Hat izgalmas tény, amit nem tudtál a közlekedési lámpákról

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2017.02.08. 17.06

Minden nap alattuk állunk, természetes részei a közlekedésnek, és itt Európában szinte elképzelhetetlen lenne egy város nélkülük. Mégis keveset tudunk a közlekedési lámpákról, pedig a XX. század előtti időkre is visszanyúló történetükben akad pár érdekesség.

Hat izgalmas tény, amit nem tudtál a közlekedési lámpákról

 

Tragikus ős

Az első közlekedési lámpa magát az autózást is megelőzte, 1868. december 10-én helyezték forgalomba Londonban. Feltalálója John Peake Knight nottinghami vasútmérnök volt. A jelzőberendezés hasonlított a vasúti közlekedésben akkor alkalmazott szemaforhoz és éjszakai használatban piros és zöld fényjelzését gázüzemű lámpái biztosították.

A lámpa 1869. január 2-án felrobbant és a mellette szolgálatot teljesítő rendőr életét vesztette a balesetben.

Az első háromszínű

Az első ma is használatos, háromszínű (piros-sárga-zöld) jelzést mutató lámpát 1920-ban Detroitban építették meg William Potts (Mr. Trafficlight) rendőrtiszt ötlete alapján. Az első modern, elektromos működési elvű közlekedési jelzőlámpát 1932-ben, ugyancsak az Egyesült Államokban fejlesztették ki (megalkotása Carlton Cole Magee nevéhez fűződik), tényleges üzembe helyezésére 1935-ben, Oklahoma városában került sor. Ez a jelzőrendszer lett a ma is használatos fényjelző készülékek alapja.

41716

Piros-sárga-zöld magyar földön

1926. december 23-án helyezték üzembe Budapesten Magyarország első közlekedési lámpáját. A villanyrendőr a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében dolgozott. A mind a négy iránynak jelzést adó villanyrendőr a kereszteződés közepén, dróton függött, az egyetlen lámpa által megvilágított piros, sárga és zöld jelzéseket az alatta, dobogón álló rendőr a szerkezetből lelógó hosszú rúd forgatásával váltogatta.

oslampak_1

Nem tilos a piros

Az USA Ohio államában elfogadták azt a törvényt, amelynek értelmében az autósok figyelmen kívül hagyhatják a piros lámpát, ha úgy vélik, meghibásodott. A rendőrök, autóvezető-oktatók és egyéb közlekedési szakemberek szerint súlyosan elhibázott lépés ez, hiszen az autósok már így túlságosan sietnek, és ha a kezükbe adjuk a döntés jogát egy ilyen kritikus helyzetben, minden bizonnyal sokan fogják tévesen felmérni a helyzetet, és a jogszerűség vélelme alatt életveszélyes szituációt teremteni.

Évtizedek óta piros egy lámpa a németeknél

Ennek a lámpának köze sincs vigalmi negyedekhez, pedig annyira kitartóan mutat pirosat, hogy akár azt is jelezhetné. A drezdai forgalomirányító 1987-es felállítása óta folyamatosan pirosan világít. A lámpa fenntartási költségei felállítása óta eltelt majdnem három évtized alatt már elérték a 150 ezer eurót, azaz nagyjából 47 millió forintot. A kérdéses lámpa egy nagyobb kereszteződésnél található, és egy kis utca forgalmát „irányítja”, ahonnan csak jobbra lehet elkanyarodni. A magyarázat szerint azért volt szükség a lámpára, mert az egész kereszteződés lámpával védett, és a törvényi előírásoknak megfelelően a kis utcához (Ziegelstraße) is kötelezően fel kellett szerelni egyet. (via 24.hu)

Piros-lampa-

A jövő

Az autonóm autótípusok megjelenésével a jelzőlámpák technológiája is újabb szintre léphet. A MIT Senseable City Lab 2016-ban publikált tanulmányaiban például már fel sem tűnnek jelzőlámpák. Egyes elképzelések szerint a jövőben az autók közötti állandó kommunikációnak köszönhetően a lámpáknál való megállás helyett automatikusan kezelik és fenntartják az egymás közötti távolságot és sebességüket, így zavartalan, és emberi szemmel félelmetes lesz az áthaladás.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.