dízel:368.0 Ft

A legbéemwébb

Autoart BMW M3 Sport Evolution

Szerző: levél küldés
Fotók: szintén,
Dátum: 2012.09.17. 16:00
Bangle-BMW-ken szocializálódott fejemnek nehéz volt befogadni az E30-asok körüli csillapíthatatlan rajongást, de amint megkaparintottam az első 1:18-ast és tudtam mit kell beütni a videómegosztók keresőjébe ahhoz, hogy ne gumifüstbe burkolózó, szakadt 320-asok pörgését dobja ki, megértettem. Nem véletlenül tartják a valaha gyártott BMW-k legjobbikának. Egy szerpentinen haladó M3 élményfaktora hatványozottan nagyobb egy autópályán 250-nel száguldó E65-ösénél. Habár utóbbi is felejthetetlen program.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Régebbi autókat 1:18-ban sokkal hálásabb feladat megalkotni, mint letisztult formavilágú újakat. Különösen igaz ez, ha egy széles tömeg által kedvelt márka legendás típusáról van szó. Biztosan megtérülő, ám felelősségteljes feladatot vállalt magára az Autoart, amikor nekilátott az E30-as kódjelű M3-as BMW gyártásának. Hogy a leendő gazdája hosszú időkig csodálni tudja, tökéletesen kellett passzolnia az arányoktól kezdve a legapróbb részletekig mindennek. Dobozból is a komolyabbik, hungarocelleset kapta a kicsike hátulhajtós.

A két egyforma is más

Elsőként a piros Sport Evolution került be a gyűjteményembe, aztán a Nogaro ezüst fantázianévre hallgató Cecotto Edition. Ennek oka, hogy a fekete változat hosszú ideig ritkaságnak számított, ám pár éve a gyártó újra kiadta, könnyebben elérhetővé vált. Nekem személyes kedvencem a dögös, pormágnes lakkfekete a piros csíkokkal a lökhárítón, így nem tudtam ellenállni neki.

Szerencsére nem csak egy adott modell sokadik színvariációja, hanem két apró különbséget is felfedeztem a piroshoz képest. Az egyik, hogy a napfénytető nyílása nincs kimarva, valamint az antennája is egy sokkal összetettebb, realisztikusabb, vékony, fémből készült darab. A versenyző nevével fémjelzett változat pedig kapott egy első lökhárítótoldatot, ködlámpákat, más formájú hátsó szárnyat és nagyobb átmérőjű kipufogócső duót, a beltérben pedig másfajta üléseket. Továbbá a motortérben beszürkült a szelepfedél.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
A nagy rivális 190E 2.3-16-ossal

A Mercedes-Benz 190E 2.3-16 ellenfelének szánt M3-ast indították rally és túraautó bajnokságokon is. Utóbbi sportágban érte el népszerűségéhez jócskán hozzájáruló sikereit. Az egyik legnevesebb pilóta a DTM-ben induló Johnny Cecotto, kicsiben is az Ő Schnitzer Motorsport festésű, piros hűtőrácsos versenygépének megszerzésekor kell leginkább a zsebünkbe nyúlni. Utcai változatban M3 Evolution Cecotto Edition néven is elérhető, részleteiben különbözik a Sport Evolution-tól, ami egyébként egy kései limitált széria 238 lóerős, 2.5-ös motorral. Orrán csillagot hordó riválisát is az Autoart alkotta meg hasonlóan kifogástalan minőségben.

Makulátlan sornégy
A motorháztető nyitómechanizmusa is pont úgy működik, mint az 1:1-esen. Alatta meghatóan mesés látvány a két és fél literes, soros, négyhengeres motor. Időigényes elfoglaltság itt nézelődni, felfedezni a különféle helyeken lévő különböző alakú fehér tartályokat, a piros végű gyújtókábeleket, a légszűrőház tetejére nyomott BMW logót és a kék plexi fedelű biztosítéktáblát.
BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
A sima 3-asnál izmosabb karosszériája van


Kisportolt kasztni

Nemcsak a motorja, de a karosszériája is edzettebb egy átlagos E30-asénál. Az M GmbH edzőtermében eltöltött idő alatt masszívabb lett a C-oszlop, kapott egy állítható hátsó szárnyat, megizmosodtak a kerékjárati ívek, ettől felülről szép homokóra alakja van és a ködlámpák helyére a fékek hűtésére szolgáló nyílás került bizonyos változatokon. Persze, mindez pontosan, precízen, sorjamentesen kivitelezve 18-szor kisebben. Hagyományos, háromdobozos forma, melynek még ablakait nem nyomja el egy szigorúan monoton növekvő függvényhez hasonlatos övvonal.

Megrajzolására első körben bárki vállalkozna, de hamar kiderül, hogy nehéz eltalálni a megfelelő arányokat, a kicsi első és nagyobb hátsó túlnyúlásokat, a hosszú gépháztetőt és hátratolt utascellát. Még a BMW-nek is ritkán jön össze az elejétől a végéig ennyire harmonikus sziluett, pedig náluk van az eredeti recept.
BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Gyönyörűek az antracit színű BBS-ek, igazán illenek az autóhoz

Bármilyen szögből szemlélve töményen ömlik az ember retinája felé a rengeteg részlet. Az elején szépen krómozott álló vesék mellett a hűtőrács csak ott lyukas, ahol lyukasnak kell lennie, jobb oldalt pedig atomnyi méretű típusjelölés. A rendszámtábla alatti réseken keresztül látszik a hűtő, csövek, ventilátor. Morcos arcának éke a két pár, bámulatosan valósághű, foncsorozott fényszóró, melyben tisztán látszik még az izzó is. Oldalán leggyönyörűbbek a klasszikus rajzolatú, ezüst peremű, antracit küllős BBS felnik. Mögöttük minden a természetes rend szerint működik, a féknyereg áll, a tárcsa forog együtt a kerékkel. Az ajtón lévő kilincs is külön elem, az alatta lévő zár ugyan csak egy matrica, de a legjobbak közül való. Az állítható hátsó szárny terelőlapja sajnos fix, de valószínűleg csak azért, mert a mozgó szerkezet megvalósítása nem lett volna hibátlan. Pont olyan remekül sikerültek a hátsó lámpák, mint az elsők. A lökhárító egyik végén két káprázatos króm kidörgő, a másikon pedig egy filigrán vonószem kucorog a neki kialakított résben. A csomagtérfedél rendszámtábla felett elhelyezett zárszerkezete is egy jelentéktelennek tűnő, ám figyelemre méltó részlet.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Igényesen kivitelezett beltér

Aprólékos enteriőr

A sötét - és értelemszerűen kalaptartóig plüssel borított - beltérben szinte virítanak a piros övek és az M színekből álló, mintás ülések, melyeknek szélei a háromküllős kormánnyal együtt ötletes, különös tapintású, szövetet imitáló, de leginkább a hasított bőrhöz hasonlító bevonatot kaptak. Portalanítani nehezebb a fényes műanyagnál, de milliószor jobb látvány.

Példásan kivitelezett a hagyományosan négyórás műszeregység, a realisztikus hatást a matricaórák vékony plexi lappal való lefedése adja. Érthetetlen, hogy ez a filléres, de hatékony megoldás miért nem olyan alapvető lecke, mint a beltér plüssözése vagy a zsanéros ajtómechanizmus. A középkonzolon ne nagyon keressünk wifis, 16:9-es iDrive egérmozit, inkább gyönyörködjünk a szuper kidolgozású tekerő- és tolókapcsolókban, a különféle gombokban és szellőzőrostélyokban, a kalaptartó levegőbefúvóiban és hangszóróiban. Egy-egy pillanatra tényleg el lehet veszni a részletekben. Nyálcsorgatásra még mindenféle nyitható kesztyűtartó, állítható ülés nélkül is maximálisan alkalmas.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Karakteres ikon

Összegzés

Kívül-belül finom szerkezet. Nem igazán találni fogást rajta, sehol egy kelleténél nagyobb illesztés, festékhiba vagy elnagyolt rész. Mondhatnám azt is, hogy tökéletes, de talán még korai lenne ezt elsütni. Maradjunk annyiban, hogy az a bizonyos léc rettenetesen magasra lett téve. A száz eurót felülről súroló ár egy izmos, hátsókerék hajtású, bajor ikonért erősen sonderangebot.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.

Cikk nyomtatása

6 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment5 hozzászólás

marc530d - 2014.11.24   03:08

Imádom ezt a modellt, nekem is megvan pirosba. Szinte már tökéletes lenne ha... Igen ott van az a ha. Sajnos az autoart egy pici részletet lehagyott és az nem más mint a Sport Evolution 1990 plakettet a műszerfal alól a füstéskezelő box alatt. Nem nagy baki de azért kicsit hiányolom így nekem csak 98%-os a modell de attól még imádom és az 1:43 is gyönyörű belőle. A piros minichampsem és a convertible OttO M3 mellett nagyon jól mutat

Fogash73 - 2012.09.18   13:52

hát, az igazi E30-M3-ak úgy 20.000 eurótól indulnak, a rendes Evo-k meg ennek kb a négyszeresétől:
http://www.pistonheads.com/sales/3986397.htm

zoldfulu2000 - 2012.09.18   10:08

Na igen, ritka hogy a modell és az eredeti ára ennyire közel vannak egymáshoz :P

Az eredetiről annyit, tény hogy az ezt követő összes BMW sokkal kevésbé "béemvés", de ez csak előnyükre vált.

Szerintem sokkal jobbak a mercedesesített BMW-k (pl F10 5ös) mint a bémevésített Mercedesek. A svábok még mindig nem éreztek rá, hogy mitől döglik a légy.

labdacs - 2012.09.18   09:50

igazi finom műszer ez, majdnem kedvet is kaptam hozzá.

Sermi - 2012.09.17   19:21

Must have! Nagyon szép kis gép pedig nem vagyok BMW fan.

Szólj hozzá Te is!

F1: Hamilton feleslegesen festetett sisakot

Lewis Hamilton különleges sisakot készíttetett a Maláj Nagydíjra, de az idén bevezetett új szabály miatt nem viselheti a hétvégén. ...

F1: Rosberg az élen, Hamilton lerobbant

A Maláj Nagydíj első szabadedzésén Lewis Hamilton motorhibával félreállt, csapattársa, Nico Rosberg végzett az élen. A Ferrari ...

A Toyota máris rárepült a Clarkson balhéra

Az angol Toyota képviselet egy videóba gyűjtötte Jeremy Clarkson márkával kapcsolatos szavait. Természetesen, csak a dicsérő ...

Így kell kezelni az utak habzó szájú őrültjeit

1

Nagyon nehéz taktika, de általában bejön, mert ezzel szemben nincs fegyvere a dühöngőknek.

Tanulóvezető így még nem szívatott meg oktatót

A szende kislány többször is lefullad, aztán kér egy utolsó esélyt. Na onnantól szabadul el a pokol.

Jól dolgoztál, nesze két és fél milka!

3

Rekord bevétel után rekord összegű bónuszt fizetett dolgozóinak a Porsche. Mindenki 8600 eurót vihetett haza.

F1: Vettel fityiszt mutatott a Mercedesnek

Sebastian Vettel nem megy el a Mercedes pénteki eligazítására, mert egyszerű PR-fogásnak tartja az akciót.

Európába is jöhet a Honda kis roadstere

1

Alighogy a japán belpiacon elkezdték forgalmazni, máris felröppent a pletyka: elképzelhető, hogy a Honda könnyű, kis sportkocsija ...

F1: Rosberg tisztasági betétet használ

Nico Rosberg érdekes titkot árult el magáról: női tisztasági betétet visel a bukósisakja alatt, azzal itatja fel az izzadságot.

F1: Igazságtalanul támadják a Mercedest

Nico Rosberg szerint nem fair azt állítani, hogy a Mercedes növelte 2014-es előnyét, mert Kimi Räikkönen nagyon gyors volt. Lewis ...

Elektromos teherautóval dolgozik a BMW

Elektromos teherautót állít forgalomba a BMW és annak logisztikai partnere. Ha beválik, akkor több is érkezhet belőle.

Túl nagy a kereslet a BMW szuperhibridje iránt

Meg kellett dupláznia a termelést lipcsei gyárában a BMW-nek, mivel a vártnál jóval nagyobb az igény az i8-as iránt.

F1: Hamilton történelmet akar írni

Lewis Hamilton szeretne rekordszámú győzelmet szeretne Mercedesszel, ehhez pedig a második lépés a Maláj Nagydíjra megnyerése ...


A parkolás mesterei, 183. rész: amikor a politikus bénázik

A 77 éves hölgy nincs a helyzet magaslatán, vagy talán még soha nem látott halszálka-stílusban való parkolást.


Bottas: Mintha hátba szúrtak volna

Valtteri Bottas sosem tapasztalt fájdalmat élt meg az Ausztrál Nagydíj időmérőjén. A finn rajthoz állt volna, de az orvosok csak ...


F1: Sutil megint visszatért!

A Williams-csapat csütörtökön bejelentette, hogy tartalékosként szerződtették a Saubertől 2014 végén ejtett Adrian Sutilt. A ...


12
Négymilliárdos autópálya? Hülyék vagytok, magyarok?

Négymilliárdos autópálya? Hülyék vagytok, magyarok?

A csillagászati kivitelezési árak miatt az Európai Bizottság a napokban elutasította az M4-es autópálya építésének magyar kérelmét ...


F1: A Honda még futamot nyerne idén

A McLarennel újra összeállt Honda a keserves kezdés ellenére még nem mondott le arról, hogy Forma-1-es versenyt nyerjen 2015-ben. ...


10
Lenullázták a Top Geart, Clarksont kirúgta a BBC

Lenullázták a Top Geart, Clarksont kirúgta a BBC

Megválik a BBC a Top Gear frontemberétől, Jeremy Clarksontól, aki nemrég bántalmazta a program egyik producerét. A műsor szünetet ...


Az első kanyarig jutott a részeg autós

Félelmetes a hasonlóság a tavalyi év egyik legjobb filmjével, reméljük itt nem szándékosságról van szó.


A nap képe - ámokfutó karambolozott Újpesten

Reggel öt óra körül két személygépkocsi ütközött össze a budapesti Váci úton, egy ember megsérült.


Alonso: Nem a szél miatt mentem falnak!

Fernando Alonso számos találgatást és pletykát cáfolt a barcelonai tesztbalesetét illetően. A szél helyett a kormány okozta az ...


Beindultak a szupertraffipaxok

Csütörtöktől élesben működik a "közúti intelligens kamerahálózat" első 160 egysége, a sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ...


F1: Alonso és Bottas is versenyezhet

Fernando Alonso és Valtteri Bottas is zöld utat kapott az orvosoktól, mindketten részt vehetnek a hétvégi Maláj Nagydíjon.