Mielőtt egy autó a nagyközönség elé kerül, addigra a forma már nem is lehet kérdéses, hiszen előtte piackutatások készülnek, a formatervezők igazodnak a márka aktuális arculatához, valamint születnek tanulmányautók, melyeken könnyen fel lehet mérni, hogy mit gondol a világ a hamarosan utcára kerülő autóról. A dizájnnal foglalkozó központokban elképesztő mennyiségű terv közül választják ki a leginkább életképeset. A folyamat tehát igazán hosszú és temérdek mód van arra, hogy biztosra menjenek a gyártók. Ennek ellenére születnek olyan alkotások, melyeket zavarunkban nevetgélve szemlélünk az első fotók láttán, aztán jön a sokk, amikor élőben tekintjük meg.

BMW 5-ös sorozat GT - A 2009-es Genfi Autószalonon leplezték le a BMW legújabb limuzinját, mely - bár a 7-es alapjaira épült - az 5-ös sorozathoz csatlakozott. A tervezők egy olyan autót szerettek volna létrehozni, ami egy limuzin kényelmét nyújtja az SUV-k biztonságérzetével és egy hagyományos kombi térkínálatával ötvözi mindezt. A közönség kezdetben nehezen fogadta, különösen az amerikai piacról érkeztek negatív hangok, akik kombi helyett kapták a GT-t.

Hyundai Kona – Erős hasonlóságot mutat néhány bohókás Citroen modellel, valamint a Jeep Cherokeeval, de azoknál jóval darabosabb formátumban sikerült megalkotni a Hyundai városi crossoverét. A lámpákhoz nyúló műanyag sárvédőívek lehetnek a felelősek a szokatlan formáért.

SsangYong Rodius – Bár azt is hihetnénk, hogy a koreai egyterű formaterve mindenképpen keleties ízlésvilágú személyhez kötődik, de hatalmasat tévednénk. A Rodius formájáért Ken Greenley volt a felelős, aki egy londoni művészeti iskola autóipari dizájnért felelős vezetője. Állítása szerint luxus jachtokat idéző a megjelenése.

Toyota Mirai – Kétség kívül forradalmi a japánok hidrogénautója. Ez tulajdonképpen egy elektromos autó, ami a haladáshoz szükséges áramot úgy termeli meg, hogy a kocsi tartályaiból érkező, nagy nyomáson tárolt hidrogén platina katalizátor jelenlétében alacsony hőfokon egyesül a levegőben lévő oxigénnel. Ettől függetlenül sikerült elhódítania a Prius elől a rondaságért járó címet.

SsangYong Actyon – A koreaiak 2005-ben mutatták be a saját kupé terepjárójukat, ami mellett az X6-os BMW valódi szépségnek tűnhet. A csőrös kamionokra hajazó, de annál jóval keletiesebb stílusban megalkotott orr és az emeletes farkialakítás adja meg az igazi ízét, de a változatos domborítások a kettő között is igazán gyomorforgatóak.

Bentley Mulsanne – A Volkswagen kezében lévő angol luxusautógyár zászlóshajója a Mulsanne, aminek bamba tekintete osztotta meg a közönséget, ennek ellenére nem változtattak rajta a frissítés után sem, csak megfejelték egy masszívabb, függőlegesen osztott hűfőráccsal és temérdek krómmal, ami csak rontott a helyzeten.

Fiat Multipla – Nem múlhat el ronda autókról szóló összeállítás az olaszok családi autója nélkül. Pontosan tudták, hogy mit alkotnak, nem véletlenül volt a gyári képeken is rámatricázva a hátuljára, hogy “várj, amíg meglátod az elejét”. Az emeletes orrkiképzés a frissítéssel eltűnk, de az üvegbuborék kabin megmaradt. Bár hihetetlenül aránytalan és a legtöbbek szerint egyértelműen ronda, sokak állítják, hogy ennél jobb családi autót nehéz találni a piacon.

Az autóipar nem ma kezdte, hanem már több mint 100 éve, ennyi idő alatt pedig becsúszik egy-két torz alkotás, amikről nem hisszük el, hogy jóváhagyta bárki is. Drága kommentelő, szerinted melyik minden idők legrusnyább autója?