Hat izgalmas tény, amit nem tudtál a közlekedési lámpákról

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2017.02.08. 17.06

Minden nap alattuk állunk, természetes részei a közlekedésnek, és itt Európában szinte elképzelhetetlen lenne egy város nélkülük. Mégis keveset tudunk a közlekedési lámpákról, pedig a XX. század előtti időkre is visszanyúló történetükben akad pár érdekesség.

Hat izgalmas tény, amit nem tudtál a közlekedési lámpákról

 

Tragikus ős

Az első közlekedési lámpa magát az autózást is megelőzte, 1868. december 10-én helyezték forgalomba Londonban. Feltalálója John Peake Knight nottinghami vasútmérnök volt. A jelzőberendezés hasonlított a vasúti közlekedésben akkor alkalmazott szemaforhoz és éjszakai használatban piros és zöld fényjelzését gázüzemű lámpái biztosították.

A lámpa 1869. január 2-án felrobbant és a mellette szolgálatot teljesítő rendőr életét vesztette a balesetben.

Az első háromszínű

Az első ma is használatos, háromszínű (piros-sárga-zöld) jelzést mutató lámpát 1920-ban Detroitban építették meg William Potts (Mr. Trafficlight) rendőrtiszt ötlete alapján. Az első modern, elektromos működési elvű közlekedési jelzőlámpát 1932-ben, ugyancsak az Egyesült Államokban fejlesztették ki (megalkotása Carlton Cole Magee nevéhez fűződik), tényleges üzembe helyezésére 1935-ben, Oklahoma városában került sor. Ez a jelzőrendszer lett a ma is használatos fényjelző készülékek alapja.

41716

Piros-sárga-zöld magyar földön

1926. december 23-án helyezték üzembe Budapesten Magyarország első közlekedési lámpáját. A villanyrendőr a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében dolgozott. A mind a négy iránynak jelzést adó villanyrendőr a kereszteződés közepén, dróton függött, az egyetlen lámpa által megvilágított piros, sárga és zöld jelzéseket az alatta, dobogón álló rendőr a szerkezetből lelógó hosszú rúd forgatásával váltogatta.

oslampak_1

Nem tilos a piros

Az USA Ohio államában elfogadták azt a törvényt, amelynek értelmében az autósok figyelmen kívül hagyhatják a piros lámpát, ha úgy vélik, meghibásodott. A rendőrök, autóvezető-oktatók és egyéb közlekedési szakemberek szerint súlyosan elhibázott lépés ez, hiszen az autósok már így túlságosan sietnek, és ha a kezükbe adjuk a döntés jogát egy ilyen kritikus helyzetben, minden bizonnyal sokan fogják tévesen felmérni a helyzetet, és a jogszerűség vélelme alatt életveszélyes szituációt teremteni.

Évtizedek óta piros egy lámpa a németeknél

Ennek a lámpának köze sincs vigalmi negyedekhez, pedig annyira kitartóan mutat pirosat, hogy akár azt is jelezhetné. A drezdai forgalomirányító 1987-es felállítása óta folyamatosan pirosan világít. A lámpa fenntartási költségei felállítása óta eltelt majdnem három évtized alatt már elérték a 150 ezer eurót, azaz nagyjából 47 millió forintot. A kérdéses lámpa egy nagyobb kereszteződésnél található, és egy kis utca forgalmát „irányítja”, ahonnan csak jobbra lehet elkanyarodni. A magyarázat szerint azért volt szükség a lámpára, mert az egész kereszteződés lámpával védett, és a törvényi előírásoknak megfelelően a kis utcához (Ziegelstraße) is kötelezően fel kellett szerelni egyet. (via 24.hu)

Piros-lampa-

A jövő

Az autonóm autótípusok megjelenésével a jelzőlámpák technológiája is újabb szintre léphet. A MIT Senseable City Lab 2016-ban publikált tanulmányaiban például már fel sem tűnnek jelzőlámpák. Egyes elképzelések szerint a jövőben az autók közötti állandó kommunikációnak köszönhetően a lámpáknál való megállás helyett automatikusan kezelik és fenntartják az egymás közötti távolságot és sebességüket, így zavartalan, és emberi szemmel félelmetes lesz az áthaladás.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.