Bár jelentéktelennek tűnik, az ajtó meghatározó szerepet tölt be az autó és a tulajdonosa között. Nem véletlenül figyelnek annyira oda a gyártók a súlyozásra, a kilincs mozgására, a megfelelő hangokra és erőkre. Egyes autógyárak még ennél is tovább mennek, ezért a különlegességet hangsúlyozó, egyedi ajtókat terveznek autóikra. Ezt azonban hétköznapi autókon aligha éri meg alkalmazni, így rendre csupán súlyos árcédulájú sportkocsikon láthatunk ilyesmit. Gondoljunk csak a Lamborghinikre vagy a Koenigseggekre. Azonban nem mindig kell ezekhez a gyártókhoz fordulni, ha különleges nyílászárókra éhezünk.

Toyota Sera

A Toyota Sera pontosan úgy néz ki, mint az igazán drága sportkocsik, csak éppen sokkal kisebb kiszerelésben, keresztmotorral, elsőkerék-hajtással. A teteje valóságos üvegbuborék, az ajtók pedig akárcsak a későbbi Ferrari Enzón.

BMW Isetta

Szokatlanul festett a BMW modellpalettája az '50-es években. A közvélekedés szerint a társadalom két végletének kínáltak autót, hiszen az Isetta mellett a Barokk Angyalként is emlegetett 502-est árulták. Az olasz alapokkal rendelkező autócska egyetlen ajtaja éppen az orrán volt, nyitásakor a kormány is emelkedett az ajtóval.

Renault Avantime

A Renault Avantime egyszerűen túlságosan újító volt, így a kupé-kabrió-buszlimuzin hamar távozott a modellpalettáról. Szokatlan felépítése okán irdatlan nagy ajtókat szereltek rá, amik hagyományos szerkezettel megnehezítették volna a bevásárlóközpontok parkolójában a tulajdonos életét. Ezért találták fel a duplacsuklós zsanért, így az ajtó kicsit előre is mozdul, amivel kisebb helyet foglal nyitáskor.

Mazda RX-8

Nem csak a Wankel motor különleges a mára igazán elérhetővé vált Mazda RX-8-asban, hanem a kétszárnyú ajtók is, amik igazán jól használható négyülésest varázsolnak a japán sportkocsiból.

BMW Z1

A Z1 igazából nem más, mint egy csomó ötlet egy helyen. Kezdetben a sorozatgyártás nem volt tervben, így bátran aggatták rá a függőlegesen mozgó ajtókat.