Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:350.0 Ft
Dízel:371.0 Ft

A legbéemwébb

Autoart BMW M3 Sport Evolution

Szerző: levél küldés
Fotók: szintén,
Dátum: 2012.09.17. 16:00
Bangle-BMW-ken szocializálódott fejemnek nehéz volt befogadni az E30-asok körüli csillapíthatatlan rajongást, de amint megkaparintottam az első 1:18-ast és tudtam mit kell beütni a videómegosztók keresőjébe ahhoz, hogy ne gumifüstbe burkolózó, szakadt 320-asok pörgését dobja ki, megértettem. Nem véletlenül tartják a valaha gyártott BMW-k legjobbikának. Egy szerpentinen haladó M3 élményfaktora hatványozottan nagyobb egy autópályán 250-nel száguldó E65-ösénél. Habár utóbbi is felejthetetlen program.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Régebbi autókat 1:18-ban sokkal hálásabb feladat megalkotni, mint letisztult formavilágú újakat. Különösen igaz ez, ha egy széles tömeg által kedvelt márka legendás típusáról van szó. Biztosan megtérülő, ám felelősségteljes feladatot vállalt magára az Autoart, amikor nekilátott az E30-as kódjelű M3-as BMW gyártásának. Hogy a leendő gazdája hosszú időkig csodálni tudja, tökéletesen kellett passzolnia az arányoktól kezdve a legapróbb részletekig mindennek. Dobozból is a komolyabbik, hungarocelleset kapta a kicsike hátulhajtós.

A két egyforma is más

Elsőként a piros Sport Evolution került be a gyűjteményembe, aztán a Nogaro ezüst fantázianévre hallgató Cecotto Edition. Ennek oka, hogy a fekete változat hosszú ideig ritkaságnak számított, ám pár éve a gyártó újra kiadta, könnyebben elérhetővé vált. Nekem személyes kedvencem a dögös, pormágnes lakkfekete a piros csíkokkal a lökhárítón, így nem tudtam ellenállni neki.

Szerencsére nem csak egy adott modell sokadik színvariációja, hanem két apró különbséget is felfedeztem a piroshoz képest. Az egyik, hogy a napfénytető nyílása nincs kimarva, valamint az antennája is egy sokkal összetettebb, realisztikusabb, vékony, fémből készült darab. A versenyző nevével fémjelzett változat pedig kapott egy első lökhárítótoldatot, ködlámpákat, más formájú hátsó szárnyat és nagyobb átmérőjű kipufogócső duót, a beltérben pedig másfajta üléseket. Továbbá a motortérben beszürkült a szelepfedél.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
A nagy rivális 190E 2.3-16-ossal

A Mercedes-Benz 190E 2.3-16 ellenfelének szánt M3-ast indították rally és túraautó bajnokságokon is. Utóbbi sportágban érte el népszerűségéhez jócskán hozzájáruló sikereit. Az egyik legnevesebb pilóta a DTM-ben induló Johnny Cecotto, kicsiben is az Ő Schnitzer Motorsport festésű, piros hűtőrácsos versenygépének megszerzésekor kell leginkább a zsebünkbe nyúlni. Utcai változatban M3 Evolution Cecotto Edition néven is elérhető, részleteiben különbözik a Sport Evolution-tól, ami egyébként egy kései limitált széria 238 lóerős, 2.5-ös motorral. Orrán csillagot hordó riválisát is az Autoart alkotta meg hasonlóan kifogástalan minőségben.

Makulátlan sornégy
A motorháztető nyitómechanizmusa is pont úgy működik, mint az 1:1-esen. Alatta meghatóan mesés látvány a két és fél literes, soros, négyhengeres motor. Időigényes elfoglaltság itt nézelődni, felfedezni a különféle helyeken lévő különböző alakú fehér tartályokat, a piros végű gyújtókábeleket, a légszűrőház tetejére nyomott BMW logót és a kék plexi fedelű biztosítéktáblát.
BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
A sima 3-asnál izmosabb karosszériája van


Kisportolt kasztni

Nemcsak a motorja, de a karosszériája is edzettebb egy átlagos E30-asénál. Az M GmbH edzőtermében eltöltött idő alatt masszívabb lett a C-oszlop, kapott egy állítható hátsó szárnyat, megizmosodtak a kerékjárati ívek, ettől felülről szép homokóra alakja van és a ködlámpák helyére a fékek hűtésére szolgáló nyílás került bizonyos változatokon. Persze, mindez pontosan, precízen, sorjamentesen kivitelezve 18-szor kisebben. Hagyományos, háromdobozos forma, melynek még ablakait nem nyomja el egy szigorúan monoton növekvő függvényhez hasonlatos övvonal.

Megrajzolására első körben bárki vállalkozna, de hamar kiderül, hogy nehéz eltalálni a megfelelő arányokat, a kicsi első és nagyobb hátsó túlnyúlásokat, a hosszú gépháztetőt és hátratolt utascellát. Még a BMW-nek is ritkán jön össze az elejétől a végéig ennyire harmonikus sziluett, pedig náluk van az eredeti recept.
BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Gyönyörűek az antracit színű BBS-ek, igazán illenek az autóhoz

Bármilyen szögből szemlélve töményen ömlik az ember retinája felé a rengeteg részlet. Az elején szépen krómozott álló vesék mellett a hűtőrács csak ott lyukas, ahol lyukasnak kell lennie, jobb oldalt pedig atomnyi méretű típusjelölés. A rendszámtábla alatti réseken keresztül látszik a hűtő, csövek, ventilátor. Morcos arcának éke a két pár, bámulatosan valósághű, foncsorozott fényszóró, melyben tisztán látszik még az izzó is. Oldalán leggyönyörűbbek a klasszikus rajzolatú, ezüst peremű, antracit küllős BBS felnik. Mögöttük minden a természetes rend szerint működik, a féknyereg áll, a tárcsa forog együtt a kerékkel. Az ajtón lévő kilincs is külön elem, az alatta lévő zár ugyan csak egy matrica, de a legjobbak közül való. Az állítható hátsó szárny terelőlapja sajnos fix, de valószínűleg csak azért, mert a mozgó szerkezet megvalósítása nem lett volna hibátlan. Pont olyan remekül sikerültek a hátsó lámpák, mint az elsők. A lökhárító egyik végén két káprázatos króm kidörgő, a másikon pedig egy filigrán vonószem kucorog a neki kialakított résben. A csomagtérfedél rendszámtábla felett elhelyezett zárszerkezete is egy jelentéktelennek tűnő, ám figyelemre méltó részlet.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Igényesen kivitelezett beltér

Aprólékos enteriőr

A sötét - és értelemszerűen kalaptartóig plüssel borított - beltérben szinte virítanak a piros övek és az M színekből álló, mintás ülések, melyeknek szélei a háromküllős kormánnyal együtt ötletes, különös tapintású, szövetet imitáló, de leginkább a hasított bőrhöz hasonlító bevonatot kaptak. Portalanítani nehezebb a fényes műanyagnál, de milliószor jobb látvány.

Példásan kivitelezett a hagyományosan négyórás műszeregység, a realisztikus hatást a matricaórák vékony plexi lappal való lefedése adja. Érthetetlen, hogy ez a filléres, de hatékony megoldás miért nem olyan alapvető lecke, mint a beltér plüssözése vagy a zsanéros ajtómechanizmus. A középkonzolon ne nagyon keressünk wifis, 16:9-es iDrive egérmozit, inkább gyönyörködjünk a szuper kidolgozású tekerő- és tolókapcsolókban, a különféle gombokban és szellőzőrostélyokban, a kalaptartó levegőbefúvóiban és hangszóróiban. Egy-egy pillanatra tényleg el lehet veszni a részletekben. Nyálcsorgatásra még mindenféle nyitható kesztyűtartó, állítható ülés nélkül is maximálisan alkalmas.

BMW M3 Sport Evolution A legbéemwébb
Karakteres ikon

Összegzés

Kívül-belül finom szerkezet. Nem igazán találni fogást rajta, sehol egy kelleténél nagyobb illesztés, festékhiba vagy elnagyolt rész. Mondhatnám azt is, hogy tökéletes, de talán még korai lenne ezt elsütni. Maradjunk annyiban, hogy az a bizonyos léc rettenetesen magasra lett téve. A száz eurót felülről súroló ár egy izmos, hátsókerék hajtású, bajor ikonért erősen sonderangebot.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.

Cikk nyomtatása

6 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

comment5 hozzászólás

marc530d - 2014.11.24   03:08

Imádom ezt a modellt, nekem is megvan pirosba. Szinte már tökéletes lenne ha... Igen ott van az a ha. Sajnos az autoart egy pici részletet lehagyott és az nem más mint a Sport Evolution 1990 plakettet a műszerfal alól a füstéskezelő box alatt. Nem nagy baki de azért kicsit hiányolom így nekem csak 98%-os a modell de attól még imádom és az 1:43 is gyönyörű belőle. A piros minichampsem és a convertible OttO M3 mellett nagyon jól mutat

Fogash73 - 2012.09.18   13:52

hát, az igazi E30-M3-ak úgy 20.000 eurótól indulnak, a rendes Evo-k meg ennek kb a négyszeresétől:
http://www.pistonheads.com/sales/3986397.htm

zoldfulu2000 - 2012.09.18   10:08

Na igen, ritka hogy a modell és az eredeti ára ennyire közel vannak egymáshoz :P

Az eredetiről annyit, tény hogy az ezt követő összes BMW sokkal kevésbé "béemvés", de ez csak előnyükre vált.

Szerintem sokkal jobbak a mercedesesített BMW-k (pl F10 5ös) mint a bémevésített Mercedesek. A svábok még mindig nem éreztek rá, hogy mitől döglik a légy.

labdacs - 2012.09.18   09:50

igazi finom műszer ez, majdnem kedvet is kaptam hozzá.

Sermi - 2012.09.17   19:21

Must have! Nagyon szép kis gép pedig nem vagyok BMW fan.

Szólj hozzá Te is!

Postán jön az elszámolás az autóhiteleseknek

A deviza alapú autóhitelesek és a gépjárműlízinges ügyfelek is március-áprilisban kapják meg az elszámolásról az értesítő leveleket. ...

Így veri át az embereket a ©koda

Zseniális reklám a ©kodától, csak koncentrálj erősen, különben lemaradsz a lényegről.

F1: A Force India szenvedésre készül

A Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley szerint kezdetben nem lehet nagy sikereket remélni az istállótól, amely az ...

Alonso: Húzós lesz kimaradni

Fernando Alonso is megszólalt a szezonnyitó kihagyásáról, sok sikert kívánt Kevin Magnussennek.

Fényjáték a szövetkarosszéria alatt

A német EDAG ipari háttérfejlesztő vállalat minden évben hoz valami érdekes fényjátékkal megbolondított koncepciót Genfbe.

Lauda: Az idén nem lesz totális Merci-uralom

Niki Lauda, a Mercedes elnöke nem ért egyet azokkal, akik szerint a csapat előnye még a tavalyinál is nagyobb lesz a jövő héten ...

Nem létező lyukat töm be a Nissan Sway?

1

Azt hihettük, a Note, a Quashqai és a Pulsar jelenlétével lefedettnek tekinti a B és C szegmenst a Nissan. A jelek szerint nem ...

Nem épült még ennél durvább utcai Lamborghini

1

Könnyebb, áramvonalasabb, erősebb, intenzívebb: sorolhatjuk a jelzőket, a Lamborghini minden téren a csúcsra tört legújabb modellváltozatának ...

A törökök újra beveszik Budát

Budapest már olyan régóta próbál új midibuszt venni, hogy már az újságírók is elvesztették a fonalat. Egy biztos: a törökök előtt ...

F1: Alonso miatt változtatnak a szabályokon

Fernando Alonso furcsa balesete után a Nemzetközi Automobil Szövetség ezután a teszteken is kötelezővé tenné az autókon a fedélzeti ...

F1: Alonso nem indulhat a szezonnyitón

A McLaren közlése szerint a másfél hete tesztbalesetet szenvedett Fernando Alonso orvosi utasításra kénytelen lesz kihagyni az ...

F1: Hamilton popsztár akar lenni

Úgy tudni, Lewis Hamilton hamarosan szeretné megjelentetni néhány saját dalát. Jay Z szárnyai alá kerülhet a világbajnok.

F1: Visszaszólt a pilótanő

A Lotus által szerződtetett Carmen Jordá szerint csak az irigyei kritizálják a Forma-1-es előléptetését.


2
Durva baleset Nyíregyházán, konzervként nyílt fel a Seat

Durva baleset Nyíregyházán, konzervként nyílt fel a Seat

Személygépkocsi ütközött az elé kanyarodó traktor pótkocsijával Nyíregyházán. A baleset következtében egy ember megsérült.


7
Így hirdet egy magabiztos magyar BMW-s?

Így hirdet egy magabiztos magyar BMW-s?

"Mikor gázt adsz a Corvin sétány is vigyázzba veri magát, és mindenki azt lesi, hogy került egy felszálló repülő a belvárosba."


125 kiló aranyat raboltak el egy pénzszállító autóból

Aranyat szállító autóra támadt, és négymillió dollár (több mint egymilliárd forint) értékben 125 kilogramm aranyrudat zsákmányolt ...


Támadásnak érzi a legenda menedzsere a túlzott érdeklődést?

Michael Schumacher menedzsere figyelmeztette a sajtót, hogy bánjanak óvatosan az idén első formaautós versenyszezonját kezdő, ...


4
Így kell becsajozni egy V8-as döggel

Így kell becsajozni egy V8-as döggel

"V6 vagy V8?" - a lány csak ennyit kérdezett, és megadta a telefonszámát.


A BMW nagycsaládok felé nyit Genfben

A BMW idén a nagycsaládosokra is gondolt a Genfi Autószalonon, itt mutatta meg először a hétszemélyes 2-es Gran Tourert, de azért ...


Szabadidőjárművel erősít a SEAT

Már tudtunk érkezéséről, de most láthatjuk először a SEAT leendő SUV-jának előtanulmányát.


Kipróbáltuk a jövő Budiiját

Sajnos nem sikerült átlépni gyermeteg lelkünk korlátain, így nem tudtunk röhögés nélkül beülni a Budiiba.


Már 829 ezer megyei matricát adtak el

Összesen 829 ezer megyei e-matricát vettek az autósok és mintegy 13 ezer visszaváltását kezdeményezték február 28-ig.


Genf 2015: az első autó, amit láttunk

Elsőként egy nagy márka legkisebb autóját néztük meg Genfben, rögtön érkezés után. A Karl az Opel Agilát pótolja, nem is rosszul. ...


1
Vadonatúj szupersportkocsit készít elő a Bentley

Vadonatúj szupersportkocsit készít elő a Bentley

A Bentley hagyományos értékeit ultramodern felfogásban, XXI. századi gyártási módszerekkel tálalja a tanulmány. Egy új, rendkívül ...