Mutatjuk, hogyan kell közlekedni helyesen többsávos körforgalomban

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2017.03.17. 13.00

A körforgalom viszonylag egyszerű dolog, szeretjük is, mert meggyorsítja a közlekedést, azonban ha egynél több sávon lehet behajtani, az már sokaknak feladja a leckét.

Azt ugye tudjuk, hogy mindig annak van elsőbbsége, aki már bent van a körforgalomban, de ha itt pont nem figyeltünk a KRESZ-oktatáson, akkor ott a Körforgalom-tábla mellé kihelyezett macisajt, ami egyértelművé teszi a dolgot.

Azt is tudjuk, hogy befelé nem, de kifelé minden esetben indexelni kell, hogy tudja a többi autós, melyik kijáraton hagyjuk el a körforgalmat. A probléma akkor szokott beütni, amikor többsávos a körforgalom. Tapasztalatom szerint nem sokan tudják, hogy mi a teendő ilyen esetben, és mennek összevissza.

körforgalom

Már jóval a körforgalom előtt érdemes átgondolni, hogy mikor szeretnél kihajtani, mert ha rögtön az első kijáraton, azt csak az után teheted meg, miután váltasz egy sávot jobbra, ha a belsőben hajtottál be a körforgalomba, erre pedig nagyon kevés időd lesz.

Ebből következik a szabály, hogy többsávos körforgalomban csak a külső sávba történő átsorolás után szabad kihajtani. A körforgalom belső sávjából a kivezető út belső sávjába érkezve nem hagyhatod el a körforgalmat. A legtöbb baleset pont az ilyen szabálytalan kihajtás miatt történik.

De vannak úgynevezett turbó-, vagy spirálkörforgalmak, ahol közúti jelzések, illetve a felfestések mást rendelnek el, ilyen esetben a körforgalomban történő közlekedést ezek szerint kell alakítani. A spirális és a turbókörforgalom forgalmi szabályai megegyeznek, a különbség a körforgalom úttestén lévő forgalmi sáv kialakításában van. (A spirálisnak csökkenő sugarú íve, a turbónak állandó sugarú íve van.)

spirálaturbo

A spirális és a turbókörforgalom jellemzői:

  • A körforgalom úttestén egynél több sáv van.
  • A behaladás előtt a továbbhaladási irány figyelembe vételével a megfelelő sávba kell sorolni.
  • A behaladó forgalom a körpálya legfeljebb két sávjának ad elsőbbséget.
  • A körpályán nem lehet sávot váltani.
  • A körpályáról csak az előre kiválasztott sávból lehet kihajtani.

Tudod mik a legmenőbb japán termékeke? Mutatjuk!

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.