Mutatjuk, hogyan kell közlekedni helyesen többsávos körforgalomban

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2017.03.17. 13.00

A körforgalom viszonylag egyszerű dolog, szeretjük is, mert meggyorsítja a közlekedést, azonban ha egynél több sávon lehet behajtani, az már sokaknak feladja a leckét.

Azt ugye tudjuk, hogy mindig annak van elsőbbsége, aki már bent van a körforgalomban, de ha itt pont nem figyeltünk a KRESZ-oktatáson, akkor ott a Körforgalom-tábla mellé kihelyezett macisajt, ami egyértelművé teszi a dolgot.

Azt is tudjuk, hogy befelé nem, de kifelé minden esetben indexelni kell, hogy tudja a többi autós, melyik kijáraton hagyjuk el a körforgalmat. A probléma akkor szokott beütni, amikor többsávos a körforgalom. Tapasztalatom szerint nem sokan tudják, hogy mi a teendő ilyen esetben, és mennek összevissza.

körforgalom

Már jóval a körforgalom előtt érdemes átgondolni, hogy mikor szeretnél kihajtani, mert ha rögtön az első kijáraton, azt csak az után teheted meg, miután váltasz egy sávot jobbra, ha a belsőben hajtottál be a körforgalomba, erre pedig nagyon kevés időd lesz.

Ebből következik a szabály, hogy többsávos körforgalomban csak a külső sávba történő átsorolás után szabad kihajtani. A körforgalom belső sávjából a kivezető út belső sávjába érkezve nem hagyhatod el a körforgalmat. A legtöbb baleset pont az ilyen szabálytalan kihajtás miatt történik.

De vannak úgynevezett turbó-, vagy spirálkörforgalmak, ahol közúti jelzések, illetve a felfestések mást rendelnek el, ilyen esetben a körforgalomban történő közlekedést ezek szerint kell alakítani. A spirális és a turbókörforgalom forgalmi szabályai megegyeznek, a különbség a körforgalom úttestén lévő forgalmi sáv kialakításában van. (A spirálisnak csökkenő sugarú íve, a turbónak állandó sugarú íve van.)

spirálaturbo

A spirális és a turbókörforgalom jellemzői:

  • A körforgalom úttestén egynél több sáv van.
  • A behaladás előtt a továbbhaladási irány figyelembe vételével a megfelelő sávba kell sorolni.
  • A behaladó forgalom a körpálya legfeljebb két sávjának ad elsőbbséget.
  • A körpályán nem lehet sávot váltani.
  • A körpályáról csak az előre kiválasztott sávból lehet kihajtani.

Tudod mik a legmenőbb japán termékeke? Mutatjuk!

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.